Jump to content

Merkelig feil på en 2,3 V6


Granada 1,6

Recommended Posts

Noen som har vært borti dette før? Brikka på toppen av ventilfjæra gikk i tre biter... (En "ny" brikke ved siden av)

 

DSC00597.jpg

 

Motoren er en 2,3 fra '85 som riktignok har levd tildels knallhardt hos div. 18-åringer, men som likevel er i overraskende god stand.

 

Med en ny brikke på plass, var motoren "som ny". Dette beviser vel nok en gang at det er vanskelig å ta livet av en 2,3...

 

Har man ikke riktig verktøy, må man bruke fantasien: (skrustikke og strips... -husk å ta av stripsen etter montering...)

 

DSC00598.jpg

 

DSC00599.jpg

Link to comment
Share on other sites

dette var jo en reperasjon utenom det vanlige ;) Ville nok anta det har vært en del hard kjøring og spoling ja ;)

 

Åssen var jobben å gjøre på V6eren? kjapt og greit eller tok det en stund?

1990 Ford Sierra 2.0 OHC bruksbil

1974 Ford Mustang Fastback D1 V8 (kompressorprosjekt)

1974 Ford Mustang Mach 1 (delebil)

1984 Ford Granada 2.3L Jubileum (vraket) Delesalg

1969 Ford Taunus 12M (solgt)

1993 Ford Escort RS2000 (solgt)

Link to comment
Share on other sites

dette var jo en reperasjon utenom det vanlige ;) Ville nok anta det har vært en del hard kjøring og spoling ja ;)

 

Åssen var jobben å gjøre på V6eren? kjapt og greit eller tok det en stund?

 

 

Bare for å presisere det, så var ikke stripsen en del av reparasjonen, men som en erstaning for verktøy til å komprimere fjæra.

 

Egentlig en rask jobb, særlig med riktig verktøy...

 

Man trenger en adapter for å kjøre trykkluft i forbrenningskammeret, evt. et annet spesialverktøy, for å holde ventilen helt oppe. Også altså noe til å komprimere fjæra.

 

Vi var også heldige med at alle løse deler lå pent i toppen, og ikke lenger ned...

Link to comment
Share on other sites

Synes også det var merkelig at en 2.3 ikke hadde gåen toppakning og rådebank ja :P

'84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt.

'03 Honda CR-V

 

If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!!

Link to comment
Share on other sites

Snodig at den delen kunne svikte slik. Det er også litt snodig at ventilen ikke gled ned og tok i stempelet, men litt flaks skal en vel ha.

Du skal vel ikke ha så veldig slitne stempelringer før det blir vanskelig å holde igjen ventilen med trykk vil jeg tro, men du snakket om et verktøy for å holde ventilen i topp stilling. Hvordan fungerer det når du skal ha på plass disse små låse-halvmånene?

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Volvo V90 T6 2021

Link to comment
Share on other sites

Om det var flaks eller konstruksjonen som gjorde at ventilen klarte seg vet jeg ikke. Men den gikk greit opp og ned og var åpenbart ikke bøyd...

 

På det nederste bildet kan man skimte saken som er skrudd i plugghullet (egentlig verktøy for komp. test). Det finnes også et gammelt orig. Ford spesialverktøy som ikke involverer trykkluft.

 

Ventilen henger "nesten" i øvre stilling av seg selv, slik at den ganske lille kompressoren jeg har klarte jobben. Kunne likevel dytte ned ventilen om jeg prøvde. Også viktig at stempelet står på topp, og at bilen står i gir med håndbrekk på.

 

Så finnes det vel flere varianter av verktøy for å komprimere ventilfjæra. Vi klemte den sammen i skrustikka og låste den med strips. Så var det bare å legge på brikka, slippe nedi de to låse-halvmånene og så klippe av stripsen....

 

En type fjærklemmeverktøy ser slik ut (tror jeg skal skaffe et sånt...):

 

3271.gif

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...