Jump to content

Kjører du ut gira?


Tombra

Recommended Posts

Hadde vært interesant å høre litt om 'gir-vanene' til folket her.

Altså, hvor høyt står turtelleren din når du girer opp ved vanlig kjøring (og når du vill kjenne at den sparker litt...:)

Spessielt på RST, men også andre Ford'er såklart!

Escort RS Turbo

Mondeo 4x4

Capri MK3 GT4

Pajero 4x4

Dynapac F141 6WD

Link to comment
Share on other sites

ca 4-5k .. med tung eller lett fot.. ;)

er så kos å høre lyden på eksosen bare.. hehe..

noen ganger kjører jeg enda penere.. da gjerne så lavt som 3000.. er litt opp og ned!

spørs om kjærringa sitter på osv.. :twisted:

Daniel RS

'95 mondeo

'96 mondeo stv

'91 scorpio rs v6

'84 sierra v6 Propan

www.mondy.no

Link to comment
Share on other sites

Guest Compom

Ved normal kjøring, er det sjelden nåla vipper over 3000rpm. Da kjøres det veldig rolig og behagelig, men det kan jo fort hende at jeg vil det motsatte, og da er det sperra som gjelder! Egentlig veldig opp og ned...

Link to comment
Share on other sites

Bare på søndager hvis veien og stemningen er den rette 8)

Blir lite av dette ellers i hverdagen.

Link to comment
Share on other sites

Guest superpuma

Bilen min lager alt for fin lyd til å strupe den før det er nødvendig.

 

Hadde turtelleren min hatt rødlinje, hadde jeg nok ligget der oppe ganske mye før giring.

Link to comment
Share on other sites

Guest Butt-Head
jeg holder som regel bånn gass til bilen begynner å rykke og nappe, når dette skjer så tråkker jeg inn clutchen og setter den i neste gir, dette pleier å hjelpe litt, men etter litt så begynner den å nappe og rykke igjenn så da er det påen igjenn med giring.

 

Jeg kjører også samme takktik... av og til så kjører jeg litt pent.. men det er vanskleig å holde laft turtall med den motren og den giringa..

Link to comment
Share on other sites

Bare pyser gearer før 10 000, minimum, da står nakkehårene sånn passe ut, samtidig som ørevoksen har forlatt øregangene og sitter klistret på siderutene. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Guest RsTurboKim

Skal jeg "race" så er det turtalls sperra som gjelder!! :D :D :D

Ellers så ligger jeg mellom 3-4000 tenker jeg...

Kommer helt ann på egentlig...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Guest Ghia4x4
<-- Holder bremsen inne, dytter girkula ned også flytter jeg den til D 8)

 

er ikke det litt vondt for girkassa?

 

Hatt bilen lenge?

Link to comment
Share on other sites

Når temp-nåla står under "R" på "normal" girer jeg på ca. 2200. På første drar jeg den sjelden til mer enn 2500-3000 pga. hjulspinn. På andre har jeg vel dratt den til 6000 nå og da, men slutta med det for å spare dekk og drivverk, girer på ca, 4500 når jeg kjører på morro. På tredje hadde jeg dratt den helt ut om den ikke hadde fuska/sperra på ca. 4500. På fjerde har jeg vel hatt 190, vet ikke turtallet. På 5. blir det sjelden mye turtall, er ikke trygg nok til å kjøre så veldig fort.

-x 1988 Ford Sierra Cosworth

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Guest foxtrot

Det som er artig med automatkassa mi er at jeg har en bryter for komfort og en for sport. Når jeg kobler inn sportfunksjonen drar automatkassa lenger på girene. Girene skifter ikke før 6500 omdreininger. Gleder meg når jeg får mer enn de 130 fabrikkhestene som sitter i den. Minst 150 hk må til. :D

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...