Jump to content

Hard og vond clutchpedal


Per Olav

Recommended Posts

clutch'en i cosworten er veldig vond og tung å bruke. Pedalen knirker og hakker no voldsomt når jeg trår den inn. Samme når den slippes opp. Derfor er det nesten vanskelig å ta pent i gang og få til myke girskift. Selve clutchen er ganske ny. Det er en organisk AP sak mener jeg å huske. Den hakker ikke eller noe slikt. Problemet er i betjeningen av den. Kan det være så enkelt som å skifte wiere?

Hvilken erfaring har dere andre med oppgradert clutch. Har forståelse for at pedalen blir tung med en slik clutch, men ikke at den skal knirke så fælt.

 

Har forresten en ny wiere fra 92 mod dohc 4x4 liggende her. Skulle tro den var identisk med den på cosw 4x4. Passer den på min 88 mod 2wd sedan tru?

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

Det er oftest den hylsa som er festet i pedalsettet som innfestningen knekker på.

Da forsvinner deler av den inn i bilen , og blir sittende på skrå så wiren kjekker.

Du ser det enklest i fra motorrommet , da det ikke lengere er klaring i mellom flensen på strømpa og torpedoveggen.

 

Løses ved å skru ut pedalsettet og sveise på plass hylsa igjen.

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Link to comment
Share on other sites

kan også være for hard trykkplate... hadde en clutch fra turbokongen, og trykkplata der var så hard atdet blei for mye for vaieren... Prøv først med ny vaier, men funker ikke det, så ville jeg bytta trykkplate...

-05 Ford Focus 1.6 tdci

-88 Ford Sierra Cosworth

Link to comment
Share on other sites

Den er jo forholdsvis hard. I allefall i forhold til orginalt. Men skal jeg til med no løsere trykkplate så må det vel inn en 3-4 puck zinterlamell eller no sånt drit da? Det er vel lite interessant kjenner jeg..

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

clutch'en i cosworten er veldig vond og tung å bruke. Pedalen knirker og hakker no voldsomt når jeg trår den inn. Samme når den slippes opp. Derfor er det nesten vanskelig å ta pent i gang og få til myke girskift. Selve clutchen er ganske ny. Det er en organisk AP sak mener jeg å huske. Den hakker ikke eller noe slikt. Problemet er i betjeningen av den. Kan det være så enkelt som å skifte wiere?

Hvilken erfaring har dere andre med oppgradert clutch. Har forståelse for at pedalen blir tung med en slik clutch, men ikke at den skal knirke så fælt.

 

Har forresten en ny wiere fra 92 mod dohc 4x4 liggende her. Skulle tro den var identisk med den på cosw 4x4. Passer den på min 88 mod 2wd sedan tru?

Har du sett denne?

 

Noen som vet hvor mange kg trykk en standard motorcraftclutch har sammentrykt?

Målte nettopp en brukt gammelstandard trykkplate til ca 700kg,og en "såvidt brukt" alcon forsterket trykkplate eg har kjøpt av noen her inne,husker ikke hvem, til 600kg :blink: boss mao!!!

Målte til forskjell en skylineclutch til rundt 1100kg

"Alle" skryter jo av hvor fin Alcon 6 puck clutchen er å kjøre med og her har du forklaringen.

 

AP Racing har ganske harde trykkplater på sine oppgraderte organiske clutcher (det er ingen andre muligheter) og det er ulempen med dette du merker nå.

Folk rundt her forlenger clutch-armen som en nødvendighet når trykkplatene nærmer seg 1000 kg trykk. En oppsmøring av foringer og wiren anbefales.

 

Den er jo forholdsvis hard. I allefall i forhold til orginalt. Men skal jeg til med no løsere trykkplate så må det vel inn en 3-4 puck zinterlamell eller no sånt drit da? Det er vel lite interessant kjenner jeg..

Når man beholder én og samme trykkplate, så er det slik at en såkalt "sinter" lamell øker kapasiteten på clutchen med ca. 40% over en organisk lamell.

Det spiller ingen rolle hvor mange pucker det er på andre måter enn brukervennlighet.

 

Den oppgraderte organiske Helix clutchen har imponert oss rundtom her og hvis man slurer løs denne, da er det på tide med bedre ladetrykkstyring. ;)

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

på min 2wd bruker eg orginal trykk plate og ap sin 6 pucka lamell, funket meget bra for min del hvertfall. Går til og med og kjøre i kø med den uten dei store ubehaglige opplevelsene ;-) å den biter seg fast når det gjelder ;-)

RS Cosworth 1990

 

 

Mvh Raymond

Link to comment
Share on other sites

Fint om dere oppgir effekt/moment når dere anbefaler ting eller deler egene erfaringer.

 

Kan si at min motor yter rundt 500nm, så er nødt til å ha noe som tåler dét, og litt mere til.

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

har du sjekka at wiren ligger rektig mot torpedoveggen? På xr4i´n min hadde forrige eier sliti litt med dette å wiren saga seg nedover torpedoveggen, å det resulterte i mye av det samme du forklarer :smartass:

 

AP clutchen er bråere enn Alcon sin hvertfall.. Har AP 6 på sedanen (400hk/510newton) å den funker fiint!

Shell clutchen virker lovende Loffi´s :P

Sorry, måtte bare ^_^

Edited by Tommen

de52342a-1-1.jpg

The Golden era.. 1986-1987-1988

Link to comment
Share on other sites

Fint om dere oppgir effekt/moment når dere anbefaler ting eller deler egene erfaringer.

 

Kan si at min motor yter rundt 500nm, så er nødt til å ha noe som tåler dét, og litt mere til.

1000 kg trykkplate og 230 mm lamell har en oppgitt kapasitet på 640 ærlige NM. I praksis holder de enda endel.

(Dette blir 640 hk ved 7200 o/min., minst 64 lb/min med luft og helt tomme 850 ccm dyser.)

Med organisk lamell bli tallet 460 Nm. For å ANTA så har en 240 mm lamell maks 5% høyere kapasitet for 480 NM.

 

Hvilke Nm er det du har? Ærlige eller norske? ^_^ Hvor høyt ladetrykk og komp.forhold?

Edited by RS1000
MTXL_FuelTypeWeb.jpg
Link to comment
Share on other sites

Norske :)

Har (norske) papirer på 498,6nm.

E50 1,7bar

Lett portet topp, stempler dreid 1mm. Komp vet jeg ikke.

Siemens 580cc

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

Norske :)

Har (norske) papirer på 498,6nm.

E50 1,7bar

Lett portet topp, stempler dreid 1mm. Komp vet jeg ikke.

Siemens 580cc

Dette er jo ett ganske vanlig oppsett så en ganske vanlig clutchoppgradering bør fungere tilfredstillende også for deg. :)

 

Vet om folk som har kjørt over 2,0 BAR med godt portet topp og "torquer" kammer med 4x4 grep og gateslick med nevnte brukervennlige organiske Helix clutchen UTEN noen problemer. Den kan derfor foreslås vurdert. Sørg for at svinghjulet ER plant.

 

hvordan forlenger dere armen?

Man tar to armer og kutter den ene langt ute, den andre lenger inne og sveiser sammen de to lange delene. Husk at lagom er best så ikke overdriv.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

kollevold som hadde denne helixen?

Det stemmer.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...