Jump to content

l8 ecu problem


viggo

Recommended Posts

Har visst fått et spøkelse i ecu`en min, har en snodig periodisk tenningsfeil som merkest best på rundt 0 bar trykk og 1500 rpm (nøkker som bare det) og rundt 0,5 bar kommer det et nøkk til før den drar "greit" avgårde videre

En og annen sjelden dag, så er dette helt i orden :blink: ,

Så jeg har sjekket kontakter og ledninger og jordings punkt rundt om i lengre tid, uten å finne no spesielt feil.

Har omsider fått testet med en annen ecu, og feilen er borte så langt hvertfall (kjørt en uke med den)

Noen som vet om et firma som reparerer ecu ?

Var slapp respons på ø.k annonsen min .. :(

Ford Taunus mk1 2dr sedan 73modell.

Link to comment
Share on other sites

jeg tenkte ihvertfall og lodde opp min l8 ecu selv =) er jo bare å høre med de som driver å lodder kretskort og slik finelektronikk. De ser jo under lupen om det er noe kalt =) Kortslutninger, eller dårlige kontakter. Har ikke funnet et sted i drammen som gjør dette. men skal leite videre =) Kanskje noe å prøve på ?

Link to comment
Share on other sites

har prøvd å lete etter dårlige loddinger , men greier ikke finne noen, loddet opp alle punkt der pinnene til kontakten går innpå, men var ikke no forskjel.

Mener å ha kommt over et firma som reparerer ecu`er en gang jeg rotet rundt på nettet etter noe annen info, men å finne det igjen nå ser ikke ut til å være lett..

Ford Taunus mk1 2dr sedan 73modell.

Link to comment
Share on other sites

pukkelrygg kan vel det meste som er verdt å kunne om Weber-Marelli ecuer :)

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

pukkelrygg kan vel det meste som er verdt å kunne om Weber-Marelli ecuer :)

 

Visste ikke at han var inne på sånne reperasjoner, skal jammen ringe han så snart det blir yrkedag igjen ;)

Ford Taunus mk1 2dr sedan 73modell.

Link to comment
Share on other sites

Simco racing, fikser moduler, har selv hatt en l6 hos dem, som Simen fikset og kjørte simulator test på.

 

Den siden så kjent ut, mener det var den jeg dumpet over tidligere, mange takk ;)

Ford Taunus mk1 2dr sedan 73modell.

Link to comment
Share on other sites

er visst meir elendighet ute og går her, målte over sensorene fra kontakten til ecu, uten og finne no galt.

men etter en liten kjøretur med litt gasspådrag la plutselig tomgangen seg på 1200 omdreininger, bytta så tilbake til min egen ecu, og da virker plutselig den , bortsett fra tomgangen som er for høy der og da :wacko:

Ford Taunus mk1 2dr sedan 73modell.

Link to comment
Share on other sites

har studert den og , uten å finne no galt, var litt gnag på ledningen til map sensor, men bare inn til skjerminga. ellers ser allt bra ut der og.

 

Prøvde ecu`en min tidligere i dag og, men da virket den ikke skikkelig.

 

Alle kontakter på torpedoveggen og bak batteriet er loddet, og alle motorfølere nye..

Ford Taunus mk1 2dr sedan 73modell.

Link to comment
Share on other sites

har du bbl? hva viser den når den fusker? hvordan ser pluggene ut?

 

har en selv som er fra dag til dag humør....:S

Ford Sierra 2.0 MK1 `85

Ford Sierra 4x4 Cosworth limited edition `92
Ford Sierra 2.0 DOHC STV `91
Ford Sierra 2.0 DOHC 5 dørs `91

Finne Fraupompelag

Link to comment
Share on other sites

har du bbl? hva viser den når den fusker? hvordan ser pluggene ut?

 

har en selv som er fra dag til dag humør....:S

lambda viser magert når den fusker, pluggene er litt små sota, men det blir mye småkjøring og kaldstarter rundtom her,så det vil jeg tro er normalt.

 

Bortsett fra fuskinga, så går den "tyngre" hele veien oppover når feilen er der.

 

Feilen kommer ikke under kjøring, men er der fra jeg starter, eller er i orden fra jeg starter, kan virke som at ecu har registrert no feil ved oppstart og går i "nødmodus"

Vet ikke om det finnst sånnt på desse bilene da men..

 

hvis du har kontaktene på torpedoveggen, kan du prøve å rense de med elektro cleaner.

Jeg har loddet mine pga mye kluss der og ;)

Ford Taunus mk1 2dr sedan 73modell.

Link to comment
Share on other sites

Ett tips om bbl og feilsøking er at den vil vise mager blanding når motoren fjusker, uansett årsak til at den fjusker. Om den drukner, får tenningskutt, eller går så magert at den fjusker, så vil bbl vise mager blanding i alle 3 nevnte tilfellene. Så om du bruker bbl til hjelp for å stille diagnose så er det avlesninga i øyeblikket før fjuskinga som er interesang.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Helt fin afr både før og etter fjusk.

Tomgangs feilen var bare en liten mekaniker flause :P

og ecu`en min funker fortsatt fint, blir spennende og se hvor lenge det varer denne gang..

langtur til helga, så det er bra jeg har med backup ecu :)

Ford Taunus mk1 2dr sedan 73modell.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da var omsider feilen funnet, skjønner egentlig ikke at jeg ikke har funnet den før, men det er jo vanlig med slike idiot feil :P

Ytter strømpa på ledningene til dysene er selføgelig gamle og sprø, så de er knekkt flere steder.

og på ledningene til to av dysene har dette gnagd av isolasjonen på begge ledningene akkurat der de kommer ut av lednings pølsa som ligger på innsuget, så der ble en helt minimal kortslutning :wacko:

så nå maler cosworth`n som en puuus :wub:

Ford Taunus mk1 2dr sedan 73modell.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

finner ikke no feil, men hvis jeg kjører med ecu på gulvet hengende etter ledningene virker d som den funker litt bedre (av og til), eller hvis jeg kobler av ecu, tar ut chip, monterer den igjen og kobler til, så funker det bra en liten stund.

jeg har byttet fremre del av motorledning nettet og ecu, men samme problem fortsatt.

Eneste sensor jeg ikke har bytta er phase sensor, den får jeg ny i løpet av uka, men den jeg har er målt og funnet ok, så tviler på at det blir no forskjell..

Ford Taunus mk1 2dr sedan 73modell.

Link to comment
Share on other sites

Sikkert så langt vekk fra feilen din som du får det men står TPS sensoren din dønn på 5volt ved åpent spjeld? Hadde hvertfall kuking med "fuelcut" på vanlig kjøring når min viste 4.92

Har ett lednett liggende,så kunne kanskje sett om eg fant den du leter etter?

Link to comment
Share on other sites

har 0,13v på tomgang, og 4,7v på full gass. så det skulle vere helt greit nok..får vel ikke 100% full gass da, men det har mindre betydning :glare:

 

@cosworth_ftw . har du lednings nett "halvdelen" nermest ecu ? med rele kontakter og slikt på ?

Ford Taunus mk1 2dr sedan 73modell.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...