Jump to content

Trøbbel med temp måler i dohc 93mod


Trolljegeren

Recommended Posts

Som topic sier. Den er helt på trynet! går opp og ned hele tida den nåla nesten på rødt så ned halveis igjen, så litt under, så opp på nesten rødt. Hva er galt??? den skremmer livet av meg Putta også fingern nedi vanntanken for å sjekke men er så vidt lunka

1990 Ford Sierra Cosworth...Gjort masse med

1992 Ford Sierra Sedan, cosworth styling, recaro intriør, senka div gjort.

Link to comment
Share on other sites

Ved sprekk i topp eller toppakningsbrudd så kan det danne seg luftkommer i kjølekanalene som kan gjøre at den koker lokale steder i toppen. Men da blir det ofte mye trykk og luft i kjølesystemet også. Det kan virke som den koker selv om den ikke er spes varm.

Ett annet vanlig, og litt mere lettvindt problem er tempsensoren til instrumentet. Den sitter rett foran eller under runner 1 på innsuget. Det er den minste sensoren med bare en ledning på.

 

Den er også litt trøblete på min dohc. Ved spesielle temperaturer så detter den nesten ned på kaldt på måleren. Tipper det er rundt 90 grader.

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

Ikke uvanlig på Dohc`en dette, spessielt nå som det er så varmt og hvis dette skjer ved tomgang eller køkjøring. Termostaten skal ikke åpne før 90 grader... helt sprøtt.

Mener termostaten fra 1,8 mondeo passer, hvis jeg ikke husker feil. da åpner den på 85.

Bare ta ut termostaten og hiv den i en kjele og kok opp vann. med thermometer ser du når termostaten åpner og om den er defekt eller ikke.

Link to comment
Share on other sites

termostaten åpner faktisk ikke før på 92 grader hvis det er vinter termostat. sommer termostat er som oftest ca 88 grader.

 

dette er rimelig standard på alle biler jeg har vært borti.

 

tipper den føleren din er herpa. bytt den å se. hvis problemet vedvarer er det noe annet.

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

sansyneligvis brudd på ledning slik at den går til jord.. eller ingen kontakt med sensoren.. husker ikke helt, men jeg ville sjekket kontaktene først.. bak på instrumentet, en ved motorfestet på batt siden og på sensoren..

Link to comment
Share on other sites

Termostaten min går rett i været når jeg starter tenningen, og daler ikke før jeg skrur den av, hva er galt her?

 

2.0 doch 1993

pil stikket af føleren der sidder på indsugningsmanifolden, det er den lille med kun 1 ledning i termostathuset. så skulle den gerne falde ned igen. hvis det er tilfældet. død føler, ny på. koster ca 170kr ved ford.

Link to comment
Share on other sites

Var noe lignende på min da varmeapparatregisteret var tett. Når jeg begynte kjøringen steg temperaturmåleren sakte men sikkert opp, forbi midten, og opp mot rødefeltet. Deretter virka det som termostaten plutselig åpna, for da falt den fort og rett ned på kald. Mista etterhvert varmen i apparatet også.

 

Jeg bytta termostaten først, men ble ikke noe forskjell. Så bytta jeg varmeapparatregisteret og da ble det saker. :P Det vil dermed ikke si at det er dette du må gjøre, jeg ville nok prøvd å bytte termostaten først.

'86 Sierra 2.0i S
'13 Subaru Forester 2.0i
'09 Subaru Legacy Outback 2.0D
x - '08 Fiesta ST150
x - '92 Sierra DOHC

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...