Jump to content

ac kompressor som slurver?


dohcen

Recommended Posts

hei folkens...

 

mondeo`n min vil ikke blåse kaldt..

har pratet med en del folk og de sier dette er grunnet at jeg ikke kjørte kompressoren

i 5-10min i mnd i løpet av vinteren?!

 

har søkt en del og lest endel og har funnet ut at det er mer enn nok gass på systemet!

ved tomgamg så kan jeg se de 3 klossene på reimhjulet(clutchen?) til ac kompressoren går rundt i 2 sec før den stopper igjen.

 

er dette noe jeg kan fikse selv uten å bytte hele driten?

leste ett sted om at clutchen kunne shimses ut eller noe sånt for å få den til å fungere igjen?

 

takk for alle svar :)

Mondeo ST TDCI "machine silver"

zito miracle 19...bixenon og led overalt...

green filter....2,5" rustfri eksos,racebits decat...airtec intercooler.

pioneer avh-2400bt 2x7" dvd i nakkestøttene

87 LINDA<3 09 LEANDER<3 12 ANDREA<3

Link to comment
Share on other sites

mente at det er gass nok på systemet...

verken for lite ller for mye..

Mondeo ST TDCI "machine silver"

zito miracle 19...bixenon og led overalt...

green filter....2,5" rustfri eksos,racebits decat...airtec intercooler.

pioneer avh-2400bt 2x7" dvd i nakkestøttene

87 LINDA<3 09 LEANDER<3 12 ANDREA<3

Link to comment
Share on other sites

Det er helt normalt at klimakompressoren skal starte og stoppe, så hvis den starter og stopper etter par sekunder så vil jeg tippe at du har for lite gass på systemet ditt.

 

Ta en ac service så vil den nok fungere.

-Rs Cosworth-

Link to comment
Share on other sites

hei folkens...

 

mondeo`n min vil ikke blåse kaldt..

har pratet med en del folk og de sier dette er grunnet at jeg ikke kjørte kompressoren

i 5-10min i mnd i løpet av vinteren?!

 

har søkt en del og lest endel og har funnet ut at det er mer enn nok gass på systemet!

ved tomgamg så kan jeg se de 3 klossene på reimhjulet(clutchen?) til ac kompressoren går rundt i 2 sec før den stopper igjen.

 

er dette noe jeg kan fikse selv uten å bytte hele driten?

leste ett sted om at clutchen kunne shimses ut eller noe sånt for å få den til å fungere igjen?

 

takk for alle svar :)

 

Hei.

Hadde samme problem på min mk3 for noen år siden. Snakket med en mekaniker på Ford, og han sa at jeg kunne prøve med å skru av muttera i midten på clutch til AC-kompressoren,dra av den ytre clutchplata og fjerne en tynn sjims som ligger der. Da kommer clutchplatene litt nærmere hverandre og hvis dem da ikke er for mye slitt,er det nok til at magneten klarer å holde dem sammen. Jeg gjorde det på bilen min, og aircondition har virket fint etter det. Det er nå snart fem år siden.Jobben tok ca.10 min. å gjøre. Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

bare dårlige tips her - AC pumpa skal IKKE gå hele tiden - da vil registeret fryse til en stor klump is . Snakker du med noen som kan dette (ford) vill han si att du har en føler som sjekker dette . Blaser den ikke kalt er det enten fordi UV regulatoren som sitter til høyre på dashen -blå knapp . eller foleren som kjenner av temp på innluft sier i fra att det ikke trengs og kjøle ned luft .

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

hei folkens...

 

mondeo`n min vil ikke blåse kaldt..

har pratet med en del folk og de sier dette er grunnet at jeg ikke kjørte kompressoren

i 5-10min i mnd i løpet av vinteren?!

 

har søkt en del og lest endel og har funnet ut at det er mer enn nok gass på systemet!

ved tomgamg så kan jeg se de 3 klossene på reimhjulet(clutchen?) til ac kompressoren går rundt i 2 sec før den stopper igjen.

 

er dette noe jeg kan fikse selv uten å bytte hele driten?

leste ett sted om at clutchen kunne shimses ut eller noe sånt for å få den til å fungere igjen?

 

takk for alle svar :)

Hei.

Har du fått i orden AC-anlegget?

Edited by odd
Link to comment
Share on other sites

@Odd

 

Nei det har jeg ikke hatt tid til å fått ordnet ennå :(

Mondeo ST TDCI "machine silver"

zito miracle 19...bixenon og led overalt...

green filter....2,5" rustfri eksos,racebits decat...airtec intercooler.

pioneer avh-2400bt 2x7" dvd i nakkestøttene

87 LINDA<3 09 LEANDER<3 12 ANDREA<3

Link to comment
Share on other sites

har søkt en del og lest endel og har funnet ut at det er mer enn nok gass på systemet!

Dette vil jeg høre mer om. Hvordan i all verden har du lest deg til at systemet ditt har nok gass? Stod det noe der om at du ikke hadde lekkasje også? Denne boka eller nettsiden vil jeg gjerne ha litt info om, for denne løser mye feilsøkning tydeligvis.

makan til tull.

Det er KUN en måte å finne ut om du har nok gass på systemet, og det er å koble opp acmaskina.

 

bare dårlige tips her - AC pumpa skal IKKE gå hele tiden - da vil registeret fryse til en stor klump is . Snakker du med noen som kan dette (ford) vill han si att du har en føler som sjekker dette . Blaser den ikke kalt er det enten fordi UV regulatoren som sitter til høyre på dashen -blå knapp . eller foleren som kjenner av temp på innluft sier i fra att det ikke trengs og kjøle ned luft .

Det Bige sier her er helt riktig. Ac kompressoren går ikke hele tiden. Den jobber etter signaler fra trykksensor og tempføler i bilen. Dette fungerer på samme måte som en termostat i kjølesystemet til motoren. Den slipper ut vann til kjøling i radiatoren når bilen er for varm. Ackompressoren starter når gassen er for varm og kjøler mindre inn i bilen.

 

 

Du sier at kompressor starter noen sekunder for så å stoppe. Dette er klar indikasjon på enten lite gass, eller trykksensorfeil. Da er det første du gjør i dette feilsøket å koble opp ac maskina og se på gassmengde. Så jobber man videre derfra etterpå, avhengig av svaret.

Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler

Link to comment
Share on other sites

"smarte" meg sjekket at det var gass på systemet ved å trykke litt på ventilen :P

er nok gassen som er problemet her...

hører at ac pumpa går med det blåser ikke kjølig...

skal ta en tur innom vianor en dag og høre om de har tid til en service...

ford og mekonomen er grisedyre i forhold til vianor på denne servicen!

Mondeo ST TDCI "machine silver"

zito miracle 19...bixenon og led overalt...

green filter....2,5" rustfri eksos,racebits decat...airtec intercooler.

pioneer avh-2400bt 2x7" dvd i nakkestøttene

87 LINDA<3 09 LEANDER<3 12 ANDREA<3

Link to comment
Share on other sites

"smarte" meg sjekket at det var gass på systemet ved å trykke litt på ventilen :P

er nok gassen som er problemet her...

hører at ac pumpa går med det blåser ikke kjølig...

skal ta en tur innom vianor en dag og høre om de har tid til en service...

ford og mekonomen er grisedyre i forhold til vianor på denne servicen!

Ja, der ser du. Er ihvertfall greit for å faktisk sjekke OM det er trykk, eller ikke, men det sier jo ingenting om det er NOK gass der.

Hvis du plutselig nå hører/ser at kompressoren går så er jo det et skritt videre. Da kan problemet komme av for eks for lite gass, viftene går ikke, kondenser er tett for luftgjennomstrøm. Men dette ser mannen som kobler opp maskina.

Hva er prisen på vianor?

Kanskje jeg matcher? :)

Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler

Link to comment
Share on other sites

1250kr hos vianor :)

ford i drammen skulle ha 1800kr, mekonomen skal ha 2000kr!

er greit med trykk i systemet, nesten så jeg dreit i buksa når gassen kom opp i ansiktet mitt :P

så er vel da for lite gass ja...

Mondeo ST TDCI "machine silver"

zito miracle 19...bixenon og led overalt...

green filter....2,5" rustfri eksos,racebits decat...airtec intercooler.

pioneer avh-2400bt 2x7" dvd i nakkestøttene

87 LINDA<3 09 LEANDER<3 12 ANDREA<3

Link to comment
Share on other sites

Har også samme feil på min mondeo 06 Hadde den på ac service før ferien og alt var ok men ble ikke kaldt inne i bilen røren er kalde helt til de går inn i torpedoveggen de som tok service mente at ekspansjonsventilen kunne være tett eller ødelagt hvor sitter denne.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

@ taja funnet ut av det?

Mondeo ST TDCI "machine silver"

zito miracle 19...bixenon og led overalt...

green filter....2,5" rustfri eksos,racebits decat...airtec intercooler.

pioneer avh-2400bt 2x7" dvd i nakkestøttene

87 LINDA<3 09 LEANDER<3 12 ANDREA<3

Link to comment
Share on other sites

Har også samme feil på min mondeo 06 Hadde den på ac service før ferien og alt var ok men ble ikke kaldt inne i bilen røren er kalde helt til de går inn i torpedoveggen de som tok service mente at ekspansjonsventilen kunne være tett eller ødelagt hvor sitter denne.

Tipper problemet ligger i en spjeldmotor jeg, slik at spjeldet ikke stenger for varme. Defekt ekspansjonsventil har jeg aldri vært borti på disse bilene, men den sitter der rørene går inn i torpedoveggen

Over til fienden...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 year later...

Litt lengje sidan sist svar, men men... Ny her :)

Min Ford Focus 2004 Ghia combi har liknande problem med AC. Det som skjer er at det sluttar å blåsa kald luft etter ei stund, og om eg opnar panseret og slår litt lett på den skiva med muttarar på det hjulet som blir drive med reim (ja, rett under dynamoen) så byrjar det å blåsa kald luft igjen... Kva kan vera problemet?

Link to comment
Share on other sites

jeg leverte bilen min på verksted og da jeg fikk den tilbake blåste det kaldt :)

eneste de gjorde var å ta en ac service, kostet 1250,- og det var det virkelig verdt :)

 

@dunjaren

ut ifra hva du skriver, så virker det som at du har ett problem med kompressoren.

Mondeo ST TDCI "machine silver"

zito miracle 19...bixenon og led overalt...

green filter....2,5" rustfri eksos,racebits decat...airtec intercooler.

pioneer avh-2400bt 2x7" dvd i nakkestøttene

87 LINDA<3 09 LEANDER<3 12 ANDREA<3

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...