Jump to content

Glødelampe blinker


Punter

Recommended Posts

Glødelampa har nå for n'te gang begynt og blinke. Har hatt den inne hos forhandler 3 ganger iløpet av 2 år. De 2 siste gangene bare med 2 måneders mellomrom. Har lest mye om problemet på engelske nettsider, hvor det viser seg at de første 130hk TDCI tydeligvis sliter med at lampa begynner å blinke. Det har vært så mye problemer at Ford har sendt ut 2 TSB 42/2003 og TSB for 63/2002 som visstnok forteller/ beskriver hva som kan gjøres. Min forhandler nekter å ta på seg noe som helst ansvar eller kommet med et forslag for å møte meg på halvveien.

 

Her er 1 link av mange som forteller litt om problemet; http://www.ilexa.co.uk/forum/index.php/topic,249.0.html

 

Er det noen andre som har vært borti det samme ? Eneste jeg vet Ford har gjort er slette feilkoder, legge inn nytt 16 siffret kode til en av styringene til en av sylinderne. Men når jeg skal f.eks aksellerere ut på motorvei mister motoren ALL kraft og lampa blinker og bilen går som den var uten turbo. Noen ganger har jeg klart å få den til å slukke bare ved å skru av tenninga og starte på nytt. Men nå har den hengt seg helt opp og jeg har rimelig vanskeligheter med å starte den når den er kald.

 

Nå har bilen stått i over 14 dager og jeg begynner å bli litt frustrert.

 

Jeg takker på forhånd de som kan svare meg =)

'11 Focus 2,0 TDCI 140 hk

'02 Mondeo 2,0 Ghia TDCI 130hk(solgt)

'00 Mondeo 1,8 Trend (solgt)

'84 Granada 2.3 L jubileum (solgt)

'97 Escort Si 1.6 ( solgt )

'87 Xr3i ( solgt )

'79 Granada 2.8 ( R.I.P )

'78 Granada 2.3 automat ( R.I.P )

Link to comment
Share on other sites

Det er det som er litt av problemet jeg har med dem. De har ikke fortalt meg noe annet enn det om den 16 siffret koden. Får bare beskjed at de må feilsøke mer og det er de ikke intressert i å dele utgiftene. I utgangspunktet så er det siste jobb som jeg mener de ikke har gjort er godt nok.

 

Det er ingenting som er byttet, heller ikke noe som er foreslått å bli byttet. De har ikke oppgitt noen koder til meg.

 

Dessverre har jeg etter sist gang funnet ut mer på nettet. Det tyder på at det ikke er en spesifikk del som skal byttes. Det kan være flere ting og ingen sak er lik. Derfor blir jeg så frustrert og synes det er rart at det ikke står noe som kan forklare mitt problem i disse TSB'ene. Og selvfølgelig kan jeg ikke lese dem, de er jo KUN til internt bruk. Jo mer jeg leter jo mer forstår jeg hvor egentlig lite jeg kan hehe.

 

Mellom 1ste og 2ndre gangs reperasjon har bilen gått som en kule og vært kjempefornøyd. Ingen problemer og servicer er tatt på verkstedet.

 

Tok en tur på over 60mil til en kompis. På veien ned blinket lampa 4 ganger og 3 ganger på veien hjem. Slo av motor, ventet noen sekunder og startet igjen. Lampa sluknet. Men skulle ut på motorveien en uke senere og da skjedde det igjen, men denne gangen ville den ikke gi seg med å blinke. Tydeligvis får jeg feil ved belastning og jeg antar rundt 1700 rpm i 4rde og 5te gir.

 

Beklager at jeg ikke har nevnt at bilen har gått 163 000 km og jeg har hatt bilen siden 2007, da hadde den gått 87 000km.

'11 Focus 2,0 TDCI 140 hk

'02 Mondeo 2,0 Ghia TDCI 130hk(solgt)

'00 Mondeo 1,8 Trend (solgt)

'84 Granada 2.3 L jubileum (solgt)

'97 Escort Si 1.6 ( solgt )

'87 Xr3i ( solgt )

'79 Granada 2.8 ( R.I.P )

'78 Granada 2.3 automat ( R.I.P )

Link to comment
Share on other sites

Må si jeg syntes det virker litt merkelig at du mener verkstedet skal dele utgiftene med deg. Det er jo din bil. Blir litt som å spørre ledelsen ved Rema 1000 om de kan dele på melkeprisen med deg.

Du har helt sikkert et dyseproblem, verkstedet har forsøkt å legge inn dysenes korrigeringsfaktor på nytt. Noen ggr hjelper det, andre ikke. Nye dyser er dyrt, så jeg syntes ikke de er helt ute på jordet med å prøve det. Og de må jo ha lest ut feilkoder for å komme frem til å prøve dette. Videre feilsøking innebærer sannsynligvis en lekkasjetest av dysene, for å se hvem/hvilke av dysene som har problemet. Slik du forklarer problemet blir jeg ikke forundret om du trenger fire stk

Over til fienden...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Takker for svar og beklager at jeg svarer tilbake så sent.

 

Har nå kommet i tale med forhandler og det ordner seg på et vis. De erkjente at de hadde forespeilet meg en helt annen sitausjon enn det egentlig var. De hadde bl.a gitt uttrykk for at de ikke visste hva problemet var og måtte hele tiden feilsøke, realiteten var at de hele tiden visste at dysene var dårlige og måtte derfor eventuelt byttes ut.

 

Bilen er nå og blir feilsøkt uten kostnad for meg, men må selvfølgelig betale for eventuelle deler som må byttes ut + arbeid. For min del kan det bli rimelig dyrt om alle 4 dysene må byttes ut, vi snakker et sted mellom 20 og 30 tusen inkl arbeid. Å kjøpe overhalte brukte dyser koster meg ca 700kr mindre pr del enn ny, vil nok derfor kjøpe nye.

 

Dillemmaet mitt nå er eventuelt å ta reperasjonen i Sverige eller hos f.eks Mekonomen for å kanskje få ned tot prisen. Eller få tak i en byttemotor om det ikke koster mye i differanse. Er fortsatt litt usikker hva jeg burde gjøre og ikke fått noe svar fra verkstedet enda ( bil levert igår ).

 

Men takk til dere som svarte meg =) Har vært veeldig frustrert i det siste pga bilen og behandlingen jeg har fått.

'11 Focus 2,0 TDCI 140 hk

'02 Mondeo 2,0 Ghia TDCI 130hk(solgt)

'00 Mondeo 1,8 Trend (solgt)

'84 Granada 2.3 L jubileum (solgt)

'97 Escort Si 1.6 ( solgt )

'87 Xr3i ( solgt )

'79 Granada 2.8 ( R.I.P )

'78 Granada 2.3 automat ( R.I.P )

Link to comment
Share on other sites

Har tenkt på Sverige, problemet er å kjøre på nødprogrammet over lengre strekninger. Føler at det ikke er så lurt.

 

Finalen på hele suppa er at 1 dyse MÅ byttes ut, 1 er på vei til å bli dårlig og derfor er anbefaler de på det sterkeste å bytte ut alle 4 med en prislapp på tot 28 000 kr :wacko:

 

Helt utrolig, vet ikke helt hva jeg orker å gjøre akkurat nå. Trenger en tenkepause, for penger gror ikke på gress for tiden.

'11 Focus 2,0 TDCI 140 hk

'02 Mondeo 2,0 Ghia TDCI 130hk(solgt)

'00 Mondeo 1,8 Trend (solgt)

'84 Granada 2.3 L jubileum (solgt)

'97 Escort Si 1.6 ( solgt )

'87 Xr3i ( solgt )

'79 Granada 2.8 ( R.I.P )

'78 Granada 2.3 automat ( R.I.P )

Link to comment
Share on other sites

28 hørtes dyrt ut. Ca 4000/stk og det tar ikke 10 timer å skifte.

Vær forøvrig kjempeglad du ikke kjører f.eks Suzuki XL7. Over 30 lapper for dysene, og hvis man i det hele tatt får ut dysene så tar det fort 10 timer. I de fleste tilfeller blir det skift av topp. 70-90 lapper totalt

Over til fienden...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei igjen !

 

Takker alle for gode ideer og tanker :D

 

Som det ser ut til nå er å bytte de 2 dårligste, kjøre til Sverige og ta resten der. Eventuelt kjøre nedover slik den er nå. Motoren går jo men drar ikke

akkurat skinnet av pølsa :blink:

 

Motoren ellers fungerer, det er ingen lekasjer eller noe ubehagligheter. Er det noen som kan si noe om å kjøre på et "nødprogram" over lengre strekninger ? Tenkte

da mest på følere og elektronikk først og fremst. Tanken er å kjøre ca 33mil da jeg har kontakter som kan hjelpe et stykke inne i Sverige.

 

Har jo gjort dette tidligere uten at jeg visste hva som var galt. Om jeg ikke husker feil merket jeg det rundt Gøteborg og kjørte hjem, ca 23mil.

 

Hmmm glemte en ting

 

Insprøytningsdysene koster 5700,- kr inkl moms stk. resten er arbeid og summen blir da ca 28500,- kr. Ringte mekonomen og de hadde ikke dysene og måtte derfor

bestille fra Ford og da ble det ikke store forskjellen i total prisen.

 

Vet at de koster omtrent like mye i England, ca £2500 for deler og jobb. Kanskje litt enklere nå med sterk kronekurs ;)

 

Skal prøve å få til priseksempler fra Sverige også så får vi se.

'11 Focus 2,0 TDCI 140 hk

'02 Mondeo 2,0 Ghia TDCI 130hk(solgt)

'00 Mondeo 1,8 Trend (solgt)

'84 Granada 2.3 L jubileum (solgt)

'97 Escort Si 1.6 ( solgt )

'87 Xr3i ( solgt )

'79 Granada 2.8 ( R.I.P )

'78 Granada 2.3 automat ( R.I.P )

Link to comment
Share on other sites

Det har vært prisøkning skjønner jeg... Men å skifte to her og to i Sverige blir neppe billigere, for da må korigeringsfaktorene legges inn to ggr

 

http://viewitem.eim.ebay.no/MONDEO-ST-20-INJECTOR-TDCi-SET-4-R00504Z/290600277938/item

 

Har best et hjulnav derfra, det kunne de ikke sende til Norge pga vekt, men hør med dem.

Og så er det et skille på dysene en eller annen mnd i 2003, så påse at det er rette typen

Edited by focusst

Over til fienden...

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for linken :D FocusST

 

Ringer Mekonomen til uka for å høre om de er intressert i kun å ta jobben og jeg skaffer deler.

Kunne jo være heldig at de vil ta den. Tar kontakt med firmaet linken refererer til med tanke på

hvem av dysene jeg må ha.

Edited by Punter

'11 Focus 2,0 TDCI 140 hk

'02 Mondeo 2,0 Ghia TDCI 130hk(solgt)

'00 Mondeo 1,8 Trend (solgt)

'84 Granada 2.3 L jubileum (solgt)

'97 Escort Si 1.6 ( solgt )

'87 Xr3i ( solgt )

'79 Granada 2.8 ( R.I.P )

'78 Granada 2.3 automat ( R.I.P )

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt noe lignende problemer som du beskriver i førsten av tråden her.

 

Når jeg starter den nå så rister den litt mer enn vanlig. Altså hele bilen. Akkurat som en aksel er litt skeiv på en måte. Jeg har hørt meg litt rundt, og den ene sier at det kan være en lekasje, den andre sier at det kan være dyse(ne).. Turtallet ligger stort sett stabilt også. Ingen hopp eller noe. Og lampa blinker med en gang jeg skrur på tenninga..

 

Håper noen kan gi meg et svar føre jeg blir gal....!!

Mondeo MK3 2003 TDCI 2.0 138HK (slightly modified)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...