Jump to content

4.0 v6 ohv


rene`racing

Recommended Posts

noen som har noen erfaring med trimming av 4,0 v6 ohv motoren? er det mye jobb å få 200-250 hk ut av den?

Hvis man ser på denne motoren så har den mye bedre topper enn de andre V6 motorene. Den har bedre innsugsmanifold og den har rulleløftere.

200-250 hk er kun 50-63 hk/L som er lite. Vi snakker om tall tilsvarende 100 - 126 hk fra en 2,0 OHC.

 

Effektmessig trenger du en ny kam med "Fast Road" spec., en lett, men korrekt massasje av toppene, grenrør og datasprut + dyser for å klare 250 hk.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Hvis man ser på denne motoren så har den mye bedre topper enn de andre V6 motorene. Den har bedre innsugsmanifold og den har rulleløftere.

200-250 hk er kun 50-63 hk/L som er lite. Vi snakker om tall tilsvarende 100 - 126 hk fra en 2,0 OHC.

 

Effektmessig trenger du en ny kam med "Fast Road" spec., en lett, men korrekt massasje av toppene, grenrør og datasprut + dyser for å klare 250 hk.

 

Jeg må si at det forundrer meg at Ford har klart å lage en 4.0 med bare 160hk, selv om man har puttet i en truck kam. Alt er bedre en

2,8/2,9 og likevel bare 160hk. Hvis en får 4-liter'n opp i samme trim som en standard 2,8 forgassermotor vil en ha ca 190+hk. Går en litt

videre og trimmer til standard 2,8i nivå ender en på 214+hk. Siden 4,0 toppene har bedre kanaler, større innsugsventiler og et betydelig

bedre innsugsystem er det, som påpekt av Mr RS1000, kamvalg og motorstyring som struper effekten. Hvis den originale motorstyringen og dyser

henger med vil en standard kam, omslipt til fast road spec, kanskje også mild road spec, løfte effekten til 200+. Trolig ender en opp med

feilkoder, så et datasprut er nok veien å gå. ...eller old school forgasser. 4,0 innsuget kan egne seg til 3 stående forgassere med passende

adapter.

Det som virkelig er bra med 4.0 OHV er dreiemoment på lave turtall i forhold til slagvolum. Der er det få som slår den.

 

Sjekk også ut V6 subforum på The Ranger Station. http://therangerstation.com/forums/forumdisplay.php?f=10

Link to comment
Share on other sites

hvilken gearkasser passer på den motoren? og som tåler litt effekt. hva er ca prisene ca på en sån motor? vurderer sterkt å bruke den motoren i Granada`en

finnst det noen nettsider som selger trimmingsdeler til den?

1982 Ford granada 2,8 Ghia

1979 Ford granada 2,3Gl

2000 Audi A8 2,8 30v quattro

Link to comment
Share on other sites

hvilken gearkasser passer på den motoren? og som tåler litt effekt. hva er ca prisene ca på en sån motor? vurderer sterkt å bruke den motoren i Granada`en

finnst det noen nettsider som selger trimmingsdeler til den?

 

Ta kontakt med Pedro Molina. Han har jo en slik motor i Ghia coupe`n sin, og kan sikkert gi deg svar på alt du lurer på :) Har vel fått på plass kompressor og så vidt jeg har fått med meg.

Edited by grandisjohn

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

ja han har kompressor i sin nå, så på den på gol.Er en imponerende bil,ser nesten orginalt ut med den motoren i den bilen ;)

lurer på hvor mye effekt han har med kompressor,tror den skulle bremses på mandag.

1982 Ford granada 2,8 Ghia

1979 Ford granada 2,3Gl

2000 Audi A8 2,8 30v quattro

Link to comment
Share on other sites

Det blir vanligvis mye dreiemoment, men heller labert med HK/L på "vanlige" oppsett så det skal bli interessant å høre hvordan det gikk.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Noen som har turbotrimmet disse motorene med godt resultat? Kan denne motoren være et bra alternativ om man ønsker seg ca.300+hk @ ca.før3000rpm og toppefekt på ca.600+hk på nav med maks turtall ca. 6500-7000 rpm?

Link to comment
Share on other sites

Noen som har turbotrimmet disse motorene med godt resultat? Kan denne motoren være et bra alternativ om man ønsker seg ca.300+hk @ ca.før3000rpm og toppefekt på ca.600+hk på nav med maks turtall ca. 6500-7000 rpm?

Taunusen til Skogenracing er oppgitt til å gå med ett beist av en KKK K31 turbo og det funker jo.

Det ligger noen klipp på youtube av noen Mustanger med 4,0 L V6 motor med turbo.

Jeg kan ikke se at 300 hk ved 3000 o/min skal være umulig med 4,0 L motorvolum selv om det er 700 + Nm, men det må nok lades greit. Maks momentet ved høyere turtall blir nok riktig bra.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har mailet med dansken som har stv sierran. http://www.ravenz.dk/ han har bremset 4.0 ohv motor med stor singel turbo. med masse gjort i bunn og topp. med hjulspinn.fikk de masse nm.

 

hk lar vente på seg. moment på 3800rpm. var mer en 900nm. med 1.7bar ladetrykk.- gt4294 turbo tror jeg. problemer med veiv som ikke vil være med .og topper som løfter seg og

 

dårlig flow i topper. satte effekten på rundt500- 600hk.

 

Han har laget en bob 24v motor som han ikke har samme prob med veiven. så denne er mye sterkere en 4.0 ohv sin.

 

NO NOS (650Hk og 680NM @ 6800 og 1,5bar).

 

with nos around 750Hk and more then 1000Nm @ 5500 og 1,5bar.

 

er tall han har nå med std veiv. nitrert herdet og stålramme i bunn. det er brukt 2 litt for store turboer. han bruker bilen til dragrace så derfor et nos kit for å dra det hele i gang.

 

topper er std og bunn har JE stempler-og alu råder. Denne mannen spesial lager alt av deler selv og derfor er ikke noe han tilbyr billig. Jeg har prøvet å spurt. :)

 

Man kan her fint se potensiale i std topper ja. han har nok noe spesial kammer da tror jeg.

Edited by BR Racing V6

83 merkur xr4ti widebody,langtidsprosject.start ca 2015

85 sierra xr4x4 orginal 3dørs. 2.8 v6 turbo,utstilling/bane.sikte på shine på denne her start 2014

85 sierra xr4x4 isbil .v6 3.0(2.8base) rally sugemotor E85/Nos.halvbur.isdekk.fortsetter høsten 2013,kjøre vinter 14:)

88 sierra sedan cosworth replica. sohc 2.0 motor under bygging..E85.høsten 2013

88 Sierra cosworth banebil bredda sedan.kjøre 2014.mye gjennstår.Motor pinto E85 2.0 eller Lima 2.5

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...