Jump to content

Ladetrykk problemer med Sierra cosworth


Cossi4380

Recommended Posts

jeg har en sierra cosworth 4wd. Lurte på om noen her kan svare på hva som er feil med cossien, på 1, 2 og 3 gir går blin som fan, men når jeg skal dra ut 4 og 5 så når jeg kommer til 4000omdr. så slipper motoren ladetrykket av og på altså du hørrer dumpventilen slipper trykket alt fra 5 - 10 ganger

 

har nettopp bremset bilen til 301hk og 425nm på hjulene 1,5 ladetrykk

Oppsett: 750 dyser, t3 grenrør, rs500 kjøler, t04b turbo, link sprut. osv

Edited by Cossi4380
Link to comment
Share on other sites

Det kalles surge det du opplever.

Det kommer av at turboen din produserer mer luft enn det motoren din klarer å svelge unna.

Slik at luften inni turboen "står stille". Samme lyden du får når du ikke kjører med dumpventil og slipper gassen når du har ladetrykk.

Da er det luft som går feil vei gjennom turboen og lager såkalt "chatter".

 

Det er skadelig for turboen. Grunnen til at det kommer er at toppen din ikke fløder godt nok i forhold til hvor mye luft turboen din leverer på det turtallet.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Det er et helhetlig spørsmål om hva som trengs når det kommer til kvassere kam (kun innsug som trengs i såfall) og/eller evt. porting av topp.

Er det orginale kammer og uportet topp?

Har du mer info om turboen enn at det er en T4?

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

okei, uportet og Orginal topp og kammer ja

 

turbo: T314 T04B 55x70 komp hjul. 0.60 ar komp hus. 70mm inlet. cosw wastegate 360 lager

 

Okay.

Ikke en optimal turbo dette dessverre.

Men for å unngå surge vil nok enten nedstyrt ladetrykk i det aktuelle turtallsområdet, eller porting/annen innsugskam være løsningen.

Med porting/kambytte vil jo en ny mapping være nødvendig, så det enkleste vil nok kanskje være å styre ned ladetrykket der problemet oppstår. Jeg ville absolutt vurdert å byttet ut turboen på sikt, og heller vente med ny mapping til den tid.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Okey, hva er det du mener er feil med denne turboen? hvilken turbo og kam aksling vil du anbefale til oppsettet?

Har eid bilen i 2 uker å vett egentli lite om oppsetet :P

 

Som Tore nevner er AB07kammer et MEGET godt valg. Mens org. eksos og BD14innsugskam er et godt alternativ som også er billig.

Men som jeg sa er det behov for ny mapping ved bytte av kammer.

Jeg ville mye heller gått for en Garrett GT3071r enn den turboen du har nå.

Men viss du ikke skal ha så mye mer effekt enn du har nå er en T34 helt konge :)

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Da trur jeg at jeg ville kjøpt en T34 turbo jeg fra Escort Cosworth 92-93

Stor nok i massevis til 350hk og fungerer bra på cosworth.

Da blir du kvitt surgeproblemet og får en god og kjørbar motor.

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

Takk for kjappe svar, da rekner jeg med at det motoren trenger er kvasse kammer eller ? får skru ned ladetrykket litt i første omgang :unsure:

Det motoren TRENGER er ny turbo.

Kombinasjonen Rogaland og Link peker i retning av hvor turboen kommer fra.

T04B serien er helt ubrukelig på Cosworth med ett unikt og helt spesielt unntak.

 

Da trur jeg at jeg ville kjøpt en T34 turbo jeg fra Escort Cosworth 92-93

Stor nok i massevis til 350hk og fungerer bra på cosworth.

Da blir du kvitt surgeproblemet og får en god og kjørbar motor.

På generelt grunnlag helt klart ett godt tips, men når man har datasprut og 750 ccm dyser så blir fordelene med T34 forsvinnende små.

GT3071R og EFR synes å være gode og passende valg. :)

 

Okey, hva er det du mener er feil med denne turboen? hvilken turbo og kam aksling vil du anbefale til oppsettet?

Har eid bilen i 2 uker å vett egentli lite om oppsetet :P

T04B er eldgamle greier som ikke er i nærheten av å ha de egenskapene en Cosworthmotor trenger. Bare de frekkeste, mest kyniske eller minst kompetente selgere prakker dette dritet på kundene sine.

AB07 kammer er 100% bolt on på alle og enhver Cosworthmotor og en GT3071R kan noenlunde lett også tilpasses.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Masse vettuge forslag her :) forrige eier kjøpte turboen hos turbo kongen, jeg trodde jeg var den eneste som var fårnøyd med å ha en turbo/vare fra han, men da ligger jeg på linje me alle andre som handler av han = Missfornøyde

uansett skal sjekke hva jeg kan få tak i av ny turbo=)¨

Link to comment
Share on other sites

Kjøp deg en ekte Garrett T34 fra escort cosw, oppgradert med 360 lager og enten .48 eller .63 hus. De ligger på rundt 6-7000! Det kinaskrotet kaster du så ikke nok et menneske blir misfornøyd med turboidioten :)

Edited by armani

2wd sierra cosworth

Link to comment
Share on other sites

Det motoren TRENGER er ny turbo.

Kombinasjonen Rogaland og Link peker i retning av hvor turboen kommer fra.

T04B serien er helt ubrukelig på Cosworth med ett unikt og helt spesielt unntak.

 

 

På generelt grunnlag helt klart ett godt tips, men når man har datasprut og 750 ccm dyser så blir fordelene med T34 forsvinnende små.

GT3071R og EFR synes å være gode og passende valg. :)

 

 

T04B er eldgamle greier som ikke er i nærheten av å ha de egenskapene en Cosworthmotor trenger. Bare de frekkeste, mest kyniske eller minst kompetente selgere prakker dette dritet på kundene sine.

AB07 kammer er 100% bolt on på alle og enhver Cosworthmotor og en GT3071R kan noenlunde lett også tilpasses.

 

Er AB07 det fornuftige valget til Gt3071 ?

Edited by joe
Link to comment
Share on other sites

Er AB07 det fornuftige valget til Gt3071 ?

Jeg mener at det vil være en svært heldig kombinasjon, ja. :wub:

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Var forresten ute med en kompis sin 2wd sedan som har bl.a. GT3071r, 4x4manifold, BD14inn, org.eksoskam, litt lavere komp etc. en liten tur igår, og kan skrive under på at den er kjapp igang :D

Når den holdes igjen ved venstrebrems oppnås fullt ladetrykk på ca 3100-3200omdr :) Kun 1,4bar maxtrykk pga. svakt tenningsanlegg enn så lenge.

 

Og den spooler vanvittig hardt når man går på gassen. Helt genialt oppsett på en bil som skal brukes på vei :)

Og AB07kammer hadde vel bare gjort det ENDA bedre ;)

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Var forresten ute med en kompis sin 2wd sedan som har bl.a. GT3071r, 4x4manifold, BD14inn, org.eksoskam, litt lavere komp etc. en liten tur igår, og kan skrive under på at den er kjapp igang :D

Når den holdes igjen ved venstrebrems oppnås fullt ladetrykk på ca 3100-3200omdr :) Kun 1,4bar maxtrykk pga. svakt tenningsanlegg enn så lenge.

 

Og den spooler vanvittig hardt når man går på gassen. Helt genialt oppsett på en bil som skal brukes på vei :)

Og AB07kammer hadde vel bare gjort det ENDA bedre ;)

Der er stilen det du. Grattis til eieren.

Korrekt tenningsoppgradering, en ok bleed + hyggelig forspennt actuator og rundt 2,0 bar så blir det helt sikkert maaasiv glimmers. B)

Enig med du der. ;)

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Der er stilen det du. Grattis til eieren.

Korrekt tenningsoppgradering, en ok bleed + hyggelig forspennt actuator og rundt 2,0 bar så blir det helt sikkert maaasiv glimmers. B)

Enig med du der. ;)

 

Ja, han er storfornøyd han nå :) Er gamlebilen min forresten, den sorte sedanen. Har kjørt med den slik i hele sommer.

 

Ja, tenningsanlegget er det neste som står for tur, samme med en annen bleedventil eller evt. en boostcontroller.

Så blir det mer ladetrykk og enda kjekkere ja ;)

Det er faktisk så svak gnist på denne nå at 1,4bar er absolutt max før fusk, med pluggåpning på 0,45mm :shutup:

 

Men det som var så kjekt med dette oppsettet er at den spooler så hardt at forskjellen på tiden det tar før maxtrykk oppnåes er veldig liten, om den venstrebremses på 3000omdr eller gis fullgass på 3.gir/4.gir fra 3000omdr :)

 

Denne bilen her bremset forresten rett over 390 navhk på 7000omdr og 1,4bar.

 

Er forresten ikke lenge siden det ble bremset rett over 430 navhk på en annen Cosworth her i landet med tilsvarende oppsett på 2bar, men med BD16+ innsugskam ;)

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Er forresten ikke lenge siden det ble bremset rett over 430 navhk på en annen Cosworth her i landet med tilsvarende oppsett på 2bar, men med BD16+ innsugskam ;)

 

Skal sies at den her er litt tregt i gang, men skal få sjekket opp i dette, siden bilen til kameraten din er så fort i gang som du sier. Med nesten samme oppsett. Så det må være noe muffins med kamtimingen her :)

 

Hva slags pris er det på di ab07 kammene og hvor fås di kjøpt?

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...