Jump to content

FORD SIERRA PROBLEMER!


Fredrik92

Recommended Posts

Hei, holder på å bygge opp en Sierra helt fra grunn av kun chassi, har tatt alt fra gamle bruksbilen, elnett, motor, girkasse, hjerne... ALLT og allt dette funket dagen eg begynte å demontere den bilen og sitte det inn i den nye...

 

Problemmer er at bilen starter og går som den skal, men når jeg tar utav nøkkel så står motoren å går ennå!!! må skru av hjernen for å stoppe motoren. Så jeg prøvde å skifte hjerne, men det funket ikke.. så har jeg sjekket alle godspunkter de er ok! også tok eg på tenningen og av med tenningen da står jo selvsagt lysene i instrumente på så startet eg med å ta ut et og et relè for å se om lyset slukket, men det gjorde det ikke. Så tok eg en og en sikring, sikring 18 som er til varmeapperat viften 25AMP kuttet lyset når jeg tok utav sikringen, også tok eg på tenningen og av igjen og da funket alt som det skal, men når jeg tok i sikringen igjen så kunne eg regulere vifte nivået når tenningen var av!!

 

Når jeg tar på nødblinken e det forskjellig blinking på baklysene H og V, når jeg bytter over for flytter det seg... kjørelyset til H siden lyser sterkere enn V siden...

 

Altså tenningen e på selvom nøkkelen e utan svitsen, må av med - på batteri for å kutte den, når jeg tar på minus igjen er det greit, men når jeg tar nøkkel i og tenning på e feilen tilbake når jeg tar av tenningen... bensinpumpen går også konstant...

 

DET ER NOE SOM HINDRER I AT TENNINGEN BLIR BRUTT! det eg trodde var at det var hjernen som gir beskjed til tenningsrelet og bensinpumpe relet at de skal slå inn (det gjør dem) men de slår ikke ut igjen... tenningen e på konstant og pumpen går konstant MEN dette endrer seg når eg tar ut sikringen til VIFTEN...

 

Batteriet stod på lading i bilen 1 natt, når eg kom hjem fra jobb var 2 reler varme... det rød (nede i H ved det hvite relet) og det Svarte.. hvorfor det? :P

 

Sikringsboksen, finner ingen oversikt over hva hver enkelt relè e til... så noen som vet det? :)

2011-08-20193957.jpg

 

2011-08-20193949.jpg

 

Skal det være sikringer oppi den hvitekontakten? (ligger rettover hjernen og vedsiden av det gule relet til bensinpumpen)

2011-08-20193917.jpg

2011-08-20193912.jpg

NOEN SOM HER ET FORSLAG til problemmet eller vet hva de forskjellige bildene viser? dette e feilsøking på høyt nivå er kun en lærling :P

 

Helt blank etter hvert... trenger sårt noe hjelp fra ford verdnen!!!

 

-Fredrik

Edited by Fredrik92
Link to comment
Share on other sites

Prøv og koble av batteriet og på igjen, dersom du hører click i rele + at bensinpumpa starter uten at tenninga er på.

 

ja når batteriet er koblet og eg tar - litt ani klikker relet og nei pumpen starter bare når tenningen har vært på, må bryte batteriet for å slukke pumpen, men når jeg kobler batteriet igjen går ikke pumpen før jeg tar på tenningen...

 

-Fredrik

Edited by Fredrik92
Link to comment
Share on other sites

Gå over alle jordingspunkter på nytt. Det vil sannsynligvis løse lysfeilene dine.

Grunnen til at den fortsatt går etter at du har skrudd av tenninga ligger antageligvis rundt dynamoen en plass. Dobbeltsjekk at du har koblet alt riktig rundt der, samt at ledningen til ladelampa er tilkoblet og tilkoblet på rett plass.

Link to comment
Share on other sites

Gå over alle jordingspunkter på nytt. Det vil sannsynligvis løse lysfeilene dine.

Grunnen til at den fortsatt går etter at du har skrudd av tenninga ligger antageligvis rundt dynamoen en plass. Dobbeltsjekk at du har koblet alt riktig rundt der, samt at ledningen til ladelampa er tilkoblet og tilkoblet på rett plass.

 

Har 3 dobbelsjekket alle jordingpunkter... tok av + og - på dynamo og ladelapen gikk vekk i det dynamoen ikke var på, når jeg koblet den igjen var lade lampen i instrumente tilbake så tror ikke det ligger der...

 

hvilke er til ladelampen? B+ eller D+ ? vi snakker dynamo sant?

Link to comment
Share on other sites

Dei 2 koblingene er ekstra for noke, vist du kikker her http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/64677-ford-sierra-20i-ohc-89mod/ så er det ein som lurer på det samme og kan ver det er det samme greiene.

 

 

Men vist du slår av tenninga og skrur PÅ lysa dine så kan det hende motoren kutter for har det på sierraen min etter og ha åpna opp lysbryteren. Då står maskina forsatt og går men setter eg på lysa so stoppa ho. Prøv det om det kan ver lysbryterene dine dei får strøm ifrå.

Nåverende biler:
91 Ford Sierra stv doch
90 Ford Sierra Cosworth 4x4

09 Ford mondeo duratec

Link to comment
Share on other sites

Hei, tror kanskje jeg har funnet en løsning...

 

Noen som vet hvilken GODS ledning som skal stå på denne brakkerten jeg har merket med rød ring? Står mellom innsug og toppdeksel, venstre siden av bensingalleriet, festet i blokken tror eg...

 

Utennavn.png

 

1.png

 

VÆR SÅ SNILL Å SVAR FORT!! ELLER EN MED DOHC, MOTOR SJEKK!!!

 

-Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Det virker jo som om tenningen ikke blir helt brutt, at det er snakk om "krypstrøm" som går gjennom tenningslåsen selv om du har vridd av tenningen og tatt ut nøkkelen. Har du målt strømen ved tenningslåsen? Mål om du har strøm ved tenning (1 hakk med nøkkel) konstant etter at du har hatt på tenninga. Det virker som om denne kretsen ikke blir brutt, før du tar av batteriets pol.

 

Edit: Sjekk også tenningsrele, dette har tulla mye hos mine biler. Denne kretsen styrer el-vindu, varmeapparatsvifte, viskere og hovudlys.

1994 Ford Sierra CLXi (ombygd til RS Cosworth)
1998 Audi A4 1.8T Quattro

2012 Volkswagen Caravelle 2.5 TDI 4Motion

Link to comment
Share on other sites

Det virker jo som om tenningen ikke blir helt brutt, at det er snakk om "krypstrøm" som går gjennom tenningslåsen selv om du har vridd av tenningen og tatt ut nøkkelen. Har du målt strømen ved tenningslåsen? Mål om du har strøm ved tenning (1 hakk med nøkkel) konstant etter at du har hatt på tenninga. Det virker som om denne kretsen ikke blir brutt, før du tar av batteriets pol.

 

Edit: Sjekk også tenningsrele, dette har tulla mye hos mine biler. Denne kretsen styrer el-vindu, varmeapparatsvifte, viskere og hovudlys.

 

Okei, takker for et bra tips ;) godt noen har noe å bidra med :)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...