Jump to content

Ombygging av 4wd til 2wd?


Nissern

Recommended Posts

Har det noe å si på den tekniske utførelsen av ombyggingen da?

 

meg bekjennt så er ikke bilen ombyggd, men den er regga som en 87 cl eller noe, om jeg ikke husker feil.

Bilen var meget bra den tida den gikk i trøndelag. synd at bilen er tuska med :(

Link to comment
Share on other sites

De kommentarene gikk litt innnpå meg da jeg leste det, men nå spiller det ingen rolle.

 

Bare får å si litt mere om bilen så er det en 88 mod godkjent ombygd sierra cosworth 4wd.

Så om jeg vil sveise diffen for å få 2wd så mener jeg at det ikke ha så mye å si siden det ikke er noen orginal cossi.

 

Uansett, snakka med en lokal kar på lørdan i fylla. Han hadde gjort den sveiese dif metoden, så da løser det seg.

 

Tråd stenges (for usaklige kommentarer)....hehehe =D

 

hehe du trenger ikke la det gå innpå deg.var ikke ment mot deg direkte da jeg ikke kalla deg noen pappskalle..men hovedmengden sånne spørsmål og prosjekter er ofte fra folk som ofte ikke kan en døyt om noen ting..og tror at det er bare og gjøre alt sjøl og det er bare å skru i vei uten og ha peiling.

 

så fra min side så er det ikke meninge å rakke ned på noen personlig..men rakker vel heller ned på ideen i seg sjøl om du forstår.hehe.

 

velkommen til forumet iafall:)hehehe

 

nå skal ikke jeg dra det videre da..men det hjalp ikke akkurat "saken"at bilen din var en ombygd cosworth:)hehe ,men jo kanskje er det like greit at den er ombygget..for da ødelegger man ikke en orginal bil.:)

nå er jo jeg orginal nerd da..så er nok bare derfor.og ingenting vondt ment for det.som hårball sier...han ler bare av meg og sapphy..og det er jo greit det:)har iafall karakter om man blir ledd av.hehehe:)

 

Nei, er ikke noe sota frontlys...

 

Er det mye "galt" med den bilen du referer til?

er bilen din grå kanskje? kanskje sota lysa er tatt av .eller ser jo den står for salg ennda den bilen det refereres til da.

Edited by lowman
Link to comment
Share on other sites

Nei er ikke den bilen!

Var faktisk noen fra dokka som såg på bilen, men ble ikke no handel etter at de hadde sett på den.

Bildene stemte ikke helt ;)

godt dem ikke handla den da..har visst vert sykt med tull og greier med den bilen der.

Link to comment
Share on other sites

Det må helt klart være opp til den enkelte om de vil ha 4x4 eller 2wd. Det som alltid overrasker meg er at de fleste på død og liv absolutt skal gjøre det på den billigste måten, og på den måten også mest jalla. Skal en bygge om til 2wd er T5 kassen og komplett 2wd bakstilling helt obligatorisk, synes eg ihvertfall. SÅ dyrt er det ikke. Eg fikk tak i ei T5 kasse i England til 2500,- og komplett bakstilling til 2500,-

 

Så trenger du girkassefeste, mellomaksling, speedometerwire og 2wd starter.

 

For å bytte disse tingene kan du godt være kokk eller sogneprest. Behøver absolutt ingen erfaring innen bil for å klare dette. Dette lærer du når du demonterer de gamle delene.

Vi skal alle bli gamle men å bli voksen er frivillig!!

 

93 Escort cosworth

11 BMW F11 535d

05 BMW E87 120d

01 Kawasaki ZX7R

Link to comment
Share on other sites

Det må helt klart være opp til den enkelte om de vil ha 4x4 eller 2wd. Det som alltid overrasker meg er at de fleste på død og liv absolutt skal gjøre det på den billigste måten, og på den måten også mest jalla. Skal en bygge om til 2wd er T5 kassen og komplett 2wd bakstilling helt obligatorisk, synes eg ihvertfall. SÅ dyrt er det ikke. Eg fikk tak i ei T5 kasse i England til 2500,- og komplett bakstilling til 2500,-

 

Så trenger du girkassefeste, mellomaksling, speedometerwire og 2wd starter.

 

For å bytte disse tingene kan du godt være kokk eller sogneprest. Behøver absolutt ingen erfaring innen bil for å klare dette. Dette lærer du når du demonterer de gamle delene.

 

ja det er vel den første setninga der som jeg henger meg på.at det på død og liv ikke skal koste noe.

 

men den prisen som du oppgir..er drømme pris...får du en t5 til 2500 kr....det er billig..og ikke ofte man finner til den prisen..

 

men tror heller ikke en kokk eller sogneprest kan gjør den jobben.hehe

 

dessuten så har det med kunnskap og gjøre.er sikkert mange som ikke er i bil yrke som er flinke med bil.har jo aldri ment noe aent..men at en person må ha kunnskap for å gjør ting ...er egentlig nokså forbanna sikkert.det som er tragisk med nåtias mentalitet...er at alle tror at alle kan alt.derfor er det mye dårlig arbeid ute og går.det er også ett faktum.

Link to comment
Share on other sites

ja det er vel den første setninga der som jeg henger meg på.at det på død og liv ikke skal koste noe.

 

men den prisen som du oppgir..er drømme pris...får du en t5 til 2500 kr....det er billig..og ikke ofte man finner til den prisen..

 

men tror heller ikke en kokk eller sogneprest kan gjør den jobben.hehe

 

dessuten så har det med kunnskap og gjøre.er sikkert mange som ikke er i bil yrke som er flinke med bil.har jo aldri ment noe aent..men at en person må ha kunnskap for å gjør ting ...er egentlig nokså forbanna sikkert.det som er tragisk med nåtias mentalitet...er at alle tror at alle kan alt.derfor er det mye dårlig arbeid ute og går.det er også ett faktum.

 

enn får jo heller ikke noe kunnskap uten å prøve heller da...

Link to comment
Share on other sites

Da trenger du enkelt å greit 2wd forstillling og eventuelt bakstilling hvis du vil ha 7,5" diff." 2wd girkasse og mellomaksel.Da er du i mål ;)

Ellers kan du jalle det til å sveise her og der og ditt og datt mellomaksel,fjerne drivaksel til front diff og ta en polakk ombygging.

COS it`s WORTH it!

Link to comment
Share on other sites

nei det er jo sant det.men veldig synd at for mange folk skal prøve seg på sånne type biler.

men eg ska klabbe igjen munnlokket nå.hehe.

 

Nå er cosworth rimelig lego å skru på, noe som og gjør at det er ufattelig mye jalla da alle "får til" å skru på de.

Sammenlignet med andre biler er det jo latterlig enkelt så perfekt å lære seg å skru på, så lenge man bruker skikkelige deler å ikke skal mekke sammen noe fjas.

Link to comment
Share on other sites

nei det er jo sant det.men veldig synd at for mange folk skal prøve seg på sånne type biler.

men eg ska klabbe igjen munnlokket nå.hehe.

 

hehe, nei det er viktig å si sin mening å diskutere :D er vell det vi har forum for

Link to comment
Share on other sites

hehe, nei det er viktig å si sin mening å diskutere :D er vell det vi har forum for

ja det er jo egentlig det et forum kan brukes til.forum er diskusjon på godt og vondt det.er jo bare meninger om ting og tang så ytres.stopper jo der:)så det er bare gøy å snakke cosworth,enten det er ombygd prat,eller orgina nerde greier som jeg liker godt:)

Link to comment
Share on other sites

Noen som har link til noen gamle tråder ang dette temaet, og ombygging av dohc kassa? Sliter med å finne de igjen...

 

Men hva med denne kassa a? Vil den passe? Den har starteren på venstre side, men det ser ut som den har hydraulisk clutch da..

Edited by Krona

Ford Escort RS Turbo S1

Ford Escort RS Turbo S2

Ford Escort XR3i 1983

Ford Escort RS1600i 1985 replika

Ford Escort 1.3 1981

Volkswagen splittbuss 1967

Link to comment
Share on other sites

Vill bare kaste meg på her jeg , blir litt provosert av å lese dette ..

hvordan tilegner man seg kunnskap da, kan det være å Lese/erfaringer/ideer osv ???

Kan si det er en av grunnene for at jeg sitter å leser på dette forumet..

Blir litt fort my dritt snakk her ...

Bedre med en liten kjapp en , enn en stor slapp en..

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde gjort følgende:

 

Kjøpt meg en 2wd mt75 girkasse og mellomaksling fra en sierra dohc.

Skiftet over clutchuset fra 4+4 kassen til 2wd kassen.

Da kan du bruke samme startmotor som du har i dag.

 

Vil du fjerne noe vekt fra forstillinga kjøper du deg en 2wd bunnpanne.(evn sveiser om din 4+4) Da kan du fjerne framdiff og drivakslinger. Husk at du må la den ytterste delen av drivakslingen sitte igjen. Det er den som holder sammen hjullageret.

 

Lykke til Mvh Tom.

Link to comment
Share on other sites

Her var en tråd ved navn "doch kasse på cosworth" som er borte vekk,

der var det god beskrivelse av clutch hus byttinga, hvilket verktøy en måtte ha og bilder av div skruer som var viktige og huske på.

Ford Taunus mk1 2dr sedan 73modell.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har merka selv at søkefunksjonen på forumet har blitt veldig dårlig etter den oppgraderinga, den finner ikke eldre tråder, men om jeg googler det jeg lurer på så finner jeg ofte trådene jeg leita etter :P

-93 Sierra Cosworth STV 4x4
X: -94 Escort Cosworth HTT, -94 Escort cosworth T-25, -94 Escort cosworth T-34, 4x -90 Sierra 4x4 Cosworth, -91 Sierra Cosworth 2wd, - 89 Sierra Cosworth 2wd, -88 Sierra Cosworth 2wd
-91 Scorpio Cosworth

Link to comment
Share on other sites

Om snarveien din inneholder den gamle adressen med FMCN så prøv å bytt ut FMCN med fordclubnorway :)

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...