Jump to content

Mondeo mk2 1,6 jager på tomgang + blink i airbaglys


Wolfcry

Recommended Posts

Bilen min har begynt å fjuske på tomgang. Den jager mellom å nesten stoppe til ca 1200 - 1500 o/min. Har også merket at den ofte ikke faller i turtall som normalt når jeg tråkker inn clutchen for å gire (under akselerasjon). Hva kan dette skyldes?

 

Har også problem med at airbaglyset blinker. De på Ford her fikk ikke opp noe feilkode og sa jeg måtte søke manuelt. Noen som vet om kjente feil her eller kan tipse om hvor jeg bør begynne å lete?

Link to comment
Share on other sites

Tomgangsproblemet kan være litt diffust. Prøv å løsne gasspjeldføleren og vri den såvidt. Det er ikke mye den kan flyttes, men en halv mm kan gjøre forskjellen.

Hvis airbaglampa blinker i sykluser på fire blink er det beltestrammerkontaktene under setene som trenger en dusj elektrorens.

Over til fienden...

Link to comment
Share on other sites

føleren er under boksen på siden mot torpebo vegg.

 

tell antall blink du, så skal vi finne ut hva som er feil :) på min var det en kontakt under setet som ikek var koplet til :whistling:

 

min mk2 2liter faller ikke på turtallet heller når jeg girer. helt topp syntes jeg, slipperå gi så mye gass for å få motoren opp igjen :)

Link to comment
Share on other sites

Fant en løs kontakt under setet på min bil også og lyset blinker i sykluser på fire blink så da håper jeg det bare er å koble den til så funker det. Fikk det ikke til i uten lys i garasjen nå. :)

 

Den andre feilen har jeg ikke fått sjekket enda, men det har blitt verre. Nå stopper motoren om jeg lar den gå på tomgang. Den jager først en stund som beskrevet og så stopper den etter en kort stund. Litt irriterende i bykjøring så jeg skal sjekke litt videre i morgen. :)

Link to comment
Share on other sites

Har nå fått sjekket litt mer etter de tomgangsproblemene.

 

Fant et t-stykke i nærheten av coilen, men det er av plast og ser ut til å være i orden. Det er koblet slik at det er en skjøt på en gummislange og så er det en føler koblet til sitste uttaket på t-en. Har jeg funnet den rette t-en da?

 

Og mot torpedoveggen fant jeg ingenting. Jeg vet at på min forrige Mondeo (2,0i) så lå det noe vacuum-greier der, men på denne er det ikke likt. Kan det være at gasspjeldføleren ligger et annet sted i min?

 

Kjekt om noen har bilder av det jeg skal se etter så blir det litt lettere å finne. :)

Link to comment
Share on other sites

Fant et t-stykke i nærheten av coilen, men det er av plast og ser ut til å være i orden. Det er koblet slik at det er en skjøt på en gummislange og så er det en føler koblet til sitste uttaket på t-en. Har jeg funnet den rette t-en da?

Det høres ikke ut som den jeg tenker på.

Jeg har aldri skrudd på Mondeo mk2, men prinsippet skal være det samme på alle Zetec:

Det sitter en dings innunder eksosmanifolden, den er koblet til et stålrør som er skrudd fast under coilen. Videre er det koblet til innsuget (flensen) helt inne ved toppen med en gummidel (L på Escort, T på Mondeo mk1). Gummidelene i dette systemet får ofte lekkasjer p.g.a. oljedampen.

 

idleTpiece.jpg

Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma :unsure:
'11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N
Originaldeler, remixed.

Link to comment
Share on other sites

Hmm...

Sjekket litt mer om det T-stykket, men jeg finner det rett og slett ikke.

Fant et rør som går fra under manifolden og som er festet like under vannpumpen, men det går bare et rør videre også. Nå har jeg ikke så godt lys i garasjen, men jeg sjekket med "ta og føle" metoden også og kunne ikke finne noe deling...

 

[Edit] Sitter og kikker i Haynes-boka og ser at det ikke er vannpumpa jeg har sett. :P

Edited by Wolfcry
Link to comment
Share on other sites

Fikk et tips om at det kan være lmm som har sluttet å virke.

 

Vil det funke å koble fra kontakten på denne for å sjekke om den da går som den skal på tomgang?

 

Og hva med andre vacuum-slanger? Kan eventuelle lekkasjer i dem føre til samme symptomer?

Link to comment
Share on other sites

Alle vakuumlekkasjer kan gi ujevn tomgang på disse motorene. Jeg fikset nylig en Escort (samme motor) som hadde jagende tomgang pga. dårlig innsugspakning. Lytt etter sugelyder og spray litt startgass.

Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma :unsure:
'11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N
Originaldeler, remixed.

Link to comment
Share on other sites

Fått fikset det airbaglyset, men er fortsatt like uklok angående tomgangen.

Den gummidingsen som nevnes fins faktisk ikke på min bil så jeg får derfor ikke sjekket den. Kan det være at det er forskjell på 1,6 litern og de andre motorene her? De fleste Mondeo mk2 er vel 1,8 eller 2,0?

Link to comment
Share on other sites

Fått fikset det airbaglyset, men er fortsatt like uklok angående tomgangen.

Den gummidingsen som nevnes fins faktisk ikke på min bil så jeg får derfor ikke sjekket den. Kan det være at det er forskjell på 1,6 litern og de andre motorene her? De fleste Mondeo mk2 er vel 1,8 eller 2,0?

 

Sliter med at airbag lyset blinker fire ganger hos meg også. Hvordan fikk du fikset det?:)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Noen andre tips til hva den jagingen kan komme av?

 

Har nå fått fulgt med det en tid og feilen er ikke der hele tiden. Nå har den fungert relativt bra i over en uke, men i dag begynte den å fuske igjen.

Det med at den holder høyt turtall ved giring er fortsatt tilstede også. Om jeg tråkker inn clutchen eller setter bilen i fri så holder den seg på ca 2500 o/min en stund før den faller til litt over 1000 o/min. Det er også turtallet den holder på tomgang (burde det ikke være litt lavere?).

 

Og om dette er en vacuumfeil, hvordan kan jeg sjekke hvor lekkasjen eventuelt ligger?

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det viker som vakuumlekkasje er problemet. Prøv å spraye litt startgass der det kan være lekkasjer og se om turtallet øker. På samme type motor har jeg hatt lekkasjer på følgende steder: Mellom innsug og topp, rundt dyser/fuelrail, i skjøt på røret/slangen fra LMM til spjeldhus/innsug og i forbindelse med veivhusventilasjon (som jeg snakket om tidligere). Det har vært ujevn tomgang i alle tilfellene.

 

Jeg mener normal tomgang skal være 850 rpm, og rundt 1100 når bilen er i bevegelse eller motoren er kald.

Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma :unsure:
'11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N
Originaldeler, remixed.

Link to comment
Share on other sites

Har nå sprayet vilt og uhemmet med startgass, men fant ingen lekkasjer...

Prøvde også å koble fra LMM mens jeg holdt på. Motoren reagerte da med å jage litt først for så å roe seg ned på litt under 1000 o/min. Har dog ikke testkjørt den uten LMM utkoblet. Men kan det være her feilen ligger eller er det normalt det som skjedde?

Edited by Wolfcry
Link to comment
Share on other sites

Det kan hende LMM er dårlig, men i mitt hode kan dette også være beviset på at du har en luftlekkasje.

Når LMM er frakoblet vil ikke vakuumlekkasjer ha noen betydning.

Vakuumlakkasjer gir problemer fordi luft som ikke har blitt målt av LMM slipper inn i motoren og gir mager blanding. Når du kobler fra LMM vet motorstyringen ingenting om luftmengden så den kjører på standardverdier (nødprogram).

 

Hvordan er det med EGR på denne motoren? Hvis ventilen står fast åpen (eller defekt membran) kan det ha samme effekt som vakuumlekkasje, men du får ikke avslørt det med startgass.

Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma :unsure:
'11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N
Originaldeler, remixed.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...