Jump to content

Cat Cams ?


Jonny.B

Recommended Posts

Noen som har prøvd cat cams sine kammer på cosworth,eller er det bare AB07 som gjelder om dagen? :)

 

Tipper RS 1000 har en formening ;)

 

CAT CAMS oversikt cossie

 

Tenkte da den 2330826 som er spesielt designet for bruk sammens med orginal eksoskam.

Det som er kuppet med AB07 er at det er Ahmed Bayjoo som har desginet dem som 100% bolt on kammer på 100% originale motorer.

Disse 400 + hk kammene har akkurat passelig med durasjon og løft til gode og "milde" gatemotorer hvor lavt forbruk, høyt dreiemoment, god respons og 400 + hk er målet.

 

Jeg har ikke brukt Catcams selv, men er imponert over kvaliteten på disse. Utvalget er meget godt så man kan velge, vrake og kombinere som man selv ønsker - noe som lett fører til tildels latterlig uvanlige kombinasjoner.

 

826 kammen er en god oppgradering i forhold til den orignale BD8 innsugskammen, men den har dessverre bare 8,70 mm løft, noe som definitivt er en ulempe hvis man sammenligner med AB07 som har det maksimalt forsvarlige 8,85 mm.

 

Man kunne kanskje vurdert 259/8,90 profilen, men 8,90 er for mye løft på originale fjærer og med over 1,0 mm løft i TDC så er det ikke klaring til stempler uten ventillommer heller.

 

Som vi ser er AB07 i en helt egen klasse når det gjelder kamvalg til helt originale Cosworthmotorer. :)

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Bestilte en sånn 2330826 Cat cam idag,har dynapack på jobben,så da får vi se om den gir positive resultater :)

Cat cams er laget i nitrert billet,så tror kvaliteten er bra.

Kvaliteten på kamdrevene deres var iallefall meget bra,så tror ikke de blir "runde" sånn som jeg har sett piper og kent drev har blitt.

 

Ellers takker jeg for svar RS 1000 :)

Link to comment
Share on other sites

Bestilte en sånn 2330826 Cat cam idag,har dynapack på jobben,så da får vi se om den gir positive resultater :)

Cat cams er laget i nitrert billet,så tror kvaliteten er bra.

Kvaliteten på kamdrevene deres var iallefall meget bra,så tror ikke de blir "runde" sånn som jeg har sett piper og kent drev har blitt.

 

Ellers takker jeg for svar RS 1000 :)

Såpass ja?

Ja kvaliteten virker å være førsteklasses og Catcams er kjent for å ha tildels svært aggressive profiler så det er ikke umulig at det avgjørende totalarealet under kurven er tilsvarende det som AB07 har. Blir spennende dette og uansett vil 826 være ett godt kjøp slik jeg ser det. ;)

 

Bare hyggelig. :)

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da var den nye kammen montert og timet inn etter spec :)

Må si jeg er meget overasket over resultatet,motoren varver BETYDELIG mye fortere opp til 6500-7000 omdr. "laget" mellom girene ble så og si helt borte,så det er bare å putte på med gir :) Vel anvendte 3000kr må jeg si.

 

Tørr ikke å tyne den helt ut enda,da den ble ganske så mye magrere,og det er vel egentlig ett godt tegn på att motoren går bedre også,den "bruker opp" all bensinen den får på en måte. Så jeg må nok få mappet ett nytt chip før den skal i dynoen.

 

Iallefall ett godt kamvalg for den som vil ha det lille ekstra i sin moderat trimmet cosworth motor.

Edited by cossie power
Link to comment
Share on other sites

Da var den nye kammen montert og timet inn etter spec :)

Må si jeg er meget overasket over resultatet,motoren varver BETYDELIG mye fortere opp til 6500-7000 omdr. "laget" mellom girene ble så og si helt borte,så det er bare å putte på med gir :) Vel anvendte 3000kr må jeg si.

 

Tørr ikke å tyne den helt ut enda,da den ble ganske så mye magrere,og det er vel egentlig ett godt tegn på att motoren går bedre også,den "bruker opp" all bensinen den får på en måte. Så jeg må nok få mappet ett nytt chip før den skal i dynoen.

 

Iallefall ett godt kamvalg for den som vil ha det lille ekstra i sin moderat trimmet cosworth motor.

Flott at du gir positivt tilbakemelding. Det er slikt som dette som løfter nivået. :)

 

Sylindrene klarer tydeligvis å ta inn mye mer luft med denne kammen så da går det magert ja, så vær forsiktig. Det korrekte er selvsagt en kompetent live mapping, men en hel verden har helt greie resultater med såkalte "Power boost valves", 1,7:1 progressive BTR også. ;) Burtonpower har faktisk til Cosworth. B)

En slik vil øke den maksimale bensinmengden fra de vanlige #803 dysene fra ca. 340 ærlig hk kapasitet til ca. 400 ærlige hk kapasitet ved 1,6 BAR ladetrykk.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Syns det blir helt feil å være nøyen med valg av kammer, turbo, porting osvosv. Og så "lure" i bilen mer bensin i steden for å mappe det riktig.

 

Jeg vil påstå at mapping er alfa omega! Og selv om du ved et mirakel faktisk skulle få bilen til å gi rett bensinmengde til disse nye kammene, skal da tenningen være uendret?? Jalla løsning.

88 Sierra cosworth 2-wd

Link to comment
Share on other sites

Er det ikke det praktiske sluttresultatet som av gjør hva som er "jalla løsning" og ikke? ;)

Jeg mener at Malpassi er ett godt merke, RR-BTR har vært på markedet siden 1970 tallet og er her fremdeles. I tillegg er Burtonpower Ford spesialister så det er nok div. grunner til at de begynte å tilby dette til kundene sine - og fortsetter med det.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Nei, sluttresultatet har ingen ting med graden av jalla løysning som er brukt..

 

Jeg har sett folk som bruker sikaflex i ødlakte motorfester, fester gassveier til gass spjeld med strips, bruker hageslange til olje, finner gamle oljekjølere på hugger og monterer direkte i egen bil, avsaga brusflasker som innsugstrakt, fester viktige komponenter med minimalt med bolter, osv.osv.osv..

 

Mengden med jalla løsninger er enorm. Og selv om du kansje får et praktisk(lettvindt og billig) sluttresultat av å feste en gassveier med strips osv. så er det langt fra optimalt og rimelig jalla.

 

 

Og selv om jalla løsninger KAN fungere, og fungere tilfredsstillende. så er det fortsatt en jalla løsning.

Edited by Furre

88 Sierra cosworth 2-wd

Link to comment
Share on other sites

Nei, sluttresultatet har ingen ting med graden av jalla løysning som er brukt..

 

Jeg har sett folk som bruker sikaflex i ødlakte motorfester, fester gassveier til gass spjeld med strips, bruker hageslange til olje, finner gamle oljekjølere på hugger og monterer direkte i egen bil, avsaga brusflasker som innsugstrakt, fester viktige komponenter med minimalt med bolter, osv.osv.osv..

 

Mengden med jalla løsninger er enorm. Og selv om du kansje får et praktisk(lettvindt og billig) sluttresultat av å feste en gassveier med strips osv. så er det langt fra optimalt og rimelig jalla.

 

 

Og selv om jalla løsninger KAN fungere, og fungere tilfredsstillende. så er det fortsatt en jalla løsning.

Det du nevner her minner om hjemmelagde "svenskeinnsug", kinagrenrør, rustfrie luftfiltre og dumpvalve i 10 ganger nødvending størrelse fra div. trimhelter.

 

Hvis du mener at en helt ny bolt-on Malpassi RR BTR fra Burtonpower er i samme klasse som den rennesteinsmekkingen du nevner her så er det helt greit for meg, men selvsagt synes jeg at du tar 100% feil.

 

Forøvrig postet jeg også DETTE i post #6:Det korrekte er selvsagt en kompetent live mapping,

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Regner med Furre kommenterte kommentaren din om jallaløsning generelt sett i forhold til resultatet man får, ikke den nevnte bensintrykksregulator eller bil.

Slik jeg så det vertfall :)

Ja vi får se hva han sier. :)

 

skal da tenningen være uendret?? Jalla løsning.

Grønndyse tenningsmappet er GODT. Det er korrekt at dette beholdes uendret ja. Motoren går med uendret forbrenningskammer og kun små endringer i ladetrykk og baktrykk. ;)

Tør du legge ut det norskmappede tenningskaret ditt? :P

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

@Cossie Power: Jeg mener på ingen måte at bilen din er jalla:) det var komentaren om å bruke en bensintrykk regulator for å lure i motoren mer bensin kontra og få et bra map jeg reagerte på. Og beklager off topic:)

 

 

@RS1000: Regner med at det stikket om "hjemmelagde svenskeinnsug" og kinagrenrør var rettet mot mitt EBB innsug og voldenracing grenrør?:) Det kan også virke som om det er noen trimhelter fra rogaland du ikke er helt fornøyd med? Litt drøyt å sammenligne mine eksempel på worst case jalla, med det de holder på med?

 

Det er holdingen, ikke en spesiell type "power boost valve" som du kalte det. Jeg har ikke kjennskap til "Malpassi RR BTR". Men at "Burtonpower selger det så da er det best" er jeg litt uenig med. De er et firma som skal tjene penger, og de selger det kunder vil ha.

 

 

Det er mitt inntrykk at du er veldig raskt ute med å kritisere forskellige innsug, grenrør, kammer, turboer(tidligere alt som ikke var fra norsk turbo service), portejobber, mappinger, sprut, dyser, dumpventiler, luftfilter osv. Mange ganger ting som kansje ikke er optimalt men som fungerer bra.

 

Men du har flere ganger komt med historier om bil tjommier så kjører ekstra dyser, har triksa med bensin regulatorer, tenningstriksere, piggybacks, ladetrykks jalla styringer osv. Og dette virker det som om du er for? Det virker som at du syns det er en bra løsning at folk prøver med diverse duppeditter selv og at de kansje får et fungerende resultat. Jeg syns, isoert sett at bensin og tenning er det mest kritiske. Ikke det området det gjelder å spare penger.

 

 

Grønndyse tenningsmappet er universalt, det er ikke spesielt til din eller min bil. De må ta høyde for variabler noe som aldri er optimalt. Men klart det kan fungere bra. Jeg er ikke en proff mapper, men har fått inntrykk av at temp forandringer og besin påvirker hvor tenningen skal.

 

 

Men du har helt rett på det siste punktet. Tanken på at alle skal få se tenningsmappet mitt, kansje le av det og komme med nedsettende komentarer skremmer virkelig vannet av meg;) Er på sykehus nå, men viss du virkelig er intressert så kan du minne meg på det om et par uker så skal jeg få sent et screenshot:)

Edited by Furre

88 Sierra cosworth 2-wd

Link to comment
Share on other sites

@RS1000: Regner med at det stikket om "hjemmelagde svenskeinnsug" og kinagrenrør var rettet mot mitt EBB innsug og voldenracing grenrør?:) Det kan også virke som om det er noen trimhelter fra rogaland du ikke er helt fornøyd med? Litt drøyt å sammenligne mine eksempel på worst case jalla, med det de holder på med?

Det var i grunnen ikke det nei.

Det er holdingen, ikke en spesiell type "power boost valve" som du kalte det. Jeg har ikke kjennskap til "Malpassi RR BTR". Men at "Burtonpower selger det så da er det best" er jeg litt uenig med. De er et firma som skal tjene penger, og de selger det kunder vil ha.

Det er sant, men når man har holdt på så lenge som Burton så har man sett mye forskjellig.

Finner uvanlig lite dill og skrot i katalogen deres.

Mange ganger ting som kansje ikke er optimalt men som fungerer bra.

Det er nøyaktig det jeg mener. Var det ikke akkurat dette du kalte jallaløsninger da?

Men du har flere ganger komt med historier om bil tjommier så kjører ekstra dyser, har triksa med bensin regulatorer, tenningstriksere, piggybacks, ladetrykks jalla styringer osv. Og dette virker det som om du er for? Det virker som at du syns det er en bra løsning at folk prøver med diverse duppeditter selv og at de kansje får et fungerende resultat. Jeg syns, isoert sett at bensin og tenning er det mest kritiske. Ikke det området det gjelder å spare penger.

Hvor mange ganger må jeg gjenta at jeg postet " at det optimale er en kompetent mapping" da??

Problemet er at mange ikke har råd til dette, eller ikke ønsker å ta seg råd til dette i øyeblikket da de føler at motoren ikke er ferdig utviklet enda.

Bare rundtom her har folket passert 200 000,- kr. i mapping på motorer som ikke er på veien med samme oppsett og map lenger!! Hvor ufattelig bortkastet er ikke dette for alle andre enn han som har mappet.

Sannheten er at det bare er tull og tøys å sløse bort tid og krefter på å fomle rundt i blinde med dette selv. Man får ett svært mye bedre resultatet på alle måte ved å kjøre ferdig bygget og mappet motor fra England.

 

Jeg er etterhvert blitt svært resultatorientert og det som betyr mest er sluttresultatet. Så lenge det praktiske resultatet blir godt, pålitelig, holdbart og gir eieren tilfredsstillende kjøre og eierglede så mener jeg at dette betyr veldig mye mer enn hva de bedre bemidlede måtte mene om oppskriften. Vi har også forskjellig bruk og oppfatning av ordet jalla løsning.

Det jeg kaller en "kreativ og alternativ løsning" i stedet for å gjøre ingenting kaller du jalla-løsning. Det du kaller jalla-løsning kaller jeg rennesteinsmekking.

Nå har trådstartet byttet til en effektiv innsugskam som i praksis har økt VE slik at motoren nå går magert.

Du foreslår altså en total livemapping til x antall 1000,- kr. slik at den relle kostnaden på 1 stk innsugskam blir minst kr. 8 - 9 000,-

Kanskje må det byttes til større dyser eller så må grunntrykket økes til samme nivå som RR BTR på fullt ladetrykk. Ett chip kan egentlig bare trekke av bensin, så da må man trekke av bensin på 95% av fuelkartet i stedet for at BTR legger til det nødvendige på disse 5% i stedet.

Det er slik misforstått seriøsitet som tar motet fra mange.

 

Nest gang er det kanskje turbobytte og så er det på´an´igjen.

Så etter noen år er det kanskje på tide med motoroverhaling og portet topp. Da er det på an igjen.

Hvis bytte av BTR gjør at AFR holder seg der den skal så mener jeg at dette er ett godt, enkelt og billig altarnativ som er uten ulemper og som derfor iallfall kan vurderes.

Egentlig kan man si at det hører til og følger med kambyttet. ;)

 

Grønndyse tenningsmappet er universalt, det er ikke spesielt til din eller min bil. De må ta høyde for variabler noe som aldri er optimalt. Men klart det kan fungere bra. Jeg er ikke en proff mapper, men har fått inntrykk av at temp forandringer og bensin påvirker hvor tenningen skal.

Enig i det, men man klarer ikke å få dette optimalt ved en livemapping som kun varer én dag eller 2 heller.

Absolutt ingen proff mapper jeg heller.

Men du har helt rett på det siste punktet. Tanken på at alle skal få se tenningsmappet mitt, kansje le av det og komme med nedsettende komentarer skremmer virkelig vannet av meg;) Er på sykehus nå, men viss du virkelig er intressert så kan du minne meg på det om et par uker så skal jeg få sent et screenshot:)

Tviler på at noen kommer til å le for hvis mappet ditt er genuint godt og velfungende og du får sammenlignet det med ett grønndysemap, så får du nok se at forskjellen er mye mindre enn du tror for øyeblikket.

Hvis de er mer aggressivt så er det en viss fare for at du ikke har optimal spool up og at du kan få problemer på banekjøring på varme sommerdager. :)

Unntaket er at du har gjort det rette valget og redusert komp.forholdet som gjør at alt blir bra. :D

Da noterer jeg meg 17/10. ;)

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Ser vi misforstår hverandre litt nå.

 

Når jeg bygget min bil, så hadde jeg ikke midler til 200blokk/4x4topp, derfor brukte jeg 205 og 2wd topp. Jeg hadde ikke midler til MIS innsug, derfor ble det et innsug fra EBB. Jeg hadde ikke midler til et orntlig grenrør i 316, derfor ble det kinagrenrør. Jeg hadde ikke penger til et fancy datasprut, derfor ble det et basis sprut fra link. Jeg hadde ikke midler til å bygge en motor som kunne varve høyt, derfor ble det orginal innmat. Jeg hadde ikke midler til å mappe bilen på et engelsk dynoanlegg som vanligvis mapper F1 og WRC biler, derfor ble det lokale tunere. Jeg hadde ikke midler til å mappe bilen hos lokale tunere i mange omgagner, derfor ventet jeg hadde samlet alt av deler jeg ville bruke og mappet i en omgang.

 

De valgene jeg tok, er ikke valg mellom jalla løsninger og optimale løsninger. Jeg valgte løsninger som ikke var optimale, men som jeg trodde ville fungere greit. Jeg treger på et par av de, men stort sett har bilen fungert veldig bra, og jeg er veldig fornøyd.

 

Det jeg vil frem til, er at det er stor forskjeld på "optimale" løsninger, løsninger som jeg syns er greie nokk og jalla løsninger.

 

 

"Sannheten er at det bare er tull og tøys å sløse bort tid og krefter på å fomle rundt i blinde med dette selv. Man får ett svært mye bedre resultatet på alle måte ved å kjøre ferdig bygget og mappet motor fra England." Dette er ikke et alternativ for de som syns det kjekkeste med bil er å gjøre ting selv.

 

 

"Det jeg kaller en "kreativ og alternativ løsning" i stedet for å gjøre ingenting kaller du jalla-løsning. Det du kaller jalla-løsning kaller jeg rennesteinsmekking." Her tror jeg du misfortår litt med vilje, enten det eller så har jeg forklart veldig dårlig.

 

Jeg er i utgangspunktet serdeles skeptisk til å lure hjernen til å gi mer bensin. Om det er via en "power boost valve", eller med å "bare klemme den orginale beninregulatoren litt i tvinga" Eller ved å legge inn motstander osv i ledningsnettet. Eller lure tempsensor i innsug. Osvosv. Her blir det fort de med begrensede midler som blir "tapere".

 

 

"Du foreslår altså en total livemapping til x antall 1000,- kr. slik at den relle kostnaden på 1 stk innsugskam blir kr. 8 - 9 000,-

Nest gang er det kanskje turbobytte og så er det på´an´igjen.

Så etter noen år er det kanskje på tide med motoroverhaling og portet topp. Da er det på an igjen.

Hvis bytte at BTR gjør at AFR holder seg der den skal så mener jeg at dette er ett godt, enkelt og billig altarnativ som er uten ulemper og som derfor iallfall kan vurderes.

Egentlig kan man si at det hører til og følger med kambyttet. "

 

Jeg mener: Folk må forstå at når de forander på motor, må de regne med en ny mapping. Derfor bør de spare penger/deler til de har "alt" og så begynne på jobben. Det blir helt feil og "anbefale" løsninger som er middelmådige bare fordi den som eiger bilen ikke klarer å vente litt.. Viss motor må overhales etter noen år, så må den som eiger bilen bestemme om han vil forandre på porter/ventiler og da rekne ny mapping med i totalprisen. Ingen er nødt til å porte:)

 

Og igjen, ikke trådstarter jeg mener nå:)

 

 

"Tviler på at noen kommer til å le for hvis mappet ditt er genuint godt og velfungende og du får sammenlignet det med ett grønndysemap, så får du nok se at forskjellen er mye mindre enn du tror for øyeblikket.

Hvis de er mer aggressivt så er det en viss fare for at du ikke har optimal spool up og at du kan få problemer på banekjøring på varme sommerdager.

Unntaket er at du har gjort det rette valget og redusert komp.forholdet som gjør at alt blir bra."

 

Nå var det mer en spøk fra min side at jeg var redd for å bli ledd ut. Pga. at du "utfordret" meg:) Jeg har ingen problemer med å legge ut all info om map, bil osv.. Og hadde jeg hatt det tilgjengelig så hadde det blitt lagt ut..

 

 

Edit: Du redigerte innlegget ditt mens jeg skrev mitt, så quoten ble feil.. Men jeg forstår uansett ikke hva du mener med "Kanskje må det byttes til større dyser eller så må grunntrykket økes til samme nivå som RR BTR på fullt ladetrykk. Ett chip kan egentlig bare trekke av bensin, så da må man trekke bensin av 95% av fuelkartet i stedet for at BTR legger til det nødvendige på disse 5% i stedet.

Det er slik misforstått seriøsitet som tar motet fra mange" :)

Edited by Furre

88 Sierra cosworth 2-wd

Link to comment
Share on other sites

Men jeg forstår uansett ikke hva du mener med "Kanskje må det byttes til større dyser eller så må grunntrykket økes til samme nivå som RR BTR på fullt ladetrykk. Ett chip kan egentlig bare trekke av bensin, så da må man trekke bensin av 95% av fuelkartet i stedet for at BTR legger til det nødvendige på disse 5% i stedet.

Når Te-firer vi tråden her så jeg begrenser litt:

På 3,5 BAR gir grønndysene ca. 444 ccm ok? Dette er tydeligvis for lite siden motoren nå går mager og det er egentlig lite man kan gjøre med det. Grønndysechippet gir maks duty fra før så man kan ikke øke dysetidene.

Eneste alternativ er derfor å montere større dyser eller å øke bensintrykket fra 3,5 til man får ønsket AFR ved fullt ladetrykk og fullt turtall med grønndysene, ok?

La oss si at dette i praksis blir 4,6 BAR som i dette tilfellet vil øke kapasiteten fra ca. 444 ccm til 510 ccm. Dette gir en unødvendig høy belastning på absolutt hele bensinsystemet.

I tillegg gjør dette at man må ha ett nytt chip som i praksis gir motoren 510 ccm ved fullt ladetrykk, men som gir dysene redusert duty som tilsvarende 444 ccm på alle andre driftstilstander inkl. oppstart, enig?

 

Med den nevnte RR BTR vil motoren gå som normalt med 444 ccm "dysekapasitet", men så, når ladetrykket øker så øker bensintrykket mer og motoren får det den trenger, men kun når den trenger det. Dette er skånsomt, men effektivt.

 

Hvis man setter grådyser på ett grønndysechip så går motoren for fett. Grønndysechippet gir altså MER bensin ett ett grådysechip.

Grådysechippet trekker altså FRA mer bensin enn ett grønndysechip alle andre steder enn på fullt effektuttak, ok?

"Alle" chip fra steg 1 til steg hva-som-helst kjører dysene for fullt på fullt ladetrykk og fullt turtall. Det er mengden fuel man trekker av ved de lavere effektuttak som øker mer og mer når man går opp i trimmingsgrad.

Det er derfor chip til store dyser ofte får problemer på tomgang. De klarer rett og slett ikke å trekke av mer, dvs nok bensin noe som fører til (alt) for lav AFR og problemer på rolig kjøring.

 

Som du se er det gode grunner til at jeg foreslo at denne løsningen kunne vurderes, men jeg gjentar at jeg alltid ANBEFALER en kompetent høykvalitetsmapping dersom dette kan finansieres. :)

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Bare for å nevne det,så bruker jeg ett klassisk "grådyseoppsett" på min motor.

Bilen går klokkerent på tomgang,starter og går rent fra første stund uansett tempratur.

Tror disse 403 dysene har fått ett ufortjent dårlig rykte pga dårlige chipper,uvitenhet,dårlig tenningsanlegg ++++++

 

har justert opp litt bensintrykket,å AFR ligger nå ca på 12 på fult pådrag og på ca 14 når jeg kjører 90kmt i 5.gear.

Så tror neppe jeg ødelegger motoren med å kjøre litt med nåværende chip :)

 

Med fare for å skryte av meg selv,vet jeg sånn noenlunde hva jeg driver med og har motorgehør :)

Men ja,livemapping hadde selvsagt vært tingen. Får se om Datasprut sjefen på jobben klarer å lure på meg ett sprut til slutt,han er ikke noen tilhenger av disse chipene,men jeg er faktisk litt uening! Har enda til gode å høre en datasprut bil gå like rent og pent som min chippa grådyse motor :)

Edited by cossie power
Link to comment
Share on other sites

@RS1000: Da forsto jeg den ja:)

 

 

@Cossi Power: Det var på ingen måte rettet mot deg, noe av deg jeg skreiv. Det var rettet mot bensin/tennings triksing:) Supert at du er fornøyd med grådyse chippet, du er faktisk den første jeg har hørt snakke positivt om det:)

  • Like 1

88 Sierra cosworth 2-wd

Link to comment
Share on other sites

@RS1000: Da forsto jeg den ja:)

 

 

@Cossi Power: Det var på ingen måte rettet mot deg, noe av deg jeg skreiv. Det var rettet mot bensin/tennings triksing:) Supert at du er fornøyd med grådyse chippet, du er faktisk den første jeg har hørt snakke positivt om det:)

 

Noen må være den første også...hehe.

Mulig jeg har hatt flax,kjørt i maaaange år med 403 dyser,raset på autobanen mange ganger,småkjørt til butikken osv,og har enda ikke måttet byttet plugger pga nedsoting. kjører den på ca 0,85 på pen langkjøring. Reagerer fint på CO skruen til og med. Skal vel sies att CO på tomgang må være litt over 4 for att den skal gå pent på tomgang,men det kan jeg leve med :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Bare for å nevne det,så bruker jeg ett klassisk "grådyseoppsett" på min motor.

Bilen går klokkerent på tomgang,starter og går rent fra første stund uansett tempratur.

Tror disse 403 dysene har fått ett ufortjent dårlig rykte pga dårlige chipper,uvitenhet,dårlig tenningsanlegg ++++++

 

har justert opp litt bensintrykket,å AFR ligger nå ca på 12 på fult pådrag og på ca 14 når jeg kjører 90kmt i 5.gear.

Så tror neppe jeg ødelegger motoren med å kjøre litt med nåværende chip :)

 

Med fare for å skryte av meg selv,vet jeg sånn noenlunde hva jeg driver med og har motorgehør :)

Men ja,livemapping hadde selvsagt vært tingen. Får se om Datasprut sjefen på jobben klarer å lure på meg ett sprut til slutt,han er ikke noen tilhenger av disse chipene,men jeg er faktisk litt uening! Har enda til gode å høre en datasprut bil gå like rent og pent som min chippa grådyse motor :)

Du er helt sikkert inne på noe der.

 

Ser man det du. Værre var det altså ikke denne gangen.

 

Det er mitt inntrykk også. Det er ufattelig mye fryktelig elendig mapping ute å går uten at eierene er klar over dette selv.

Eks.

Jeg var så heldig å få være litt med å se på når en svært erfaren, talentfull, dyktig og seriøs kar mappet en høyeffekt Cosworthmotor. Det hadde tatt 14 dager !!!! i motorbremsebenk å utvikle BARE tenningskartet! til akkurat dette motoroppsettet.

Her i Norge er både tenning og fuel "helt optimalt" :rolleyes: og alt er svære greier etter kun en dag eller maks 2 dager på (nav) rulle. :wacko:

 

Jeg synes det høres ut som at du ligger uvanlig godt an. :)

 

@RS 1000: Da forsto jeg den ja:)

Flott.

Kan jeg da anta at du ikke er like skeptisk lenger? ^_^

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Jalla motorrommet ;)

 

IMG_7892.jpg

  • Like 1

-93 Sierra Cosworth STV 4x4
X: -94 Escort Cosworth HTT, -94 Escort cosworth T-25, -94 Escort cosworth T-34, 4x -90 Sierra 4x4 Cosworth, -91 Sierra Cosworth 2wd, - 89 Sierra Cosworth 2wd, -88 Sierra Cosworth 2wd
-91 Scorpio Cosworth

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...