Jump to content

Rele til styring av coupe vifte? Coupe vifte problem.


Fakeworth

Recommended Posts

Jeg har en 90 mod 4x4 cosworth som coupe vifta ikke går på, sjekka sikringen, som faktisk hadde ryki, men etter den ble bytta starter fortsatt ikke vifta. Det er en A/C bil egentlig men A/C'n er kobla vekk. Eneste forskjell etter at sikringa ble bytta var at jeg kunne skru av og på det grønne lyset til A/C'n ved å trykke inn vifte knappen..

Det jeg lurer litt på er om det finnes et rele som kansje styrer driten eller er det kun i brytern all styring sitter? Burde kansje begynne å måle litt i bryter'n om det er noe rart å finne der?

Noen som har noen fornuftige tips?

-93 Sierra Cosworth STV 4x4
X: -94 Escort Cosworth HTT, -94 Escort cosworth T-25, -94 Escort cosworth T-34, 4x -90 Sierra 4x4 Cosworth, -91 Sierra Cosworth 2wd, - 89 Sierra Cosworth 2wd, -88 Sierra Cosworth 2wd
-91 Scorpio Cosworth

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Skal vifta altid ha 12v i ledningene sine? Hvordan styres farta på vifta?

Min har konstand 12v i stikket sitt, men jeg skjønner ikke da hvordan farta reguleres?? :blink:

-93 Sierra Cosworth STV 4x4
X: -94 Escort Cosworth HTT, -94 Escort cosworth T-25, -94 Escort cosworth T-34, 4x -90 Sierra 4x4 Cosworth, -91 Sierra Cosworth 2wd, - 89 Sierra Cosworth 2wd, -88 Sierra Cosworth 2wd
-91 Scorpio Cosworth

Link to comment
Share on other sites

Heisann Martin, hastigheten på vifta, blir regulert med en motstand. Siden du har 12v der hele tiden, så må du mangle motstanden,

 

Her ser du motstanden, den hvite delen, som star på vifta

 

http://www.ebay.co.uk/itm/Ford-Sierra-Mk2-86-93-Fan-Blower-Heater-Motor-/230685769841?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item35b5f18071

Edited by grcossie
Link to comment
Share on other sites

Om du har batterispenning i kontakten på vifta hele tiden så tyder det vel på utslitte børster på vifta. Det er bare på høyeste hastighet at den skjal ha full spenning. På lavere hastigheter reguleres spenninga av motstander. Men om børstene er utslitt/vifta deffekt så vil du måle full spenning så lenge det står spenning på frem til vifta, pga det ikke går noe strøm igjennom kretsen. I følge Ohms lov.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Okay. Men for å gjøre der mere innvikla, så har jeg tatt ut vifta og målt kun på stikkene som satt på den, da har jeg fortsatt 12v konstant uansett hvilket trinn på vifta.

Den har også kun to kontakter, ikke denne med 4 som du linker til geir rune :)

Bilen er en italiaimport som helt sikkert har ettermontert aircond og de har garantert gjort mye rart ved montering av den. Ved batteriet sitter det to ekstra sikringer og tre rele mener jeg på en alu brakett som ikke er likt noe annet cosworth jeg har sett.. Men jeg mistenker at det har med viftestyringa å gjøre. Jeg får nok bare sette meg ned og måle litt her og der.

Coupe vifta som sitter i er av merke SPAL, ikke noe ford greie selv om den i all hovedsak ligner på orginalenheten fra ford.

 

Jeg har sendt SPAL mail angående ny vifte enhet, så får se hva de svarer.

-93 Sierra Cosworth STV 4x4
X: -94 Escort Cosworth HTT, -94 Escort cosworth T-25, -94 Escort cosworth T-34, 4x -90 Sierra 4x4 Cosworth, -91 Sierra Cosworth 2wd, - 89 Sierra Cosworth 2wd, -88 Sierra Cosworth 2wd
-91 Scorpio Cosworth

Link to comment
Share on other sites

tomnsr var og plukka med seg det gammle AC stæsjet fra den forrige bilen min, ink vifte enheten.. han har det sikkert liggende ennå..

Det var også en uorginal montering, med flere rele/sikringer ved batteriet osv..

Jeg tok vekk hele suppa, og monterte inn ei standar vifte..

Link to comment
Share on other sites

Hmm, får høre med han da :)

-93 Sierra Cosworth STV 4x4
X: -94 Escort Cosworth HTT, -94 Escort cosworth T-25, -94 Escort cosworth T-34, 4x -90 Sierra 4x4 Cosworth, -91 Sierra Cosworth 2wd, - 89 Sierra Cosworth 2wd, -88 Sierra Cosworth 2wd
-91 Scorpio Cosworth

Link to comment
Share on other sites

Får du vifte til å gå i det heletatt?

 

For om du har 12 volt burde den jo gå på full pinne værtfall.

 

Kan ta deler fra min for å feilsøke om du vil, er ikke AC bil da.

Caution, any attempt to overtake will result in a race!
Link to comment
Share on other sites

Hehe, litt for fin for delebil gitt ;)

Jeg får ikke vifta til å gå selv om det er 12v der nei. Men det var ikke pga strømmen, men pga slitte børster og viftehjulene som hadde gått i huset en stund. Tok den ut og satte den rett på batteriet og det hjalp ikke så den må byttes.. Spm er jo om jeg kan bruke en std ford coupe vifte da, selv om jeg kun har to stikk: + og -

Men får det sikkert til uansett.. Det rare var at jeg ikke fikk noe forskjellig måling på antall volt på noen av hakka på viftebryter'n. Kun full pupp hele tiden :) Til og med når vifta egentlig ikke skal gå.. :rolleyes:

-93 Sierra Cosworth STV 4x4
X: -94 Escort Cosworth HTT, -94 Escort cosworth T-25, -94 Escort cosworth T-34, 4x -90 Sierra 4x4 Cosworth, -91 Sierra Cosworth 2wd, - 89 Sierra Cosworth 2wd, -88 Sierra Cosworth 2wd
-91 Scorpio Cosworth

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...