Jump to content

Kjøre egenskaper/dekkvalg?


2.3 GL

Recommended Posts

Nå som vinteren nærmer seg å sommerdekkene er utslitt så sitter jeg å tenker på neste års dekk. Har et par valg å lurer litt på hva jeg skal velge.

 

Valg 1: 7x15" ET28 RS felger med 195/50.15 foran å 205/50.15 bak evt likt foran å bak.

 

Valg 2: 5,5x14" ET41 RS felger med 195/60.14 på alle fire evt 185/60.14

 

Hva vil gi best kjøre egenskaper på en Sierra. Selvsagt med diverse understells forbedringer av den vanlige sorten.

 

Veit at valg 2 er det samme som org på bl.a. XR4i å at valg 1 er RS option til sierra men muligens med andre dekkdimensjoner enn nevnt.

 

Antar at de fleste vil gå for valg 1 å jeg heller også mot det av naturlige årsaker. Men vil felg høyden ha så mye å si på kjøreegenskapene?

 

På forhånd takk for svar :)

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

Regner med det er standard Sierra understell det er snakk om? Jeg ville i såfall ha valgt valg 3: 7x15 ET35-41 og 205/50-15 :P

Sierra uten Cosworth hjulvinkler synest ivertfall jeg blir veldig vinglete med lav ET under 35.

Så utav dine alternativ ville jeg antakelig personlig valgt 14" med 195/60 dekkene.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Det er forskjell på 14" og 15"felg. Gå for 15" om du kjører aktivt. Er vel også mer performancedekk der å velge enn i 14"størrelse.

Kjørte Xr4i på 14"orginalhjul, og det holdt til en orginalXR4i. Men så brukte jeg den kun som en GTcruiser som tok motorvei og bykjøring uanstrengt.

 

Har også eid en Mondeo mk1 med sportunderstell som jeg ofte tok omveien med da den var digg å kjøre.

Merket godt forskjell på de 2 sommerdekksettene jeg hadde 195/60-14 og 205/50-15 på svingete vei under aktivkjøring.

15" innbyr til å tråkke til mer enn 14". Men fram og tilbake til butikken i 50kmt tar jeg 14" da jeg ikke er 18år lengre.

Link to comment
Share on other sites

jeg kjører 215/40 på 16"x8" felg med et25 på dohc 2wd nav.. å bilen er veldig stabil å fin til vanlig kjøring og har sånn passe med feste til aktiv kjøring..

 

så bare du for foringer uten døgang, riktig spissing og samme dekkdim å merke på alle 4hjul er det ingen problemer med lav et på sierra.. ;)

 

jeg kjørte med 195/50 på slike 15" rs felger som du har, men med nokian v (trur jeg) foran og noen minerva greier bak.. å det var helt forferdelig å kjøre med :shutup: vinglet over hele veien å var noen ganger som å ha små vannplaninger på tørr asfalt :o

Link to comment
Share on other sites

ja det er helt standard sierra vi snakker om ja. Sporing er jo et problem jeg har nå med disse dekkene men det har nok masse med spissinga å gjøre. Har toe out som er lett synlig med det blotte øye. Men bilen var bedre med disse dekkene(BCT s900) men de funker ikke i det hele tatt så fort man tenker på regn.

 

Bak har jeg goodyear eagle f1 hjul som sitter som klister. Dette er dekk jeg gjerne kunne tenkt meg å prøve på alle 4 til sommeren kanskje.

 

Har ikke plass til 205/50.15 foran pga scorpio staget dytter hjulene langt fram. Men kunne godt hatt det bak. Er vel det som er org. dim. på cossie?

 

Har vurdert å kjøpe nye felger faktisk men klarer ikke å bestemme meg for hvilke. Vil ha noen seriøse felger som tåler mye å ikke veier mer enn de må.

 

De 15" RS felga jeg har nå må rettes for at jeg skal orke å bruke de til sommeren igjen. Det må ikke 14" felga derfor vurderer jeg de. Samtidig er jeg skeptisk til å rette felger av en eller annen grunn. Vil ha felger som ikke rister eller vibrerer i det hele tatt. Det er også en grunn til å kjøpe nye felger. Da får jeg noe som er 100% Men skal jeg kjøpe noe blir det felger med lignende spesifikasjoner som de 15" jeg har for de sitter som en smekk på sierra :)

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...