Jump to content

HJELP Problemer med mk1 motor


"Lakkelars"

Recommended Posts

Hei

Bilen til en kompis av meg har problemer med motoren på mondeoen som han akkurat har kjøpt, bile er en 1996 1.8L bensin ,Mondeo sedan

Symptomene er som følger

 

Lugging på lavt turtall i 1 og 2 gir.

Ujevn tomgang.

Tungstartet på kald motor.

Får innimellom inntrykk av at den går på 3 sylindre.

Når clutchpedal er trykt inn kommer det en rar summelyd om je ka kalle det det

 

Ting vi har byttet som følge av dette er luftfilter i håp om at det var årsaken til luggingen,dette funket ikke.

Plugger bytta uten resultat.

byttet føler festet til gass spjeld.

 

Lurer på å bytte tomgangs regulatoremen vet ikke hvor den er plassert...

Tenker også prøve bytte tenningsregulatoren men sliter med å finne den....

Tor bensinfilter burde vært bytta men hjelper nok ikke på ujevn tomgang oss som nevnt over her tror jeg.

 

Noen som har vært borti dette? Trenger svar fort for bile skal brukes til Oslo neste helg!

 

Takker for svar:)

Edited by "Lakkelars"

Mvh Morten

 

2005 focus 2.0 sport combi MS design

1995 mondeo 2.0 4x4 SOLGT

3 stk 1996 mondeo delebiler HUGD

1993 corolla 1,3 SPIKER! KJØPES PÅ COOP OBS ;)

Link to comment
Share on other sites

Er skrevet mye om "lugging" på Mondeo underforumet her. Er et T-stykke for vakumslangene under ved coilpakken som har en tendens til å sprekke/ryke som kan gi ujevn gange. Sjekk også i spjelhuset. Om du tar av dette så ser du det er en kanal der og den har en tendens til å "gro" igjen med oljekoks. Prøv å rens hele spjelhuset. Ellers så kan du jo, om du har tilgang til å låne en annen, prøve å bytte LMM, evt rense den innvendig med bremserens. Coilpacken kan også våre deffekt. Vidre så er sensorfeil, men da ville jeg tatt en diagnosetest først. Ford hjelper deg/dere med det. En EFI motor vil alltid gå rent om den har rette sensorverdier, 0 vakumlekkasjer, tilstrekkelig strømtilførsel/gnist og bensintrykk, forutsatt at motoren er mekanisk frisk.

Link to comment
Share on other sites

Er skrevet mye om "lugging" på Mondeo underforumet her. Er et T-stykke for vakumslangene under ved coilpakken som har en tendens til å sprekke/ryke som kan gi ujevn gange. Sjekk også i spjelhuset. Om du tar av dette så ser du det er en kanal der og den har en tendens til å "gro" igjen med oljekoks. Prøv å rens hele spjelhuset. Ellers så kan du jo, om du har tilgang til å låne en annen, prøve å bytte LMM, evt rense den innvendig med bremserens. Coilpacken kan også våre deffekt. Vidre så er sensorfeil, men da ville jeg tatt en diagnosetest først. Ford hjelper deg/dere med det. En EFI motor vil alltid gå rent om den har rette sensorverdier, 0 vakumlekkasjer, tilstrekkelig strømtilførsel/gnist og bensintrykk, forutsatt at motoren er mekanisk frisk.

 

takk for svar :)

 

angående lugging er det T-stykket sjekket ettersom at jeg hadde hull i det da jeg kjøpte min mondeo. det stykket var i fin stand på denne motoren som lugger.

 

kan sjekke om coiloakken er sprekt og kan også sjekke i spjeldhuset om dette er grodd igjen med drit.

 

LMM er luft mengde måler? kan man låne en fra 2.0i over på en 1,8i?

 

hva koster en diagnosetest hos ford da?

Mvh Morten

 

2005 focus 2.0 sport combi MS design

1995 mondeo 2.0 4x4 SOLGT

3 stk 1996 mondeo delebiler HUGD

1993 corolla 1,3 SPIKER! KJØPES PÅ COOP OBS ;)

Link to comment
Share on other sites

Lurer på å bytte tomgangs regulatoremen vet ikke hvor den er plassert...

Tenker også prøve bytte tenningsregulatoren men sliter med å finne den....

Tomgangsventilen sitter med 2 skruer på innsuget under gasspjeldet.

Tenningsregulator??

 

LMM skal være lik på alle Mondeo med silvertop (Escort 1.8 -96 er ikke lik)

 

Min erfaring er at jaging på tomgang nesten alltid kommer av vakuumlekkasje av noe slag mellom LMM og motor. Rundt dyser, innsugspakning, gasspjeld, T-stykket osv.

Skadet membran i EGR-ventil vil også gi falskluft.

Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma :unsure:
'11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N
Originaldeler, remixed.

Link to comment
Share on other sites

Bare for å ha prøvd det. Blokker vakumslangen til EGR ventilen.

En diagnosetest koster mindre enn å skifte deler i hytt og gevær

 

 

diagnosetest ble i dag tatt hos tore's auto på laksevåg og de fikk ikke kontakt med styreenheten til bilen og de var usikre på om det var utstyret deres som ikke funka eller om det var selve styreenheten i bilen.

kosta 500kr men siden de ikke fikk kontakt så slapp vi betale såklart :P

noen som vet om noen i bergensområdet som har funksjonibelt diagnosesett? og ikke så altfor dyre prisen heller?

mvh morten

Mvh Morten

 

2005 focus 2.0 sport combi MS design

1995 mondeo 2.0 4x4 SOLGT

3 stk 1996 mondeo delebiler HUGD

1993 corolla 1,3 SPIKER! KJØPES PÅ COOP OBS ;)

Link to comment
Share on other sites

diagnosetest ble i dag tatt hos tore's auto på laksevåg og de fikk ikke kontakt med styreenheten til bilen og de var usikre på om det var utstyret deres som ikke funka eller om det var selve styreenheten i bilen.

kosta 500kr men siden de ikke fikk kontakt så slapp vi betale såklart :P

noen som vet om noen i bergensområdet som har funksjonibelt diagnosesett? og ikke så altfor dyre prisen heller?

mvh morten

Hva med å prøve hos Ford?

Over til fienden...

Link to comment
Share on other sites

de skulle ha borti 1000 lappen for en diagnosetest følge han som snakka med de, men tenkte høre med de om pris på diagnose og komp test hvertfall:)

Mvh Morten

 

2005 focus 2.0 sport combi MS design

1995 mondeo 2.0 4x4 SOLGT

3 stk 1996 mondeo delebiler HUGD

1993 corolla 1,3 SPIKER! KJØPES PÅ COOP OBS ;)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...