Jump to content

Ford's rustgaranti


Vebba

Recommended Posts

Kjøpte meg en 08 Mondeo i sommer, og noen uker etter kjøpet oppdaget jeg rust på begge kanalene. Grei sak, tenkte jeg, siden bilen har 13 års rustgaranti. Dro innom forhandler, og selger la seg først flat for at han ikke hadde sett/fikset dette før salg. Men da han ringte dagen etter var tonen en annen. De kunne ikke ta slik overflaterust på garantien, den gjaldt kun gjennomrustning. Men han kunne selvsagt fikse en god pris på jobben for meg.

 

Så spørsmålet er: Er denne rustgarantien så bra som de vil ha det til? Og mener han at jeg skal vente til kanalene er gjennomrustet, så får jeg ordnet det på garantien?

2008 Ford Mondeo 2,0 Tdci Ghia

1990 Ford F-250 4x4 Diesel Lastebil

1982 Ford Granada 2,8 GL

 

Volvo har TIC, Ford har TIKK...

Link to comment
Share on other sites

fords rustgaranti er bare svada, er ikkje verdt papiret den er skrevet på til å tørke seg i ræva med engang, sliter med det samme på focus 07 mod, kanaler er helt blankslitt av dårlig steinsprut beskyttelse, har allerede fått lakkert bakluka en gang da lakket de bare over rusta virker det som for nå har det kommet igjen på under et år

 

ford sier at viss det blir rust,så må du som eiger betale for å lakke opp igjen bilen del for del ellers virker ikkje garantien mot gjennomrusting lakkrust er bare 3 års garanti visstnok...

 

er ihvertfall kjempeskuffet at eg mest sansynlig må ta tak i det å begynne å pusse rust og sandblåse å greier på en 4 år gammel bil, blir neppe ford neste gang for å sei det slik

Link to comment
Share on other sites

Alt dreier seg om penger. Alle firmaer prøver jo så lenge de kan å unngå utbetalinger.

Og kunder vil bruke minst på det de skal ha. Det ser man jo godt her inne hvor folk lager tråder for å kjøpe en ting brukt, når den koster 100 kroner ny i butikken. Sånn er det bare. Alt er bare lureri.

Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler

Link to comment
Share on other sites

Problemet er at du ikke kan vente til kanalene er gjennomrustet heller, for hvis du skal opprettholde 12-års garantien må det være utført karosseri/rustkontroll årlig. Du vil få anmerkning på rust i kanaler og dette skal være utbedret til neste årskontroll, med mindre det er registrert en sak hos Ford som vanligvis har en lang behandlingstid. Det sies at rust som kommer av ytre påvirkninger ikke dekkes av garantien, ergo så kan du faktisk ikke bruke bilen!

 

Jeg har vært gjennom samme problem med min '05 Focus, her var det rust på begge bakskjermer i kanten mot bakfanger, rundt håndtaket til bagasjelokket og noen små flekker på innsiden av panser og bakdører. Mener også det var noe rust helt fremst på kanalene også. Tok meg nærmere to år å krangle meg gjennom dette, og til slutt dekket de rusta på kanalene og det som var av rustflekker i panser og dører, noe som åpenbart er pga. dårlige fuger.

 

Men siden jeg ville få bilen strøken og rustfri igjen dekket jeg kostnadene for å få bakskjermene og bakluka fikset og lakkert opp igjen, noe som ble endel billigere siden de allerede hadde begynt på bilen. Nå er det lagt en gjennomsiktig folie i kanten/skjøten mellom bakfangeren og skjermene samt rundt håndtaket til bagasjelokket, slik at plastikken ikke gnisser så hardt mot karosseriet. Det er også brukt minimalt med baselakk kun klarlakk for å få fargenyansen så minimal som mulig. Jeg er veldig fornøyd med resultatet.

Link to comment
Share on other sites

dropper ihvertfall kontrollen fremover 600-700 for at de skal fortelle meg hvor eg kan pusse rust på bilen det klarer eg sjå sjøl, fikk ikkje stempel i boka i år pga bakluke som de har rep i fjor.... slitasje på kanaler, bobling i fals på en bakdør gnag på lakk ved forskjermer/skideskjørt.... dvs ford vil ha meg til å legge ut for å lakkere bakluke, forskjermer,begge kanaler og en bakdør invendig, blir vel en 15000,- :shutup:

 

eg er ihvertfall ikkje spesielt imponert kcvaliteten på en 4 år gammel bil

Link to comment
Share on other sites

Problemet er at du ikke kan vente til kanalene er gjennomrustet heller, for hvis du skal opprettholde 12-års garantien må det være utført karosseri/rustkontroll årlig. Du vil få anmerkning på rust i kanaler og dette skal være utbedret til neste årskontroll, med mindre det er registrert en sak hos Ford som vanligvis har en lang behandlingstid. Det sies at rust som kommer av ytre påvirkninger ikke dekkes av garantien, ergo så kan du faktisk ikke bruke bilen!

 

Jeg har vært gjennom samme problem med min '05 Focus, her var det rust på begge bakskjermer i kanten mot bakfanger, rundt håndtaket til bagasjelokket og noen små flekker på innsiden av panser og bakdører. Mener også det var noe rust helt fremst på kanalene også. Tok meg nærmere to år å krangle meg gjennom dette, og til slutt dekket de rusta på kanalene og det som var av rustflekker i panser og dører, noe som åpenbart er pga. dårlige fuger.

 

Men siden jeg ville få bilen strøken og rustfri igjen dekket jeg kostnadene for å få bakskjermene og bakluka fikset og lakkert opp igjen, noe som ble endel billigere siden de allerede hadde begynt på bilen. Nå er det lagt en gjennomsiktig folie i kanten/skjøten mellom bakfangeren og skjermene samt rundt håndtaket til bagasjelokket, slik at plastikken ikke gnisser så hardt mot karosseriet. Det er også brukt minimalt med baselakk kun klarlakk for å få fargenyansen så minimal som mulig. Jeg er veldig fornøyd med resultatet.

 

Så det de gjør på den kontrollen, er da at de forteller deg hvor det er rust? Så må du koste dette selv for å hindre gjennomrusting?

 

Jeg tenkte ikke akkurat på å se etter rust på en 3 år gammel bil når jeg kikket på/kjøpte den. Rust trodde jeg ikke var så "vanlig" på nyere biler, og når de i tillegg skryter av 13(?) års rustgaranti, så trodde jeg dette var et ikke-eksisterende problem... Men så feil kan en ta. Får finne fram litt pussepapir og noe lakk selv tenker jeg.

2008 Ford Mondeo 2,0 Tdci Ghia

1990 Ford F-250 4x4 Diesel Lastebil

1982 Ford Granada 2,8 GL

 

Volvo har TIC, Ford har TIKK...

Link to comment
Share on other sites

Det er desverre ikke slik at Ford/Andre merker også, ikke dekker rust på kanaler pga slitasje.

Da det er opp til KUNDEN å sørge for at slikt ikke skjer. (Feks montere skvettlapper osv).

 

Rust som kommer INNENIFRA dekkes av Garantien.

 

Leser man i Brukerhåndboken som følger med ved kjøp av bil, står det hva garantiene dekker - og ikke dekker. (Jeg jobber med 4 merker, og Ford er faktisk mest generøs av alle de! Ford, Nissan, Suzuki og SSangyong).

 

Slikt er såklart meget ergelig, men dette bør du, i ditt tilfelle få på en slags bruktbilgaranti uansett, da dette er vanlig ting som skal utbedres før salg etter innbyttetakst osv. (Hvis du ikke kjøpte den slik den sto).

Link to comment
Share on other sites

- Dere som klager over rust/lakkslitasje på kanalen har dere skvettlapper?

- Rust innvendig i falsen på dører, bakluke, panser dekkes av ford.

- Rust/lakkflassing på bakskjermer pga fanger som har gnisset dekkes av ford. (så sant fanger er riktig montert etter skade/hengerfeste mont osv..)

 

OM ALLE RUSTKONTROLLENE ER STEMPLET I SERVICEHEFTE.

 

 

Dekker ikke rust pga steinsprut, riper, skader osv.

Link to comment
Share on other sites

Det er desverre ikke slik at Ford/Andre merker også, ikke dekker rust på kanaler pga slitasje.

Da det er opp til KUNDEN å sørge for at slikt ikke skjer. (Feks montere skvettlapper osv).

 

Rust som kommer INNENIFRA dekkes av Garantien.

 

Leser man i Brukerhåndboken som følger med ved kjøp av bil, står det hva garantiene dekker - og ikke dekker. (Jeg jobber med 4 merker, og Ford er faktisk mest generøs av alle de! Ford, Nissan, Suzuki og SSangyong).

 

Slikt er såklart meget ergelig, men dette bør du, i ditt tilfelle få på en slags bruktbilgaranti uansett, da dette er vanlig ting som skal utbedres før salg etter innbyttetakst osv. (Hvis du ikke kjøpte den slik den sto).

 

 

- Dere som klager over rust/lakkslitasje på kanalen har dere skvettlapper?

- Rust innvendig i falsen på dører, bakluke, panser dekkes av ford.

- Rust/lakkflassing på bakskjermer pga fanger som har gnisset dekkes av ford. (så sant fanger er riktig montert etter skade/hengerfeste mont osv..)

 

OM ALLE RUSTKONTROLLENE ER STEMPLET I SERVICEHEFTE.

 

 

Dekker ikke rust pga steinsprut, riper, skader osv.

 

 

ang skvettlapper så vart det spurt om dette når bilen vart kjøpt, men kunne ikkje monteres pga sideskjørter (orginal ford)

har i ettertid også fulgt med på endel biler på jobben hvordan det ser ut bak hjulene på andre typer biler med slitasje på kanaler og det er meget skuffende hvor mye bedre dette ser ut til å holde på andre biler

 

den invendige rusta i falser osv blir ikkje dekket uten at du har alle stempel i boka fikk eg beskjed om ,det får du ikkje viss du ikkje betaler tusenvis forå utbeddre feks kanalene :glare: og det er uansett for tidlig på en 4 år gammel, bil det virker som ruglemassen som er påhatt kanalene under løsner ifra i store flak

og forsvinner, mulig eg burde snakket med en annen forhandler, har reklamert på dette (er jo 5 års reklamasjonsrett uansett) vi får se om det blir dekket

 

mulig det er så lang behandlingstid at det blir hull i kanalene i mellomtida :rolleyes:

 

er uansett redd for at det blir lakket over rusta uten at dette blir sandblåst og reingjort skikkelig, slik at det kommer igjenn etter kort tid som på bakluka mi :wacko:

 

er uansett kjempeskuffet kjøpte ny bil for å ha denne i mange år for å slippe å skru for mye (det har man andre biler til)

Link to comment
Share on other sites

Det er desverre ikke slik at Ford/Andre merker også, ikke dekker rust på kanaler pga slitasje.

Da det er opp til KUNDEN å sørge for at slikt ikke skjer. (Feks montere skvettlapper osv).

 

Rust som kommer INNENIFRA dekkes av Garantien.

 

Leser man i Brukerhåndboken som følger med ved kjøp av bil, står det hva garantiene dekker - og ikke dekker. (Jeg jobber med 4 merker, og Ford er faktisk mest generøs av alle de! Ford, Nissan, Suzuki og SSangyong).

 

Slikt er såklart meget ergelig, men dette bør du, i ditt tilfelle få på en slags bruktbilgaranti uansett, da dette er vanlig ting som skal utbedres før salg etter innbyttetakst osv. (Hvis du ikke kjøpte den slik den sto).

 

Jeg har 12mnd brukbilgaranti, så jeg trodde dette var en veldig grei sak. Ble veldig overrasket at rust faktisk er et problem på en såpass ny bil. Har også en 97-modell Carina som jeg "arvet" av foreldrene mine. Den er nå 14 år, passert godt over 300.000km, sjelden/aldri fått underspyling av foreldrene mine. Eneste rusten som er på den er et par steinsprutskader på panseret og et bremserør som måtte skiftes på forrige EU. Og når jeg ser her, så er ikke min Ford den eneste som har rustproblem...

2008 Ford Mondeo 2,0 Tdci Ghia

1990 Ford F-250 4x4 Diesel Lastebil

1982 Ford Granada 2,8 GL

 

Volvo har TIC, Ford har TIKK...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har 12mnd brukbilgaranti, så jeg trodde dette var en veldig grei sak. Ble veldig overrasket at rust faktisk er et problem på en såpass ny bil. Har også en 97-modell Carina som jeg "arvet" av foreldrene mine. Den er nå 14 år, passert godt over 300.000km, sjelden/aldri fått underspyling av foreldrene mine. Eneste rusten som er på den er et par steinsprutskader på panseret og et bremserør som måtte skiftes på forrige EU. Og når jeg ser her, så er ikke min Ford den eneste som har rustproblem...

 

 

har en nabo også som har en 05-06 mod, han har nok aldri vasket eller stelt bilen sin da til ford sitt forsvar trur han gir meir eller mindre f...

 

den er brun både her og der ser nesten ut som en 80 talls merc

 

nå er det ikkje berre ford som sliter merc har jo litt problemer også, anmerket faktisk noen pill rotne bremserør på en noså dyr 04 merc her en dag, sikkert en bil til nærmere 500.... gjett om han blei skuffa da, ut med bakstilling å greier for å komme til

Link to comment
Share on other sites

Har hatt mine diskusjoner med de på ford kistiansand også, de gir seg ikke hvis de kan skylde på ytre påvirkninger.

Hadde focus 99mod. der lakka de over rusten på baksjermen (d fikset de heldigvis på sin regning året etter på)

 

PÅ min 01mod mondeo har de gjort en veldig dårlig jobb syntes jeg, alle dører er lakka på nytt etter rust i dørene.

da du kan tydelig se att dørene er matte i forhold til resten av karosseriet, har klaget på dette men kom ikke noe vei med d.

 

Har irritert meg over att såpass nye biler ruster så fort, min bil var inne å fikk utbedra rust skader i 2002 bare rett over ett år gammel.

 

Men på jobb nå så har vi fått inn noen biler fra gumpen auto ( VW kristiansand )

Der er d fryktelig mye rust, rundt dørhåntak, hjulbuer, bakluker. så de er faktisk verre en ford rust messig iallefall, vet ikke hvordan service de har med tanke på rust.

 

D virker rett å slett som biler ikke skal vare lenger.

D klassiske prisen går opp å kvaliteten synker.

 

 

Har flere ganger vurdert å bytte bilmerke, men jeg har alltid vært en ford mann, å når jeg ser att så si alle bilmerkene jeg kunne tenke meg har de samme problemene er d ikke noen grunn til å skifte merke.

Link to comment
Share on other sites

Så det de gjør på den kontrollen, er da at de forteller deg hvor det er rust? Så må du koste dette selv for å hindre gjennomrusting?

 

Jeg tenkte ikke akkurat på å se etter rust på en 3 år gammel bil når jeg kikket på/kjøpte den. Rust trodde jeg ikke var så "vanlig" på nyere biler, og når de i tillegg skryter av 13(?) års rustgaranti, så trodde jeg dette var et ikke-eksisterende problem... Men så feil kan en ta. Får finne fram litt pussepapir og noe lakk selv tenker jeg.

Etter fullført kontroll får du et skjema hvor det er merket hvor det eventuelt er funnet rust. Det jeg har lært er at jeg alltid tar noen minutter med verkstedet som har sjekket bilen og spør hva som dekkes av garantien og hva som skjer videre med det som er funnet. Da får jeg klarhet i om det er eller blir registrert noen sak på dette hos Ford Norge. Men det er eiers ansvar å få fikset opp i dette til neste års kontroll, med mindre det er Ford som skal dekke det selvsagt.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt mine diskusjoner med de på ford kistiansand også, de gir seg ikke hvis de kan skylde på ytre påvirkninger.

Hadde focus 99mod. der lakka de over rusten på baksjermen (d fikset de heldigvis på sin regning året etter på)

 

PÅ min 01mod mondeo har de gjort en veldig dårlig jobb syntes jeg, alle dører er lakka på nytt etter rust i dørene.

da du kan tydelig se att dørene er matte i forhold til resten av karosseriet, har klaget på dette men kom ikke noe vei med d.

 

Har irritert meg over att såpass nye biler ruster så fort, min bil var inne å fikk utbedra rust skader i 2002 bare rett over ett år gammel.

 

Men på jobb nå så har vi fått inn noen biler fra gumpen auto ( VW kristiansand )

Der er d fryktelig mye rust, rundt dørhåntak, hjulbuer, bakluker. så de er faktisk verre en ford rust messig iallefall, vet ikke hvordan service de har med tanke på rust.

 

D virker rett å slett som biler ikke skal vare lenger.

D klassiske prisen går opp å kvaliteten synker.

Det er vel mye pga vannbasert miljølakk att bilene i dag holder så dårlig og ruster så mye. En ny bil tåler ikke att du subber jakka di inni siden en gang ved av og påstigning, da blir det riper helt ned i grunningen. En gammel bil kan du ko kjøre gjennom ett kratt for så å polere vekk alt sammen.

 

Miljø lakken reduserer farlige utslipp ved lakkering av bilen, men det virker som den halverer levetiden på kjøretøyet. Veit ikke helt hvor miljøeffekten av det er henne, men fint skal det næ væra!

Link to comment
Share on other sites

Det er vel mye pga vannbasert miljølakk att bilene i dag holder så dårlig og ruster så mye. En ny bil tåler ikke att du subber jakka di inni siden en gang ved av og påstigning, da blir det riper helt ned i grunningen. En gammel bil kan du ko kjøre gjennom ett kratt for så å polere vekk alt sammen.

 

Miljø lakken reduserer farlige utslipp ved lakkering av bilen, men det virker som den halverer levetiden på kjøretøyet. Veit ikke helt hvor miljøeffekten av det er henne, men fint skal det næ væra!

 

 

Ja stemmer nok att milijø lakken er mye dårligere enn d som fantes før, men vet att den galvaniseringen av karosseriet gjør att lakken slipper taket skulle du f.eks. få steinsprutskade så over tid så legger d seg fukt i lakk såret også vil lakken løsne med tiden. har måtte lakke begge kanalene på modeoen p.g.a dette.

 

D som er så dumt med d hele er att d virker ikke som de lærer av feilene de gjør.

Hadde bilene vært så billige att man kunne hevet de etter 5-7år så hadde d jo vært helt greit att det var dårlig lakk kvalitett å att de rustet i stykker.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...