Jump to content

Utløser lager på sierra 2.9 har satt seg fast...


Trolljegeren

Recommended Posts

ja veit ikke hvordan dette skjedde, men skulle hente bilen å kjøre den hjem uten clutch i andregir, så tror jeg voldtok kassa litt for mye :( så noe skjedde med utløser lagre, satt på cltuch vaier og prøvde å clutche men så kom det en FÆÆÆL skrangle lyd og clutch armen rista noe ******, fikk ikke trøkka på clutchen heller. Gamle eier sier at det kan ha satt seg skjevt inni girkassa på akslen men syns det var litt merkli siden skal ikke det lagre stå inne bak ved motoren da? og ikke på selve akslen, og hvordan fikser jeg dette? jeg sliter med dårlig dårlig rygg så orker ikke skifte mere girkasser før jeg er frisk :( tips ?

 

GIRKASSEN ER EN TYPE9 etter hva jeg ser, er ikke mt75

 

2.9 med kvassere kam og sports eksos + 2 åpne filtre :D

Edited by Trolljegeren

1990 Ford Sierra Cosworth...Gjort masse med

1992 Ford Sierra Sedan, cosworth styling, recaro intriør, senka div gjort.

Link to comment
Share on other sites

Henger meg på litt her..

 

Bytta motor for noen mnd sia. Kom på nesten rett etterpå at lageret kansje ikkje sto i hullet til utløserarmen, og at det kansje gikk skjeivt. Alt har funket helt fint siden motoren ble satt i, eneste som har skjedd til nå er at wiren har stramma seg litt etter noen tråkk på clutchen.. :rolleyes: Så på grunn av at det har fungert så har eg egentlig gitt litt ¤%#"/ i å ta opp og sjekke. :mellow:

 

Men nå igår og idag har det vist seg å kansje vere litt surt, fordi nå har det begynt å lage en slags hakkelyd på tomgang og stor vibrasjonslyd når eg clutcher på høyt turtall, og når eg bremser på gir. Høres ut som om clutchen vibrerer, men lurer på om dette kan vere lageret? :unsure: Virka bare litt vell intenst iforhold til at et lager kan vere gåent..

 

Kan legge til info at eg bruker dohc kasse på 2,9en.. Inngående aksling er litt kortere og går nok ikkje heelt inn i veiva. Lurer på om dette kan vere skylden og årsaken til vibrasjonslyden..? :whistling: Har fungert godt til nå nylig :P

Ford sierra coupe v6 - Bruksbil/hverdag

Ford sierra sedan 2.0 - Restaurerings-prosjekt

Link to comment
Share on other sites

R4 akselen er 25mm kortere enn v6 akselen så den ligger nok uten noe opplagring. Da holder det ikke lenge...

 

Da er inngående lager kast? hva som ryker da?

 

Bilen har jo vert brukt hardt, lenge.. :whistling: så var vel egentlig på tide at noe skjedde :lol:

Ford sierra coupe v6 - Bruksbil/hverdag

Ford sierra sedan 2.0 - Restaurerings-prosjekt

Link to comment
Share on other sites

Da er inngående lager kast? hva som ryker da?

 

Bilen har jo vert brukt hardt, lenge.. :whistling: så var vel egentlig på tide at noe skjedde :lol:

 

 

Bump :o ingen som vet?

Ford sierra coupe v6 - Bruksbil/hverdag

Ford sierra sedan 2.0 - Restaurerings-prosjekt

Link to comment
Share on other sites

Kan legge til info at eg bruker dohc kasse på 2,9en.. Inngående aksling er litt kortere og går nok ikkje heelt inn i veiva. Lurer på om dette kan vere skylden og årsaken til vibrasjonslyden..? :whistling: Har fungert godt til nå nylig :P

 

Er ganske sikkert dette som forårsaker problemene du beskriver. Å bruke deler som ikke passer i sammen vil aldri funke godt i lengden :(

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Er ganske sikkert dette som forårsaker problemene du beskriver. Å bruke deler som ikke passer i sammen vil aldri funke godt i lengden :(

 

Har fått høre dette nå, men spørsmålet mitt er; Hva er det så eventuelt blir ødelagt? inngående lager eller utløserlager ++? :blush:

Ford sierra coupe v6 - Bruksbil/hverdag

Ford sierra sedan 2.0 - Restaurerings-prosjekt

Link to comment
Share on other sites

Har fått høre dette nå, men spørsmålet mitt er; Hva er det så eventuelt blir ødelagt? inngående lager eller utløserlager ++? :blush:

 

Vanskelig å si. Når ting ikke passer i sammen og bilen blir herjet er det gjerne litt tilfeldig hva som først ryker. Du får ta ned kassa å se.

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Vanskelig å si. Når ting ikke passer i sammen og bilen blir herjet er det gjerne litt tilfeldig hva som først ryker. Du får ta ned kassa å se.

Jepp, er planen til helga eller noe i nermere fremtid :P

Ford sierra coupe v6 - Bruksbil/hverdag

Ford sierra sedan 2.0 - Restaurerings-prosjekt

Link to comment
Share on other sites

jeg hadde en ohc kasse på min sierra med 2.9 24v og d gikk til faens

 

første tegn va at d kom en tikkelyd på tomgang

 

andre tegn va at heile bilen vibrerte under gasspådrag

 

tredje va at d smalt å da var clutchen i 5 biter inni kassa:(

 

varte i en uke med hard kjøring

Link to comment
Share on other sites

jeg hadde en ohc kasse på min sierra med 2.9 24v og d gikk til faens

 

første tegn va at d kom en tikkelyd på tomgang

 

andre tegn va at heile bilen vibrerte under gasspådrag

 

tredje va at d smalt å da var clutchen i 5 biter inni kassa:(

 

varte i en uke med hard kjøring

 

Hehe, da har jeg vert heldig :whistling:

Går det å bruke bare inngående akslingen fra v6 kasse på dohc kasse da? kan det funke? :blink: mt75 v6 kassene er dyre og vanskelige å få tak på :glare:

Edited by jakob

Ford sierra coupe v6 - Bruksbil/hverdag

Ford sierra sedan 2.0 - Restaurerings-prosjekt

Link to comment
Share on other sites

Har fått høre dette nå, men spørsmålet mitt er; Hva er det så eventuelt blir ødelagt? inngående lager eller utløserlager ++? :blush:

 

Tipper det er lager på inngående aksel som går åt skogen, da utløserlager sitter på ei fast hylse i kassa hvis jeg husker rett.

Link to comment
Share on other sites

Tipper det er lager på inngående aksel som går åt skogen, da utløserlager sitter på ei fast hylse i kassa hvis jeg husker rett.

Yes, vet det.. men problemet mitt var at eg glemte utløserlageret når eg satte oppi motoren, så har ei lita tru på at det har stått skjeivt :P

Ford sierra coupe v6 - Bruksbil/hverdag

Ford sierra sedan 2.0 - Restaurerings-prosjekt

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Henger meg på litt her..

 

Bytta motor for noen mnd sia. Kom på nesten rett etterpå at lageret kansje ikkje sto i hullet til utløserarmen, og at det kansje gikk skjeivt. Alt har funket helt fint siden motoren ble satt i, eneste som har skjedd til nå er at wiren har stramma seg litt etter noen tråkk på clutchen.. Så på grunn av at det har fungert så har eg egentlig gitt litt ¤%#"/ i å ta opp og sjekke. :mellow:

 

Men nå igår og idag har det vist seg å kansje vere litt surt, fordi nå har det begynt å lage en slags hakkelyd på tomgang og stor vibrasjonslyd når eg clutcher på høyt turtall, og når eg bremser på gir. Høres ut som om clutchen vibrerer, men lurer på om dette kan vere lageret? Virka bare litt vell intenst iforhold til at et lager kan vere gåent..

 

Kan legge til info at eg bruker dohc kasse på 2,9en.. Inngående aksling er litt kortere og går nok ikkje heelt inn i veiva. Lurer på om dette kan vere skylden og årsaken til vibrasjonslyden..? :whistling: Har fungert godt til nå nylig :P

 

 

Tok ned kassa og titta litt, og fant feilen! Var hverken utløserlager eller inngående lager/aksling, neei.. det var svinghjulet som var løst. :o 2 av boltene var skrudd helt ut og hang bare 1 en gjenge og dem 4 siste var løse :D Har satt sammen igjen, og nå maler den fint, går godt og ingen ulyder B) :P

 

Litt skummelt å tenke på hvilke turtall motoren har hatt med løst svinghjul, og hvilke konsekvenser det kunne fått :o :shutup:

Edited by jakob

Ford sierra coupe v6 - Bruksbil/hverdag

Ford sierra sedan 2.0 - Restaurerings-prosjekt

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...