Jump to content

Toppdeksel -pakningbytte hos verksted.


Marken

Recommended Posts

Jeg har ringt litt rundt idag og spurt med mange verksted hva de tok for å bytte toppdekselpakninga.

Noen ville ikke ta jobben og andre svarte med noen DRAMATISKE priser.

Må man låse av registret for toppdeksel pakninsbytte.

 

15'000 Ford Merkeverksted

12'800 Mekonomen

14'000 Bosh car service

 

Dette lover ikke godt !

Edited by Marken

Ford is tha shit. Kjører en Ford Mondeo 2002 1.8 Trend MK3 .

Link to comment
Share on other sites

Det står topp pakning i tråd tittel, men toppdeksel pakning i teksten under, det er to veldig forskjellige jobber

Derfor jeg påpekte DEKSEL i svaret. Er det toppakning så er nok prisen mer riktig.

Husk at ford har prisgaranti på rep. så kan du dokumentere billigere pris annet sted skal de matche prisen.

 

Ser på prisen at verkstedene har gitt pris på TOPPAKNINGSBYTTE vertfall!

 

For å bytte toppakning må jo tross alt toppen av, så da må register også demonteres ja.

Ja høres mer riktig ut.

Link to comment
Share on other sites

Jeg spurte dem om toppDEKSEL- pakning da :-)

Ser bilen bruker olje og vann, kan det da ikke være toppdekselpaking ??

Må man låse registret ved toppdeksel- pakning bytte ??

 

Edit: beklager forvirring ... :(

Edited by Marken

Ford is tha shit. Kjører en Ford Mondeo 2002 1.8 Trend MK3 .

Link to comment
Share on other sites

Jeg spurte dem om toppDEKSEL- pakning da :-)

Ser bilen bruker olje og vann, kan det da ikke være toppdekselpaking ??

Må man låse registret ved toppdeksel- pakning bytte ??

 

Edit: beklager forvirring ... :(

 

Du har tydeligvis forvirret verkstedene såpass at de har gitt deg pris på toppakningsbytte ;)

 

For aldri i livet om de har gitt deg den prisen på skift av toppdekselpakning!

 

Nei, toppdekselpakning kan ikke være årsaken til at bilen bruker olje og vann.

Man kan få oljesvetting fra den viss den ikke holder tett, det er det eneste.

 

Nei, toppdekselpakning er fort gjort å bytte, man tar av toppdekselet, bytter pakning, og monterer toppdekselet.

En billig affære.

 

Men btw, hva mener du med låse registeret?

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Var ett bilverksted som ikke tok jobben pga manglende utstyr for å låse registret . Har lite peiling på innhold i motor :P

Så når den bruker olje og vann er det topp - pakninga som er gåen?

Ford is tha shit. Kjører en Ford Mondeo 2002 1.8 Trend MK3 .

Link to comment
Share on other sites

Var ett bilverksted som ikke tok jobben pga manglende utstyr for å låse registret . Har lite peiling på innhold i motor :P

Så når den bruker olje og vann er det topp - pakninga som er gåen?

 

Regner med de mente at de ikke hadde verktøy for å demontere og montere register på riktig måte.

 

Toppakning er en mulig årsak når du har slike symptomer ja.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Noen andre feil som kan være resultat i vann og oljebruk . Det lekker ikke noe fra slangene ..

 

Oljeforbruk kan være så mangt.

Kan tyde på bl.a. sliten motor, olje som kommer forbi ventiltetninger eller stempelringer og kommer inn i forbrenningen,

dårlig toppakning som fører til det samme, etc.

Kjølevannforbruk kan være sprukket topp, dårlig toppakning el.lign.

Når begge deler forekommer samtidig er det ofte naturlig å mistenke toppakning.

Men det er langt i fra sikkert, så få dette sjekket før du betaler for å få byttet noe.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Har kjørt 13000 km siden jeg kjøpte bilen. Har brukt ca 1 liter med olje og like mye vann .

Da kjøper jeg heller brukt motor, visst den jeg har er sliten :) som altså koster meg 5 tusen mindre enn å bytte topp pakning.

Ford is tha shit. Kjører en Ford Mondeo 2002 1.8 Trend MK3 .

Link to comment
Share on other sites

Har kjørt 13000 km siden jeg kjøpte bilen. Har brukt ca 1 liter med olje og like mye vann .

Da kjøper jeg heller brukt motor, visst den jeg har er sliten :) som altså koster meg 5 tusen mindre enn å bytte topp pakning.

 

Koster nok ikke noe mer å få byttet toppakning enn å bytte motor, så sant du må betale for jobben.

Men dette er jo en vurderingssak utifra hva som eksakt er problemet med din motor.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Har kjørt 13000 km siden jeg kjøpte bilen. Har brukt ca 1 liter med olje og like mye vann .

Da kjøper jeg heller brukt motor, visst den jeg har er sliten :) som altså koster meg 5 tusen mindre enn å bytte topp pakning.

Hvordan bil er dette som du får så rimelig motor til. Vil anta det koster mere i arbeid å bytte motoren enn de prisene du har fått der opp.

 

Begrunner selvfølgelig det med att er du ikke kyndig nok til å bytte toppdeksel pakning selv er du i alle fall ikke kyndig nok til å bytte en hel motor selv.

 

Til sammenligning:

Fikk byttet en motor for to år siden i min brors bil. Ett mindre verksted som tok seg av jobben med å bytte motoren og de hentet den også for oss på huggeriet og tok den ut av donor bilen. De tok 18.000 for jobben, inkludert motoren. Tror det var en ganske ok pris.

Edited by kimsa
Link to comment
Share on other sites

Dette er en ford mondeo 1.8 trend stv 2001. Har fått tilbud på en motor som er gått ca 130'000. Også bekreftet.

Og prisen jeg må betale er 9000. Bytte av motor koster meg 4000 hos en kjenning :)

Så jeg velger å tro at det kan lønne seg med motorbytte. Jeg henter såklart motoren selv :)

Ford is tha shit. Kjører en Ford Mondeo 2002 1.8 Trend MK3 .

Link to comment
Share on other sites

Litt mye hvitrøyk/damp.. Hva vil du si som er mye i forbruk av vann og olje på 13000km? Kan være vanskelig å starte av og til, også dauer den litt visst jeg har holdt fartsgrensa over en lengre tid. ( clutsher)

Ford is tha shit. Kjører en Ford Mondeo 2002 1.8 Trend MK3 .

Link to comment
Share on other sites

Jeg er så bil-hypokonder at dere aner ikke. Jeg får totalt angst hver gang jeg hører lyder jeg aldri har hørt før.

Tror jeg skal roe meg ned litt med alt jeg tror kan være feil på bilen... :(

Men dro med bilen på verksted idag, og fikk konstatert at lambdasonden var gåen. Derfor den var av og til er vanskelig å starte, og kunne daue ut med å trykke clutchen inn når bilen hadde gått en stund i 80km/t i 5 giret.. Har motorfeillampe :P

 

Er faktiskt blitt Ford entusiast. Gikk ifra å hate Ford (uten å ha kjørt/eid eller skrudd en ford) til å elske det vindunderlige bilmerket FORD! :D

Jeg har bestemt meg for å opprette et prosjekt av bilen. Der i mitt eie skal bli påkostet i bøtte å spann.

 

Der i mitt eie skal bli påkostet i bøtte å spann.

Påpekert samtidig at jeg ikke betaler 10-15000 for en liten dags arbeid. Da gjør jeg det heller, selv om det tar tid! :)

Ford is tha shit. Kjører en Ford Mondeo 2002 1.8 Trend MK3 .

Link to comment
Share on other sites

Påpekert samtidig at jeg ikke betaler 10-15000 for en liten dags arbeid. Da gjør jeg det heller, selv om det tar tid! :)

Her inne er det bare å spørre som bare det. De fleste er veldig overbærende med oss som har mindre kunnskap om diverse ting. Jeg er meget lite motor kyndig, men jeg skal si det er mye jeg har funnet ut av gjennom hyppig bruk av dette forumet. Du vil snart lære deg hvem som er de mest aktive her inne, og hvem som kommer med svar du nesten alltid kan stole på.

 

De tre siste som har postet i tråden din her nå. focusst, Kverna og Escort RST WRC, er alle brukere som av min erfaring alltid har noe smart og komme med, og jeg har lært mye av dems kommentarer. :)

Link to comment
Share on other sites

Dersom du mistenker toppakningen å har lyst å konstatere om den er defekt eller ikke, så kan du kompresjonsteste motoren. Men obs: her kan slitte stempelringer også ha innvirkning. Jeg rekner med de fleste bilverkstader kan gjøre dette for deg, å det er fort gjort, så det kan ikke være noe dyrt. Hvis du driver å etterfyller mye vann må du også passe på at du ikke tynner frostveska for mye ut, for da vil du få et problem når vinterkulda inntreffer.

 

Det er også veldig vanlig at det kommer olje i kjøleveska når toppakningen er gått, å bilen bruker vann å olje. Du kan se etter "graut" i ekspansjonstanken din.

1994 Ford Sierra CLXi (ombygd til RS Cosworth)
1998 Audi A4 1.8T Quattro

2012 Volkswagen Caravelle 2.5 TDI 4Motion

Link to comment
Share on other sites

Dersom du mistenker toppakningen å har lyst å konstatere om den er defekt eller ikke, så kan du kompresjonsteste motoren. Men obs: her kan slitte stempelringer også ha innvirkning. Jeg rekner med de fleste bilverkstader kan gjøre dette for deg, å det er fort gjort, så det kan ikke være noe dyrt. Hvis du driver å etterfyller mye vann må du også passe på at du ikke tynner frostveska for mye ut, for da vil du få et problem når vinterkulda inntreffer.

 

Det er også veldig vanlig at det kommer olje i kjøleveska når toppakningen er gått, å bilen bruker vann å olje. Du kan se etter "graut" i ekspansjonstanken din.

I tillegg kan man se en grå/hvit film på oljepinnen, eller gjørmebrun hvis det har gått lenge

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...