Jump to content

Tomgangsproblemer, Cosworth


Aero*

Recommended Posts

Hei, har et litt irriterende problem med tomgangen på min cosworth.

Bilen bruker utrolig lang tid på å stabilisere seg på tomgang. Hvis jeg f. eks. tar inn clutchen under kjøring, detter turtallet ned under 500 omdreininger for så og begynne å jage mellom 600-1200 omdreininger, dette stabiliserer seg etterhvert på ca. 900. Av og til går turtallet såpass langt ned at motoren stopper.

 

Omtrent det samme skjer hvis f. eks. radiatorviftene skrur seg på eller jeg gir litt gass for så og slippe den brått når bilen står stille. Den begynner å jage for så og stabilisere seg, men stopper ikke.

 

Har nå prøvd 2 forskjellige tomgangsregulatorer uten at det hjalp, motoren jager like mye..

Noen som har noe forslag til hva som kan være feil?

-1988 Ford Sierra Cosworth

-1992 Ford Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

Hei, har et litt irriterende problem med tomgangen på min cosworth.

Bilen bruker utrolig lang tid på å stabilisere seg på tomgang. Hvis jeg f. eks. tar inn clutchen under kjøring, detter turtallet ned under 500 omdreininger for så og begynne å jage mellom 600-1200 omdreininger, dette stabiliserer seg etterhvert på ca. 900. Av og til går turtallet såpass langt ned at motoren stopper.

 

Omtrent det samme skjer hvis f. eks. radiatorviftene skrur seg på eller jeg gir litt gass for så og slippe den brått når bilen står stille. Den begynner å jage for så og stabilisere seg, men stopper ikke.

 

Har nå prøvd 2 forskjellige tomgangsregulatorer uten at det hjalp, motoren jager like mye..

Noen som har noe forslag til hva som kan være feil?

Foreslår at du kjører motoren driftsvarm, tar av kontakten til tomgangsmotoren og justerer tomgangen til ønsket turtall. Sørg også for at ikke motoren går for magert på tomgang. Juster på CO skrue og eller BTR. Dette er VIKTIG. Sett på kontakten på tomgangsmotoren igjen.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Takk RS 1000!

 

Der ligger nok problemet, dro av kontakten til tomgangsregulator istad og da datt turtallet til 400 omdreininger.

Så etter tomgangsskruen uten å finne den, så denne har nok skrudd seg ut..

 

Så hvis noen har en tomgangsskrue til 4x4 innsug liggende så hadde det vært fint hvis de sier ifra. :)

-1988 Ford Sierra Cosworth

-1992 Ford Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

Takk RS 1000!

 

Der ligger nok problemet, dro av kontakten til tomgangsregulator istad og da datt turtallet til 400 omdreininger.

Så etter tomgangsskruen uten å finne den, så denne har nok skrudd seg ut..

 

Så hvis noen har en tomgangsskrue til 4x4 innsug liggende så hadde det vært fint hvis de sier ifra. :)

Værsågod.

Hvis tomgangsskruen bare fjernes så åpnes hele passasjen og tomgangen blir alt for høy og ved ladetrykk så lekker det som en sil.

Ett godt gammelt og ultrapålitelig forgassertrick som jeg er stor tilhenger av er å borre ett lite hull i gasspjeldet. ;)

Dette er f.eks originalt på 2,8 EFI. ^_^

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Takk RS 1000!

 

Der ligger nok problemet, dro av kontakten til tomgangsregulator istad og da datt turtallet til 400 omdreininger.

Så etter tomgangsskruen uten å finne den, så denne har nok skrudd seg ut..

 

Så hvis noen har en tomgangsskrue til 4x4 innsug liggende så hadde det vært fint hvis de sier ifra. :)

Det er riktig som RS 1000 sier,men du må nok se litt mer etter,skruen er der helt sikkert,men kan være litt trikky å treffe med en gang

RS 3door 4wd cosworth

RS mk1escort cosworth

RS focus 09

Scorpio 24v cosworth

Bmw X5 09

Link to comment
Share on other sites

Kan også være tps ikke står i riktig posisjon når du har null gass. Hadde krøll med dette på min mest når den var kald. Målte tps og justerte den riktig aldri noe problem mer.

91' Sierra Cosworth 4x4 Moondust
50% eier av en 74' Consul coupe 2.0L med 80 talls hjemmelaget styling i stål.
 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...