Jump to content

noen spørsmål ang wastegate


isse

Recommended Posts

Hei har noen spørsmål ang ekstern wastegate. Har lagt ved et bilde. På bildet dere der dere ser fjøra,stikker det opp en

tapp som har gjenger på seg. Skal det stå en mutter der? Det er jo til ventilen som går inn wastegate. Var ingenting

der fra før. Eg sliter med ladetrykk. Så eg må bare spør om det skal være en mutter der. Så lurer eg på om det skal være et hull på

toppen av lokket der fjøra står inne i? Eller skal det blendast? Håper dere ser bildet;)

 

 

 

 

http://s1048.photobucket.com/albums/s371/herstad/?action=view&current=IMAG0270.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 50
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg har ikke peiling, men er du fornøyd med bilen ellers da øystein?

-93 Sierra Cosworth STV 4x4
X: -94 Escort Cosworth HTT, -94 Escort cosworth T-25, -94 Escort cosworth T-34, 4x -90 Sierra 4x4 Cosworth, -91 Sierra Cosworth 2wd, - 89 Sierra Cosworth 2wd, -88 Sierra Cosworth 2wd
-91 Scorpio Cosworth

Link to comment
Share on other sites

Hallo

 

Har faktisk nett begynt og skru på den. Den har stått siden eg hentet den. Politiet har lagt vekk saken pga tidsmangel!!!!! Snakket med advokat

det kan koste en god del penger som forventet. Kødden som eg kjøpte bilen har visst alt regga på kona. Er jo dømt noen ganger. Så han veit ka han skal gjør i sånne saker. Men norge er jo ikkje stort;-) så no får eg heller bruke tid på bilen og ta det som det kommer.. Men sliter med ladetrykk. Så når eg åpnet lokket på wastegaten., virker det som det mangler en mutter der? Får ikkje ladet meir enn 0.9 bar. Men vil ikkje ta på en mutter før eg veit om det skal være der. Men bilen virker bra. Men eg føler at eg ikkje veit så mykje om bilen lenger siden han løge om så mye annet!!

 

Supert Frode. Da prøver vi en mutter;) er det noen som veit om pukkelrygg holder på chip enda?

Link to comment
Share on other sites

det skal ivertfall vere 100% tett invendig i wastegaten... men kan vere fjøra som har tatt kveld... vet du kva type waste det er? kan vere noe sånn billig bling kina greier så da er det ikkje alltid så holbart... når alt er tett kan du prøve å shimse opp fjøra for å utelukke om det er den som er slapp.

trehjulsykel

Link to comment
Share on other sites

Du som kjøpte den nydelige vingebilen den var noe "tull" med?

 

Om det er den så godt å høre at du tar vare på den, alt kan shines til 100% :)

Caution, any attempt to overtake will result in a race!
Link to comment
Share on other sites

Jepp eg som endte opp med den hehe. Den skal få det godt her. Må bare få litt stell på motor;)

 

 

godt å høre at du vil ta vare på den. bare håpe det ikkje dukker opp altfor mye ettervert... lykke til og hold oss oppdaterte

trehjulsykel

Link to comment
Share on other sites

Pukelrygg lager chip ennå ja.. Men kan til tider være veldig travel, så vær tålmodig ;)

 

Jeg tror den endte opp rett plassen jeg, du pleier å ta vare på bilene du :D

-93 Sierra Cosworth STV 4x4
X: -94 Escort Cosworth HTT, -94 Escort cosworth T-25, -94 Escort cosworth T-34, 4x -90 Sierra 4x4 Cosworth, -91 Sierra Cosworth 2wd, - 89 Sierra Cosworth 2wd, -88 Sierra Cosworth 2wd
-91 Scorpio Cosworth

Link to comment
Share on other sites

På bildet dere der dere ser fjøra, stikker det opp en tapp som har gjenger på seg. Skal det stå en mutter der?

Det er jo til ventilen som går inn wastegate. Var ingenting der fra før.

Eg sliter med ladetrykk. Så eg må bare spør om det skal være en mutter der.

Så lurer eg på om det skal være et hull på

toppen av lokket der fjøra står inne i? Eller skal det blendast? Håper dere ser bildet;)

Ventilen skal festes i den platen med en skive og en mutter ja. Ladetrykket som ledes til WG skal løfte platen og dermed også ventilen. I praksis løfter eksosbaktrykket ventilen slik at det ikke blir ett stort praktisk problem, men for alt i verden - få på en mutter eller to.

 

I hullet på toppen av WG skal det stå en skrue. Når du skrur denne innover komprimeres fjæren og ladetrykket øker.

 

Av ukjente grunner ser det ut til at de fleste med ekstern wg ikke har forstått poenget med bleed ventil. Anbefaler at du vurderer en turbosmart eller lignende nøye før du forkaster idéen. ;)

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Eg har aldri hatt ekstern wastegate=) Så da må man spørre før vi ødelegger=)Det står på en bleedventil. Men er ikkje noe forandring når man blender den heilt. Så derfor lurte eg på om det kunne ha med at det manglet en mutter og det var et åpent hull på toppen av wastegate lokket..

Takker for info Rs1000

Link to comment
Share on other sites

Mulig jeg tolker det du skrev litt feil,men når du blender bleedventil helt,så får du minimum ladetrykk,når bleed står helt åpent så blør den ut mesteparten av trykket som skal åpne wg, å du får maks trykk..

Men mulig du tok av bleed å fikk 0,9bar?

KNAa%20Racing-12925952011261481314-sig.jpg
Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Får ikkje ladet meir enn 0.9 uansett.Sikkert dårlig forklart. Så derfor lurer eg på om det kan ha med at det ikkje var noe mutter der,og at det er et åpent hull på toppen av lokket til wastegaten. Visst du ser på bildet som Frode H har lagt ut. Der er det et shims/plate på toppen av fjøra. Det er det heller ikkje på min. Der ligger det også en mutter, heller ikkje på min.

Som sagt så har eg ikkje vært borti ekstern WG før. Så setter pris på all info=)

Link to comment
Share on other sites

Legg gjerne ut fleire bilder.

 

Som det ser ut for meg har wastegateventilen din stått å skrangla for seg sjøl der. Tappen som kjem gjennom stempelet der er enden på wastegateventilen, så du du er vertfall ett skritt nærmere når du har fått på en mutter der. Om fjøra er for slapp, eller du mangler shims så vil du nok ende opp på 0.9 heile veien.

 

Klarer du å bevege ventilen greit opp og ned for hånd?

 

Har du prøvd som rs1000 skriver, å tvinge ventilen i lukka posisjon med ein bolt gjennom holet i toppen der?

 

Korleis er wastegaten kobla opp?

Noke ala desse?

5484.jpg

wstgate.gif

XWIyo.jpg
Link to comment
Share on other sites

Eg skal se om eg får tid til og ta noen bilder i dag. Ventilen ligger som du sier bare og skramler. Tar den bare inn og ut for hand. Men veit jo sjølvsagt ikkje korleis den er når man kjører. Men prøver mutter og tetter hullet på toppen,så ser eg ka som skjer=)

Link to comment
Share on other sites

Eg skal se om eg får tid til og ta noen bilder i dag. Ventilen ligger som du sier bare og skramler. Tar den bare inn og ut for hand. Men veit jo sjølvsagt ikkje korleis den er når man kjører. Men prøver mutter og tetter hullet på toppen,så ser eg ka som skjer=)

Prinsippet er slik at fjæren presser på platen, platen presser på ventilstammen og presser ventiltallerken mot setet slik at den holder tett.

Jo større platen er jo sterker må fjæren være for å holde ett gitt ladetrykk.

Hvis ventilen ligger løst og skramler så må dette ordnes. Med så stor diameter på platen som i dette tilfellet så skal du måtte bruke endel krefter for å klare å dytte den åpen med håndemakt.

 

Foreslår også at du legger en plate oppnå fjæren som den nye toppskruen kan presse på.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Da har eg fått dreid til ei plate som dekker fjøra. Får ikkje tak i skrue eller mutter før i morgen:( kjem tilbake med resultat når ditta er utprøvd. Takker for hjelp så langt.;)

Link to comment
Share on other sites

Da har eg fått dreid til ei plate som dekker fjøra. Får ikkje tak i skrue eller mutter før i morgen:( kjem tilbake med resultat når ditta er utprøvd. Takker for hjelp så langt.;)

Flott.

Når toppen av WG skal monteres på, så skal det IKKE være slik at du enkelt kan sette den helt nedpå resten og bare skru den fast med de originale skruene. Fjæren skal være såpass lang at du må få ett par noen ekstra lange skruer på entring og så skru lokket nedpå før du får i resten.

Værsågod.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor? ;)

 

Jeg har absolutt best erfaring med å koble det på denne måten.

Både på biler som kjører med noenlunde lavt ladetrykk og effekt (f.eks. Audi S2 med org. turbo og 0,7bar-1,2bar, både med jalla-bleedventil og skikkelig bleedventil.) og biler med langt høyere effekt og ladetrykk.

Med bleed på nedre uttak syns jeg det blir mer peak og mindre kontant spoolup.

Men når det er koblet som på bildet oppfører det seg MYE bedre :)

Min oppfatning av det, jeg har testet dette på en del biler nå for å teste forskjellen, og ville gjort dette på mitt eget :)

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

No husker eg ikkje heilt korleis ditta var koblet opp. Men eg har ikkje noe på toppen lokket som eg kan putte på noe slange. Eg skal prøve og komme meg inn og ta noen bilder korleis det er koblet. Så skal eg prøve og få lastet det opp;)

Link to comment
Share on other sites

Slangen går i fra wastegate til bleedventil,så går den til turboen. Men no er BV blenda så no går den direkte til turbo fra WG.

Slangen som går inn på wastegate er rett bak lokket på en egen del som kan skru laus fra eksosdelen. Er bare et punkt man kan koble på slange på WG. Får ikkje til og laste opp bilder:

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...