Jump to content

sierra doch --> 2.9


potet93

Recommended Posts

hei, har en sierra stv doch, og lurer på om man må bytte på bilen vist jeg skal sette i en 2.9 og få den godkjent ?

passer den rett oppi? er det letteste å få tak i en dele bil eller bare en motor?

er det noen sierra med diff spere som jeg kan sette på?

er det noen problem å få det godkjent?

 

takker for svar :)

Link to comment
Share on other sites

Hei, holder akuratt på med det samme og fikk svar idag fra biltilsynet, det jeg skal gjøre er å ombygge min 89 mod sierra sedan til v6 2,9L BOA motor, har komplett scorpio som blir delebil.

 

Jeg fikk svar at de er veldig posetiv til dette motor bytte så lenge jeg bruker alt av deler fra scorpioen til bremser, abs, oppheng, osv...

 

De sammenlignet RS cosworth og fikk godkjent effekt + moment og chassi styrken holder ;) har også 150kg i ekstra vekt å gå på når det gjelder totalvekt ;)

 

Scorpio Cosworth: 145KW og 175NM

 

Sierra Cosworth: 150KW og 177NM

 

Det jeg må gjøre er å vise bilen før jeg starter ombygging, følger jeg alle regler og holder avgass utslippe/støy under grensen skal det ikke være noe problem ;)

 

Så lykke til!

Link to comment
Share on other sites

mener de har 25% brems på diffen ja, har ikke sjekket, men folk sier det meste er bolton, sierra og scorpio e ganske lik.

Scorpio cosworth og sierra cosworth 2wd er samme klumpen. Eneste forskjell er at scorpioen har de mindre drivakselflensene( lik 4x4 cosworth) denne klumpen gjør jobben hvis den er iorden i utgangspunktet. Dette er en viskose diffsperre. :cool2:

RS 3door 4wd cosworth

RS mk1escort cosworth

RS focus 09

Scorpio 24v cosworth

Bmw X5 09

Link to comment
Share on other sites

Alt passer bak, foran tar du dempertoppene fra sierra over på scorpio fjørbeinene, eller bruker 4x4 sierra fjørbein.

Bruker gearkassetraversen fra sierra.

 

Stasjonsvogn er foresten ikke lik.

Så i overskriften at det var det han skulle bygge om nå. Vet ikke om det er likt på scorpio/sierra.

 

Sta. vogn og sedan har ikke lik bakstilling.

 

Jeg har bare bygget om kombicoupe av begge typer.

Edited by GranadaMK1

Granada MK1 Sta.Vogn Chevy V8 1977mod

Capri MK1 1300GT 2.0 Cosworth 1969mod

Chevy Silverado pickup 6.6TDI 2001mod

Chevy Corvette Stingray L82 1976mod

Link to comment
Share on other sites

Du kan prøve å snakke med "neitilsynet", problemet er at Sierra stasjonsvogn ikke er levert som Cosworth med 204/220 hk,

så effekten de vil godkjenne er 150 hk + 15% = 172.5 hk, så en vanlig 12v V6 er greit, en 24v V6 går ikke.

 

Jeg vet dette av erfaring siden jeg har slåss mot de siden 2007 med godkjenning av stasjonsvognen min, de var positive til

motorbyttet ( 1UZFE ) men de krevde dokumentasjon fra Ford at karosseriet takler effekten og Ford gir ikke ut slik

dokumentasjon.

 

Ja, jeg veit at totalvekten til stv er ca 150 kg mer enn sedanen, men du må ikke tro at det indikerer at stv. karrosseriet tåler

mere enn sedanen ovenfor "neitilsynet".

 

Når det gjelder bakstillingen så kan du bruke: hovedbjelken, diffen, drivakslingene og nav/bremser fra sedanen.

Bærearmene, fjører og dempere er spesielt på stv.

 

Hvis du er interessert, så har jeg nye Koni dempere bak til en stv. liggendes.

Edited by autronic

XR8 ( XR4x4 med 1UZFE )

Link to comment
Share on other sites

Fredrik92:

 

Jeg vet om 2 som er godkjent med 2.0 Cosworth motor og 1 som er godkjent med 24v motor.

 

Problemet er at det ikke hjelper siden hver bil blir vurdert separat og dokumentasjon som finnes

på de som allerede er godkjent, ikke godtaes som dokumentasjon for nye biler som skal ombygges.

 

Etter bråket med godkjenningene på østlandet for noen år tilbake ble det sagt at alle tillsyn

skulle pratisere de samme reglene. En god intensjon, problemet er at terrenget ikke stemmer

med kartet med tanke på hva som blir godkjent rundt om i landet.

 

Jeg snakket med personen som har med ombygginger i Bergen om det var greit med en TUV

eller Dekra godkjenning, om de ville godta det ? Han sa ja, helt til jeg hadde fått alt på plass

og hadde fått til en godkjenning hos Dekra nord for Berlin, da var ikke det godt nok.

 

Jeg må ærlig innrømme at respekten for de som skal godkjenne bygg har forsvunnet med

årene, spesielt når de ikke følger sine egne regler.

 

 

-

Trond

 

 

XR8 ( XR4x4 med 1UZFE )

Link to comment
Share on other sites

Fredrik92:

 

Jeg vet om 2 som er godkjent med 2.0 Cosworth motor og 1 som er godkjent med 24v motor.

 

Problemet er at det ikke hjelper siden hver bil blir vurdert separat og dokumentasjon som finnes

på de som allerede er godkjent, ikke godtaes som dokumentasjon for nye biler som skal ombygges.

 

Etter bråket med godkjenningene på østlandet for noen år tilbake ble det sagt at alle tillsyn

skulle pratisere de samme reglene. En god intensjon, problemet er at terrenget ikke stemmer

med kartet med tanke på hva som blir godkjent rundt om i landet.

 

Jeg snakket med personen som har med ombygginger i Bergen om det var greit med en TUV

eller Dekra godkjenning, om de ville godta det ? Han sa ja, helt til jeg hadde fått alt på plass

og hadde fått til en godkjenning hos Dekra nord for Berlin, da var ikke det godt nok.

 

Jeg må ærlig innrømme at respekten for de som skal godkjenne bygg har forsvunnet med

årene, spesielt når de ikke følger sine egne regler.

 

 

-

Trond

 

Det er kjipt... Knut du også snakket med? han som er min saksbehandler og virker veldig grei og ser positivt på mitt motor prosjekt, hva hadde du bygget om?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...