Jump to content

K-jet accumulator


86Sierra

Recommended Posts

Er det bensintrykkakkumulatoren du tenker på, den ved siden av pumpa?

 

Finn deg en MB124 eller 201 på huggern med KE-jet og plukk den av pumpebraketten om det er ett stort problem å skaffe.

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Link to comment
Share on other sites

Er det jeg tenker på ja, vil jo helst ha ny om mulig. Kan jo risikere og få en som er like dårlig.

 

Huggern tar sikkert blodpris for en sånn...

 

Men takk for tipset!

Edited by 86Sierra

1999 Mondeo 1.8
1984 Sierra xr4i
1978 Capri 2.0 S

1972 Pontiac Firebird 

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Er det noen som vet om man får kjøpt en slik ny?

Har kikka litt rundt men klarer ikke og finne

 

På forhånd takk!

Jeg mener at du kan lage deg en akkumulator av ett eller gjerne to stk. injection bensinfiltre og tilsvarene antall T-stykker.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

9_34.bmp

Slik ser den orginale trykkakumulatoren ut, til min store overraskelse hadde den inn og utløp, så den på MB er ikke plug&play, den er paralellkoblet med bensinpumpa.

 

Det du tenker på RS1000 er å montere flere bensinfiltre i paralell eller serie med det orginale for å øke volumet som står under trykk så det holder seg lengre?

 

Jeg tror det er en dårlig løsning, som bare vil gi behov for lengre pumping for å få opp trykket i systemet, hvor mye er ikke sikkert.

 

Er ikke den orginale delen mulig å få tak i?

Da ville jeg fremdeles vurdert den fra MB, om man plukker med seg hele pumpebraketten så får man det man trenger av koblinger, og dette er en del det sjelden er problemer med, disse delene er selvfølgelig å få kjøpt nytt.

 

Trykkakumulatoren har to oppgaver, hovedoppgava er å opprettholde trykk i systemet etter stopp såpass lenge at luftblærer pga motorvarme ikke er ett problem(i innsprøytningsrøra), den andre er å dempe pulsing fra bensinpumpa.

 

 

Men igjen, jeg er ingen ekspert, og dette er hva jeg vil kalle kvalifisert synsing, ikke noe håndfast.

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Link to comment
Share on other sites

Du har helt rett ang funksjonen. Disse får du kjøpt hos Bosch Car Service-verksteder og jeg tipper at de koster et par tusen i dag. Om det er til din XR4i så er de akkumulatorene unike, dvs kun Sierra med K-jet som har disse mener jeg å huske.

Hvordan vet du at din er deffekt, har du/verksted trykktetestet systemet med måleistrument iflg Ford/Bosch servicemanual?

Edited by xr4ti
Link to comment
Share on other sites

Trykkakumulatoren har to oppgaver, hovedoppgava er å opprettholde trykk i systemet etter stopp såpass lenge at luftblærer pga motorvarme ikke er ett problem(i innsprøytningsrøra), den andre er å dempe pulsing fra bensinpumpa.

Det du tenker på RS1000 er å montere flere bensinfiltre i paralell eller serie med det orginale for å øke volumet som står under trykk så det holder seg lengre?

Hvis man fokuserer på hva som er oppgavene til en akkumulator så ser man at dette kan gjøres på flere måter. De forskjellige originale løsningene bekrefter dette.

Jeg tenker derfor at man kan bruker noen nye, evt. brukte finfiltre som akkumulator i stedet for å betale flere 1000,- for en bolt on løsning.

De sparte pengene kan man i stedet bruke til å oppgradere tenningsanlegget slik at man kjøre magrere blanding, uten at motoren fuskinger, og slik sett redusere forbruket.

 

Systemet tømmes ikke når man stopper motoren så volummet har ingen betydning for trykket eller pumpetid.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Du har helt rett ang funksjonen. Disse får du kjøpt hos Bosch Car Service-verksteder og jeg tipper at de koster et par tusen i dag. Om det er til din XR4i så er de akkumulatorene unike, dvs kun Sierra med K-jet som har disse mener jeg å huske.

Hvordan vet du at din er deffekt, har du/verksted trykktetestet systemet med måleistrument iflg Ford/Bosch servicemanual?

 

Har ikke trykktestet nei. Problemet er når bilen er blitt kjørt varm, også lar jeg bilen stå i alt fra et kvarter til en time så er den veldig tungstarta. Har forhørt meg litt og de fleste sier at det kan være er den. Jeg kan heller ikke se at det kan være noe annet, ikke at jeg er noe ekspert på Kjet. For det er vel nettopp det den har som oppgave?

1999 Mondeo 1.8
1984 Sierra xr4i
1978 Capri 2.0 S

1972 Pontiac Firebird 

Link to comment
Share on other sites

K-jetronic er et meget driftsikkert system, men, ved at det er ganske "komplisert" med sine forskjellige trykksystemer så er det et must med riktige måleutstyr ved feilsøking. Desverre så er det kun få som har dette utstyret og kompetansen til å utføre dette lenger. Har du sjekket at du har strøm frem til styretrykksregulatoren?. Denne har nemmlig en bimetallfjør som regulerer styretrykket ved kald/varm motor. Sjekk også at flyteskiven ikke "karver", at den lett lar seg løfte opp. Bensinpumpen kan også ha svekket kapasitet. Akkumulatoren(bensinlagren)kan også som du skriver gi disse symtomene du nevner selv om jeg aldri har kunnet si jeg har opplevd en defekt slik en.

Prinsippet med bensinlageren er det samme på alle K(E)-jet så en ombygning er nok mulig om du ikke får tak i en orginal. Sjekk med med din lokale Meca-butikk(de er Bosch service pusher)

Edited by xr4ti
Link to comment
Share on other sites

K-jetronic er et meget driftsikkert system, men, ved at det er ganske "komplisert" med sine forskjellige trykksystemer så er det et must med riktige måleutstyr ved feilsøking. Desverre så er det kun få som har dette utstyret og kompetansen til å utføre dette lenger. Har du sjekket at du har strøm frem til styretrykksregulatoren?. Denne har nemmlig en bimetallfjør som regulerer styretrykket ved kald/varm motor. Sjekk også at flyteskiven ikke "karver", at den lett lar seg løfte opp. Bensinpumpen kan også ha svekket kapasitet. Akkumulatoren(bensinlagren)kan også som du skriver gi disse symtomene du nevner selv om jeg aldri har kunnet si jeg har opplevd en defekt slik en.

Prinsippet med bensinlageren er det samme på alle K(E)-jet så en ombygning er nok mulig om du ikke får tak i en orginal. Sjekk med med din lokale Meca-butikk(de er Bosch service pusher)

 

Takk for utfyllende svar! Jeg sjekke opp styretrykks regulatoren. Men jeg sitter og kikker her i en verksted håndbok for K-jet her, og ser at Systemtrykks regulatoren har en avstengningsventil for styretrykks regulatoren som skal holde på trykket når motor er av. Det er vel kanskje muligheter for at denne er dårlig?

1999 Mondeo 1.8
1984 Sierra xr4i
1978 Capri 2.0 S

1972 Pontiac Firebird 

Link to comment
Share on other sites

Sånn generelt, så pleier feilen med styretrykksregulatoren være lekkasje i membranen, så trykket lekker ut og tilbake til tank. Du kan jo se om det kommer bensin i den retur/luftelangen nå bilen står å går, det skal det ikke gjøre.

 

Starter den som den bør når den har stått over natta?

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...