Jump to content

hjullager fremme 4x4


Sta1n1

Recommended Posts

Byttet nylig hjullager på min sierra cosworth 4x4, når jeg skrur inntil mutteren som skal stramme dette her så er det akkurat som om det kiler seg litt i lageret eller noe. Blir ufattelig tungt å dra rundt hjulet, hva kan dette være ? har jeg fått feil lager eller noe (kjøpt på burton) ?

Link to comment
Share on other sites

Byttet nylig hjullager på min sierra cosworth 4x4, når jeg skrur inntil mutteren som skal stramme dette her så er det akkurat som om det kiler seg litt i lageret eller noe. Blir ufattelig tungt å dra rundt hjulet, hva kan dette være ? har jeg fått feil lager eller noe (kjøpt på burton) ?

 

Du har fått lagerskålene helt ned da, for hvis disse ikke er i bunnen vil du få helt feil forspenn på lageret, og hjulet går tungt rundt. Har også vært borti på vanlig Sierra at det er feil bredde på selve lageret, og må får også her feil forspenn.

Edited by Christer_Martinsen

Ford Sierra Cosworth 1988 2wd
Ford Sierra Cosworth 1990 4x4

 

Link to comment
Share on other sites

Du har fått lagerskålene helt ned da, for hvis disse ikke er i bunnen vil du få helt feil forspenn på lageret, og hjulet går tungt rundt. Har også vært borti på vanlig Sierra at det er feil bredde på selve lageret, og må får også her feil forspenn.

 

Jeg får skru det opp igjen og sjekke, men litt merkelig at jeg skulle ha bomma på begge sidene :)

Link to comment
Share on other sites

er ikke sikker på at jeg skjønte helt hva du mente men lagere framme er jo et konlager som skal strammes med et bestemt moment, og strammer du formye skal det no knipe så mye at hjule blir tungt å snurre rundt(strammet formye) var ivertfall slik på mercedesen jeg hadde.

 

problemet er at når jeg skrur mutteren til for hånd (som må være langt fra oppgitt moment) så er den allerede så stramm at hjulet blir tungt å snurre rundt :) det kan umulig være slik det skal vær ?

Edited by Sta1n1
Link to comment
Share on other sites

Det skal strammes til hardt foran ,ikke noe slakke. Dra til med riktig moment foran da kan det hende alt kommer dit det skal så skal det gå lettere.

83 merkur xr4ti widebody,langtidsprosject.start ca 2015

85 sierra xr4x4 orginal 3dørs. 2.8 v6 turbo,utstilling/bane.sikte på shine på denne her start 2014

85 sierra xr4x4 isbil .v6 3.0(2.8base) rally sugemotor E85/Nos.halvbur.isdekk.fortsetter høsten 2013,kjøre vinter 14:)

88 sierra sedan cosworth replica. sohc 2.0 motor under bygging..E85.høsten 2013

88 Sierra cosworth banebil bredda sedan.kjøre 2014.mye gjennstår.Motor pinto E85 2.0 eller Lima 2.5

Link to comment
Share on other sites

er ikke sikker på at jeg skjønte helt hva du mente men lagere framme er jo et konlager som skal strammes med et bestemt moment, og strammer du formye skal det no knipe så mye at hjule blir tungt å snurre rundt(strammet formye) var ivertfall slik på mercedesen jeg hadde.

 

Ettersom det er innlagt fast klaring så har det i praksis ingenting å si på klaringen selv om man får en god del for mye moment. Jeg har faktisk vært med på å bruke muttertrekker på hjullager til Sierra, og det gikk bare bra. Om man derimot får for lite moment så kan mutteren løsne og man får slakke.

De gangene jeg har montert nye hjullager på Sierra så har de rullet veldig tregt de første milene, men etter å ha kjørt noen mil har det blitt helt ok rullemotstand.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Ettersom det er innlagt fast klaring så har det i praksis ingenting å si på klaringen selv om man får en god del for mye moment. Jeg har faktisk vært med på å bruke muttertrekker på hjullager til Sierra, og det gikk bare bra. Om man derimot får for lite moment så kan mutteren løsne og man får slakke.

De gangene jeg har montert nye hjullager på Sierra så har de rullet veldig tregt de første milene, men etter å ha kjørt noen mil har det blitt helt ok rullemotstand.

 

har trekket dem til med moment, skulle kanskje bare prøvt å kjøre å se om det ordner seg ?

Link to comment
Share on other sites

Om det går jevnt tregt, og ikke lugger, så kan det hende det går helt bra ja. Men du må selv vurdere om det er forsvarlig. Om det virkelig er noe alvorlig så kan du jo få varmgang som i værste fall kan føre til ett alvorlig havari.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Det skal ikke gå tregt med et ny montert lager. Som truckdriver skriver, så kan det gå bra, men et nytt lager, som er rett montert og snørt, skal gå lett. Har aldri vært borti noen problem med de jeg har skifta på

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...