Jump to content

Bøttestol og 6-pkt i Sierra


RS|Stian

Recommended Posts

Skal sette inn en Sabelt Racer bøttestol og et sett med OMP 6-pkt seler i en Sierra men trenger litt tips og råd til hvordan dette enklest kan tilpasses. Pleier dere å tilpasse stolen slik at det passer direkte på det originale understellet? På selve bøttestolen er det 4 boltehull under samt mulighet for sidemontering. Hadde i utgangspunktet tenkt å bare borre to hull i hver skinne på understellet men da vil det ikke være mulig å justere stolen frem og tilbake siden det ikke er noe plass til bolthoder under der.

 

For montering av beltene er vel enklest å sette inn slike øyebolter, men hvor pleier dere å sette inn disse?

Ser man kan bruke det originale festet i kanalen for det ene beltet men hva med motsatt side og de to foran?

 

Ble kanskje mange spørsmål her men har aldri montert bøttestol før :P

Link to comment
Share on other sites

Hiver meg på denne jeg også om det er greit, og ser hva du finner slags løsning :P Har liggende en glassfiber Sparco Rev stol med sideinnfestninger jeg tenkte å tilpasse Sierra. Har noen ideer om dette selv også. En ide er å demonterte den orginale høydejusteringa fra monteringsramma, og sveise fast noen vinkelstål/L-skinner i ramma, akkurat i stolens bredde. Og så bore flere hull i forskjellige høyder i siden på stålene, slik at man kan bytte på hull for å justere høyden. Han jeg kjøpte stolen av har det ca slik i rallycrossbilen for å justere. En kompis hadde Noen OMP stoler i en Sierra for noen år siden, påmontert orginalt understell med orginal høydejustering. Disse kom veldig høyt i bilen. Noe jeg sliter litt når jeg har kjørt Sierra på bane er ivertfall at jeg kommer så høyt at jeg sitter og skaller i takluka når jeg har hjelm på. Uten takluke går det akkurat. Jeg er ca 182 høy, og litt tykk i hodet :P

Det skal være ett festepunkt i seteramma, nær der man fester orginalbelte, som kan brukes til det indre feste. De 2 stroppene som går ned igjennom setet må vel da festet i seterammen, under setet?

Skulderstroppene går vel å feste i beltefeste til baksete.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

jeg bare tok noen flatjern på ca 4x50mm gods, sveiset sammen til en firkantet ramme som passer oppå org festet.. så boret jeg hull og skrudde alt sammen.. enkelt å greit..

 

jeg har bare 4pungt i bilen min og org 3pungt er beholdt for vanlig bruk.. så her har jeg tatt ut beltene bak å skrudde øyebolter ned i de 4 org festen i gulvet for å få feste til skulder stroppene.. til hofte stroppene sveiset jeg fast sånne plater med mutter man for kjøpt rett bak festet til setet i gulvet..

 

ble litt trangt til stramming av hofte stroppen pga midtkonsolen, men bortsett fra det så fungerer det bra..

Link to comment
Share on other sites

Gjorde som k3nn37 i is bilen min. Det går til nøds med å bruke hulla for sela bak, vinkelen blir egentlig litt for mye. Ellers bruker du slike plater i golvet til de 2 ekstra stroppa i 6 punkten. Sela skal ikke festes i seteramme hvis det skal gjøres litt ordentlig.

 

Hadde jeg vært deg, så hadde jeg kasta org understelle og sveist fast to firkantrør mellom kanal og tunellen. Også brukt fester for sidemontering til sete. Bruker du org understelle så blir du sittende oppi taket.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar. Monterer skulderstroppene i tårnstaget bak så de er greie. Tenkte å sette inn en øyebolt der hvor belterullen i kanalen er festet, regner med gjengene der er like slik at øyebolten passer? Men jeg er usikker på hvor jeg skal feste den på motsatt side, direkte i understellet der hvor beltespenna sitter originalt? Alle endene på OMP-beltene utenom skulderstroppene er typen til å hekte på øyebolter. Hvor fester dere de som går under setet, i understellet eller gulvet?

 

Hvis man tilpasser stolen til org. understell, tilpasser dere til de vinkelbrakettene som sitter i org. setet for høydejustering eller rett på understellet?

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...