Jump to content

Ford P100


jd6620

Recommended Posts

Hei! Jeg er den lykklige eier av en Ford P100 med 1,8TD motor. Her har nå Registerreima røket. Har byttet til ny reim og dreide motoren rundt for hand ingen ulyd da. Startet den og nå høres det ut som motoren går på 2 sylindre og det kan se ut som at 2 ventiler er lave. Har en brukt 1,8D som har sittet i en Courier på handa. Er denne motoren lik Turbo motoren? Vil evt. Topplokket passe over på TD motoren?

Link to comment
Share on other sites

Sjekket du ingenting før du monterte ny reim??

 

 

Leser du ikke innlegget før du svarer på det??

 

 

 

Reima har ryki, han monterer ny reim og sveiver motoren de påkrevde 2 rundene og forsøker å starte, det er jo trossalt den letteste måten å sjekke om det har gått bra eller ei, når den da ikke går som den skal så undersøker han videre og finner mest sannsynlig noen bøyde ventiler.

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Link to comment
Share on other sites

Leser du ikke innlegget før du svarer på det??

Reima har ryki, han monterer ny reim og sveiver motoren de påkrevde 2 rundene og forsøker å starte, det er jo trossalt den letteste måten å sjekke om det har gått bra eller ei, når den da ikke går som den skal så undersøker han videre og finner mest sannsynlig noen bøyde ventiler.

Jo, selvfølgelig har jeg lest alt og det er akkurat derfor jeg spør. Han skriver jo ingenting i innlegget om at hadde sjekket noe på forhånd. Og da må jeg spørre. Og grunnen til at jeg spør er fordi det er normalt å sjekke sånt på forhånd, FØR man skrur. For nå har jo han gjort masse jobb som han må gjøre om igjen, pluss litt til. Samtidig så er det jo relativt naivt, og ikke minst skikkelig kunnskapsløst å tro at en dieselmotor ryker reima uten å ødelegge noe. Derfor spurte jeg i sjokk!

Edited by Breda

Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler

Link to comment
Share on other sites

Såså Breda ingen grunn til å gå inn i sjokk :) Historien er som følger at jeg starter bilen om morgenen. Jeg må inn etter lommeboka så bilen går på tomgang og har stoppet når jeg kommer ut igjen. Jeg tenker da at jeg kansje har kjempeflaks at motoren har stoppet før det har skjedd noe galt. Jeg tar en visuel inspeksjon og ser reima er av når jeg tar av dekslet ser også at det ene løpe hjulet er ødelagt. Dreier veiva med 19mm pipe til den tar i en vetil. Dreier da kammen og kan dreie veiva videre

Bestiller ny reim og løpehjul da jeg allikevel vil bytte dette vis jeg må bytte topplokk. Det blir vel ikke så mye mere jobb gjør det?

Nå har bilen startet men ryker og går ikke pent. Kansje ta en komp test før jeg skrur av topplokket for å eliminere evt feil med synkronisering av div drev?

For å kommentere det med kunskapløshet så er det sant jeg er ingen mekaniker har bare verkstedlære fra landbrukskolen.

Edited by jd6620
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da var bilen på veien igjen. Tok to ventiler fra fra topplokket til courieren og satte in i den orginale toppen og slipte de til med ventilpasta fra biltema. Testet med å fylle avgass og innsugningskanalene med bremserens og det holdt tett. Ny toppakning fra mekonomen. Monterte alt og bilen startet etter å kinna noen ganger.

Da gjennstår å montere litt deksler og luftfilter. Neste nå er å få lading på bilen og stoppen på nøkkelen til å fungere.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...