Jump to content

'89 Sierra Cosworth 2wd


Sierra_2.9

Recommended Posts

Legger ut bilen her først for å lufte interesse, annonse på Finn kommer utover sommern. Her inne er det jo mange seriøse, så kanskje noen her vil ta vare på denne. Også får dere jo sikkert diskutert litt meninger angående pris, kjenner jeg det forumet her rett :)

 

Ford Sierra Cosworth 2wd

 

- 1989 modell

- Sedan

- 220 000 på teller? kjørt 2-3 sesonger etter overhalt motor.

- Flint grå

- Manuell T5

 

Vurderer å selge go’bilen til fordel for M3 eller Escort Cosworth.

Sjelden mulighet til å skaffe seg en original 89 modell 2wd cosworth. Bilen er godt tatt vare på, ikke grisekjørt eller ihjelskrudd. Bilen er importert fra Italia i 2006, og har hatt 2 eiere i Norge, før jeg kjøpte den. Har hatt bilen siden våren 2009. Samme våren rasa motoren grunnet rådebank, etter kjøring på banetreff. Komplett overhaling av motor var ferdig august 2009. Blokk og topp ble sendt til Oslo cylinderservice. Foruten et turbohavari i 2010 har motoren gått så godt som problemfritt etter overhaling. Nyoverhalt orginalturbo blei kjøpt inn, og har fungert bra siden. Alt av trim satt på når jeg kjøpte bilen, og i mitt eie har ikke bilen blitt trimma på noe vis. Bilen er ikke vinterkjørt i mitt eie, og heller ikke av forrige eier, og framstår som SJELDENT bra i forhold til rust. Så godt som null rust i hjulbuer eller under bilen, og heller ikke rust i den kjente skjøten på bakluka. Om man plukker bilen i molekyler vil man nok finne rust på alle cosworther, inkludert denne, men den ser generelt meget bra ut, må sees. Strøken er en passende beskrivelse på denne bilen, alderen tatt i betraktning. Frontfanger har noe riper, men ikke det velkjente siget i frontfangeren. Et annet tegn at den er skikkelig tatt vare på er at det originale reservehjulet fortsatt er med bilen.

 

Det sitter grønndyseoppsett, også kalt «330-kit» på den nå, som fungerer meget bra. Har lada mellom 1,1 – 1,5 bar så lenge jeg har hatt den. Meget kjørbar med fullt ladetrykk fra 3000rpm, så denne fungerer like godt til jobben om sommern, som på bane. Har bremsepapirer fra forrige eier som sier 287hk/409nm i motor og 252hk/360nm på hjul, som visstnok var kun på 0,9 – 1 bar ladetrykk. Bilen er brukt på banekjøring 1-2 ganger i året siden jeg kjøpte den, men ingen ekstrem herjing.

 

Motorspec:

 

3 bar mapsensor

Chip

Grønne dyser

Pace “500” intercooler

Alu-radiator

3” mongoose eksos fra turbo, med 4” utblås

-34 Actuator

 

Innvendig framstår bilen som MEGET bra, sjeldent pent skinn uten nevneverdig slitasje, og heller ingen hull i førersetet som på 9 av 10 Cosworther. Har hatt bilen til dyprens av skinninteriør for et par sesonger siden, og ellers vedlikeholdt bilen godt innvendig. Utvendig har bilen vært til polering hos Quickshine på kjeller i 2010, og i 2011 til komplett utvendig detailing hos en seriøs hobby-detailer. Komplett beskrivelse med bilder av detailing kan sees på: http://www.detailersclub.no/forum/topic/9816-vaalergarasjen-ford-sierra-cosworth/page__hl__cosworth__fromsearch__1

 

Når det gjelder understell satt de originale demperne på bilen når jeg kjøpte den. Det er montert Gaz coilovers med justerbar stivhet og justering av høyde på bilen. Disse fungerer kanon på bane, samtidig som de på myk justering er gode på veien. Org dempere følger med. Diverse powerflex-foringer under, men ikke komplett. Tårnstag foran og bak.

 

Det sitter turbo groove slissa/borra skiver foran og bak, med Ferodo DS2500 klosser foran, og EBC Yellowstuff klosser bak, som er like bra på bane som på vei. Har montert oransje blinkere rundt hele, men har liggende de originale sota baklyktene, og de klare fremre blinkerne. Har også montert 4x4 panser med riller, men det originale 2wd panseret blir montert før salg. TSW hockenheim felgene beholder jeg, og bilen selges på org 2wd felger.

 

Borg Warner T5 kasse som er meget tight og fin, en drøm å gire med!

 

Bilen selges til en som er interessert i å ta vare på bilen videre, ikke til en rotte i refleksbukser som skal sveise sperre og kjøre den i filler. Da blir den heller her :)

 

Testpiloter og annonseselgere kan droppe å ta kontakt.

 

 

Har kvitteringer på mange tusen.

 

Frist for EU kontroll: 30.11.2013

 

NYE bilder fra 6. juni, de øverste som er tatt på gress :)

 

DSC_0290-1.jpg

 

DSC_0240-2.jpg

 

DSC_0309-1.jpg

 

DSC_0250.jpg

 

DSC_0327-1.jpg

 

 

DSC_0130c-1.jpg

 

DSC_0142-1.jpg

 

Rawred4copy2.jpg

 

DSC_0090.jpg

 

DSC_1276-2.jpg

 

DSC_1478red-1.jpg

 

FordTreff063.jpg

 

DSC_1077-2.jpg

 

DSC_0968.jpg

 

Cosworth2wdEivindE.jpg

 

Pris: 155 000 kr/bud

Tlf: 99404747

Bilen står enten v/Lillestrøm eller i Fredrikstad, alt ettersom

 

Redigerer inn mer etterhvert som jeg kommer på ting, er fort noe som er glemt

Edited by Sierra_2.9

'93 Escort Cosworth

X - '93 ///M3
- '92 Ford Sierra CLX
X - '89 Sierra Cosworth
Mine bilder:www.facebook.com/hmfotografi - Lik gjerne siden :)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 104
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

intr i bytte av noe sort ?

2012 Focus 1.0 Ecoboost Stv 125 hk

X 2004 Focus ST 170 Imperial Blue

X 87/91 sierra cosworth 4x4 stage 3

X 01 mondeo 2,0 tdi stv 115hk

X 92 fiesta xr2i 1,8 16v (RS1800)

X 88 sierra 2,0 sedan

X 90 sierra 2,0i combi

Link to comment
Share on other sites

E36?? Skal du gli inn i innvandrer miljøet mere?? :P E30 All the way :D

-93 Sierra Cosworth STV 4x4
X: -94 Escort Cosworth HTT, -94 Escort cosworth T-25, -94 Escort cosworth T-34, 4x -90 Sierra 4x4 Cosworth, -91 Sierra Cosworth 2wd, - 89 Sierra Cosworth 2wd, -88 Sierra Cosworth 2wd
-91 Scorpio Cosworth

Link to comment
Share on other sites

E36?? Skal du gli inn i innvandrer miljøet mere?? :P E30 All the way :D

 

hehe tulling :P E30 er jo dyrere, ellers skulle jeg mye heller hatt det :wub: men nå er lyden fra 6'rn helt rå, så frister som en forandring fra Cosworth :)

'93 Escort Cosworth

X - '93 ///M3
- '92 Ford Sierra CLX
X - '89 Sierra Cosworth
Mine bilder:www.facebook.com/hmfotografi - Lik gjerne siden :)

Link to comment
Share on other sites

Riv av den fæle renault leppa, ta av gatebil stickers og sett i motorcraft batteri. Og sett inn de mattene du hadde i først.

Edited by Dolk

-Rs Cosworth-

Link to comment
Share on other sites

Riv av den fæle renault leppa, ta av gatebil stickers og sett i motorcraft batteri. Og sett inn de mattene du hadde i først.

 

eneste jeg kan være enig i, er å ta av gatebil merket, så det blir nok tatt av. men biltema batteriet har funka gull, og mattene er pene, så nei...hvorfor i all verden skulle jeg det? :) bilen er akkurat så bra som bildene tilsier, så i dette tilfellet trenger ikke eventuell kjøper å skremmes av et gatebil klistremerke :)

Edited by Sierra_2.9

'93 Escort Cosworth

X - '93 ///M3
- '92 Ford Sierra CLX
X - '89 Sierra Cosworth
Mine bilder:www.facebook.com/hmfotografi - Lik gjerne siden :)

Link to comment
Share on other sites

NYDELIG sedan, slik skal de se ut! Du blir med 99% skuffet om du går til esc cos, da er det mye bedre å beholde denne nydelige sedanen!

 

trur ikke jeg blir skuffa jeg. er bare 24, så har lyst til å prøve noe annet gromt, og syns Escorten ser mye kulere ut enn sedan :) at det er morsommere å kjøre en sedan 2wd tviler jeg ikke på, men utseende har høy prioritet her B)

'93 Escort Cosworth

X - '93 ///M3
- '92 Ford Sierra CLX
X - '89 Sierra Cosworth
Mine bilder:www.facebook.com/hmfotografi - Lik gjerne siden :)

Link to comment
Share on other sites

trur ikke jeg blir skuffa jeg. er bare 24, så har lyst til å prøve noe annet gromt, og syns Escorten ser mye kulere ut enn sedan :) at det er morsommere å kjøre en sedan 2wd tviler jeg ikke på, men utseende har høy prioritet her B)

Det er jo ein frisør bil :shutup:

Fine å se på joa.. men!

hehe.. tenk når du er 30! da blir det nok ikkje billig å angre :whistling:

de52342a-1-1.jpg

The Golden era.. 1986-1987-1988

Link to comment
Share on other sites

Begrunn den

Med glede, jeg har hatt begge deler, så dette er mine egne erfaringer.

 

-Escorten er understyrt og kjedelig på bane.

 

-Escorten er generelt mindre solid, fremdiff, drivaksler fremme, girkasse osv.

 

-Escorten har dårligere interiørkvalitet, billigere recaroer, hardplast dash, flekkete og flimrende i strumenter, en sikringsboks som ramler i leggen på deg mens du kjører.

 

-Sierra 2wd har verdens fasteste girstang, escorten har verdens slappeste sleiv i grøtfatet.

 

-escorten har idiotiske utvekslinger i girkassen, 1.gir er alt for lavt, 3. alt for høyt.

 

-escorten har simple 1stempels kalippere, sierra 2wd har gromme 4stempels.

 

-Escorten ser kanskje kulere ut, men påkaller seg i overkant med oppmerksomhet, her i sentrale strøk blir du stoppet tilogmed når du kjører pent.

 

-ford bygde og solgte hver eneste escort med tap, dette viser igjen på kjip kvalitet.

 

-det er lettere å skaffe deler til en t-ford enn esc cos.

 

 

 

Når det er sagt, jeg synes escort er dritkult, men går du fra en god sedan til en escort, slik jeg og gjorde så blir du skuffet, garantert.

Link to comment
Share on other sites

Hver sin smak, og hver sin mening... Klart du har noen poeng, men alt kan forbedres. Og både Sierraen og Escorten er gamle biler som begge krever oppgraderinger skal man bruke de aktivt.

 

-Escorten er understyrt og kjedelig på bane.

Det kommer jo an på hvordan ting er satt opp, en orginal Sierra er ikke spesielt spenstig det heller. For og bruke ett ekstremt eksempel, Mike Rainbird tok en McLaren MP4-12C på bane

 

-Escorten er generelt mindre solid, fremdiff, drivaksler fremme, girkasse osv.

Alt til sitt bruk, snakket med eier av hvit vingebil som var på sin 4. eller 5. T5 kasse. Mens det finnes 4wd Cosworth eiere som har bra med effekt som får orginal drivverk til og holde også.

 

-Escorten har dårligere interiørkvalitet, billigere recaroer, hardplast dash, flekkete og flimrende i strumenter, en sikringsboks som ramler i leggen på deg mens du kjører.

Plastikken er like bedriten som mye annet som ble laget på samme tid, sliter ikke med sprekte dashbord som Sierra da hvertfall. Instrument er smal sak og få fikset nå til dags, for en drøy 1000 lapp har du ny film og omformer så instrument problem er borte. Så lenge sikringsboksen er montert av noen med mindre enn 10 tommeltotter så sitter den fast uten problemer

 

-Sierra 2wd har verdens fasteste girstang, escorten har verdens slappeste sleiv i grøtfatet.

Vil ikke påstå at noen av de er tighte, men vi snakker om +/- 20 år gamle biler så litt toleranse må man jo ha

 

-escorten har idiotiske utvekslinger i girkassen, 1.gir er alt for lavt, 3. alt for høyt.

Utveksling er dritt ja, men 3.9 differ gjør ting bedre sies det.

 

-escorten har simple 1stempels kalippere, sierra 2wd har gromme 4stempels.

Så det du sier er at 25 år gamle Sierra bremser ikke trenger noe oppgradering for og kjøre på bane?

 

-Escorten ser kanskje kulere ut, men påkaller seg i overkant med oppmerksomhet, her i sentrale strøk blir du stoppet tilogmed når du kjører pent.

Det gjør stort sett alle disse gamle bilene, om det er Sierra eller Escort...

 

-ford bygde og solgte hver eneste escort med tap, dette viser igjen på kjip kvalitet.

De solgte hver bil med tap, så det betyr derfor kjip kvalitet? Hadde alt vært billig og kjip kvalitet så hadde de vel ikke gått i tap? Lå ganske mange timer med aerodynamikk jobb i disse, og at hele karosseriet var særegent drar opp mye i forhold til Sierra som det ble produsert haugevis av

 

-det er lettere å skaffe deler til en t-ford enn esc cos.

Ikke så rart, 15 mill T Ford vs ca 7000 Escort Cosworth hvorav mange har blitt brukt i motorsport sammenheng

Link to comment
Share on other sites

Riv av den fæle renault leppa, ta av gatebil stickers og sett i motorcraft batteri. Og sett inn de mattene du hadde i først.

Hvis jeg ikke tar helt feil her nå, så tror jeg det bare er Biltema som leverer nye batterier med flate Ford poler.

Ford og Sønnak sier ihvertfall at den typen poler på batteri er utgått.

-1988 Ford Sierra Cosworth

-1992 Ford Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

Escorten er best ja :smartass:

Sierra har da langt mindre komfort,selv om begge er dårlig har sierra juggeldasj.

 

Setene er greie på begge, men flere just. på escorten

 

Escorten er penere på alle måter,

 

Ord blir fattige,.det må oppleves

Edited by Cosworth_ftw
Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...