Jump to content

trenger Info/hjelp til sierra 2.0 dohc turbo


Recommended Posts

Hei , har kjøpt meg turbosett til sierra dohc, å lurer sterkt på om hva jeg trenger utn om kittet, om jeg må ha ekstra dyser eller om det kun er når jeg skal ha mye trykk,

alt av informasjon er viktig for meg :)

vet at, eller er bitt fortalt at dohc'en ikke klarer mere en 0.5 bar uten å gjøre STORE forandringer med motoren.

men vet ikke om det er til å stole på eller ikke så spør folk som kan dette :)

håper på mange tilbake meldinger snarest , siden prosjekte ska bynnes med snart ! :)

 

Kvh Kristian

Edited by Fordsierradoch
Link to comment
Share on other sites

Hei , har kjøpt meg turbosett til sierra dohc, å lurer sterkt på om hva jeg trenger utn om kittet, om jeg må ha ekstra dyser eller om det kun er når jeg skal ha mye trykk,

alt av informasjon er viktig for meg :)

vet at, eller er bitt fortalt at dohc'en ikke klarer mere en 0.5 bar uten å gjøre STORE forandringer med motoren.

men vet ikke om det er til å stole på eller ikke så spør folk som kan dette :)

håper på mange tilbake meldinger snarest , siden prosjekte ska bynnes med snart ! :)

 

Kvh Kristian

 

Se prosjekttråden til Per Olav.

Link to comment
Share on other sites

Godt tips. Mye innfo der. Tukk her på forumet har også en bra tråd.

Men sånn i grove trekk...

Det første du bør skaffe deg i tillegg til selve turbokittet er et datasprut og fire større høyohm dyser. Anbefaler da en sånn diypnp fra megasquirt til 440$ som jeg har, samt dyser fra summit. Disse kostet rundt 1500kr på døra her hjemme.. Dette for at da kan du justere tenning og bensin på alle områder i mappet ditt. Og det viktigste av alt bilen blir behagelig kjørbar. Og er også økonomisk å kjøre. Min ligger på ca 1,1liter på blandet kjøring. På pen langkjøring kommer jeg lett ned i under 0,8 på mila. Dette er en 4x4. Ikkenoe av dette vil du på noe vis oppnå med tilleggsprut om du senker kompresjonen i motoren.

Neste er avdreide stempler om du vil opp i litt trykk. Min motor inneholder ikke en eneste uorginal del forutenom en liten skive i oljepumpa for øket oljetrykk. Orginalstemplene er dreid av til 8,6:1 i komp. Org er 10,3:1, og dette er alt for høyt for turbo. Gleden blir ubehagelig kortvarig om du vil over 0,6-7bar (datasprut) eller 0,4-5 med ett godt tilleggsprut og tenningsenk i oktanvelgerkontakten. Sistnevnte ender med ett forbruk på halv annen liter på fin kjøring!

0,7 bar går heller ikke spesiellt bra.

Jeg lader 1,3 på min nå. Har vært oppe i 1,5bar, men har justert litt ned da turboen ikke klarer å levere nok på høyt turtall.

 

Kan du gi en beskrivelse av turbokittet ditt? Hva det består av, og type turbo.

Bilder er bra saker!

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

Ska legge ut bilder når jeg får tatt , husker ikke alt i hodet så men ska gjøre det snarest, er det muglihet å få link til tingen jeg trenger hos der Per Olav når du har sett hva jeg mangler?

sier du at bilen ikke kan gå over 0.5 bar eller mener du jeg kan ha mere? forsto ikke helt det! så like greit å spørre :)

ska legge ut bilder i ettermiddag :)

så kan du se da :)

Edited by Fordsierradoch
Link to comment
Share on other sites

Med orginal komperesjon som er 10,3:1 i disse motorene kan du ikke lade noe spes over 0,4-5bar nei. Uten ett godt tilleggsprut kommer du ceg ikke over 0,2bar.

Veien å gå er å kjøpe nyeste type toppakning og nye strekkbolter hos ford, dreie av orginalstempelene, evt smidde, og et ettermarkeds sprut. F.eks MS slik som meg.

Min motor er like fin å kjøre som om den skulle kommet sånn fra fabrikk. Og den holder. Hadde et havari for noen mnd siden, men det var min egen feil.

 

Et tips i for å beregne teoretisk effekt er å gange sugemotoreffekten med 0,1 per 0,1bar ladetrykk. F.eks ved 0,5bar ladetrykk ganger du sugemotoreffekten med 1,5. Ved en bar ganger du med to.

Eks: 120x1,5=180hk. Eller 120x2=240hk

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

Var på Vålerbanen nå i helgen og la merke til en pen blå CE-registrert 5 dørs sierra som gikk bra og som kjørte og kjørte og kjørte. Du verden som fyren kjørte. Dette var en 8v doch med turbo. B)

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Var på Vålerbanen nå i helgen og la merke til en pen blå CE-registrert 5 dørs sierra som gikk bra og som kjørte og kjørte og kjørte. Du verden som fyren kjørte. Dette var en 8v doch med turbo. B)

Å jasså? Hvem kan det ha vært da tru? Fikk du tatt en kikk på den eller? Fikk du noe greie på motorspec og kanskje?

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

Å jasså? Hvem kan det ha vært da tru? Fikk du tatt en kikk på den eller? Fikk du noe greie på motorspec og kanskje?

Jepp.

Aner ikke.

La merke til bilen, men trodde ikke at det var en Doch. Jeg gikk forbi i deport rett før de skulle reise og bilen stod opppå en henger med panseret åpent, jeg strakte hals og jaggu stod det en DOCH oppi der. Mer vet jeg ikke.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Hørtes ikke feil ut den CE-registrerte dohcen :)

men tilbake til min Sierra , ehhehe ^^

her er bildene du hintet til Per Olav :)

Grenrøre:

IMAG0028.jpg

Er ikkje helt sikker ?

IMAG0034.jpg

 

IMAG0032.jpg

 

IMAG0031.jpg

 

IMAG0030.jpg

 

BOOSTCONTROL'ene :

IMAG0029.jpg

 

Eksosen :

IMAG0026.jpg

 

Turbo'en :

IMAG0025.jpg

 

så kan du nå se :)

er ikke sikker på noen ting egentli er første gang jeg ska bygge turbo så.

så er støttende å ha noen til å hjelpe :)

Edited by Fordsierradoch
Link to comment
Share on other sites

Var på Vålerbanen nå i helgen og la merke til en pen blå CE-registrert 5 dørs sierra som gikk bra og som kjørte og kjørte og kjørte. Du verden som fyren kjørte. Dette var en 8v doch med turbo. B)

 

Snakka med han på søndag på campen v/godkart bana. Gått feilfritt i 3 år sa han.

Bremsa rundt 240/250hk på den. Artig sak.

 

 

Ser nesten ut som Turbokongen grenrør. Var det ikke noe problematisk med vinkel på turboflensen, der turbo tok borti toppen eller noe sånt?

Link to comment
Share on other sites

Det var jo en blå 5-dørs DOHC turbo som tok fyr på en av SS2-kjøringene på Gardermoen.

Regnes det som feilfritt? :)

Eller var det en annen bil? Litt rart hvis det er 2 som stemmer med den beskrivelsen.

 

 

Mente nok at innmaten i motoren har holdt.

Om det er samme bilen, vet ikke jeg. Godt mulig det.

 

 

 

Eneste han hadde gjort med motoren er å senke komp. resten av innmaten er orginal.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har samme typen grenrør i min bil, og der måtte jeg lage til ei 16mm spacerplate mellom toppen og grenrøret for å få plass til wg armen på eksoshuset på turboen. Ett annet problem er at turboen sitter såpas høyt og langt bak at jeg har hatt problemer med strålevarme fra eksoshus og downpipe. Dette resulterte blant annet i en liten ulmebrann i matta på torpedoveggen og under panseret på en av ss kjøringene på gardermoen. Det gikk bra og var ikke verre enn at jeg fikk slukket det med ei flaske med vann jeg hadde med.

Senere har jeg montert datasprut og etter det har jeg ikke hatt problemer med strålevarme.

 

Min bil er sølvgrå forresten..

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

har ikke prøvd turbokitte på ennda , må vente litt til men Per Olav , hva mere trenger jeg i forhold til det som er på bildene ? lage en liste å sammensatt pris evt ?

 

kan slenge med et bilde av sierran også :

 

oioioioioiioi.png

 

IMG_1960.jpg

 

Vet noen av noen som kunne vært inntrisert og byttet sierrran min mot en mk1 5dørs elr 3 dørs?

favoritten min er jo mk1 så ville helst ha det , men vet dere av noen så hyl ut ! kan omså gje mellalegg om bilen er mere strøken og verdt mere en min.

 

Mvh Kristian :)

Edited by Fordsierradoch
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Den kan få lov å stå slik at andre som lurer på turbomontering på dohc kan dra nytt av innholdet :)

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...