Jump to content

Motor problem 2.l ohc, trenger sårt litt asistanse :(


tommyaleks

Recommended Posts

Hei. Som dere ser så sliter jeg med et aldri så lite motor problem som jeg ikke klarer å løse.

Motoren er en 2.0L ohc med en weber 32/36.

 

problem 1. sliter med å få stillt tenning skikkeligt, den går og små jager hele tiden og rpm er veldi varierende, nå har jeg prøvd det meste snart, alt utenom å ta av toppen. byttet kabler, ja til og med fordeler, nytt lokk osv. uten at det hjelper noe stort Det ryker litt blått av den når jeg trår til og ved oppstart, så mistenker ventilhetter.

 

problem 2. bilen går fint ellers og drar bra, kan kanskje virke litt seig men vi snakker jo om en 2.0 atomat så kan vel ike forvente seg allverden av den. MEN. hvis jeg, ja la oss si jeg står i gården da og sarter opp og skal til å rygge og gir litt gass (dette skjer kun ved varm motor) men må bråbremse. slipper gassen og bilen stopper. den går fint på tomgang ellers. det samme skjer i kryss, kø kjøring osv. svært liten fart og brems, og bilen går fra tomgang til stop. Jeg har tatt opp forgasser og gjort den rein. har kjekket de tre små mebrane. den på høyre side er vel akselrasjons pumpen antar jeg, men de to andre er jeg ikke sikker på hva er til. fant forøvrig et hull i den mebran i klokka på venstre siden, byttet den og skruddet det i hopes. gikk så videre til grov justering av blandingen. skudde skruen helt inn også ut til der motoren hadde høyest turtal, justerte tomgang. men det her ikke hjulpet en dritt, samma problemet er der fremdeles og er svært iriterende spes i kø kjøring. De eneste justerings skruene jeg fant på gasseren er tomgangs skruen, en liten skrue som sitter inni hjørnet nede på gasseren og en under choke klokka, den sist nevnte har jeg ikke rørt. Har også kjekker vakumen til fordeler og den fungerer som den skal.

 

problem 3. dette er som sagt en Taunus 2.0l automat, den girer kjempefint og ingen ulyder. MEN. står jeg roligt (sefølgeligt) og setter den i reversj, så slår det i kassa, dette skjer kun når jeg setter den i reversj.

 

Er det noen som er så snille og hjelper meg litt her, står bom fast på alle problem punkter her.

 

tusen takk for all hjelp jeg kan få.

Link to comment
Share on other sites

Første som slår meg er vakuumlekkasje, sjekk bremseforsterker og slangen til denne, samt innsugspakninger og forgasserpakning/flens.

 

Sjekk også at det ikke suger falskluft i spjeldakslene på forgasseren, da er typisk oppførsel jaging og ustabil tomgang.

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Link to comment
Share on other sites

Ser du har postet på BF også, men fortsetter å svare her siden jeg har startet her.

 

Du skal også være klar over at biler med automat har annen bestykning av forgasser enn biler med manuell, personlig tror jeg ikke at det skal ha nok å si, men at automaten har dyser for mere dreiemoment på lave turtall.

 

 

Automatproblemet ditt kan være justering av bremseband, uten at jeg skal utale meg for høyt om dette.

 

Denne bilen har dog en C3 girkasse, som er en krympa C4, og denne kassa burde de fleste som driver med US automater kunne svare for. RATS f.eks.

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Link to comment
Share on other sites

Okay, Etter en liten kjekk med startgassen så fant jeg ut at den lakk mellom innsug og forgasser slik som du sa. Tok av forgasser og gjorde reint på nytt, siden jeg ikke hadde pakninger liggende så måtte jeg lage et par. hadde forøvrig paknings matte liggende, er litt usikker på hvor tykk denne skal være, tenker da på de to som ligger over og under mellomstykket. Satte forgasser på igjenn men hjalp svært lite. tok en ny test og denne gang så blei det tett også rundt vakumslanger osv. osv. motoren går ikke noe pent i det hele tatt, har problemer med å få stillt tenning og reagerer svært lite på blandings skuen, litt men ikke mye. drar jeg av vakum slangen til fordeleren så stopper motoren omtrent opp. Den spruter ikke opp av forgasser og hoster heler ikke men går svært ujevnt. Motoren stammer fra en sierra og har stått i en bod i nesten tre år. Når jeg satte inn motoren så gikk den svært pent og hadde svært lite med ujevnheter i gange. men problemet som jeg først nevnte var jo der. Har prøvd å bytte over til orginal forgasser, dvs. den som sto på den havarerte motoren som hørte til bilen. men også her var problemet. det spilte ingen rolle hvilken forgasser jeg satte på. Byttet også slange som går til bremsekraft forsterkeren, den som egentlig hører til bilen men blei ikke noe forskjell. Så konklusjon er null vakum lekasjer. Nå så er det orginal forgasser me innsug som står på. Men det er noe jeg er usikker på...

 

 

Denne satt skrudd fast under innsuget slik du ser den her. dette er innsuget og forgasser som jeg fikk med når jeg kjøpte bilen.

Jeg skrudde ut denne og plugget igjenn hullet for å forsikre meg om at det var tett. Den grønne delen kunne jeg snurre på.

IMAG0296.jpg

 

 

Og slik hadde de koblet vakumen i steden for under, ikke spør meg hvorfor.

vakum2.jpg

 

 

Dette er nippel til bremsekraft forsterker. den lille slangen går til girkassen, regner med at det er vakum slange.

IMAG0291.jpg

 

 

Det du nevner me at det forskjell på forgasser viste jeg ikke, så tusen takk for tipset.

Justering av bremsebånd, er dette noe en kan gjøre selv eller må man levere den inn ? Rats ? er dette en nettside eller en bruker hehe. sorry men kjente ikke til det navnet se.

Edited by tommyaleks
Link to comment
Share on other sites

Denne satt skrudd fast under innsuget slik du ser den her. dette er innsuget og forgasser som jeg fikk med når jeg kjøpte bilen.

Jeg skrudde ut denne og plugget igjenn hullet for å forsikre meg om at det var tett. Den grønne delen kunne jeg snurre på.

IMAG0296.jpg

Det er vanlig at den går å snurre på, og altså ingen feil så lenge den er tett og ikke har gjennomløp på varm motor.

 

Og slik hadde de koblet vakumen i steden for under, ikke spør meg hvorfor.

vakum2.jpg

Dette skal ikke være istedenfor vakumbryteren over, men sammen.

Jeg ser at denne er koblet opp til den vakumstyrte aks pumpen, som brukes bare på kald motor. Sjekk at det går vakum igjennom den kunn på kald motor. Går det vakum igjennom den på varm motor så vil motoren får for mye bensin når du gir gass, og ha lett for å stoppe, og kan ha ujevn gange.

Den andre vakumbryteren brukes ilag med en enveisventil for å gi mer tenning på kald motor, slik at den går på høyere tomgang og går renere. Denne er koblet på vakumklokka. Enveisventilen er for å holde vakumet på klokka selv om du gir gass.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Truckdriver: Jaha, så det vil si at jeg ikke skulle skrudd den ut da ? Jeg er ikke så god på dette med vakum tilkobling osv. og må ha det meste inn med tesje, så for å gjøre dette litt enklere for meg så legger jeg til et par bilder til.

 

Her ser du bryteren som var skrudd fast under innsug, denne er merket med 1 D 2, vet du hva det betyr ?

Er det riktig at denne skal være plugget igjenn slik som på bildet?

IMAG0293.jpg

 

 

Det er tre nipler på forgasser og slik er det blitt koblet. Den første blå ledningen er koblet til nippel på baksiden av gasser, den andre blå

går til akselrasjons pumpen, og den svarte går ned til vakum klokka på fordeleren.

Er dette riktig ? Ps. den nipel som vakum klokka er koblet inn på suger konstant.

IMAG0298.jpg

 

 

Det jeg stusser litt på er at jeg kan ikke huske jeg hadde den bryteren i forkant på den forige Taunusen jeg hadde.

Det var også en 1975 mod men 1.6L.

 

En annen ting er at den koblingen på bildet under stammer fra den nye motoren (sierra)

men jeg husker ikke hvor disse var koblet til hen, skal jeg gå etter lengde og bøy på slangene så kan det

virke ut som de har vært koblet slik. den lengste til nippel bak på gasser og den korte inn på den nedre nippelen.

Hadde jeg bare husket.

IMAG0295.jpg

 

 

Det som gjør ting litt snodigt er at det har blitt koblet forskjelligt på de to motorene.

 

Den gamle havarerte motoren (den opprinnelige taunus motor), der hadde de plugget igjenn bryteren under innsuget og satt på en bryter

i forkant i steden. Kan ikke huske at det var slik på den andre Taunusen jeg hadde.

 

Og den nye motoren jeg satt i (sierra) hadde denne gummi koblingen under innsuget og ikke noe i forkant.

Skulle jo nesten tro det skulle vært omvent. men jeg kan søren ikke huske hva som er rett eller ikke.

 

 

For unskylde hvis det blei litt rot nå men prøver bare å forstå dette vakum virvaret.

Edited by tommyaleks
Link to comment
Share on other sites

Oookay! Etter et par timer i garasjen i kveld så har jeg nå endelig funnet ut hva som var årsaken til at den stoppet på lav fart og stopp.

Vakum! nemlig! Det var som jeg svakt kunne huske fra min forige Taunus. den slangen med brytern på i framkant av gasser, den skal IKKE være der.

DEt jeg gjorde var å fjerne hele slangen med brytern på, skrudde tilbake den bryteren som sto under innsuget, koblet så på den svarte slange tilkoblingen på bildet over. Den lengste slangen koblet jeg til nippel på baksiden av gassr, dvs. den nippel som er nermest topp deksel. den korte slangen den rakk ikke opp til akselrasjons pumpen, den hadde bare et sted å passe og det var på den nedre nippelen, dvs. der som vakum klokka var koblet til. dytta slangen inn der. Vakum klokka hadde bare et sted å gå og det var inn på akselrasjons pumpen. Jeg hadde en slange liggende fra sierra motoren og satte på den, altså vann slangen. Startet opp bilen og den gikk mye penere. Tok en kjøretur og testet ut dette med at den stoppet. og det gjorde den ikke denne gang. Tok flere tester men den stoppet ikke en eneste gang og det kunne virke ut som den gikk mye lettere også, kom raskt opp i fart, virket liksom ikke så seig lenger. Så slik som det er nå og utifra det jeg har erfart nå så har vakum slangene vært feil tilkoblet pluss den bryteren som ikke skulle være der. skal bli morsomt å se om den er like bra i morra :)

 

Fant også ut noe av feilen på kassa, ja dette med at den slo litt når jeg satte den i revers. Av en eller annen merkelig grunn så var altfor mye olje på kassa, en snodig liten ting det der også for sist jeg sjekket oljen på den så lå den litt under max. tappet ut litt olje og sjekket igjenn.

når jeg nådde det nivået jeg skulle ha så gikk den i revers mye penere a gitt, dne går fremdeles litt hardt i revers men den slår ikke lenger men gjør et lite hardt hopp, ikke så altfor mye men litt. Sjekekt også oljen og den var sånn rød rosa og luktet ikke brent så antar da at kassa er i god stand.

 

I morra blir det å finne ut hvorfor de har plugget igjenn returen på gasseren. sjekke opp retur rør og se om det er i orden, Hvis det er det så kobler jeg til returen slik den skal være.

 

Og til slutt får jeg takke de som har tatt seg tid til å hjelpe meg, setter pris på det :)

Edited by tommyaleks
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...