Jump to content

Dyser og åpning på 2.9


Sierra-Ole

Recommended Posts

Sliter nå med en 2.9 motor etter en overhaling som innebar topp pakninger, ventilsliping o.l. Etter dette så får jeg ikke start på motoren. Den har smellt ett par ganger, men da kommer eksosen ut fra luftfilerboksen.

 

Det jeg har sjekka er at den får gnist til alle plugger, ved syl.1 12 grader F.Ø.D. Bensinpumpa starter, det er trykk i fuel-railen, det kommer 12v fram til dysene.

 

Men! Det jeg synest er rart er at når jeg turner motoren manuelt med parklys pærer i dyse stikkene så får dysene åpningssignal samtidig til alle dysene. Å ved 2 omdreininger på veiva så har altså samtlige dyser åpnet 3 ganger. Er dette en del av oppstartsfasen eller er dette riv ruskende feil? Har ikke tilgang til reserve hjerne så det har jeg ikke sjekka.

 

Noen som veit hva som kan gjøre dette?

1994 Ford Sierra CLXi (ombygd til RS Cosworth)
1998 Audi A4 1.8T Quattro

2012 Volkswagen Caravelle 2.5 TDI 4Motion

Link to comment
Share on other sites

Om dette er en 12v, med eec-iv, så høres det rett ut. Den har ikke sekvensiell innsprøytning. Strategien med å åpne dysene så ofte er nok for å sikre en raskere kaldstart.

Kan du ha klart å stokke pluggledninger feil? Om det smeller ut av innsuget så synest jeg det høres mest ut som feil tenningsrekkefølge eller veldig feil tenningsrekkefølge. Forutsatt at kam er timet rett og ventilmekkanisme fungerer rett.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Om dette er en 12v, med eec-iv, så høres det rett ut. Den har ikke sekvensiell innsprøytning. Strategien med å åpne dysene så ofte er nok for å sikre en raskere kaldstart.

Kan du ha klart å stokke pluggledninger feil? Om det smeller ut av innsuget så synest jeg det høres mest ut som feil tenningsrekkefølge eller veldig feil tenningsrekkefølge. Forutsatt at kam er timet rett og ventilmekkanisme fungerer rett.

Jeg også syntest det var så rart at det kom litt eksos ut av luftfilteret, men tenninga er rett innstillt med 12grader fortenning, det har jeg sjekka med tenningspistol. Å tenningsrekkefløgen jeg har lagt opp i fordeleren er 1-4-2-5-3-6. Jeg har nå sjekka gnisten, og jeg synest den er noe dårlig. Jeg har derfor byttet tennkabler, coil og plugger uten hell. Rotor og fordelerlokk er i helt fin stand. Det lukter noe så vanvittig bensin i eksosen. Kan den få for mye bensin mtp. at ei dyse ikke lukker? For høyt trykk i fuel-railen? Jeg har også testa med en annen hjerne, uten forandring.

 

Jeg skjønner det ikke. Det første jeg fryktet når jeg såg eksos ut filteret var at jeg kunne ha byttet om toppene i farten, men etter det jeg har sett under toppdekslene så ser det ikke ut til at det er forskjell på dem. Jeg tenkte ikke så mye på høyre og venstre på toppene når jeg skulle montere dem fordi jeg bare trodde det bare var gjenger i forkant på den ene toppen. (Der braketten til servopumpa henger) Men det skulle selfølgeli være gjenger i bakkant på den andre toppen også. Det la jeg ikke merke til før det var for sent, å da hadde jeg allerede mikset dem om en annen.

 

Edit: Jeg har ikke hatt ute kammen, så registeret er urørt. Og ja det er en 12v med EEC-IV. Det skal også sies at jeg har ei bensinpumpe som går konstant med tenning på hakk 2, pga. et trøbblete rele og dårlig styrestrøm fra hjernen. Derfor har jeg lagt opp ett rele som får styrestrøm samtidig som rele XI. Men med en bryter i tilegg så jeg kan bryte kretsen om jeg vil. Det begynte altså med at pumpa sluttet å gå, å nå dette. Men coilen har jeg ikke problem med, det kommer jo 12v fram til den.

Edited by Sierra-Ole

1994 Ford Sierra CLXi (ombygd til RS Cosworth)
1998 Audi A4 1.8T Quattro

2012 Volkswagen Caravelle 2.5 TDI 4Motion

Link to comment
Share on other sites

Er du helt sikker på at kamtimingne er 100% rett da? Det kan du jo ta en rask sjekk på ved å ta av ventildeksel over syl 1 og måle ventilløft i forhold til ØD.

Veldig feil kamtiming vil gi samme symptomer som her.

Edit: Ok

Edited by Truckdriver

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Tipper fordeleren din står 180* feil, prøv å bytt om pluggledningene diagonalt.

Det hjelper ikke om tenninga stemmer aldri så mye mot veiva om kammen står motsatt.

 

Toppene er like.

 

Dysene åpner 3 ganger per omdreining høres rett ut det, det blir 6 ganger per 2 omdreininger/1 syklus, altså en gang som stemmer med åpning på hver sylinder.

 

Forøvrig skal rotoren peke mot pluggkabel nummer 1 når ventilene veksler på sylinder 5, og motsatt.

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Link to comment
Share on other sites

Tipper fordeleren din står 180* feil, prøv å bytt om pluggledningene diagonalt.

+1

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Tipper fordeleren din står 180* feil, prøv å bytt om pluggledningene diagonalt.

Det hjelper ikke om tenninga stemmer aldri så mye mot veiva om kammen står motsatt.

 

Toppene er like.

 

Dysene åpner 3 ganger per omdreining høres rett ut det, det blir 6 ganger per 2 omdreininger/1 syklus, altså en gang som stemmer med åpning på hver sylinder.

 

Forøvrig skal rotoren peke mot pluggkabel nummer 1 når ventilene veksler på sylinder 5, og motsatt.

Så du trur motoren nå vil gi gnist når den egentlig skal ha utblåsningstakt? Det var en tanke, det har jeg ikke kommt på. Sikkert derfor det stinker bensin i eksosen :shutup: Det skal ut å sjekkes! Det beste ville vel vært å turnet motoren en omdreining på veiva for så å montere fordeleren igjen. Få det skikkelig når jeg først holder på.

 

Jeg har ikke 3 insprøytninger pr. omdreining men pr. 2 omdreininger. Det er dette som er litt merkelig. Det virker som om hjernen bare sender ut signalet som den skulle sendt til ene dyse kretsen. Men denne sender den ut til begge kretsene.

1994 Ford Sierra CLXi (ombygd til RS Cosworth)
1998 Audi A4 1.8T Quattro

2012 Volkswagen Caravelle 2.5 TDI 4Motion

Link to comment
Share on other sites

Siden du har stillt tenning ville ejg prøvd med å bytte om pluggkablene diagonalt på fordeler først aver alt, det burde gjøre susen, men starter den da så setter du dem selvfølgelig rett og setter fordeler rett.

e

3 innsprøytninger per 2 omdreininger er litt lite i mitt hode også, men skal ikke si det er feil. Forøvrig så er det mye som tyder på at alle dysene spruter likt på disse, så jeg syns ikke du skal henge deg opp i det forløpig, sålenge den spruter på alle dysene.

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Link to comment
Share on other sites

2,9 fordeleren har "signaturhjul" for å informere ECU om at stempel 1 nærmer seg TDC kompresjon og ikke TDC veksling.

Ecu er derfor fullt informert om hvor veiven befinner seg på sin 720 graders vandring gjennom syklusen.

Hvis man begynner å flytte på tennpluggledninger for å kompesensere for feilmontert fordeler så vil motoren gå, men er blir ECU feilinformert.

Det er derfor viktig at man ikke faller for fristelsen til å fortsette å kjøre slik.

 

Når det gjelder antall insprøytninger, sekvensielt innsprøytning og slik så er mitt tips, bare drit i det. Dette er oppskrytte greier som i praksis betyr forsvinnende lite hvis motoren bygges riktig.

 

Sjekk nivået her og disse sprutene har kun 2 dysedrivere som styrer 2 dyser pr. sylinder.:

Når effekten er så lav at man klarer seg med bare én dyse pr. sylinder, da holder det også med én enkel dysedriver. ;)

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Siden du har stillt tenning ville ejg prøvd med å bytte om pluggkablene diagonalt på fordeler først aver alt, det burde gjøre susen, men starter den da så setter du dem selvfølgelig rett og setter fordeler rett.

e

3 innsprøytninger per 2 omdreininger er litt lite i mitt hode også, men skal ikke si det er feil. Forøvrig så er det mye som tyder på at alle dysene spruter likt på disse, så jeg syns ikke du skal henge deg opp i det forløpig, sålenge den spruter på alle dysene.

 

Gjett om dette var feilen, den kom med en gang. Takker å bukker! Skal huske å passe på neste gang hehe :D

 

Jeg satt min fordeler 180 grader feil ved montering.. da skjøt den stikkflammer ut gasspjeldet.. hehe

 

Var nok derfor jeg fikk eksos ut luftfilteret ja :lol:

1994 Ford Sierra CLXi (ombygd til RS Cosworth)
1998 Audi A4 1.8T Quattro

2012 Volkswagen Caravelle 2.5 TDI 4Motion

Link to comment
Share on other sites

Da blei det nok liv ja, det er bra :-)

 

Da må du bare passe på å sette fordeler rett plass om du ikke allerede har gjort det.

Jeg gjorde det med en gang for å få allt rett. Var liksom sikker på at det var dette som var feil når du tipsa meg om det ;)

1994 Ford Sierra CLXi (ombygd til RS Cosworth)
1998 Audi A4 1.8T Quattro

2012 Volkswagen Caravelle 2.5 TDI 4Motion

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...