Jump to content

Gamlebilen til salgs


Stian MH

Recommended Posts

Det jeg ikke kan fatte er at det drives "hets" mot de som liker nyere Forder/ andre type biler enn andre, og får slengt etter seg at bilen bare er et vrak. At Ford slutta å lage biler på 1800 tallet og det er ikke måter på.

Det er forskjellige kategorier på alt, noen liker morra (gamle biler) og noen liker dattera (nye biler). Men jeg skjønner bare ikke hvorfor folk her inne på FORD forumet skal slenge dritt til andre fordi de ikke har samme smak og mening? Det handler ikke om religion eller noe lignende, som Breda sikter til i et annet innlegg.

Jeg personlig driver ihvertfall ingen hets mot folk som liker nyere forder/andre type biler enn andre. Jeg driver mer hets mot folk som er i religionsfasen av en ting, at de ikke ser annet pga hjernevask eller gud veit hva. Jeg syntes også det er spesielt at noen snakker kjempevarmt om en litt under middels bil som ligger fra 20000 kr på finn. Det indikerer for meg at de ikke har prøvd så mye annet og at de kanskje bør se seg litt rundt og oppleve andre ting for de sier hva som er best. Hva andre sine meninger om ford er får jo være deres sak, men jeg har selv jobbet på ford og kjørt alle modellene. Noen av de helt nyeste er faktisk mye bra i, men prismessig, så hadde jeg endt opp med noe annet, og bedre uansett.

Og jo desverre, det er på vei mot religion når folk hisser seg opp når det blir negativ snakk om et tema. En kar skulle banke meg på rudskogen fordi jeg sa at sierra var drittbil. Han var jo beruset og snakket sikkert mye, men tankegangen i hodet hans er likevel for fiksert mot sierra når det klarer å komme sånne ting ut av munnen hans. Da er man over grensa for hvor engasjert man skal bli for min del.

 

Og jeg skjønner ikke hva "oppdiktet" stolhet som du sikter til, har med valg av bil å gjøre? Eller det å svare på tiltale?

Jeg kan ikke gå for dypt i dette, for jeg er ikke psykolog. Men noe må det jo være som får en person til å måtte forsvare valgene eller meningene sine når de blir snakket imot på et forum. Hvis man har tatt det valget og mener det er riktig, så er det jo ikke noe grunn til å forklare hvorfor. Men hvis man tar det valget fordi man av ukjente grunner ikke fikk det man egentlig ønsket, så er det veldig lett å gå ut med forklaringer på hvorfor, så man ikke føler at man mister ansikt. Saken er jo at det ligger noe bak det at en person forsvarer seg og det er det som kanskje er morro for noen å dra litt videre. Men hvis man ikke forsvarer seg så dør jo saken ut. Hadde du for eks sagt at du kjøpte deg billigbil fordi du prioriterte kåk, så hadde trolig ingen lagd noe mer ut av det. Men måten du oppfattes på, så virker det som du kjøpte den mondisen og at du savner den fordi det er verdens mest komfortable stasjonsvogn.

Det med svar på tiltale er jo at du var tom for argumenter igår og følte at du fortsatt måtte skrive noe, og dro opp min økonomi og at jeg måtte passe meg. Da må du jo være voksen nok til å ta den diskusjonen videre i forhold til det jeg spurte om. Nå har jo det innlegget blitt slettet, men jeg spurte deg om hva det var med min økonomi som plaget deg? Hva må jeg passe meg for?

 

Hvordan er tråd mot vaier mtp å "legge mot trær" ved vinsjing ? Fliser den seg opp eller tåler den litt juling ? Må den ha egne ruller for å komme rett på vinsjen ?

Jeg har hatt flere sånne med tråd og aldri prøvd de mot trær, så kan egentlig ikke si så mye av erfaring der. Men det er jo en tråd som tåler mange tonn, og er ganske glatt i overflaten, så det kan jo hende den tåler litt sånn. Den drar seg sammen og blir veldig hard ved belastning. Men jeg vil jo personlig tro at det er bedre med vaier i forbindelse med trær og hindere. På bilhengern min så gled tråden over en metallkant når jeg dro opp bilen og det skjedde jo mange ganger uten at tråden tok skade av det. Men det er vel en slitasje som over tid vil skape tull vil jeg tro

Min hadde ruller foran ja, men ingen føring av tråden, så den valgte sporet sitt selv. Det kunne til tider gjøre at ved mye last så gravde den seg litt ned i rulla. Men det satt seg ikke fast, og det var lett å dra litt i den for å endre sporet.

XT30.jpg

Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler

Link to comment
Share on other sites

Hovedsaken var i allefall at den BBB Mondeoen var hårreisende, at noen bruker opp en billig bruksbil kommer som et sjokk på noen her inne er jo rart, dere bør holde dere langt borte fra bilopphuggerne så dere ikke blir alt for traumatisert.

Link to comment
Share on other sites

Men måten du oppfattes på, så virker det som du kjøpte den mondisen og at du savner den fordi det er verdens mest komfortable stasjonsvogn.

 

 

Jeg har aldri antydet at dette er verdens mest komfortable stasjonsvogn. Ja, den var god nok å kjøre og JEG hadde svært lite tull med den. Jeg "savner" den, fordi det var "førstebilen" min. Ikke fordi den er verken Audi fancy, mercedeskomfort eller Toyota kvalitet.

 

Og man ser støtt og stadig her på forumet at folk skriver "vurderer å kjøpe meg en Ford ....", jeg sier bare at dette er et godt utgangspunkt dersom en ønsker å ha en fornuftig og god familiebil til budsjettpris. Forrige eier før meg var meget opptatt av at alt skulle fikses og ordnes hvis det var noe galt med den, og da kun på merkeverksted - Lyspærer ble også byttet på R&S - Ensjø.

 

Når jeg eide bilen så hadde jeg tilsammen 5000 kr i verkstedutgifter på den, hvorav 4500 kr var i bytte av bremserør i forbindelse med PKK, dette var også eneste feil på EU kontroll i fjord og prisen på EU kontrollen. Jeg visste at hjullager bak måtte byttes, hvilket nåværende eier har byttet. Så jeg tror ikke det er verdens dummeste kjøp av brukt brukt bil. I fargen BBB vel og merke.

 

Så jeg håper bare på at noen her inne som er på jakt etter en budsjett Mondeo kunne kjøpt den og sørget for at den holder noen år til på veien, uten at den blir seenes ut som et vrak.

 

Jeg er helt enig i at Mondeo aldri blir et historisk kjøretøy, eller vinner priser for best design alla 2000 tallet. Men, det er svært mange mennesker som har kjøpt Mondeo, og vært fornøyd. Jeg kjenner fler som har byttet ut "gamlebilen" med Mondeo og er meget fornøyd med Mondeo. Som nevnt tidligere så handler det aller meste seg om økonomi for store deler av befolkningen, og hva man kjøper deretter. Ikke hva man drømmer om og ønsker seg.

 

Drømmebilen min er en 68 Shelby GT500KR, men det er en bil jeg kan se langt etter - fordi jeg mest sannsynlig aldri kommer til å få råd til den. Og for meg så er det virkelig en fornøyelse å få kjøre 69 Fastbacken til en kamerat av meg.

 

Hovedsaken var i allefall at den BBB Mondeoen var hårreisende, at noen bruker opp en billig bruksbil kommer som et sjokk på noen her inne er jo rart, dere bør holde dere langt borte fra bilopphuggerne så dere ikke blir alt for traumatisert.

 

Folk bruker jo opp nye millionbiler, så at denne bilen har blitt brukt opp kommer ikke som et sjokk nei. Men det viser jo bare at vi har for mye penger her i Norge, når vi kan kjøpe biler bare for å ødelegge, for å deretter bare kjøpe ny, ofte med tap som kan være med å matfø en hel landsby i Uganda, i et par års tid.

 

Bruk og kast har blitt et vanlig syn på ting her i Norge, og resten av vesten.

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt flere sånne med tråd og aldri prøvd de mot trær, så kan egentlig ikke si så mye av erfaring der. Men det er jo en tråd som tåler mange tonn, og er ganske glatt i overflaten, så det kan jo hende den tåler litt sånn. Den drar seg sammen og blir veldig hard ved belastning. Men jeg vil jo personlig tro at det er bedre med vaier i forbindelse med trær og hindere. På bilhengern min så gled tråden over en metallkant når jeg dro opp bilen og det skjedde jo mange ganger uten at tråden tok skade av det. Men det er vel en slitasje som over tid vil skape tull vil jeg tro

Min hadde ruller foran ja, men ingen føring av tråden, så den valgte sporet sitt selv. Det kunne til tider gjøre at ved mye last så gravde den seg litt ned i rulla. Men det satt seg ikke fast, og det var lett å dra litt i den for å endre sporet.

XT30.jpg

 

Høres bra ut. Blir vel litt forskjellig bruk vi skal ha det til, men prøver å lese meg opp på tråd vs vaier

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke beskrive hvor bra det er å være tilbake fra ferie og humre litt til disse innleggene igjen :)

Apropos Ford og Mondeo. Eg har en 04mod som eg piska rundt 400mil i sommer og trur eg skal rette sak mot Ford for å ha satt denne i produksjon. Eg treng terapi pga løs plastskrammel, behandling av samtlige muskler i hele kroppen og på toppen av det heile så har eg en ubehagelig gange etter å ha sotte i nedkjølte skinnseter. Kan også nevne at eg innvisterte i kjølebag på biltema som enda etter mange daga avslått fremdeles høres.

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke beskrive hvor bra det er å være tilbake fra ferie og humre litt til disse innleggene igjen :)

Apropos Ford og Mondeo. Eg har en 04mod som eg piska rundt 400mil i sommer og trur eg skal rette sak mot Ford for å ha satt denne i produksjon. Eg treng terapi pga løs plastskrammel, behandling av samtlige muskler i hele kroppen og på toppen av det heile så har eg en ubehagelig gange etter å ha sotte i nedkjølte skinnseter. Kan også nevne at eg innvisterte i kjølebag på biltema som enda etter mange daga avslått fremdeles høres.

 

:lol:

 

Huff, ja.. Skal ikke benekte for at Ford ikke har verdens beste seter. Undres hvorfor de ikke lærte litt av Volvo. :)

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

For mye penger?? For noe tull! Stemmer du SV eller??

Det er mer en nok penger i Afrika, de er bare ikke serlig flinke å fordele pengene mellom seg der nede. Du kan sende ned så mange penger du vil, det hjelper ikke. Dessuten ville det vært dypt umoralsk å ha et helt kontinent "på fòr", de må lære å klare seg selv. Jo mer avhengige de blir av oss jo mer sårbare blir de bare, det er ingen selvfølge at vi har råd til å ha dem "på for" for altid.

 

Når det er sagt, BBB mondeoen er ikke attraktiv der nede en gang :-) De liker vist toyota best.

Edited by Sapphy
Link to comment
Share on other sites

For mye penger?? For noe tull! Stemmer du SV eller??

Det er mer en nok penger i Afrika, de er bare ikke serlig flinke å fordele pengene mellom seg der nede. Du kan sende ned så mange penger du vil, det hjelper ikke. Dessuten ville det vært dypt umoralsk å ha et helt kontinent "på fòr", de må lære å klare seg selv. Jo mer avhengige de blir av oss jo mer sårbare blir de bare, det er ingen selvfølge at vi har råd til å ha dem "på for" for altid.

 

Når det er sagt, BBB mondeoen er ikke attraktiv der nede en gang :-) De liker vist toyota best.

 

Nei, stemmer pensjonistpartiet.. :) Har alltid sett for meg en gjeng med skrullete gamle gubber som drikker kaffe og spiser fyrstekake til å styre dette landet :) De klarer det nok bedre enn nåværende regjering.!

 

Og, der traff du hodet på spikeren(eller hva det nå enn heter) JA, det er masse penger i Afrika! 90% kommer i bunn og grunn fra Norge AS som skal redde resten av verden, men lite skjer da alt havner hos uærlige diktatorer som flotter seg i det aller flotteste.! Og jeg er så enig med deg vedr å ha de "på fòr", det bare en type politikk som de rødgrønne har, som ofte tilfredstiller kravene til de som har kommet til Norge, fått rødt pass og lever på NAV!.

 

Ja, BBB Mondeon hadde nok ikke passet inn der :) Er som du sier, Toyota er greia der.. :P Gjerne Hiace med rust overalt :D

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

Etter ei uke i Hiace i kenya så vet jeg hvorfor også, vet ikke om noen ford som hadde tålt de veiene der i årevis :-)

 

Mange land i Afrika er jo faktisk ganske resurssterke på egenhånd også, mineraler, olje osv. Problemet er som f.eks i Ghana at en 50-60 personer disponerer 90% av BNP, mens resten lever for ca 2$ dagen.

Link to comment
Share on other sites

Etter ei uke i Hiace i kenya så vet jeg hvorfor også, vet ikke om noen ford som hadde tålt de veiene der i årevis :-)

 

Mange land i Afrika er jo faktisk ganske resurssterke på egenhånd også, mineraler, olje osv. Problemet er som f.eks i Ghana at en 50-60 personer disponerer 90% av BNP, mens resten lever for ca 2$ dagen.

 

Helt riktig det! Men, allikevel så spytter jo Norge AS penger inn i de mest korrupte landene som om det skulle vært helt normalt.

 

Nei, du har vel kanskje rett i det :)

 

Hvis en er så heldig å ha en Hiace med "snute" i Kenya og omegn, regnes det som en luksusbil?

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

Husker den gamle Hiacen til onkel, var vel en 1988 modell sølvfarga full av svenskekrom, bensin og 4x4.. Den går nede i Afrika et eller annet sted nå :) Bilen var vel strengt tatt klar for brdr. London, men var en figur som kjøpt den for 10.000 kr eller noe slikt og sendte den med båten :)

 

Det som ofte er "søppel" for oss er gull verdt for andre!

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

Var tilfeldig inne på finn å titta på mondiser, så kom jeg over en som var meget kjent. Nemlig Denne som er gamlebilen, den har tydelig forfalt en hel del, og prisen er vel noe optimistisk tenker jeg.

 

Hva som er så galt med denne? Du mener vel ikke at den har forfalt mye bare fordi den er møkkete på bildene? :)

Synes den ser rimelig strøken ut til å ha gått 234K jeg.

Men det ser ut til at den har vært borti noe, da venstre framskjerm og framdør gir et inntrykk av å ha blitt lakkert.

 

Ellers må jeg si at dere som surver over Ford bør finne dere et mer "verdig" forum, så får vi lavmålere som mener at Mondeo er en helt ok bil få ha i fred våres "innbilte stolthet" uten å få kommentarer på fjortis nivå :glare:

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Ellers må jeg si at dere som surver over Ford bør finne dere et mer "verdig" forum, så får vi lavmålere som mener at Mondeo er en helt ok bil få ha i fred våres "innbilte stolthet" uten å få kommentarer på fjortis nivå :glare:

Ingen som surver om ford her. Her er det kommentarer og diskusjon om radikal ford fanatisme.

Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...