Jump to content

Cosworth spyr ut olje..


4x4vingebil

Recommended Posts

En kompis har en vingebil,han skulle bygge denne om til 4x4. Motoren som sto i gikk som den skulle. Så kjøpte han en sedan 4x4 donorbil,der alt funket også. Bilen og motorene har stått en stund,men når han satte i 4x4 motoren så spydde den ut olje imellom flensen på turbo og manifold og hvitrøyken sto. Det kom også olje i intercooler. Han prøvde med 3 forskjellige turboer,men det samme skjedde. Så byttet han ventiltetninger,men dette hjalp ikke. Satt i motoren som sto i bilen først (2wd), men brukte 4x4 bunnpannen. Prøvde med de 3 turboene igjen,men samme skjedde. Lånte seg en 4 turbo som vi viste funket,men her og endte oljen i eksosen og i trykk rør.... Hva i alledager kan det være?? Hvorfor skjer dette med begge motorene? Eneste de har til felles er bunnpannen og turboene... Håper noen har peiling på detteog kan hjelpe..

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

sansynlig vis kommer oljen ikke ut av returen på turboen . men siden olje trykket inn på turbo er lik olje trykket i motoren blåser den oljen ut aksel / simringer .

Og derfra ut exos eller in i innsug

Edited by bige
Link to comment
Share on other sites

sansynlig vis kommer oljen ikke ut av returen på turboen . men siden olje trykket inn på turbo er lik olje trykket i motoren blåser den oljen ut aksel / simringer .

Og derfra ut exos eller in i innsug

 

 

Returen er sjekket,der var det fri flyt..

Link to comment
Share on other sites

Ja,den er fin. Blokket av hele turboen. Og startet bilen med bare manifolden. Da kom det ikke noe olje. Må jo ha noe med olje inn på turboen å gjøre.. Kan oljetrykket være for høyt? Hvordan kan oljetrykket bli for høyt?

Link to comment
Share on other sites

er ikke en intercooler som er full i olje da, som ikke dreneres mellom slaga?

 

Prøvd å kjøre uten rør/inn ut på coolern?

 

forbenner motoren så mye olje at det kommer ut olje i manifolden, så hadde nokk ikke bilen gått..

Link to comment
Share on other sites

er ikke en intercooler som er full i olje da, som ikke dreneres mellom slaga?

 

Prøvd å kjøre uten rør/inn ut på coolern?

 

forbenner motoren så mye olje at det kommer ut olje i manifolden, så hadde nokk ikke bilen gått..

 

 

Har prøvd med 2 coolere,nyvaskede og fine. Er manifold siden det er verst,fyller eksosen så røyken står og motoren tappes for olje.men det kommer også olje ut på innsugs siden på turbo.

Med olje inn på turbo blokkert går det fint,men når den er på pippler det ut over alt. 4 turboer som har funket helt fint fører prøvd. 2 forskjellige motorer,bunnpannen og turbo er det eneste felles de har hatt.

Link to comment
Share on other sites

Tror dere skal dobbeltkontrollere oljereturen, og dobbeltkontrollere den på nytt igjen etter det om dere ikke finner noe galt. Selvsagt også mål oljetrykket. For meg så virker det ivertfall som at turboen ikke klarer kvitte seg med olja. Altså enten noe galt med returen, eller noe alvorlig galt med åndinga fra motoren. At flere fungerende turboer plutselig lekker kan ikke være tilfeldighet.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Tror dere skal dobbeltkontrollere oljereturen, og dobbeltkontrollere den på nytt igjen etter det om dere ikke finner noe galt. Selvsagt også mål oljetrykket. For meg så virker det ivertfall som at turboen ikke klarer kvitte seg med olja. Altså enten noe galt med returen, eller noe alvorlig galt med åndinga fra motoren. At flere fungerende turboer plutselig lekker kan ikke være tilfeldighet.

 

+1

Edited by viggo

Ford Taunus mk1 2dr sedan 73modell.

Link to comment
Share on other sites

Sitter det noe struping på olja inn til turbo? Høres ut som tett oljeretur ja, men de er jo ihvertfall noen turboer som må ha struping mener jeg.

-93 Sierra Cosworth STV 4x4
X: -94 Escort Cosworth HTT, -94 Escort cosworth T-25, -94 Escort cosworth T-34, 4x -90 Sierra 4x4 Cosworth, -91 Sierra Cosworth 2wd, - 89 Sierra Cosworth 2wd, -88 Sierra Cosworth 2wd
-91 Scorpio Cosworth

Link to comment
Share on other sites

Ja,den er fin. Blokket av hele turboen. Og startet bilen med bare manifolden. Da kom det ikke noe olje. Må jo ha noe med olje inn på turboen å gjøre.. Kan oljetrykket være for høyt? Hvordan kan oljetrykket bli for høyt?

For høyt oljetrykk og alt for stor oljemengde kan være ett problem ja. Ta en titt på den originale Cosworth turbonippelen.

 

Hvis man ser på Turbonetics sine turboer så har de en spesiell nippel der man kobler til oljeslangen. Hvis man fjerner denne så fjerner man samtidig garantien til Turbonetics.

 

Hvis man har høytrykk oljepumpe og svære nippler og slanger som kjører enorme mengde olje rett inn i en "vanlig" turboen så kan man få problemer.

 

Kulelagerturboer MÅ f.eks få oljetilførsel betydelig begrenset ved hjelp av en liten dyse i oljetilførselen.

 

Hvis dere starter opp motoren uten turbo og legger turboens oljetilføresel i en flaske, hvor lang tid bruker den på i fylle 1/2 liter? Noen få sekunder? ;)

 

Sitter det noe struping på olja inn til turbo? Høres ut som tett oljeretur ja, men de er jo ihvertfall noen turboer som må ha struping mener jeg.

De fleste turboer både har og trenger dette.

Noen har restriksjonen i nippelen ut fra blokken. Andre har det i nippelen til turboen. Atter andre har det innebygget i lagerdelen.

 

En turbo trenger ikke enorme mengder olje.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

For høyt oljetrykk og alt for stor oljemengde kan være ett problem ja. Ta en titt på den originale Cosworth turbonippelen.

 

Hvis man ser på Turbonetics sine turboer så har de en spesiell nippel der man kobler til oljeslangen. Hvis man fjerner denne så fjerner man samtidig garantien til Turbonetics.

 

Hvis man har høytrykk oljepumpe og svære nippler og slanger som kjører enorme mengde olje rett inn i en "vanlig" turboen så kan man få problemer.

 

Kulelagerturboer MÅ f.eks få oljetilførsel betydelig begrenset ved hjelp av en liten dyse i oljetilførselen.

 

Hvis dere starter opp motoren uten turbo og legger turboens oljetilføresel i en flaske, hvor lang tid bruker den på i fylle 1/2 liter? Noen få sekunder? ;)

 

 

De fleste turboer både har og trenger dette.

Noen har restriksjonen i nippelen ut fra blokken. Andre har det i nippelen til turboen. Atter andre har det innebygget i lagerdelen.

 

En turbo trenger ikke enorme mengder olje.

 

 

Er bare prøvd med originale cosworth turboer. Disse har en nippel som slangen går på. Målte 2 bar på tomgang og 3 bar ved litt gassing. Olje nivået er helt vanlig. Skal gå over returen noen ganger. Må jo være der det ligger..

Link to comment
Share on other sites

har du tenk på att det må være vakum i bunn panna før oljen fra turboen kan renne i retur . Da pleier den lille ventilen under innsuget og krangle . når spjelet er stengt er det vakum fra innsuget ned i bunntroa - henger denne lille såkalte "nyra" - vill trykket som paserer stempelringene lage overtrykk i bunndelen og olja fra turboen rener IKKE ut i retur røret ......

Link to comment
Share on other sites

har du tenk på att det må være vakum i bunn panna før oljen fra turboen kan renne i retur . Da pleier den lille ventilen under innsuget og krangle . når spjelet er stengt er det vakum fra innsuget ned i bunntroa - henger denne lille såkalte "nyra" - vill trykket som paserer stempelringene lage overtrykk i bunndelen og olja fra turboen rener IKKE ut i retur røret ......

 

Ja, er det vi har tenkt på. Fjernet trykk rør,sjekket olje retur slanger og bunnpannen. Etter dette så har det vist sluttet.. Ingen olje lekkasjer,minimalt med røyk ( er jo litt enda Pga oljen som ligger i eksosen). Så må vore noe med trykk/ vakuum som du sier,så oljen ikke har rent ned. Får prøve litt til å se om det ga seg for godt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...