Jump to content

Har bygd ny basskasse i Sierraen


eivi91

Recommended Posts

Tenkte jeg skulle legge ut noen bilder fra mitt siste prosjekt. :P

 

Vil først si at dette er totalt på hobbybasis, og jeg har aldri vært bort i glassfiber før jeg begynte på dette.

 

La først ned ettpar søppelsekker slik at jeg ikke støpte fast kassa til karosseriet

IMG_20120730_134356.jpg

 

Så støpte jeg 3-4 lag med duk og polyester og lot dette herde før jeg løftet formen ut av bilen

IMG_20120730_175541.jpg

IMG_20120730_175809.jpg

 

Så la jeg flere lag etterpå, la vel totalt ca. 9-10 lag med duk og polyester, før jeg sagde ut en plate og tilpasset denne best mulig

IMG_20120731_144749.jpg

 

Limte denne fast med tec7, og deretter la jeg duk og polyester utenpå der igjen

IMG_20120731_222046.jpg

 

Ferdig kasse

IMG_20120801_124052.jpg

 

Ønsket å bygge opp dørken slik at jeg fikk et plant bagasjerom, og jeg fikk da i tillegg gjemt forsterker og batteri

IMG_20120801_133859.jpg

IMG_20120801_173924.jpg

IMG_20120802_133456.jpg

IMG_20120802_134754.jpg

IMG_20120803_135330.jpg

 

Utfresing av spor til grill

IMG_20120805_160756.jpgIMG_20120805_160939.jpg

IMG_20120805_162727.jpg

 

Ferdig trukket med filt

IMG_20120806_142339.jpg

IMG_20120806_142407.jpg

 

Ble veldig fornøyd både med utseende og lyd. :)

'86 Sierra 2.0i S
'13 Subaru Forester 2.0i
'09 Subaru Legacy Outback 2.0D
x - '08 Fiesta ST150
x - '92 Sierra DOHC

Link to comment
Share on other sites

Ble jo ikke seende så ille ut dette, men jeg ser et par ting som ikke er så bra... Du har lagt et forholdsvis tykkt trekk over grillen, noe som begrenser lyden, samt at du har montert inn et rør slik at dette nesten blir en båndpasskasse, noe som igjen MÅ lages etter nøyaktige mål for å bli bra. En annen STOR feil er de 6x9" du har i hatthylla. Disse påvirkes av trykket fra suben, og låter anstrengt. Så når du sier at du ble fornøyd med lyden, så ble du sikkert det, men det kunne vært mye bedre ;)

Link to comment
Share on other sites

Går porten helt inn i kassa? Ser bra ut men du skulle tatt deg tid til å frese ned porten også :) Det hadde vært prikken over i'en når du har gjort det med grillen.

 

@cossiemk1: Hvis du ser i hattehylla så er det også en stor port mellom høytalerene. Denne tar vel unna endel av trykket som 6x9'erne ville blitt plaget med om bagasjen var tett.

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

Ble jo ikke seende så ille ut dette, men jeg ser et par ting som ikke er så bra... Du har lagt et forholdsvis tykkt trekk over grillen, noe som begrenser lyden, samt at du har montert inn et rør slik at dette nesten blir en båndpasskasse, noe som igjen MÅ lages etter nøyaktige mål for å bli bra. En annen STOR feil er de 6x9" du har i hatthylla. Disse påvirkes av trykket fra suben, og låter anstrengt. Så når du sier at du ble fornøyd med lyden, så ble du sikkert det, men det kunne vært mye bedre ;)

 

Den filten som er over grillen kan jeg aldri tro har noe å si. Dørken er jo bygd opp 9cm, så elementet har jo mye å jobbe med. De brukte i hvertfall å gjøre det slik på slike bygg hos Bassbrothers.

 

Hvordan blir det en båndpasskasse? Røret er etter nøyaktige mål. Jeg fylte kassa med vann før jeg la på treplata for å anslå hvor mange liter den rommet, noe som var 52 liter. Så dro jeg til bassbrothers, hvor de tastet inn i et program at det var en custom kasse, 52 liter, størrelse på port, og fant da ut at porten skulle være 20 cm. Men kassa er bare 20 cm dyp, slik at jeg måtte ta røret helt opp i den øverste platen, og ned i kassa, og det stikker ca 10 cm ned i kassen nå. ;)

 

6x9ene er jeg ikke fornøyd med, neste investering må bli en adapterplate for å montere komponentsettet jeg har foran i 6x9 hullene, og kjøpe et skikkelig komponentsett fremme. ;)

 

Går porten helt inn i kassa? Ser bra ut men du skulle tatt deg tid til å frese ned porten også :) Det hadde vært prikken over i'en når du har gjort det med grillen.

 

@cossiemk1: Hvis du ser i hattehylla så er det også en stor port mellom høytalerene. Denne tar vel unna endel av trykket som 6x9'erne ville blitt plaget med om bagasjen var tett.

 

Ja, porten stikker selvsagt ned i kassen. :)

 

 

Er vell så enkelt at man bare tar å lager egene kasser til 6x9"a?

 

Bare pass på tempern på forsterkeren din gutt. Blir fort varmt under der ved litt hard bass føring :)

 

Ja, er klar over det. :) Forsterkeren har slått ut en gang før pga varme, det var for lenge siden når jeg hadde vanlig portet kasse og forsterkeren var montert bak på denne. I tillegg var det en meget varm sommerdag. Men det ser ut til å gå fint slik som det er nå. ;)

'86 Sierra 2.0i S
'13 Subaru Forester 2.0i
'09 Subaru Legacy Outback 2.0D
x - '08 Fiesta ST150
x - '92 Sierra DOHC

Link to comment
Share on other sites

Nice :) Da er det bare å få rivd av trekket igjen å frese ned porten så den blir helt flush med plata.

 

Hvis det blir varmt for forsterkeren så er det vifter å få tak i :)

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

Da blir det ikke båndpass nei, iom at røret går ned i kassa. Røret i hatthylla tar nok unna litt av trykket, men høyttalerene påvirkes helt sikkrt forde, kan jo bare prøve å koble de fra og spille høyt, så ser du hvor mye de beveger seg... En annen ting er at lydbildet blir helt feil med høyttalere baki. Vi er jo født med et øre på hver side av hodet, og de er vinklet litt fremover, så da er det best og mest naturlig å ha lyd på hver side foran. Man snur jo ikke ryggen til om man er på konsert feks?

Et godt komponentsett foran, som er solid montert osv, vil spille nok i massevis i hele bilen ;)

Link to comment
Share on other sites

Da blir det ikke båndpass nei, iom at røret går ned i kassa. Røret i hatthylla tar nok unna litt av trykket, men høyttalerene påvirkes helt sikkrt forde, kan jo bare prøve å koble de fra og spille høyt, så ser du hvor mye de beveger seg... En annen ting er at lydbildet blir helt feil med høyttalere baki. Vi er jo født med et øre på hver side av hodet, og de er vinklet litt fremover, så da er det best og mest naturlig å ha lyd på hver side foran. Man snur jo ikke ryggen til om man er på konsert feks?

Et godt komponentsett foran, som er solid montert osv, vil spille nok i massevis i hele bilen ;)

 

Hmmmm..ikke enig der. Så lenge du ikke har en tv foran som viser det som gir lyden så er det vel ikke noe unaturlig med å ha lyd både foran og bak så lenge du holder kontroll på stereosignalet. Å fade slik at lyden oppleves som om den bare er der og ikke kommer fra noen kanter gir vel enda bedre resultat enn om du opplever det som om noen står foran deg og jubler poppmusikk. Da får du også sendt litt av de høgere frekvensene til de som gjemmer seg bak stolene selv om de vil oppleves bakfra.

Link to comment
Share on other sites

Det er selvfølgelig en smaksak, men skal man se ut ifra hva dommere innen lydkvalitet mener, så skal det høres ut som personen som synger står ca midt på dashbordet eller i bakkant av panseret for at det skal være riktig ;) Jeg kan til nød være med på å ha høyttalere i dørene baki, hvis de fades ned slik at jeg ikke hører dem foran i bilen, men hatthylla er til hatter, ikke til høyttalere :P

Link to comment
Share on other sites

EMMA dommerene kan vel i grunn si hva de vil så lenge man ikke er opptatt av å få god score i deres konkurranser :)

 

Jeg opplever at høytalere i dørene bak drar lydbildet mer ned å bak enn det de gjør i hattehylla. Ihvertfall så lenge man kjører fullt signal gjennom de. Hvis man deler de lavt hjelper det endel.

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

OM jeg skal komme med noen tips så blir det at om du bygger åpen kasse, og dybda på kassa er 20cm, og røret 20 cm i diameter har du et problem, da det alltid må være tilsvarende eller samme avstand fra bunn av røret til bunnen i kassa, samt og flens/kon på bunn av røret. Dette for å få finest flyt på lufta og unngå at lufta lager lyd.

Hva sa bassbrothers om lengden på røret?

Ang at basseren ligger i "fri luft" under en plate, vil denne plata fungere som enda en sperre for trykk, mye av lyden forsvinner under hele plate istedet for å gå rett ut i bbagasjerom og videre til kupè. Anbefaler derfor å montere en avstandsring mellom basskassa og toppplata rundt basseren.

Vil og anbefale å støydempe gulvet i bagasjerommet, samt også utenpå og rundt og evt inni basskassa..:)

 

Men du har gjort en pen jobb, ser veldig bra ut..:)

 

Når EMMA ser etter bra lyd er det ofte musikk som i "konsertmusikk", derfor man bør ha lyd som "kommer" fra midt på dashen.. Jeg liker veldig godt når hele kupèen blir fylt med lyd, og det ikke er mulig å finne ut hvor lyden kommer fra med mindre man flytter på hodet mot elementene..:)

Edited by 2.8i TIC
Link to comment
Share on other sites

OM jeg skal komme med noen tips så blir det at om du bygger åpen kasse, og dybda på kassa er 20cm, og røret 20 cm i diameter har du et problem, da det alltid må være tilsvarende eller samme avstand fra bunn av røret til bunnen i kassa, samt og flens/kon på bunn av røret. Dette for å få finest flyt på lufta og unngå at lufta lager lyd.

Hva sa bassbrothers om lengden på røret?

Ang at basseren ligger i "fri luft" under en plate, vil denne plata fungere som enda en sperre for trykk, mye av lyden forsvinner under hele plate istedet for å gå rett ut i bbagasjerom og videre til kupè. Anbefaler derfor å montere en avstandsring mellom basskassa og toppplata rundt basseren.

Vil og anbefale å støydempe gulvet i bagasjerommet, samt også utenpå og rundt og evt inni basskassa..:)

 

Men du har gjort en pen jobb, ser veldig bra ut..:)

 

Når EMMA ser etter bra lyd er det ofte musikk som i "konsertmusikk", derfor man bør ha lyd som "kommer" fra midt på dashen.. Jeg liker veldig godt når hele kupèen blir fylt med lyd, og det ikke er mulig å finne ut hvor lyden kommer fra med mindre man flytter på hodet mot elementene..:)

 

Åpen kasse?? hva er det? Dybde 20 cm og diameter 20cm? Røyka noe rart i kveld? Kassa er 20cm dyp, og LENGDEN på røret er 20cm. Av bildet så ser vi at det er et 4" rør (10cm) så avstanden fra enden av røret til bunnen av kassa må da minst være 10cm, noe det er nå iom at han har trukket røret 10cm opp av kassa. Hvor vidt dette blir riktig tuning kan dog diskuteres, for 20cm av røret skal være inni kassa hvis det er det programmet til bassbrothers sier, så med andre ord så burde røret vært vinklet.

 

Emma bruker vanlig musikk når de dømmer, og ikke kun konsertmusikk, så der er du feilinformert. Et korrekt oppsett skal kunne spille ALLE typer musikk, og det skal være like fint å høre på alt sammen. Men det som i bunn og grunn skal diskuteres her, er det faktum at høyttaler IKKE skal plasseres i hatthylla. Der påvirkes de av trykket fra suben, og plasseringen blir helt feil i forhold til et godt lydbilde. Jeg skal ikke forby noen å ha høyttalere i hatthylla, for det kan jeg ikke gjøre, men jeg prøver etter beste evne å hjelpe dere til å få et mere riktig lidbilde, og dermed også bedre lyd. Jeg tror ikke jeg har vært borti noen som sverger til bakhøyttalere etter at de har hørt et skikkelig oppsett med kun fronthøyttalere og sub.

Link to comment
Share on other sites

Åpen kasse?? hva er det? Dybde 20 cm og diameter 20cm? Røyka noe rart i kveld? Kassa er 20cm dyp, og LENGDEN på røret er 20cm. Av bildet så ser vi at det er et 4" rør (10cm) så avstanden fra enden av røret til bunnen av kassa må da minst være 10cm, noe det er nå iom at han har trukket røret 10cm opp av kassa. Hvor vidt dette blir riktig tuning kan dog diskuteres, for 20cm av røret skal være inni kassa hvis det er det programmet til bassbrothers sier, så med andre ord så burde røret vært vinklet.

 

Emma bruker vanlig musikk når de dømmer, og ikke kun konsertmusikk, så der er du feilinformert. Et korrekt oppsett skal kunne spille ALLE typer musikk, og det skal være like fint å høre på alt sammen. Men det som i bunn og grunn skal diskuteres her, er det faktum at høyttaler IKKE skal plasseres i hatthylla. Der påvirkes de av trykket fra suben, og plasseringen blir helt feil i forhold til et godt lydbilde. Jeg skal ikke forby noen å ha høyttalere i hatthylla, for det kan jeg ikke gjøre, men jeg prøver etter beste evne å hjelpe dere til å få et mere riktig lidbilde, og dermed også bedre lyd. Jeg tror ikke jeg har vært borti noen som sverger til bakhøyttalere etter at de har hørt et skikkelig oppsett med kun fronthøyttalere og sub.

 

Åpen kasse, eller gjerne bassreflex om du vil..

Beklager men jeg oppfatta som at røret var 20cm i diameter, noe jeg ikke tenkte meg helt om. Da det er 4" og det er 10cm til bakveggen er det korrekt..

 

Forstod og din mening med hvordan lyd bør låte med å ikke behøve å ha noe lydkilde bak ørene.. nettop derfor jeg nevnte mitt synspunkt at jeg liker å ha et fullstendig lydbilde på den måten som jeg forklarte..

Jeg hørte Emma vinneren på ACR i sommer, og mitt synspunktmanglet mye av lyden. Selfølgelig var det rent og pent og traff alt av riktige toner osv, men jeg likte ikke hvordan lyden var. Jeg syns det manlget lydkilde bak. Hver sin smak.

Men, nå er jo ikke 6x9 plassert i hattehylle det beste om man skal ha bra lyd..:P

Link to comment
Share on other sites

OM jeg skal komme med noen tips så blir det at om du bygger åpen kasse, og dybda på kassa er 20cm, og røret 20 cm i diameter har du et problem, da det alltid må være tilsvarende eller samme avstand fra bunn av røret til bunnen i kassa, samt og flens/kon på bunn av røret. Dette for å få finest flyt på lufta og unngå at lufta lager lyd.

Hva sa bassbrothers om lengden på røret?

Ang at basseren ligger i "fri luft" under en plate, vil denne plata fungere som enda en sperre for trykk, mye av lyden forsvinner under hele plate istedet for å gå rett ut i bbagasjerom og videre til kupè. Anbefaler derfor å montere en avstandsring mellom basskassa og toppplata rundt basseren.

Vil og anbefale å støydempe gulvet i bagasjerommet, samt også utenpå og rundt og evt inni basskassa..:)

 

Men du har gjort en pen jobb, ser veldig bra ut..:)

 

Når EMMA ser etter bra lyd er det ofte musikk som i "konsertmusikk", derfor man bør ha lyd som "kommer" fra midt på dashen.. Jeg liker veldig godt når hele kupèen blir fylt med lyd, og det ikke er mulig å finne ut hvor lyden kommer fra med mindre man flytter på hodet mot elementene..:)

 

Ja, refleksrøret mitt er egentlig oppned. Da som du sier skal flens/konen være inn i kassa. Men det ble snudd pga delingen på røret, slik at jeg med denne monteringen har muligheten til å fjerne den øverste plata i bagasjerommet. Hadde jeg hatt røret andre veien hadde det ikke vært delt på samme måte, og jeg ville ikke fått av plata.

 

Jeg også tenkte på dette med en avstandsring. Men nå er ikke dette noe proft bygge, for som du sier så er ikke bagasjerommet støydempet, og heller ikke resten av bilen. Men det spilte overraskende bra, med tanke på at jeg gikk fra båndpass med to element, til dette og ett av samme elementet. Har også muligheten til å skifte ut til et kraftigere element og bruke monoblokken jeg hadde før ved en senere anledning. (Og også da korte inn bassrefleksrøret til det evt nye elementet)

'86 Sierra 2.0i S
'13 Subaru Forester 2.0i
'09 Subaru Legacy Outback 2.0D
x - '08 Fiesta ST150
x - '92 Sierra DOHC

Link to comment
Share on other sites

ser knall bra ut :) kunne tenkt meg å gjøre noe slikt selv. så bra med litt inspirasjon :)

 

Takker, tanken med tråden var for inspirasjon ja. :P

 

Om det der låter halvparten så bra som det ser ut, så tipper jeg du er rimelig fornøyd :)

 

Bra jobba, klapp på skulderen :)

 

Hehe, takker. :D

'86 Sierra 2.0i S
'13 Subaru Forester 2.0i
'09 Subaru Legacy Outback 2.0D
x - '08 Fiesta ST150
x - '92 Sierra DOHC

Link to comment
Share on other sites


  •  
    Kjøpte 6 liter polyester, brukte litt over 5 liter.
  • 490,-
    Herder til polyesteren 120g
  • 60,-
    Glassfibermatte 10m2, 300 g/m2
  • 199,-
    Noen rullesett, pensler, aluminumsrulle etc
  • ca. 120,-
    Material MDF (21mm til kasse og 16mm til bagasjeromsplater)
  • 520,-
    Grill 12" (Frakten var dyrere enn grillen, men fant ikke andre steder enn på eBay, og ville ha den raskt, så bestilte fra UK)
  • 200,-
    Bassport
  • 179,-
    Stoff til å trekke øverste platene + spraylim
  • Ca 380,-
    Latex-hansker
  • Hadde liggende, men kjøpes på apotek 100,-?
    Gassmaske(!)
  • 350,-

 

Og litt 2*4 til å bygge opp dørken, men dette hadde jeg liggende, blant annet ble ett kubbespill sagd opp. :whistling:

 

Så rundt regnet ca. 2500,- ;)

 

Forsterker, batteri og element hadde jeg fra før. Men nypris på dette er 6970,- ;)

Edited by eivi91

'86 Sierra 2.0i S
'13 Subaru Forester 2.0i
'09 Subaru Legacy Outback 2.0D
x - '08 Fiesta ST150
x - '92 Sierra DOHC

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...