Jump to content

motoroppsett 600hk


WRC

Recommended Posts

Hei.

Har begynt med et vingebil prosjekt, og må snart sette igang med dele innkjøp for motor.

Dette blir en ren banebil.

Er ute etter 550-600hk, med et greit register og bra moment, helst så tidlig som mulig.

Har en bunndel som er nyoverhalt med Arp bolter på veiv og råder, Råder er orginale, så disse må byttes ut.

Wiseco stempler.

8-1 i komp

Toppen har cat cams 274 inn og 268 ut. Kent cams vs30 ventil fjærer.

 

Ønsker forlag til oppsett på turbo- manifold-innsug- dyser, evt andre kammer, og et greit sprut som kan styre dette.

 

kjør debatt ;)

RS 500 Cosworth edition

Link to comment
Share on other sites

Du kan kopiere mitt oppsett så havner du på rundt 650-680hk/700-750nm på nav. Spørsmålet er hvor mye du vil lade :)

- 200 Blokk med foringer og CP stempler

- H-råder 136mm

- Vektbalansert bunndel

- 6 Longstuds 4 arp

- High flow 4wd oljepumpe

- Alt av nye lager

- Mekanisk topp fra Niel Roper i England med store ventiler,store kanaler 26.5/27.5mm og spesial kammer 288 dur 12mm løft

- Hart Plenum med match portet innsug

- 4 lags wrc pakning

- 1680cc dyser E85 Fuel

- Tubular grenør

- GT3582r og Tial wg

- Vems Datasprut

- Pro Alloy Ic og Radiator med slim vifter

- Olje kjøler

- Bigwing panne. 7.5l

- 3" mongoose

SierraCos2wd-9329672012301110711-sig.jpg
Link to comment
Share on other sites

Du kan kopiere mitt oppsett så havner du på rundt 650-680hk/700-750nm på nav. Spørsmålet er hvor mye du vil lade :)

Resultatet ditt er ALT for godt til at du bør redusere det til makstallene slik som alle andre gjør. ;)

Se på gjennomsnittet ditt over de 3000 o/min fra 4750 - 7750 o/min for det er det som gir imponerende "prestenda". B)

IMAG0230.jpg

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Oppsettet til sierracos2wd blir nok litt for heftig for lommeboken i første omgang. Det blir bygging av bil samtidlig, sammen med både girkasse diff osv, så må prøve å holde kostnadene litt nede. Jeg tar iførste omgang utgangspunkt i den motoren som jeg har, det vil si nybygd bunndel med h.profil råder, viseco stempel 8-1. arp bolter på alt. Portet topp med kammer som beskrevet i førte post. innsug, dyser, manifold og turbo mangler, samt et økonomisk sprut. Har et secs sprut som kan brukes, men tror muligens at det blir utbyttet.

RS 500 Cosworth edition

Link to comment
Share on other sites

Er du ikke villig til og sprette lommeboka , kan du bare glemme og få real power i bilen din .

Men finn rette motor bremseren , så får du mye hk for lite penger :)

Hvis man bygger Cosworthmotor etter GR.A oppskrift så beholder man mesteparten av originaldelene og da koster det ikke flere 100 000,-

 

Det er når det kommer "grom" og "svære greier" inn i bildet at man glir utenfor "veien til suksess" og ned i grøften pga hauger med dyre feilspec. deler.

 

Hehehe, velkommen i gjengen! :D Du har avslørt dem du også? B)

Jaggu er de gavmilde med tallene. Det er ikke så mye seriøst å se rundtom nei.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Det som nevnes er ett godt forslag til en gatebil som også lekes med på bane om sommeren. Det er slike prosjekter som er utfordrende og vanskelige å få til å fungerer tilfredsstillende på begge arenaer.

 

Å bygge motor til en ren banebil er mye enklere en til en frisk gatebil som faktisk skal brukes fordi komfort som coupèstøy og høyt forbruk ikke er noe man bryr seg med.

Å beholde den originale diff.utvekslingen blir feil prioritering.

 

Når man slipper å ta hensyn til ovennevne så er det bare å ta godt i da man slipper unna med det meste.

 

Man kan f.eks bruke noe rundt 1400 ccm dyser i en originalmanifold og kjøre fattigmannsnitro/E85.

Da kan man beholde originalt kompforhold.

Så bytter man til lett diff.utveksling slik at lav effekt v/4000 o/min ikke blir ett problem i praksis.

Så går man opp ett hakk i turbostørrelse og velger GTX3576R eller en rimeligere med tilsvarende kapasitet.

Så styrer man ladetrykket med eBoost-2 eller lignende og da har man banemotor med ett bra register forutsatt at kammene er passende.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Bilen blir som en banebil å regne. Denne er totalt strippet, lexan ruter, dører uten innmat osv, fullt bur. Så komfor er bare å glemme.

Girkassen som skal i er en M5 Getrag 420G 6speed,mangler skikkelig diff, men regner med at denne også kommer til å komme fra en BMW.

Motoren skal mappes for 98+ oktantilsetning, da det ikke selges E-85 der jeg bor.

Hvordan fungerer en GT3082R på en 2l cosworth motor?

Edited by WRC

RS 500 Cosworth edition

Link to comment
Share on other sites

Bilen blir som en banebil å regne. Denne er totalt strippet, lexan ruter, dører uten innmat osv, fullt bur. Så komfor er bare å glemme.

Girkassen som skal i er en M5 Getrag 420G 6speed,mangler skikkelig diff, men regner med at denne også kommer til å komme fra en BMW.

Motoren skal mappes for 98+ oktantilsetning, da det ikke selges E-85 der jeg bor.

Hvordan fungerer en GT3082R på en 2l cosworth motor?

Har du vurdert 98 okt og vannsprut..?

Link to comment
Share on other sites

Hvordan fungerer en GT3082R på en 2l cosworth motor?

Den BMW gearkassen er så tettsteget at man ikke trenger en motor med en bred dreiemomentkurve i en fjærlett banebil. Dette gjør motorbygget enda mindre krevende.

Med pumpebensin er du tilbake til lavkomp. hvis du skal kjøre kammer som er i nærheten av det du oppgir.

Catcams har ingen 274/268 kammer til Cosworth i listen sin.

Om jeg husker rett så er SAPPHY her inne mannen å spørre om GT3082R på Cosworth.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Må undersøke ang disse kammene, fikk bare opplyst dette sjø, har ikke åpnet motoren enda for å se.

Venter i spenning ang turbo kommentar. Ønsker gjerne tips om en bra turbo som klarer opp til 600hk.

 

Hva tåler en 200blokk med 0,5mm over borr, uten foringer?

Har hørt at 600hk er det magiske tallet her??

RS 500 Cosworth edition

Link to comment
Share on other sites

Vanninnsprut er genialt, stiller meg bak Gerris der.

MY13 Mustang Shelby GT500
MY20 Volvo V60 T8, MY12 MB C63 AMG, '66 Mustang HT ProTouring
'15 Ranger Wildtrak ,'80 Mazda RX-7 13bt, '88 Sierra Sedan Cosworth 2wd, - '90 Sierra Sedan DOHC - '81 Ford Granada 2.3L

Link to comment
Share on other sites

Den BMW gearkassen er så tettsteget at man ikke trenger en motor med en bred dreiemomentkurve i en fjærlett banebil. Dette gjør motorbygget enda mindre krevende.

Med pumpebensin er du tilbake til lavkomp. hvis du skal kjøre kammer som er i nærheten av det du oppgir.

Catcams har ingen 274/268 kammer til Cosworth i listen sin.

Om jeg husker rett så er SAPPHY her inne mannen å spørre om GT3082R på Cosworth.

 

kammene er de som står oppført på catcam sin side som 274/267 10.95mm løft.

RS 500 Cosworth edition

Link to comment
Share on other sites

kammene er de som står oppført på catcam sin side som 274/267 10.95mm løft.

Ok, det er disse da:2330730

 

INTAKE EXHAUST

duration [0.1mm+cl] 273° 266°

duration [1.0mm+cl] 236° 228°

valve lift [cl=0] 10.95mm 10.95mm REQUIRED PARTS

peak angle 112° 112° followers: O.E.M.

timing [1.0mm+cl] 6/50° 46/ 2° retainers: O.E.M.

lift at TDC [cl=0] 1.70mm 1.20mm springs: PAC-E92009

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Så hva er feilen med denne GT3082R turboen?? Noen som kan komme med forslag på annen turbo som fungerer bra opp til 600hk.

Samt ønsker forslag til datasprut. Ser det har kommet mye nytt di siste årene, som er en god del rimeligere en Autronic og div i den klassen.Best value for money?

RS 500 Cosworth edition

Link to comment
Share on other sites

Så hva er feilen med denne GT3082R turboen?? Noen som kan komme med forslag på annen turbo som fungerer bra opp til 600hk.

Samt ønsker forslag til datasprut. Ser det har kommet mye nytt di siste årene, som er en god del rimeligere en Autronic og div i den klassen.Best value for money?

Turbinhjulet er hele 8 mm mindre enn på GT3582R turboen.

GARRETT har nylig kommet med en helt ny racingturbo som heter GTX3576R som ser svært lovende ut.

Videre har man også de suverene EFR turboene som alltid bør vurderes og i dette tilfellet EFR7670.

http://www.full-race.com/store/turbos/borgwarner-efr/borgwarner-efr-7670-turbo.html

 

Når det gjelder datasprut så er det en hel jungel der uten. Noen er seriøse, andre mindre seriøse osv osv.

Foreslår at du sjekker opp hva denne dyktige og rutinerte mannen har å si og vurderer sprutet ut fra det ;) :

http://www.emeraldm3d.com/rolling-road

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Ingen andre som har synspunkt på hva som vil gi en bra 600hk motor?

Ser at Frofix her inne selger div grenrør,innsug, turboer og slikt. Har også kikket litt på delene fra Turbokongen, noen som kjenner til delene, og om det er verdt å bruke dette?

RS 500 Cosworth edition

Link to comment
Share on other sites

Bruk mest mulig "orginale" cosworth deler. Tror du kommer lengst med det :)

Edited by GranadaMK1

Granada MK1 Sta.Vogn Chevy V8 1977mod

Capri MK1 1300GT 2.0 Cosworth 1969mod

Chevy Silverado pickup 6.6TDI 2001mod

Chevy Corvette Stingray L82 1976mod

Link to comment
Share on other sites

Deler fra Turbokongen ville jeg styrt unna. En kompis har hatt mye problemer med den mannen, så JEG skal aldri handle noe derfra!

 

Grenrørene disse lager er vel kinarør?

 

Kjøpte mitt av Martin Schanche. Han leverer skikkelig kvalitet ihvertfall ;)

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

opplinger laver ind manifolde. og den jeg har stået med i hånden virkede som meget solid og et nogenlunde håndværk. men jeg ville ikke være bange for at købe den.

 

hart kopi indsugning.

 

du SKAL have større eksost.

 

bd16+ kamaksler kan nå derhen du vil.

 

turbo. ja GTX35 virker ikke helt dum, men har kun hørt godt om den her fra dk på en R32 golf. ellers er der ingen der køre med den her endnu.

 

komp. jeg ville ikke være bange for std komp på 99oktan. men det er åbenbart bare noget vi kan her i dk. min kammarat køre 540hk på 8,5:1

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...