Jump to content

sierra is turbo grenrør


thor89

Recommended Posts

hei er det noen som vet hvor jeg kan få tak i turbo grenrør til is motor ?

vuderer og bygge turbo på motoren min se

 

lyst på en holbar motor men ikke så sykt mye hest. og ikke alt for dyrt. :P

 

 

noe gode råt og tips? :)

Link to comment
Share on other sites

ja det hadde jeg ikke tenk på :P

har du no bilder åssen ditt ser ut ? :)

 

Nei, det er det dårlig med, men har opprettet en prosjekttråd nå, så kan du se hvordan det ble i bilen, men man ser ikke overgangen da... skal ha det av nå i nærmeste fremtid for å surre eksosbandasje rundt det, så da kan jeg ta bilder ;)

Link to comment
Share on other sites

turbo grenrør til ohc, koster rundt 2500-3000 kr eller mere. har et stall tips til deg. kjøp en cosworth motor med en gang. bra fungerende ohc turbo koster mye kroner. jukser du til med org.motorstyringen, så får du problemer som regel. tenningsbank, glødene grenrør og høyt bensin forbruk. så høyt at du kunne kjøpt datasprut for pengene. og med datasprut blir det bedre tanke på tenningsbank og glødene grenrør. og når det begynner å funke bra. så må du ha bedre klusj. så kostandene blir høye til slutt.

 

skal du drive med datasprut. så bør du kunne engelsk. så må du bruke tid på å lese og sette deg inn i ting.

 

billigste ohc turbo oppsettet er å gjøre som BM-racing har gjort. org. motor med kun 12.9 topp bolter,turbo, datasprut, større dyser, bedre bensinpumpe og E85 på tanken. må ikke glemme intercooler, klusj og trykk-rør/slanger osv.

Link to comment
Share on other sites

For noen, meg selv inkludert så er det mye mye morsommere å trimme orginalmotoren istedenfor å kjøpe en hyllevare motor slik som cosworth og putte i. Jeg har gått den tunge veien, via org motorstyring med ekstradyser og tilleggsprut, og anbefaler deg derfor å kjøpe et datasprut med en gang. Det sparer du inn på noen mnd mtp lavere bensinforbruk, mye høyere kjøreglede og mange flere hester og NM!

Megasquirt DIYPNP boksene setter du rett i orginale kontakta til hjernen og koster 440 dollar pluss det sedvanlige.

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

Har drivet med på alle steg fra billig og jalla oppsett og oppover selv. men hvis man trur å bygge ohc turbo eller montere turbo på hvem som helst motor er både holdbart og billig. jeg ville påståd at det blir feil pga. mine egne erfaringer. så hvis man syns 20 tusen kroner er mye for en cosworth motor og er derfor vil bygge ohc turbo. så jobb heller mere overtid osv. for å få råd til en cosworth motor f.eks.

Link to comment
Share on other sites

turbo grenrør til ohc, koster rundt 2500-3000 kr eller mere. har et stall tips til deg. kjøp en cosworth motor med en gang. bra fungerende ohc turbo koster mye kroner. jukser du til med org.motorstyringen, så får du problemer som regel. tenningsbank, glødene grenrør og høyt bensin forbruk. så høyt at du kunne kjøpt datasprut for pengene. og med datasprut blir det bedre tanke på tenningsbank og glødene grenrør. og når det begynner å funke bra. så må du ha bedre klusj. så kostandene blir høye til slutt.

 

skal du drive med datasprut. så bør du kunne engelsk. så må du bruke tid på å lese og sette deg inn i ting.

 

billigste ohc turbo oppsettet er å gjøre som BM-racing har gjort. org. motor med kun 12.9 topp bolter,turbo, datasprut, større dyser, bedre bensinpumpe og E85 på tanken. må ikke glemme intercooler, klusj og trykk-rør/slanger osv.

 

 

ja riktig. litt jobb må man jo legge i det. vist man kjøper et bilig sprut som det vare fungerer så hjelper vel det mye ? :)

det og kjøåe deg en cosworth motor til 30 000 det er jo en del penger men plan er og få gjort det etter vært men det er ikke den aller første prioriteten :) men mulig det er letterst jeg aner ikke :/

 

For noen, meg selv inkludert så er det mye mye morsommere å trimme orginalmotoren istedenfor å kjøpe en hyllevare motor slik som cosworth og putte i. Jeg har gått den tunge veien, via org motorstyring med ekstradyser og tilleggsprut, og anbefaler deg derfor å kjøpe et datasprut med en gang. Det sparer du inn på noen mnd mtp lavere bensinforbruk, mye høyere kjøreglede og mange flere hester og NM!

Megasquirt DIYPNP boksene setter du rett i orginale kontakta til hjernen og koster 440 dollar pluss det sedvanlige.

 

 

det er jo moro og bygge no selv. men vil ikke pruke alt for mye penger på det veis det er mye som skal til og og få det folbart :/

det er litt lat men bare en 2,0i :P

 

Har drivet med på alle steg fra billig og jalla oppsett og oppover selv. men hvis man trur å bygge ohc turbo eller montere turbo på hvem som helst motor er både holdbart og billig. jeg ville påståd at det blir feil pga. mine egne erfaringer. så hvis man syns 20 tusen kroner er mye for en cosworth motor og er derfor vil bygge ohc turbo. så jobb heller mere overtid osv. for å få råd til en cosworth motor f.eks.

 

 

olei :) virker som du har vært i gjennom det :P skal jeg forst skaffe meg cosworth motor så vil jeg ha med 200 blokk :) ikke sett så mange under 30 000 :/

men oxo lurt på og få tak i spempler og råder og en komplett topp og sånn fra en 4x4 vet ikke om det er en biligere løsning jeg :) ?

Link to comment
Share on other sites

noe av d enkleste man kan lage er Is med turbo. å kjøre med en haltech f5 ekstra sprut som styrer et par ekstra dyser !! å kjører man med cosw råder og stempler har man en skuddsikker bunndel. resten av motor kan fint være orginal. å man henter lett ut 230hk !! på ca 1 bar ladetrykk

Merkur XR4TI

85 Sierra xr4x4 2.8i

06 Focus ST
89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo
 

Link to comment
Share on other sites

noe av d enkleste man kan lage er Is med turbo. å kjøre med en haltech f5 ekstra sprut som styrer et par ekstra dyser !! å kjører man med cosw råder og stempler har man en skuddsikker bunndel. resten av motor kan fint være orginal. å man henter lett ut 230hk !! på ca 1 bar ladetrykk

 

det hørtes jo moro ut :D vil lissom forføre meg litt se :) om hva som er det letteste og gjør :) vil bare ha litt mer fres i motoren oh en snurre :P

og selfølgelig at det holder da :P

Link to comment
Share on other sites

Har drivet med på alle steg fra billig og jalla oppsett og oppover selv. men hvis man trur å bygge ohc turbo eller montere turbo på hvem som helst motor er både holdbart og billig. jeg ville påståd at det blir feil pga. mine egne erfaringer. så hvis man syns 20 tusen kroner er mye for en cosworth motor og er derfor vil bygge ohc turbo. så jobb heller mere overtid osv. for å få råd til en cosworth motor f.eks.

 

Du kunne i grunn ikke hatt mer rett. 10, 20 eller 30 tusen kroner flyr fort når man driver å bygger. Men om man kjøper seg en Cosworth motor så er den ikke gratis å drifte den heller. Hadde toppakningshavari på Cosworthen min noen mnd etter den ble innkjøpt. I realiteten ble totalkostnadene nesten 10000kr, selv om jeg gjorde alt av skruing selv, og satt bort bare kontroll og planing av topp.

Personlig synest jeg det er mye mer givende å bygge selv enn å skru på noe som allerede er ferdig som en Cosworth motor, som i tillegg har veldig dyre deler kontra en orginal ohc motor, dohc motor, osv.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

nei styrer ikke tenning,kunn bensin. kjøre med tilnærma org tenning :)

 

Hvordan h****e klarer du da å unngå tenningsbank? Jeg klarer ikke mer enn 0.75 på det meste, over det så kommer banken samma f*** åssen jeg justerer tenninga. Jeg har også en trykkbryter som jorder oktanvelgerkontaktene, slik at tenninga senkes 6 grader ekstra ved 0.4 bar...

Link to comment
Share on other sites

Den har rimelig lav komp. 4x4 stempler om jeg husker rett? Den er også en av de mest responsive turbomotorene jeg har kjørt :)

Bilen det er snakk om er en rød IS som Kverna hadde for noen år siden. Tror det ligger en prosjekttråd om den her på forumet enda.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

tja første oppsette så hadde den ikke noe mere enn 6.5 - 7 i komp :P siden d var cosw stempler på IS råder :P men dette oppsettet er med cosw råder og stempler. så kompen er vel rundt 8 :) men funker som fjell da :P å som truckdriver sier at den er utroli responsiv. tømmer di 3 første gira temmeli kjapt :P når turtallsperra FØR man rekker å strekke handa etter girstanga :P

kan vel nevnes at d egentli var Leo, brodern min som hadde denne aller først :P før den gikk til "xenon" mener jeg han heter her på forumet å så til kverna.

 

men hvorfor d ikke er tenningsbank kan man jo lure på :P men d er vel i kombinasjon med i underkant av 8-1 i komp

Edited by dohcboy

Merkur XR4TI

85 Sierra xr4x4 2.8i

06 Focus ST
89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo
 

Link to comment
Share on other sites

Regel nr. 1: Nok drivstoff. Grunnen til at denne saken fungerer som den gjør er en ca. riktig tilgang på bensin. Etter sigende har en eier mellom første og andre gang vi hadde bilen kjørt med bredbåndslambda og konstatert at den fungerte opp til 1,3 bar. Der oppi forventer jeg å se 250hk og rundt 400Nm. På det første oppsettet med lavest kompresjon satte jeg tenninga til satandard 12 grader ved tomgang. Hva tenninga står på nå vet jeg ikke, men jeg mistenker at den står likt som før. Responsen med høyere kompresjon uteble definitivt ikke, og sammen med en fungerende tillegsdyse i stedet for to defekte tidligere fungerer det forbausende bra. Hvor mye trykk den klarer nå vites ikke, men det første oppsettet begynte å banke ved 1,5 bar under 4000rpm og ved 1,2-1,3 ved 5500rpm. Med ustabil actuator ble faktisk denne karakteristikken på ladetrykket oppnådd. På Rudskogen gikk det såpass greit at jeg overoppheta dekkene (Yokohama AVS Sport) noe som resulterte i 3 kontra opp fra slaktern og 3.girs sladd ut av langsvingen :)

 

Alt i alt er dette en velfungerende maskin som har krevd lite vedlikehold og fått mye juling uten å bukke under. De som sier at en enkel IST ikke kan fungere bra tar feil.

Bilmekaniker / tekniker

01' Honda VTR SP-1

95' Frosk stv. 2,0 DOHC

A BE (før 19.01.2013) C D

 

Women don't really wanna hear men's opinion,

they just wanna hear their opinion in a deeper voice

Link to comment
Share on other sites

til tråd starter:

 

personlig ville jeg bygget ohc sånn ca. her:

is motor

cosworth stempler og råder.

garret t34 turbo eller gt3071r

4stk ca.500cc dyser(ved gt3071r, større dyser)

kentcams fr34 kam kit.(mulig catcams sin turbo kam til ohc)

justerbart kamhjul

stor kina intercooler(gjerne rs500 kopi)

Megasquirt 2

fordeler tenning med amerikansk tenningskabeler,forsterker og coil.

justerbar bensintrykkregulator av kjent merke(glem alt kina billig kopi dritt her)

044 bosch bensinpumpe.

4wd cosworth vannpumpe.(husk å borre et hull i termostaten pga.pumpa)

gr.a topp-pakning til cosworth

12.9 bolter til topp.

Aem bredbåndslambda

3" eksos

svinhjul fra 2wdcosworth som har blitt endret boltmønster til ohc veiv og samtidig er dreiet ned til ohc startkransen går på.(pga. bruke 240mm klusj og trykkplate i type9 eller mt75 girkasse)

 

når det gjelder turbo manifold eller grenrør. lag sånn eksos bøy til å skru på org. manifolden. billig og bra.

 

med dette oppsette bør man få en holdbar motor og ca.350hk med t34 turboen. da begynner denne motoren gå godt.

 

mulig jeg har glemt noen deler nå, men dette er en god start. pris må du finne ut selv;)

Edited by RsMuffe
Link to comment
Share on other sites

fordi 4wd er den beste vannpumpa å få til cosworth/ohc utenom el-vannpumpe. men det er ikke i veien for å bruke 2wd vannpumpe. men etter råd fra engelsk motorbygger så skal man helst ha en vanntemp godt under 100grader. kjøling viktig å ha orden på.

 

edit: husk at jeg personlig ville brukt disse delene om jeg skulle bygget ohc-turbo fra start nå. Det er jo opptil hver en å bruke hvilken som helst deler. ;)

Edited by RsMuffe
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...