Jump to content

Lurer på å handle mk2 focus stv.


KennethJohnsen

Recommended Posts

Har fortiden mk 3 mondeo, som har vært en stor økonomisk belastning, å nå har jeg vurdert å gå over til mk 2 focus stv.

 

Hva er de vanligste feilene på disse bilene?

Er d mye problemer med bremser å slikt?

Hvordan er denne med 1,6 automat, er d noe å satse på eller er d bare å styre klart unna?

 

Prisklassen jeg kikker på er opp til 120 000.

Link to comment
Share on other sites

Focus II, gode kjøreegenskaper, godt utstyrt, høy sikkerhet, meget enkel å skru på, mye deler på Biltema, kjedelig utseende, mye støy, varierende kvalitet på visse design og deler - men allikevel bedre enn gjenomsnittet (etter det jeg leser på diverse kåringer av kvalitet på bruktbiler) Det finnes en del problemer relatert til diesel, bensinmotorene medfører nok et mer problemfritt bilhold.

 

Her er mer å lese:

 

http://www.honestjohn.co.uk/carbycar/ford/focus-2004/

 

Bremser er verken er bedre eller dårlige en andre modeller - smøre de opp en gang i året eller annenhvert år skulle sørge for problemfrie bremser. Men den har skiver bak og dette er i saltNorge krevende.

 

1.6 og automat i en stasjonsvogn virker ganske slapt.

 

For 120k skulle du ha veldig bra muligheter å finne en topp utstyrt sak med lav km, det er kjøpers marked så det holder.

Ford Focus 1.6 Bensin Trend 2005

Link to comment
Share on other sites

Problemer med dieselmotorene??? Vil nå heller kalle det problemfritt etter min erfaring... Kjøpte min -05 focus 1.6 TDCI 109 hk i 2009 med 88k på telleren, og denne har nå rundet 218k, uten motorproblemer, og still going strong, så denne bilen beholder til den er utslitt;) Knallgode biler;)

-05 Ford Focus 1.6 tdci

-88 Ford Sierra Cosworth

Link to comment
Share on other sites

Problemer med dieselmotorene??? Vil nå heller kalle det problemfritt etter min erfaring... Kjøpte min -05 focus 1.6 TDCI 109 hk i 2009 med 88k på telleren, og denne har nå rundet 218k, uten motorproblemer, og still going strong, så denne bilen beholder til den er utslitt;) Knallgode biler;)

 

Flott at din fungerer bra :) Men det betyr ikke at alle andre Ford Focus med diesel fungerer like problemfritt, les gjerne linken til honestjohn.

Ford Focus 1.6 Bensin Trend 2005

Link to comment
Share on other sites

Problem med dieselmotorene? Har også en 2005 modell 1.6 TDCI 109hk. Min har kun gått 125.000km. Hatt den i litt over 2 år nå.

Ikke hatt noen kostnadsdrivende problemer så langt. Har bytta batteri og hatt tatt servicer. That's it.

 

Syns bilen har god kjørekomfort, og kjøreegenskaper. Merker det særlig når jeg kjører litt lengre turer. Må si meg enig i at Focus desverre ikke er av de mest støysvake bilene på markedet. Er dekkstøyen som er mest merkbar. Denne kan reduseres mye, ved å kjøpe støysvake dekk.

Link to comment
Share on other sites

Merk det at 1.6 TDCi motoren er en PSA motor, som er brukt i en "årrekke", så det er i mine øyne en motor med minimalt med problemer. :)

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

Jeg har veldig tiltro til honestjohns nettsider - de er også veldig annerkjent nettsted, det som står her blir gjerne behandlet som fasit. Det står på disse sidene at det er mer problemer med diesel enn bensin (det er det vel også blant de fleste andre merker også?). Merk at jeg ikke skriver at diesel er dårlig, men at det er mer problemfritt med bensin på Focus MKII.

Ford Focus 1.6 Bensin Trend 2005

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er klart det. Men ADAC tester, NAF tester osv osv gir oss også et bilde om at noe er bedre enn annet basert på det ene og det andre, men det er ikke en endelig fasit. Noen har skikkelig uflaks å kjøper en "mandagsbil" og andre er veldig heldige.

 

Uansett, det jeg vet med diesel er at det fort kan bli kostbart å bytte partikkelfilter(hvis bilen har det) og at selvfølgelig så handler alt om forrige eier, og komplett servicehefte er kjekt å ha.

 

Men, så må en huske det at i bondeNorge så har det blitt solgt VESENTLIG fler dieselbiler enn bensin de siste årene, derfor er det svært vanskelig å kunne gi en fasit på det. Mitt anslag vil vel være at det blir/ble solgt 1 bensinbil pr 10 biler.

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er klart det. Men ADAC tester, NAF tester osv osv gir oss også et bilde om at noe er bedre enn annet basert på det ene og det andre, men det er ikke en endelig fasit. Noen har skikkelig uflaks å kjøper en "mandagsbil" og andre er veldig heldige.

 

Uansett, det jeg vet med diesel er at det fort kan bli kostbart å bytte partikkelfilter(hvis bilen har det) og at selvfølgelig så handler alt om forrige eier, og komplett servicehefte er kjekt å ha.

 

Men, så må en huske det at i bondeNorge så har det blitt solgt VESENTLIG fler dieselbiler enn bensin de siste årene, derfor er det svært vanskelig å kunne gi en fasit på det. Mitt anslag vil vel være at det blir/ble solgt 1 bensinbil pr 10 biler.

 

Finn gir vel en god pekepinn - av 884 biler så er det 556 dieselbiler - altså ca 63% - av Focus. Men man kan nok ikke forklare bort problemene med tdi motorene med dårlig vedlikehold de siste årene. Alt jeg har lest om biler de siste 10 årene viser en vesentlig forskjell på driftsikkerhet mellom tdi motorer og sugebensin. Turbohavari, partikkelfilter, svinghjulsproblematikk, dyseproblemer osv..

 

Det er et par ting som gjør at jeg synes dette er verdt å nevne når det gjelder å anbefale en bruktbil. Det første er at alle disse tingen er forferdelig dyre å fikse, det andre at det er feil som øker etterhvert som km stand og alder øker - veldig relevant for bruktbil.

 

Men som tidligere nevnt - jeg skriver ikke at diesel er dårlig, kun at bensin vil sannsynlig gi et mer problemfritt bilhold for Focus II.

Ford Focus 1.6 Bensin Trend 2005

Link to comment
Share on other sites

Men i stedet for å havne i en diskusjon som minner litt om fanboy diskusjon om hva som er best av Xbox og Playstation, så kan vi kanskje gi TS hva han egentlig vil ha?

 

Fant denne fine artikkelen som gir et bilde av Focus II 1.6 TDCI som bruktbil.

 

http://www.stevelarkins.freeuk.com/ford_focus_tdci_review.htm

 

Absolutt en skikkelig anbefaling om en god bil. Og kanskje et par greie ting å vite - 1.6 diesel anbefales foran 1.8 og 2.0, når det gjelder driftsikkerhet. Dieselutgavene av Focus er mye bedre støyisolert. Dette er kanskje viktigere enn å velge mellom bensin eller diesel for mange som setter komfort høyt. Jeg kan bekrefte at 1.6 bensin har elendig støysolering - faktisk noe av det dårligst jeg har opplevd - og jeg har eid 70 talls Taunuser, 88 Fiesta, 97 Fiat Punto mm. Etter det jeg skjønner så kunne man velge ekstra støyisolering - dette var standard på Ghia?

 

Få et verksted til å sjekke tilstanden på turboen hvis diesel velges. Kanskje generelt anbefale at man bør ha en strøkent servicehefte hvis man velger hvis man velger brukt diesel med litt km.

Ford Focus 1.6 Bensin Trend 2005

Link to comment
Share on other sites

her er link til den aktuelle bilen :)

www.finn.no/finn/car/used/viewimage?finnkode=30574928

 

Så kom jeg over denne, som er den bilen jeg egentlig vil ha. Bare med en mye lavere km.stand.

Hvor stor risiko vil man si en slik bil er??

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=37870931

 

her er link til den aktuelle bilen :)

 

www.finn.no/finn/car/used/viewimage?finnkode=30574928

 

Så kom jeg over denne, som er den bilen jeg egentlig vil ha. Bare med en mye lavere km.stand.

Hvor stor risiko vil man si en slik bil er??

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=37870931

Link to comment
Share on other sites

Den Focusen virker temmelig safe. På grensen til trist og kjedelig.

Drosjekjørt Mondeo. Vet ikke jeg? Kan kanskje væreet lite kupp? De pleier jo å ta vare på bilene sine. Ser den står i Bergen. Sjekk for rust. Her saltes veiene mye.

Link to comment
Share on other sites

Ghia betyr mye utstyr ja, men det var noen Ford forhandlere på åttitall som registrerte Escort 1.1L som Ghia, de skrev bare i tollkortet og klistra Ghia merke på og solgte dem som Ghia, og det i biler uten sigarett tenner.

-Rs Cosworth-

Link to comment
Share on other sites

Skal låne den til mandag, men hvis jeg bestemmer meg for å handla, så skal d prutes til de grader, se hvordan d går har ikke så mye trening på d pungtet hehe.

Men føler bayauto skylder meg en pris reduksjon etter som jeg har lagt igjen en latterlig sum på delelageret der på kort tid, uten å få en grei bil ut av d.

Kan godt gi 120 for den hvis de gir 60 -70 for min.

Men taksten de ga meg for 3 måneder siden var på skamelig 20 000, så da er d kansje på sin plass å gi ett skam bud på focusen au da ?

Noen som vet sånn ca hvor mye de har å gå på, på bruktbilene. Fikk beskjed om att d ikke var mye de tjente på de, men vet ikke, stoler ikke på selgere...

Link to comment
Share on other sites

Varierer mye på fortjenesten på bruktbiler, kommer ann på hva de har gitt for bilen, og hvor mye de evt har lagt ut på den før salg. Visst du finner ut, hvem som har eid den før, så kan det være lurt å ta en tlf og høre litt om bilen og hvor mye han fikk i innbytte.

Link to comment
Share on other sites

Har funne " drømmebilen" i utlandet, som er i min prisklasse. Er er 2,0 146 hk delskin og soltak til rundt 122 000

http://mobile24.no/autos/details/169529078/0/FORD-Focus-Turnier-2.0-16V-Titanium

vet ikke om den linken funker her..

Men er privat, står i koln, i følge mobile24 sin utregning så kommer den på 122 682kr

Men vet ikke hva d vil si, om det er på skilt i norge inkludert frakt å avgifter. Eller om d er kun for bilen og toll, så kommer d tilleg på frakt og reg.

Noen spm har prøvd seg på privat import før?

Link to comment
Share on other sites

Ta nå de prisene du får utregnet der med en klype salt.

 

Det kommer jo selvsagt frakt, årsavgift, vrakpant, pluss noe annet men husker ikke hva det het, i tillegg.

 

Jo jeg tenkte jo att den prisen der var noe lav i forholt til hva total summen blir ferdig reg.

Men er en på sia jobb som driver med import av biler fra tyskland, så d kan tenkes att han har svaret på hva den kommer på totalt :)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...