Jump to content

Dieselvarmer Mondeo


Ghhoel

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg er helt ny her på forumet, og håper dere kan hjelpe meg litt...

 

Kjøpte en 2002 mondeo stv i juni, som nå har gått 220k.

Motor: 2.0 diesel(130hk).

 

Første gang jeg kjører dieselbil, så forundringen var stor når varmeren startet første gang siden våren.

Det røyk noe helt for J****g!

 

Ringte Ford, og de mente det bare var de to tre første gangene jeg ville oppleve noe slikt, da den "brenner seg ren" etter litt stillestand..

Det stemte bra, og varmeren fungerte prikkfritt en periode.

 

Senere opplevde jeg at sikring nummer F23 gikk, og bilen stoppet.

Dette er jo sikringen til releet på dieselpumpa(etter hva jeg har forstått), og dieselvarmeren.

 

Bilen går bra igjen nå, men etter denne opplevelsen, har ikke varmeren gått i det hele tatt.

Har forsøkt å koble vekk batteriet et par timer, i håp om at dette skal "nullstille" noe..... Nope!

 

Varmeren ble overhalt i 2009 med ny brenner og filter.

 

Tips?

Link to comment
Share on other sites

Er varmern helt død, eller kan du høre at den prøver å starte og at det tikker i dieselpumpa?

 

Hører ingenting..

 

Snakket med en på Ford i stad, og han ba meg om å lade batteriet først..

Deretter skulle jeg kortslutte sensoren foran ved grillen, og sjekke om den startet da..

 

Det jeg synes er merkelig, er at den gikk prikkfritt før sikringen gikk, og er helt død nå...

Edited by Ghhoel
Link to comment
Share on other sites

Er det kjørevarmer eller parkeringsvarmer? en sikring som ryker tyder jo på en feil.

 

Kjørevarmer..

 

Men de på Ford mente at sikringen godt kunne ryke, hvis varmeren ikke hadde gått på en stund..

 

Ikke vet jeg..

 

De kunne ta en diagnose, for å se om den hadde gått i "lås".

Link to comment
Share on other sites

Ja, så lenge du ikke hører noe liv i den, så er den nok i lås da. da må den låses opp og så prøvestartes for å få ut en feilkode.

Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Evnt ta kontakt med autoutrustning i Oslo. De driver jo med dette dag inn dag ut :)

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

Og eksospotta "rengjorde" jeg ved å la varmepistolen blåse igjennom den til det ikke kom røyk mer :)

 

Det er en metode jeg ikke har prøvd. En skvett med brennbar væske inn, og sett fyr, funker også. Slik som man gjorde på moped pottene i gammle dager hehe

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Denne saken har ligget "død" en periode, da bilen ikke har vært i bruk.

 

Varmeren ble montert i går, med nytt pakningssett og rensing av alt annet(Serviceverksted mente det skulle holde så lenge silen ikke var sotet).

 

Starter fortsatt ikke.

 

Det blir vel å levere den på verksted...

Finnes det noen verksteder som har byttevarmere, på samme måte som dynamoer etc.. :?

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Snart et år siden siste her nå, ser jeg...

 

Kjøpt brukt varmer fra en 2006-modell.

Måtte bytte ut kontakta på den nye, men ellers bolt on.

 

Starter ikke....

Før jeg plukker ut denne igjen, og leverer dern tilbake:

Tips videre?

Sitter det noe relé i bilen som styrer denne varmeren?

Flere sikringer enn tidligere nevnte F23?

 

Begynner å bli småfrustrert nå!

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...