Jump to content

forslag til turbo og komp?


rapid

Recommended Posts

  • Replies 86
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

er alle dei på atp turbo med plastik kule holdere?

har du noko dele.nr på lager hus me stål?

opnet ein i dag som har kjørt med uten vatn!! såg ikkje bra ut :)3kuler som har vert i samme hul :)

Ut i fra prisen og såvidt jeg vet, ja.

De Engelske motorsport turboene har kuleholder i stål og tåler i praksis å kjøres uten vann. Disse turboene er dyrere enn ATP så derfor kan du også høre med GIK.

Amerikansk ATP turbo naturligvis, eller?

 

eg tenkte på det 4" inlet and 2.5" outlet .70 A/R T04S frame.

på escorten min kjørte eg gt2871r med .63 eksos(t3) 0g .70 komp. på orginal t25 motor med L8 og haldorsen chip 620cc simens deka.

var greit drag i den på 2bar og ingen surge. hadde 2bar ved ca 3400-3500.

so håper denne svelger det:)

Det er greit nok, men da anbefaler jeg at du vurderer dette option.

anti-surge-option.jpg

eller rettere sagt slik:

ported_shroud.jpg

 

rs 1000.

du er vel fra bergens traktene so du kan sikkert tipse om nokon so kan mappe bilene mine/våres.

Ellers takk, men Mapping i Norge generelt er tema vil jeg etterhvert holde meg langt unna og spesielt på ett åpent forum. Grunnen er sterk uenighet om definisjonen av ordet: "kan" i spørsmålet ditt.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Nei ingen i Norge som kan mappe biler. Dere må dessverre reise til England, for her finnes det bare inkompetente folk som egentlig ikke vet hva det gjør, selv om engelske Forder blir frakjørt av norskbygde biler hvert år på Rudskogen. Men ikke la deg lure! Kan være synsbedrag.

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

Nei ingen i Norge som kan mappe biler. Dere må dessverre reise til England, for her finnes det bare inkompetente folk som egentlig ikke vet hva det gjør, selv om engelske Forder blir frakjørt av norskbygde biler hvert år på Rudskogen. Men ikke la deg lure! Kan være synsbedrag.

Ok. :)

 

Engelskbygd 4 syl. 16V, 2,0L motor med singel turbo:

Norskbygd 6 syl. 24V 3,9L motor med twin turbo:

Australskbygd 6 syl.24V, 3,0L motor med singel turbo:

Og denne meget underholdene norsk klassikkeren må bare tas med:

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

4" inlet and 2" outlet

2.75" inlet and 2" outlet

3.00" inlet and 2" outlet (Alternate compact housing used on 2871R)

4" Inlet 2.5" Outlet (Alternate T04S Hsg like used on GT35R)

2.385" Inlet 2" Outlet (smallframe T3 used on some factory applications)

Super Compact housing used on the GT2554R

4" inlet and 2.5" outlet .70 A/R T04S frame

 

er det noken som kan sei meir om forskjelen på og event anbefaling?

det blir prata masse om eksos men lite om kompressor del.

ser det slik att det er kun dei med 4" inn som ein får med anti surge.

men noken seie att anti surge går utover andre ting, er det ein grunn til att noken velger ar.80 eksos for att turbo

spooler saktere opp enn att ein må holde igjen ein ar.63 for att den ikkje skal surge(vel å merke uten anti surge)!

er jo so inni f.... me alternativ :)

Link to comment
Share on other sites

Vær så grei å ikke bland dragracing inn i en slik diskusjon da vertfall, hvor er relevansen der da?

Dragracing er blandt de mest effektkrevende former for motorsport som finnes. Vidar Strand er så langt jeg kjenner, én av svært få nordmenn som bygger og mapper motorer som presterer i denne formen for motorsport hvor resultatene registreres, vurderes og TELLER.

 

Selv om han da ligger i norgestoppen så ligger han milevis bak de andre man ser i linkene pga mye større motorvolum.

Jeg hadde selvsagt mine mistanker om at noen i publiken ikke skulle klare å vurdere nivåforskjellen på motorene i linkene og finne dette uinteressant, men jeg tok sjansen likevel.

Det er bare å fjerne posten. :)

 

ser den :) betongfylte blokker som kun trenge kjøling 400m. og blir plukka ned kvar helg :)

Hva med kompetansen og erfaringen som ligger bak disse resultatene da.

De som klarer å bygge og mappe slike motorer, både har og klarer fortsatt å bygge å mappe lite krevende budsjettmotorer hvor prestasjonene aldri skal avsløres også. Slike folk har vanligvis mye erfaring og i forhold til RESULTATER også talent.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Mener du helt seriøst, at ingen i Norge kan bygge/mappe motorer RS1000?

Hehehe, nei selvfølgelig ikke, men samtidig er det vanvittig hvor mange som tydeligvis ikke har idé om hva de driver med. Du skal være klar over at mange får problemer og ikke blir fornøyd med resultatet. Noen av disse har faktisk sendt mail og map til meg.

Flere av disse har vært hos kjente motor"byggere" og "mappere" og betalt 1000,- vis av kr.

 

Jeg har absolutt INGEN utdannelse i dette faget og anser derfor meg selv som en uerfaren amatør som er LANGT fra dyktig.

Likevel har jeg og den aktuelle eieren i flere tilfeller diskutert oss frem til endringer i mappet som gir klare forbedringer av resultatet og etterhvert en fornøyd eier, men nå er jeg lei av å jobbe gratis bare for bekreftelsens skyld. Jeg har sett nok.

 

Noen eksempler:

 

Ett map hadde tenningskurve identisk til det man har med standard fordeler med vekter, fjærer og vakumklokke.

 

En annen motor kom til mapping med ett forferdelig tenningsmap. "Mapperen" hadde tatt ett blikk på det, sagt: "Ja, dette ser bra og og BARE endret fuelmappet!"

 

En tredje motor som eieren i ettertid kjørte logg på viste lite eller ingen akspumpefunksjon. dvs motoren gikk pissemagert når man ga gass. Mapperen ble konfrontert og sa rett ut av det hadde han ikke tenkt på!!

 

Eierene av disse 3 motorene er her inne, men jeg kan berolige med at de ikke vil bli nevnt, hverken her eller andre steder.

 

Selv om du tidligere har sagt at det er bare er "TALLENE som teller" så kansje du eller noen andre forklare meg hvordan i helvete dette er mulig? Hvordan kan norske mappere levere fra seg revva map, gang etter gang etter gang. :angry:

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Selv om du tidligere har sagt at det er bare er "TALLENE som teller" så kansje du eller noen andre forklare meg hvordan i helvete dette er mulig? Hvordan kan norske mappere levere fra seg revva map, gang etter gang etter gang. :angry:

 

Kom litt feil ut det jeg sa. Er jo slvfølgelig ikke bare tallene som teller, men kombinasjonen tall og gode kurver.

 

Bremsing har jeg ikke peiling på, men vet noelunde hvem som har bremset med gode resultater (dvs holdbart) over tid. Og vet om det motsatte også.

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

Kom litt feil ut det jeg sa. Er jo slvfølgelig ikke bare tallene som teller, men kombinasjonen tall og gode kurver.

 

Bremsing har jeg ikke peiling på, men vet noelunde hvem som har bremset med gode resultater (dvs holdbart) over tid. Og vet om det motsatte også.

Jeg tror at du mente nøyaktig det du sa når du sa det, men har i ettertid økt kompetansen og sett at TALLENE i seg selv betyr minst. Godt!

 

De som ikke har peiling på bremsing har vanligvis ikke peiling på mapping eller analysering av mappingen heller. Jeg mener derfor at disse burde utvise forsiktighet i forhold til hva og hvem de anbefaler at andre bør bruke. De VET jo egentlig ikke noe om nivået og når man så gjør ett nummer av å holde egne resultater og eget map hemmelig i tillegg så er det iallefall ikke spesielt tillitsvekkende, eller?

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

det er kun noen få som faktisk kan bygge motorer... biler som dragracere(kan ta med rally,rallycros+andre toppserier) som rs1000 sier, er motorer som faktisk blir brukt reel effekten som er der og må funke ellers hevder man seg selfølgig ikkje på løpa... hjelper lite med skryt i depoet og på lokal bensinstasjon/pub vis motor går i oppløsning på startstreken der den faktisk blir pressa til maks... men er heller ikkje noen spesialist på noen måte, men har sett mye av desse svere greiene som ikkje funker så godt som dei burde utifra "effekten" som er i dei. MEN reelt har ikkje mange av oss rå å bygge noe som er så extremt... så utifra det budsjettet dei fleste av oss har så er resultata ofte meget bra

Edited by twin turbo

trehjulsykel

Link to comment
Share on other sites

Dragracing er blandt de mest effektkrevende former for motorsport som finnes. Vidar Strand er så langt jeg kjenner, én av svært få nordmenn som bygger og mapper motorer som presterer i denne formen for motorsport hvor resultatene registreres, vurderes og TELLER.

 

Selv om han da ligger i norgestoppen så ligger han milevis bak de andre man ser i linkene pga mye større motorvolum.

Jeg hadde selvsagt mine mistanker om at noen i publiken ikke skulle klare å vurdere nivåforskjellen på motorene i linkene og finne dette uinteressant, men jeg tok sjansen likevel.

Det er bare å fjerne posten. :)

 

 

Hva med kompetansen og erfaringen som ligger bak disse resultatene da.

De som klarer å bygge og mappe slike motorer, både har og klarer fortsatt å bygge å mappe lite krevende budsjettmotorer hvor prestasjonene aldri skal avsløres også. Slike folk har vanligvis mye erfaring og i forhold til RESULTATER også talent.

 

Jeg skjønner absolutt hva du mener, men jeg mener å sammenligne kunnskap om mapping av biler som skal gå på gata eller på bane av og til (Cosworth), så mener jeg det blir feil å sammenligne dragracing på høyeste nivå, når det går på å sammenligne "Norge mot resten".

Og det tror jeg du også forstår.

Hva angår budsjett, tidsbruk etc. så er dette langt fra sammenlignbart.

 

At dragracing er beste måten å vurdere resultat av hvor godt bilen går er det jo ingen tvil om.

Men så er det jo også et viktig poeng at en bil kan gå ***** bra på dragracing og gå som en bøtte med dritt på vei/bane.

Dette går jo selvsagt på kjørbarhet og momentkurve, og det er jo dette spesielt du har vært en forkjemper for med effekt på 4000omdr på Cosworth.

Og dette støtter jeg fullt ut, og derfor jeg vil ha frem poenget mitt om at hvordan team'ene i verdenstoppen i dragracing mapper bilene sine har lite å si for hvem som er flinke til å mappe Cosworth motorer med datasprut.

 

Det er ingen tvil om at de store gutta i England som driver med dette på heltid, og har gjort det i årevis, med haugevis av kunder som står i kø,

og med et bilmiljø som vi bare kan drømme om her tillands mtp. kostnader, lover og regler, tilgang på deler etc. har en enorm fordel mot det vi har her tillands.

Men jeg syns ikke bilene de har kommet over med her har vært en åpenbaring. Norris Design sin Evo er vel den som har imponert mest.

Det har vært/er biler her tillands som har fungert på et meget høyt nivå i forhold til England også, må ikke glemme det.

Å dra alle over en kam her tillands på grunnlag av enkelte resultat, både av hensyn til begrensing til budsjett og eierønske, det syns jeg blir feil.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Komemr ann på bruken og da.

 

Er ett par stykker som har kjøpt biler fra blant annet sverige som har gått fælt på 402M for så og holde 3 runder på bane i Norge.

Banebil og draggbil er i alle fall to veldig forskjellige typer motorbygg med tanke på utvikling av varme og at det skal holde over tid.

Så hadde ikke sett meg blind på 402M tider osv. hvis jeg skulle bruke bilen til noe annet en det.

Granada MK1 Sta.Vogn Chevy V8 1977mod

Capri MK1 1300GT 2.0 Cosworth 1969mod

Chevy Silverado pickup 6.6TDI 2001mod

Chevy Corvette Stingray L82 1976mod

Link to comment
Share on other sites

Komemr ann på bruken og da.

 

Er ett par stykker som har kjøpt biler fra blant annet sverige som har gått fælt på 402M for så og holde 3 runder på bane i Norge.

Banebil og draggbil er i alle fall to veldig forskjellige typer motorbygg med tanke på utvikling av varme og at det skal holde over tid.

Så hadde ikke sett meg blind på 402M tider osv. hvis jeg skulle bruke bilen til noe annet en det.

 

effektmessig er vel 402m ganske bra måte å finne ut om effekten i motor, men rundetider kommer understell dekk+++ inn som viktige faktorer på tidene... men ja ein motor bygget for drag og endurancemotorer er to forskjellige bygge måter..

trehjulsykel

Link to comment
Share on other sites

4" inlet and 2" outlet

2.75" inlet and 2" outlet

3.00" inlet and 2" outlet (Alternate compact housing used on 2871R)

4" Inlet 2.5" Outlet (Alternate T04S Hsg like used on GT35R)

2.385" Inlet 2" Outlet (smallframe T3 used on some factory applications)

Super Compact housing used on the GT2554R

4" inlet and 2.5" outlet .70 A/R T04S frame

 

er det noken som kan sei meir om forskjelen på og event anbefaling?

det blir prata masse om eksos men lite om kompressor del.

ser det slik att det er kun dei med 4" inn som ein får med anti surge.

men noken seie att anti surge går utover andre ting, er det ein grunn til att noken velger ar.80 eksos for att turbo

spooler saktere opp enn att ein må holde igjen ein ar.63 for att den ikkje skal surge(vel å merke uten anti surge)!

er jo so inni f.... me alternativ :)

nokon som har noko lurt på lager ;)

det blir ar.63 eg går for på eksos og det eksos huset som rs 1000 viste meg so eg kan separere utgangene :)

komp. blir 7.6.

so har dere noko gode forklaringer og forslag so blir kontoen mindre fort:)

Link to comment
Share on other sites

men har sett mye av desse svere greiene som ikkje funker så godt som dei burde utifra "effekten" som er i dei. MEN reelt har ikkje mange av oss rå å bygge noe som er så extremt... så utifra det budsjettet dei fleste av oss har så er resultata ofte meget bra

Presis.

kermit racing her inne har en 4x4 vingebil med RS500 Gr.a motor på 511 hk, dvs nærmere 30 år gammelt motorsportoppsett.

For mer enn 5 år siden postet jeg dette.

Bergens suverent raskeste Cosworth stiller forresten ikke denne gangen, så da er det faktisk reelle muligheter for dere andre til å vinne :D

Dette har ikke endret seg. Tvert imot kan man utvide både Bergen og Cosworth til å inkludere større områder og flere bilmerker.

 

nokon som har noko lurt på lager ;)

det blir ar.63 eg går for på eksos og det eksos huset som rs 1000 viste meg so eg kan separere utgangene :)

komp. blir 7.6.

so har dere noko gode forklaringer og forslag so blir kontoen mindre fort:)

Som vanlig sier ikke jeg hva DU bør gjøre, bare hva jeg ville gjort i samme situasjon. Jeg hadde valgt 4", 2" A/R0,70 med anti surge option. Jeg vet ikke hva som er forskjellen på GT35R style kompressorkåpen og T04S style kompressorkåpen så her får selgeren forklare.

 

Disse andre og mindre kompressorkåpene tilbys til folk med tverstilte motorer med knøttsmå motorrom hvor det ikke er plass til de "store og gode" kompressorkåpene. Anbefaler at du vurderer å styre klar "drittkåper" som GT2871R og mindre. ;)

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde valgt 4", 2" A/R0,70 med anti surge option. Jeg vet ikke hva som er forskjellen på GT35R style kompressorkåpen og T04S style kompressorkåpen så her får selgeren forklare.

 

Er ikke T04S / GT35r kompressorhus 4"inn, 2,5" ut, ar .70 da?

 

Det var det vertfall på gt3582r'en jeg hadde.

 

Og T04E har 4"/2"/ar.60 som på f.eks. GT3076r?

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner absolutt hva du mener,

Ok. Det var derfor jeg mente at det ikke var urelevant.

At dragracing er beste måten å vurdere resultat av hvor godt bilen går er det jo ingen tvil om.

Men så er det jo også et viktig poeng at en bil kan gå ***** bra på dragracing og gå som en bøtte med dritt på vei/bane.

Helt sant, så hvorfor er det så mange som gjør akkurat dette da mon tro. BD16+ overalt, svær turbo osv på en registrert gatebil.

Dette viser mangel på motorforståelse m.v.. En kar her inne kjøpte seg en Cosworth med slik motor og kunne bare bruke 2. gear innenfor bygrensene. Han solgte den raskt.

du har vært en forkjemper for med effekt på 4000omdr på Cosworth.

Det er jeg enda. :)

Det er ingen tvil om at de store gutta i England som driver med dette på heltid, og har gjort det i årevis, med haugevis av kunder som står i kø,

og med et bilmiljø som vi bare kan drømme om her tillands mtp. kostnader, lover og regler, tilgang på deler etc. har en enorm fordel mot det vi har her tillands.

Så enkelt er det bare.

Men jeg syns ikke bilene de har kommet over med her har vært en åpenbaring.

Er det gatebilrølpet du mener nå? Hvor det hovedsaklig fyll, blårøykt, herjing, ødelegging og knulling som gjelder?

Tviler på at de seriøse i england ønsker seg dette som kundegruppe.

Det har vært/er biler her tillands som har fungert på et meget høyt nivå i forhold til England også, må ikke glemme det.

Javel? Og her kan du i fleng nevne?:

Å dra alle over en kam her tillands på grunnlag av enkelte resultat, både av hensyn til begrensing til budsjett og eierønske, det syns jeg blir feil.

Det er det og det er jeg klar over, men såpass må man ta i for å få folk til å tenke seg om og undersøke nærmere hvem man bør bruke og hvem man ikke bør bruke.

 

Er ikke både T04S og GT35R kompressorhus 4"inn, 2,5" ut, ar .70 da?

Det var det vertfall på gt3582r'en jeg hadde.

Jo det mener jeg også og derfor er det ikke helt klart hvorfor man må velge det ene eller det andre. De er tilsynelatende like.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Helt sant, så hvorfor er det så mange som gjør akkurat dette da mon tro. BD16+ overalt, svær turbo osv på en registrert gatebil.

Dette viser mangel på motorforståelse m.v.. En kar her inne kjøpte seg en Cosworth med slik motor og kunne bare bruke 2. gear innenfor bygrensene. Han solgte den raskt.

Nei, det kan du godt si.

Mangel på kompetanse og forståelse for hva som faktisk er viktig, er nok nøkkelordene dessverre.

Men da skal det også sies at jeg har sett biler med BD16+ kammer fungere bra, men på en bil som skal brukes på veien med normale utvekslinger og turtallsområder er jo dette selvfølgelig ikke en god løsning. Men point taken, selvfølgelig ;)

 

 

Det er jeg enda. :)

Regnet med det ja ;) Bra :)

 

Er det gatebilrølpet du mener nå? Hvor det hovedsaklig fyll, blårøykt, herjing, ødelegging og knulling som gjelder?

Tviler på at de seriøse i england ønsker seg dette som kundegruppe.

Rammen rundt gatebil kan selvfølgelig diskuteres. Men det kan dog ikke stikkes under en stol at dette er den største arenaen for trimmede biler her tillands.

Og som har fått enorm oppmerksomhet utenlands, også i England.

At det kommer flere og flere fra England viser jo også at de følger med på Gatebil.

Reyland, Norris, Gallagher etc. har jo tross alt tatt turen over for å delta/vise seg frem.

 

Det er det og det er jeg klar over, men såpass må man ta i for å få folk til å tenke seg om og undersøke nærmere hvem man bør bruke og hvem man ikke bør bruke.

Å få frem ønske om å vite litt mer før man kaster seg i noe, er jeg veldig med på.

 

Jo det mener jeg også og derfor er det ikke helt klart hvorfor man må velge det ene eller det andre. De er tilsynelatende like.

 

Ja, trodde igrunn det var snakk om samme greia.

Det sies jo tross alt at GT35 leveres med T04s hus så..

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Regnet med det ja ;) Bra :)

En bil blir bare ikke rask og velfungerende uten en god dreiemomentkurve og den enkleste måten å få frem dette er ved å holde fokus på effekten v/ 4000 o/min.

 

Svarer du på spørsmålet om hvilke du mener her?:

Det har vært/er biler her tillands som har fungert på et meget høyt nivå i forhold til England også, må ikke glemme det.
Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...