Jump to content

forslag til turbo og komp?


rapid

Recommended Posts

  • Replies 86
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

GRT-TBO-020 Garrett GT3071R Turbo Ball Bearing Turbo

Turbin_AR: 63

Select_Turbine_Housing_Style: GT_Internally_Wastegated

Compressor_Hsg_Style: 4inch_inlet_25inch_outlet_70AR_T04S

AntiSurge

Garrett_PN_Selection: 700177-5022S

ATP-FLS-075 5 bolt flange, for GT Internally Wastegated T3 exhaust housing

ATP-OIL-021 -4 size Oil inlet fitting for GT28/30/35R with built-in restrictor

ATP-FLA-010 Aluminum - Oil Drain Flange (GT/T25)

ATP-OIL-003 45 Degree 1/2" NPT to -10 AN

ATP-WGT-009 Internal Wastegate Bracket

ATP-WGT-025 Wastegate Actuator 28RS style, 14 PSI

då var det bestilt, so då er det berre å glede seg til jule gaven til seg sjølv :)

Link to comment
Share on other sites

Komemr ann på bruken og da.

 

Er ett par stykker som har kjøpt biler fra blant annet sverige som har gått fælt på 402M for så og holde 3 runder på bane i Norge.

Banebil og draggbil er i alle fall to veldig forskjellige typer motorbygg med tanke på utvikling av varme og at det skal holde over tid.

Så hadde ikke sett meg blind på 402M tider osv. hvis jeg skulle bruke bilen til noe annet en det.

Genuine Dragmotorer er ekstremt aggresivt satt opp. Enkelte kjører med så lite olje på motoren at oljelyset tennes fra ca. 390 M - 402,33 M. Dette fordi det gir de beste resultater.

Man kan ikke kjøpe en slik motor som er bygget for maks 9 sek. full gass drag av gangen og så kjøre rundt på bane med den. Man har 0 sjanse til å kjøle den tilstrekkelig ned og da raser det selvfølgelig.

 

Jeg er enig i siste setning, men synes samtidig at det blir å snu situasjonen på hodet.

Poenget mitt er at hvis man skal kjøpe seg en 600 hk motor, så avslører dragresultatet motorens praktiske egenskaper mye bedre enn ett bremsepapir. Liten vits å betale mye penger for alle hestene hvis bilen ikke har ytelser som står i stil.

 

GRT-TBO-020 Garrett GT3071R Turbo Ball Bearing Turbo

Turbin_AR: 63

Select_Turbine_Housing_Style: GT_Internally_Wastegated

Compressor_Hsg_Style: 4inch_inlet_25inch_outlet_70AR_T04S

AntiSurge

Garrett_PN_Selection: 700177-5022S

ATP-FLS-075 5 bolt flange, for GT Internally Wastegated T3 exhaust housing

ATP-OIL-021 -4 size Oil inlet fitting for GT28/30/35R with built-in restrictor

ATP-FLA-010 Aluminum - Oil Drain Flange (GT/T25)

ATP-OIL-003 45 Degree 1/2" NPT to -10 AN

ATP-WGT-009 Internal Wastegate Bracket

ATP-WGT-025 Wastegate Actuator 28RS style, 14 PSI

då var det bestilt, so då er det berre å glede seg til jule gaven til seg sjølv :)

Strålende.

Dette blir interessant!

Ser frem til at dette er ett option til GT3071R.

gt35%20ported%20shroud%20comp%20hsg.jpg

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Genuine Dragmotorer er ekstremt aggresivt satt opp. Enkelte kjører med så lite olje på motoren at oljelyset tennes fra ca. 390 M - 402,33 M. Dette fordi det gir de beste resultater.

Man kan ikke kjøpe en slik motor som er bygget for maks 9 sek. full gass drag av gangen og så kjøre rundt på bane med den. Man har 0 sjanse til å kjøle den tilstrekkelig ned og da raser det selvfølgelig.

 

Jeg er enig i siste setning, men synes samtidig at det blir å snu situasjonen på hodet.

Poenget mitt er at hvis man skal kjøpe seg en 600 hk motor, så avslører dragresultatet motorens praktiske egenskaper mye bedre enn ett bremsepapir. Liten vits å betale mye penger for alle hestene hvis bilen ikke har ytelser som står i stil.

 

 

Strålende.

Dette blir interessant!

 

 

Ja, helt klart en fordel at bilen går fort rett frem.

 

Men det jeg ville frem til er at folk har kjøpt (dine ord) svære greier før som har gått fort på 402M som skulle bli banebil. Og det har funket veldig dårlig. Bedre og ha litt mindre power de og bruke bilen mye på bane og heller se hva man klarer på 201M og 402M

Fks. Arnfinn som volvo som gikk hele helgen sist gatebil nå og kjørte 201M med 156km/t på eikås.

I mine øyne er det en sånn bil som er brukenes for vanlige dødlige. Som er int. i og bruke den mer en 10sec. om gangen 2-3 ganger i året.

Granada MK1 Sta.Vogn Chevy V8 1977mod

Capri MK1 1300GT 2.0 Cosworth 1969mod

Chevy Silverado pickup 6.6TDI 2001mod

Chevy Corvette Stingray L82 1976mod

Link to comment
Share on other sites

GRT-TBO-020 Garrett GT3071R Turbo Ball Bearing Turbo

Turbin_AR: 63

Select_Turbine_Housing_Style: GT_Internally_Wastegated

Compressor_Hsg_Style: 4inch_inlet_25inch_outlet_70AR_T04S

AntiSurge

Garrett_PN_Selection: 700177-5022S

ATP-FLS-075 5 bolt flange, for GT Internally Wastegated T3 exhaust housing

ATP-OIL-021 -4 size Oil inlet fitting for GT28/30/35R with built-in restrictor

ATP-FLA-010 Aluminum - Oil Drain Flange (GT/T25)

ATP-OIL-003 45 Degree 1/2" NPT to -10 AN

ATP-WGT-009 Internal Wastegate Bracket

ATP-WGT-025 Wastegate Actuator 28RS style, 14 PSI

då var det bestilt, so då er det berre å glede seg til jule gaven til seg sjølv :)

 

Hvor mye må du ut med for dette?

Link to comment
Share on other sites

Ja, helt klart en fordel at bilen går fort rett frem.

 

1. Men det jeg ville frem til er at folk har kjøpt (dine ord) svære greier før som har gått fort på 402M som skulle bli banebil. Og det har funket veldig dårlig.

2. Bedre og ha litt mindre power de og bruke bilen mye på bane og heller se hva man klarer på 201M og 402M.

Fks. Arnfinn som volvo som gikk hele helgen sist gatebil nå og kjørte 201M med 156km/t på eikås.

I mine øyne er det en sånn bil som er brukenes for vanlige dødlige. Som er int. i og bruke den mer en 10sec. om gangen 2-3 ganger i året.

1. Det er helt rett så det står jeg for.

2. Det er helt nøyaktig dette jeg mener og Arnfinn sin Volvo er ett stålende eksempel på akkurat dette.

3. Den motoren ble spec. og bygget for å få ett godt og holdbart resultat på ett lavt budsjett og likevel ble resultatet såpass godt som det ble. Det er fremdeles endel å hente her. Eldgammel Cosworth spec. oppskrift på Volvomotor. ;)

Husk også at han spant seg til 156 km/t og at han ikke ladet "skikkelig".

Med nyere dekk, bedre grep og "korrekt" ladetrykk så kan vi forvente forbedring.

(Hvorfor presterer ikke Cosworthene det samme?)

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Hvor mye må du ut med for dette?

9100kr for turbo med frakt.

bestilte også masse koplinger og div greier,siden tess her er heilt ****** skadde i haue sitt! dei nekter å selge noke vist deihar mistanke til att

det skal brukes i bil):

so det kom i 12 totalt. spurte om dei kunne pynte på prisen slik att tollen blir betre,so vi får sjå når pakken kjem:)

der er compbrake veldig bra handla der for 4500 pund for eit par år siden og dei skreiv berre 600 pund på kviteringen. kalte alt berre for brake kit:)

Link to comment
Share on other sites

koffor i alle dager skal ikke tess selge til bilrelaterte greier? :S

fordi det var ein som fekk haveri på ein olje slange som dei hadde presset for 25år siden, på sikert ei opel captein eller noko!

siden har dei ikkje ville hjelpe noken som skal bruke det til bil.. håplaust!

 

dei selger men ikkje til styring og bremser...

her selger ikkje dei ein kjølevatn slange eingang!

har fått kjøpt ein gang og då sa eg det var til gravemaskin:)

Link to comment
Share on other sites

dei kan ikkje nekte deg å kjøpe, du har heller ingen plikt å oppgji kva det skal brukes til, så lenge du veit kva du skal ha så er det bare å spørre etter det. men som sagt bremser og styring har dei ikkje godkjent utstyr til, så dei bør ein ikkje kjøpe der heller(akkuratt servo er ikkje noe problem anna enn på papiret)

trehjulsykel

Link to comment
Share on other sites

Ja ser ikke helt problemet der egentlig. du skal jo "ikke" bruke det til bil

det er ikkje so lett med dei gutta(pensjonistene) der ):

men wuerth holder på å lage seg slange verksted no so det blir nok go ordning ein gang i framtiden.

dei har til å med sakt att dei skal presse bremse slanger for motorsport bruk når dei er oppe å går :)

Edited by rapid
Link to comment
Share on other sites

1. Det er helt rett så det står jeg for.

2. Det er helt nøyaktig dette jeg mener og Arnfinn sin Volvo er ett stålende eksempel på akkurat dette.

3. Den motoren ble spec. og bygget for å få ett godt og holdbart resultat på ett lavt budsjett og likevel ble resultatet såpass godt som det ble. Det er fremdeles endel å hente her. Eldgammel Cosworth spec. oppskrift på Volvomotor. ;)

Husk også at han spant seg til 156 km/t og at han ikke ladet "skikkelig".

Med nyere dekk, bedre grep og "korrekt" ladetrykk så kan vi forvente forbedring.

(Hvorfor presterer ikke Cosworthene det samme?)

 

Ugg ja. cossiene var milevis unna denne dagen.

 

jeg hadde 145km/t

Tommy w 143km/t

Roger 145km/t

 

Satse på det går bedre i 2013 og at folk med ford og cossie stiller til start. :)

Granada MK1 Sta.Vogn Chevy V8 1977mod

Capri MK1 1300GT 2.0 Cosworth 1969mod

Chevy Silverado pickup 6.6TDI 2001mod

Chevy Corvette Stingray L82 1976mod

Link to comment
Share on other sites

Ugg ja. cossiene var milevis unna denne dagen.

 

jeg hadde 145km/t

Tommy w 143km/t

Roger 145km/t

 

Satse på det går bedre i 2013 og at folk med ford og cossie stiller til start. :)

Presis, og når Petter har kjørt 146 km/t med helt original motor med T3 turbo + steg 3 sats, da er det noe som skurrer. Vossingen kjørte 153 km/t med lavkomp. T34, BD14 innsugskam og grådyser.

 

Det er heldigvis saker og ting på gang rundtomkring med gode og fornuftige oppgraderinger så 2013 ser ut til å kunne bli en interessant sesong.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Ugg ja. cossiene var milevis unna denne dagen.

 

jeg hadde 145km/t

Tommy w 143km/t

Roger 145km/t

 

Satse på det går bedre i 2013 og at folk med ford og cossie stiller til start. :)

 

Drit i farten, det er tiden som gjelder! :P

 

Det er heldigvis saker og ting på gang rundtomkring med gode og fornuftige oppgraderinger så 2013 ser ut til å kunne bli en interessant sesong.

 

Jasså? :)

Har du noe på gang RS1000? ;)

1990 Sierra RS Cosworth 4x4

1990 Sierra 2.0 Doch 4x4

2004 Passat tdi 4-motion

Link to comment
Share on other sites

Drit i farten, det er tiden som gjelder! :P

Jasså? :)

Har du noe på gang RS1000? ;)

Det er i grunnen sant, men da blir det enda værre. 8,0 en rekke ganger og 7,85 sek. på det ene draget. Fremdeles med T3 turbo. Faktisk 2wd T3, men "massert."

Ja, det vil jeg mene.

Hehehe, neida.. :blush:

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

noken som kjenne til pureperformancemotorsport.com i australia?

har bra utvalg av stempler og råder til cosworth ++++

flere og flere som kun selger std.comp.

 

 

Har ventet på riktige råder derfra i ca.2 måneder...

 

Det de har på lager kommer ganske kjapt , men ekstremt trege ellers.

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Link to comment
Share on other sites

låner tråden litt:

 

lurer litt på dette oppsett av yb-motor:

 

7,6:1 komp-forhold

bd14 kammer eller ab07 kammer

gt307r full size (A/r .63 eksoshus?)

org. topp.(uportet)

4wd manifold

4wd innsug med omsveiset hals

tenningsforsterker og coil

 

Jakten på effekt og moment i tidlig som mulig og samtidig få ca.450-500hk topp. Og uten å få surge-problemer.

 

har det noen fordeler å øke rådelengden på sånt oppsett som dette?

Ser wiseco, wøssner og div andre ettermarkedet stempler har ferdig lomma stempler. Holder dem lommene til bd14 kammer f.eks?

Dem dobble ventilfjærene som kan monteres uten å gjøre noe. Er det slutt på knekte fjærer problemet?

 

Mener jeg så et effekt kurve i kentcams katalog for ab07 kammer. som hadde ca. 300hk ved 4000rpm eller rundt der. men greier ikke finne det igjen.

 

har ikke tenkt å ta opp kampen på effekt registeret til kermit her inne, bare ha sagt det. Men hadde vært fint å hatt litt(egentlig en del mere) mere enn 100-150hk ved 4000rpm som en del norske cosworth motorer har hatt igjennom tidene her til lands.

 

Bilen skal brukes hovedsakelig til å sladde og herje på bane/is-kjøring. Mulig jeg prøver å kjøre dragrace også, men kun for moro skyld.

Link to comment
Share on other sites

lommene er ok ja. okt lengde på råder er vel meir ved høgre turtall++ std råder holder i massevis, men er tyngre enn andre H-I beam stålråder.. når det gjelder knekte fjører så trur eg dette er ordnet. eg har forsåvidt eit nytt fjørsett som eg ikkje kommer til å bruke likevel, da eg kommer til å kjøpe komplett kam,løfter,fjøre og retainere til den motoren dei blei kjøpt til pga heva turtallregister. burde vel porta toppen til oppsettet for å hente ut potensialet.

trehjulsykel

Link to comment
Share on other sites

låner tråden litt:

 

lurer litt på dette oppsett av yb-motor:

 

7,6:1 komp-forhold

bd14 kammer eller ab07 kammer

gt307r full size (A/r .63 eksoshus?)

org. topp.(uportet)

4wd manifold

4wd innsug med omsveiset hals

tenningsforsterker og coil

 

Jakten på effekt og moment i tidlig som mulig og samtidig få ca.450-500hk topp. Og uten å få surge-problemer.

 

har det noen fordeler å øke rådelengden på sånt oppsett som dette?

Ser wiseco, wøssner og div andre ettermarkedet stempler har ferdig lomma stempler. Holder dem lommene til bd14 kammer f.eks?

Dem dobble ventilfjærene som kan monteres uten å gjøre noe. Er det slutt på knekte fjærer problemet?

 

Mener jeg så et effekt kurve i kentcams katalog for ab07 kammer. som hadde ca. 300hk ved 4000rpm eller rundt der. men greier ikke finne det igjen.

 

har ikke tenkt å ta opp kampen på effekt registeret til kermit her inne, bare ha sagt det. Men hadde vært fint å hatt litt(egentlig en del mere) mere enn 100-150hk ved 4000rpm som en del norske cosworth motorer har hatt igjennom tidene her til lands.

 

Bilen skal brukes hovedsakelig til å sladde og herje på bane/is-kjøring. Mulig jeg prøver å kjøre dragrace også, men kun for moro skyld.

450 - 500 hk med bra register og original uportet topp er ingen god idé. Foreslår at porting vurderes her.

Lengre råder krever i tillegg nye stempler. Hvis man vil ta på seg ett slikt utlegg så bør man vurdere å eksenterslipe veiven til 81 mm slaglengde. Først da får man en forbedring i resultatet som står i stil til utlegget.

 

Resultatet med AB07 kammer finnes på katalogside 15 her: http://kentcams.com/documents/downloads/KentCamsBrochure07%281%29.pdf

 

Med + 4 mm slaglengde er nok 300 hk v/ 4000 ingen problem med det oppsettet du har nevnt her. B)

 

Surge vil du alltid kunne unngå ved å bruke en Turbosmart eBoost-2.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

1.a.Ved å endre slaglengden til 81mm. hvilken volum ender man oppi da?

b. Hvor lange råder skal passe til dette? Og hvilke stempler blir brukt?

2.Hvor går grensen ved å bruke uportet topp?

3.Noen som vet hva motor/turbo Spec det er på denne "AB07 motoren" i kentcams katalogen?

- Er veldig nysgjerrig på denne motoren her. Det er ingen tvil at denne her er artig å kjøre.

4.Må man ha dobble ventilfjærer ved å bruke bd14/Ab07?

 

5.a.Er det noen enkle oppsett som gir mye kjøre glede ved å kun bytte hoved deler som kammer og turbo?

b. bør man porte toppen uansett?

6.Bør man f.eks. bruke kun bd14 på innsug og org. eksos kam? for å best mulig spool opp? Andre forslag?

 

Takk for svarene,så langt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...