Jump to content

forslag til turbo og komp?


rapid

Recommended Posts

hei.

ønsker forslag til turbo og komp. som kan passe til resten av oppsett:)

 

200 blokk med balansert veiv,normaliserte og vekt justerte org.råder

topp 400-450hk portet (ebb) catcams dobble fjærer,bd10 eksos og bd14 inn (newman)

autospecilisten plenium,2wd eksos manifold,simens deka 630cc dyser.

 

det eg sjølv har tenkt på er gt3071 med .72 A/R (For Cosworth housing) og 7,6 komp.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 86
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Støtter forslaget ditt om 7,6:1 og Garrett GT3071R.

 

Personlig hadde jeg aldri vurdert noe annet enn ett A/R0.63 turbinhus i GT utførelse, dvs. ett slikt:

internalgate_option.jpg

 

Dette er ett moderne og effektiv turbinhus som du, hvis ønskelig, kan lage doble Downpipes til.

Én stor downpipe til å lede turbineksosen og én mindre til eksosen fra WG. På denne måten unngår man uheldig turbulens rett etter turbinhjulet og oppnår således samme, eller større, fordeler enn med ekstern wg. ;)

 

I den senere tid har jeg hørt flere si at dette ATP AR0.72 Cosworth turbinhuset fungerer uvanlig dårlig.

Resultater som jeg har sett viser det samme.

Foreslår derfor at du vurderer å styre klar dette og heller legger noe ekstra tid og krefter i å lage doble downpipes som helt sikker gir deg ett glimrende resultat med A/R0,63 GT turbinhuset.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke kjøpe en EFR?

Det er i utgangspunktet ett godt spørsmål. En bilkjommi kjører EFR6758 på sin Cosworth med godt resultat. (Kun 1,5 BAR enda pga dyser og chip.)

Noe av forklaringen er nok at folk ikke vet hvilken EFR turbo de bør kjøpe, men ALLE vet etterhvert at GT3071R alltid leverer gode resultater.

 

Hvis vi ser på EFR6758 som leverer 49 lb/min med luft (GT3071R leverer 50 lb/min.) så leveres denne bare med T25A/R0,64 turbinhus. Dette turbinhuset er ikke bolt on på noen Cosworthmanifold.

 

Neste EFR turbo på listen er EFR7064. Denne kan kun leveres med følgende turbinhus:

The EFR 7064 is available in (3) different turbine housing configurations:

■0.83 A/R T3 undivided (Internal WG)

■0.92 A/R T4 twinscroll (Internal WG)

■1.05 A/R T4 twinscroll (External WG)

 

Det leveres altså ikke en turbokombinasjon som er lettmontert og tilsvarende gunstig som en T34A/R0,55 eller GT3071RA/R0,63 til en 2,0L Cosworth med 3,62-4:1 diff., altså med T3 undivided turbinhus i A/R forhold rundt 0,63.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Støtter forslaget ditt om 7,6:1 og Garrett GT3071R.

 

Personlig hadde jeg aldri vurdert noe annet enn ett A/R0.63 turbinhus i GT utførelse, dvs. ett slikt:

internalgate_option.jpg

 

Dette er ett moderne og effektiv turbinhus som du, hvis ønskelig, kan lage doble Downpipes til.

Én stor downpipe til å lede turbineksosen og én mindre til eksosen fra WG. På denne måten unngår man uheldig turbulens rett etter turbinhjulet og oppnår således samme, eller større, fordeler enn med ekstern wg. ;)

 

I den senere tid har jeg hørt flere si at dette ATP AR0.72 Cosworth turbinhuset fungerer uvanlig dårlig.

Resultater som jeg har sett viser det samme.

Foreslår derfor at du vurderer å styre klar dette og heller legger noe ekstra tid og krefter i å lage doble downpipes som helt sikker gir deg ett glimrende resultat med A/R0,63 GT turbinhuset.

Hva er det som fungerer så dårlig med ATP AR0.72 Cosworth turbinhuset?

Link to comment
Share on other sites

Støtter forslaget ditt om 7,6:1 og Garrett GT3071R.

 

Personlig hadde jeg aldri vurdert noe annet enn ett A/R0.63 turbinhus i GT utførelse, dvs. ett slikt:

internalgate_option.jpg

 

Dette er ett moderne og effektiv turbinhus som du, hvis ønskelig, kan lage doble Downpipes til.

Én stor downpipe til å lede turbineksosen og én mindre til eksosen fra WG. På denne måten unngår man uheldig turbulens rett etter turbinhjulet og oppnår således samme, eller større, fordeler enn med ekstern wg. ;)

 

I den senere tid har jeg hørt flere si at dette ATP AR0.72 Cosworth turbinhuset fungerer uvanlig dårlig.

Resultater som jeg har sett viser det samme.

Foreslår derfor at du vurderer å styre klar dette og heller legger noe ekstra tid og krefter i å lage doble downpipes som helt sikker gir deg ett glimrende resultat med A/R0,63 GT turbinhuset.

 

takker :)

godt poeng med det om downpipen delt.

men so har vi det evige dikusjons temaet( baktrykk) :)

veit att til gate er 0.63 huset midt i blinken,men til bane og lange stigninger der 3.og 4.gear blir tømt!

er vell kansje ikkje eit problem siden det ikkje er so sinte kammer?

Link to comment
Share on other sites

Hva er det som fungerer så dårlig med ATP AR0.72 Cosworth turbinhuset?

På generelt grunnlag er det slik at ett godt turbinhus hjelper turboen å spool tidlig og hardt, men uten at baktrykket ved fullt effektuttak blir uheldig høyt.

Ett dårlig turbinhus klarer ikke dette.

 

ka er forskjellen?

 

Garrett_PN_Selection: 700177-5023S

Garrett_PN_Selection: 700177-5022S

 

har hørt det skal vere noken lager som er plastik holdere inni??

Det er forskjeller på varmedekselet. Jeg ville valgt 700177-5022 utgaven.

 

takker :)

godt poeng med det om downpipen delt.

men so har vi det evige dikusjons temaet( baktrykk) :)

veit att til gate er 0.63 huset midt i blinken,men til bane og lange stigninger der 3.og 4.gear blir tømt!

er vell kansje ikkje eit problem siden det ikkje er so sinte kammer?

Husk at mange Cosworther går med t34 og A/R0.48 turbinhus uten problemer.

RS500 gikk med A/R0,63 så dette er det rette valget til en Cosworth gatebil med GT3071R turbo slik jeg ser det.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

For at man skal få utnyttet et .63 hus på gt3071r må man ha en GODT portet topp samt skikkelige kammer matchet til oppsettet. Denne turboen leverer store mengder luft på 2bar, så motoren din må være klar for å pumpe unna dette for å unngå surge. Det kan og være du må til med elektronisk ladetrykkstyring for å holde deg unna surge, for denne turboen spooler kjapt.

 

Har akkurat samme turbo selv, Engelsk turbo med kulelagerhus i stål, 0.63 turbinhus og ekstern wg. Spooler utrolig kjapt, men går rett i surge på min motor uten nevneverdig porting og orginalkammer. Må holde den på 1,5bar for at den ikke skal gå i surge under spoolup. Porting og en innsugskam blir neste for min del :)

 

Jeg antar EBB kan svare deg på hva slags porting du har og om den "holder".

Edited by armani

2wd sierra cosworth

Link to comment
Share on other sites

For at man skal få utnyttet et .63 hus på gt3071r må man ha en GODT portet topp samt skikkelige kammer matchet til oppsettet. Denne turboen leverer store mengder luft på 2bar, så motoren din må være klar for å pumpe unna dette for å unngå surge. Det kan og være du må til med elektronisk ladetrykkstyring for å holde deg unna surge, for denne turboen spooler kjapt.

 

Har akkurat samme turbo selv, Engelsk turbo med kulelagerhus i stål, 0.63 turbinhus og ekstern wg. Spooler utrolig kjapt, men går rett i surge på min motor uten nevneverdig porting og orginalkammer. Må holde den på 1,5bar for at den ikke skal gå i surge under spoolup. Porting og en innsugskam blir neste for min del :)

 

Jeg antar EBB kan svare deg på hva slags porting du har og om den "holder".

Hvilken kompressorkåpe valgte du?

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

jeg har 2, begge AR50, en 2,75" inn og en 4" inn uten antisurge.

Hvorfor valgte du ikke antisurge? Har du ikke sett hvor mye det kan tilføre?

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Ifølge Arve så har ikke han heller antisurge, så du kan spørre Julian?

Det stemmer, men så har han også det jeg velger å kalle en "Hyperspec." motor.

Disse Engelske Cosworthmotorgigantene VET å velge motorspec. som gjør antisurge unødvendig. Vi amatører derimot...

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Det er i utgangspunktet ett godt spørsmål. En bilkjommi kjører EFR6758 på sin Cosworth med godt resultat. (Kun 1,5 BAR enda pga dyser og chip.)

Noe av forklaringen er nok at folk ikke vet hvilken EFR turbo de bør kjøpe, men ALLE vet etterhvert at GT3071R alltid leverer gode resultater.

 

Hvis vi ser på EFR6758 som leverer 49 lb/min med luft (GT3071R leverer 50 lb/min.) så leveres denne bare med T25A/R0,64 turbinhus. Dette turbinhuset er ikke bolt on på noen Cosworthmanifold.

 

Neste EFR turbo på listen er EFR7064. Denne kan kun leveres med følgende turbinhus:

The EFR 7064 is available in (3) different turbine housing configurations:

■0.83 A/R T3 undivided (Internal WG)

■0.92 A/R T4 twinscroll (Internal WG)

■1.05 A/R T4 twinscroll (External WG)

 

Det leveres altså ikke en turbokombinasjon som er lettmontert og tilsvarende gunstig som en T34A/R0,55 eller GT3071RA/R0,63 til en 2,0L Cosworth med 3,62-4:1 diff., altså med T3 undivided turbinhus i A/R forhold rundt 0,63.

 

 

Så jeg tolker det slik at du mener at 7064 med a/r 0.83 og T3 ikke vil være en optimal kombinasjon på 2.0L cosworth med tanke på spool...

Link to comment
Share on other sites

Så jeg tolker det slik at du mener at 7064 med a/r 0.83 og T3 ikke vil være en optimal kombinasjon på 2.0L cosworth med tanke på spool...

Nå må jeg trø forsiktig her slik at sjansene for misforstålser reduseres til ett minimum.

Problemet med Cosworth er først og fremst diff.utvekslingen. Svært få andre biler med 2,0L motor går med så tung utveksling, så kort innsugsmanifold og så kort slaglengde på veivakslingen som Cosworthene gjør. (så kommer MT-75 gearkassen og gjør vondt værre.)

 

Denne kombinasjonen stiller uvanlig krav til turboens egenskaper. Cosworth er derfor stort sett den eneste bilen som fungerer med T34A/R0,48 turbo.

 

Jeg må presisere at jeg IKKE VET, men jeg vil TRO og TIPPE at en EFR7064 med A/R0,83 turbinhus vil fungere bedre enn GT3071R med A/R0,82 turbinhus på en 4x4 manifold.

Dette er derfor en mulighet.

EFR7064 vil også være ett bra valg hvis man kjører 4,11:1 diff. og turtallsvillige kammer, men slike kammer fortjener pulssplitt grenrør og da er det twin scroll turbinhus som gjelder.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg valgte GT3071r pga den yter veldig godt over et stort register. Min motor er en orginal 2liter uten stroker veiv, så pumpekapasiteten er begrenset sammenlignet med en stroker som Arve sin. Dette gjør at jeg skal bytte til 0.82 turbinhus, ettersom det er dette som blir anbefalt på normale 2liter Cosworth-motorer av de fleste i England. Å anbefale 0.63 til en normal motor, basert på din erfaring fra Arves "hyperspec"-motor blir helt feil, da de vil gå rett i surge uten vesentlige tiltak. Toppeffekten vil bli drept av antisurgehuset. Mark Shead og flere andre anbefaler aldri denne turboen med noe annet enn 0.82 huset, selv på sine motorer med porta topper og egenspec kam.

 

Toppen min skal portes med korrekt profil for å få opp pustekapasiteten / gasshastighet. Kombinert med en god innsugskam (som jeg velger selv) har jeg tro på at resultatet blir veldig bra. Surge holder jeg meg unna med EBC, og jeg valgte IKKE antisurgehus pga. det ødelegger turboens egenskaper på høy effekt, Om den spooler 250rpm tregere pga litt redusert gain i ebc gjør meg ikkeno, den vil uansett gå utrolig bra med dette oppsettet. (bedre enn hvilken som helst T34). Jeg er fornøyd med rundt 480hk på denne turboen.

 

At Arves motor blir sett på som "standarden" mener jeg er feil, da denne er såpass stroket at den ikke lenger er en cosworth-motor. Man kan sammenligne den med 2,2litern fra Toyota Celica, som kan dra ut 1000hk.

Uavhengig av Arve sin motor ville jeg personlig valgt A/R0,63 turbinhus til en GT3071R, men jeg ville nok byttet kammer hvis jeg valgte å kjøpe en såpass stor turbo som dette.

Forøvrig mener jeg at Arve sin hyperspec.motor bare er representativ for seg selv og lite annet. At en 750 hk turbo NESTEN spooler like tidlig eom en GT3071R viser vel dette?

 

Du er i det påståelige hjørnet i dag og det du poster her står for din regning. Jeg anbefaler sjelden noe som helst annet enn at man foretar VURDERINGER!!

Som motorbygger og selger er man avhengig av betalende kunder. Hvis GT3071R leverer høyere TALL og samtidig unngår surge med A/R0,82 turbinhus samtid som man kan bruke en rimeligere kompressorkåpe uten antisurge, så velger man selvsagt dette.

 

Hvis A/R0,63 rett og slett er unødvendig lite til en GT3071R og man bør bruke A/R0,82 turbinhus i stedet, da anbefaler jeg virkelig at man seriøst VURDERER EFR7064A/R0,83.

 

Vi ser jo at as sin Capri spesial har tilfredsstillende spool med A/R0,82 på en GT3076R som er mye tregere enn GT3071R så jeg ser poenget, men uten at dette gjør at jeg endrer oppfating.

Grunnen er at alle tenker bremsepapirer og full gass selv om dette i praksis ikke brukes med enn maks 5% av tiden.

Opplevelsen av hva som skjer mellom 10 og 50% gasspådrag på moderate turtall betyr ENORMT mye mer for kjøre- og eiergleden og mindre turbinhus hjelper mye her. Hvis ikke hadde A/R0,48 turbinhus på T34 være 100% unødvendig, ikke sant?

 

Planen din virker iallefall å være gjennomtenkt så resultatet blir nok bra.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Hvilken kompressorkåpe valgte du?

eg tenkte på det 4" inlet and 2.5" outlet .70 A/R T04S frame.

på escorten min kjørte eg gt2871r med .63 eksos(t3) 0g .70 komp. på orginal t25 motor med L8 og haldorsen chip 620cc simens deka.

var greit drag i den på 2bar og ingen surge. hadde 2bar ved ca 3400-3500.

so håper denne svelger det:)

Link to comment
Share on other sites

For at man skal få utnyttet et .63 hus på gt3071r må man ha en GODT portet topp samt skikkelige kammer matchet til oppsettet. Denne turboen leverer store mengder luft på 2bar, så motoren din må være klar for å pumpe unna dette for å unngå surge. Det kan og være du må til med elektronisk ladetrykkstyring for å holde deg unna surge, for denne turboen spooler kjapt.

 

Har akkurat samme turbo selv, Engelsk turbo med kulelagerhus i stål, 0.63 turbinhus og ekstern wg. Spooler utrolig kjapt, men går rett i surge på min motor uten nevneverdig porting og orginalkammer. Må holde den på 1,5bar for at den ikke skal gå i surge under spoolup. Porting og en innsugskam blir neste for min del :)

 

Jeg antar EBB kan svare deg på hva slags porting du har og om den "holder".

kor mange rpm har du når den begynner spoolup å ta av? kor masse lader du lenger oppe?

har liggende turbosmart 2 60psi ladetrykk kontroll so den må vell til vist ikkje den svelger det :)

er alle dei på atp turbo med plastik kule holdere? har du noko dele.nr på lager hus me stål?

opnet ein i dag som har kjørt med uten vatn!! såg ikkje bra ut :)3kuler som har vert i samme hul :)

Link to comment
Share on other sites

rs 1000.

du er vel fra bergens traktene so du kan sikkert tipse om nokon so kan mappe bilene mine/våres. eg har ein med autronic sm4 og so ein med L8.

har fleire kompiser som vil mappe sine også som kjører autronic og haltec.

driv rune haldorsen på enda med chip? er begynt å bli nokon år siden eg var i bergen å styra,so kjenne ikkje so masse til det lenger :)

Link to comment
Share on other sites

rs 1000.

du er vel fra bergens traktene so du kan sikkert tipse om nokon so kan mappe bilene mine/våres. eg har ein med autronic sm4 og so ein med L8.

har fleire kompiser som vil mappe sine også som kjører autronic og haltec.

driv rune haldorsen på enda med chip? er begynt å bli nokon år siden eg var i bergen å styra,so kjenne ikkje so masse til det lenger :)

 

Rune holder på med chipping enda ja.

Skal du mappe Autronic, finnes det vel egentlig bare to-tre stykker her. Polly, Raimond og EBB. Raimond har jeg brukt, og han vet hva han driver med ;) Polly er ikke akkurat billig, og har lite kjennskap til Cosworth motorer når det gjelder bremsing.

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

Rune holder på med chipping enda ja.

Skal du mappe Autronic, finnes det vel egentlig bare to-tre stykker her. Polly, Raimond og EBB. Raimond har jeg brukt, og han vet hva han driver med ;) Polly er ikke akkurat billig, og har lite kjennskap til Cosworth motorer når det gjelder bremsing.

då blir vel det raimond, siden han er nærmest, er ein i sogndal,men han trur ikkje eg har bremset so masse cosworth,so er det mest vems han styrer med.

men raimond er vel seriøs?

Link to comment
Share on other sites

då blir vel det raimond, siden han er nærmest, er ein i sogndal,men han trur ikkje eg har bremset so masse cosworth,so er det mest vems han styrer med.

men raimond er vel seriøs?

 

Raimond er absolutt til å anbefale. Er vel han som har bremset flest Cosworth etterhvert, og han er rimelig på det også :)

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...