Jump to content

Varmesete


Kimmelim

Recommended Posts

Varmen I førersetet mitt har tatt kvelden. Har tatt det for god fisk at trådene har røket I puta. Hvis jeg ikke tuller helt er det barme I både sete og rygg? Henger disse sammen slik at om tråden ryker i puta blir også varmen I ryggen borte? Null varme noen av stedene hos meg. Har sportsseter med ventilering.

 

Noen som eventuelt har anelse om pris for bytte av setevarmer?

2005 Ford Mondeo 2.2l TDCI Ghia X stv.

Link to comment
Share on other sites

Varmen I førersetet mitt har tatt kvelden. Har tatt det for god fisk at trådene har røket I puta. Hvis jeg ikke tuller helt er det barme I både sete og rygg? Henger disse sammen slik at om tråden ryker i puta blir også varmen I ryggen borte? Null varme noen av stedene hos meg. Har sportsseter med ventilering.

 

Noen som eventuelt har anelse om pris for bytte av setevarmer?

 

Jeg har samme problem. Det lyser rødt i indikatoren i bryteren som normalt. Men ingen varme i førersetet. Passasjer setet fungerer som normalt. Slik jeg har forstått det så er det kun en sikring for begge setevarmerene.. og den er ikke gåen. Jeg har også kjøling i setet i form av en vifte, denne fungerer fortsatt. Jeg antar også at det er varmeelementet som er gåent. For å skifte denne må en ta av hele trekket på setet.. altså løsne på alle stiftene under osv.. så en litt større operasjon..

2004 mod. | Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia X | 5-tronic automat | 115hk | stasjonsvogn

2000 mod. | Volkswagen Passat 1.6i | 5-trinn manuell | 100hk | stasjonsvogn

1990 mod. | Opel Vectra 2.0i | 5-trinn manuell | 90hk | sedan

1981 mod. | VW Passat 1.6 | 5-trinn Formel-E | 75hk | combicoupe

Link to comment
Share on other sites

Kvier meg også for å fjerne setetrekket for å komme til. Regner som sagt med at det nok er elemtet som er gått, men blei litt usikker siden varmen er borte i både rygg og pute. Hadde kanskje trodd at det var to separate enheter.

2005 Ford Mondeo 2.2l TDCI Ghia X stv.

Link to comment
Share on other sites

Pleier å væra ett element for ryggen å ett for puta ja..

Da er isåfall begge gåen med meg, men jeg lurer på om det kan være en defekt kabel f.eks kan ha blitt ødelagt når setet flyttes på..

 

Ryker en av de, så virker ikke det andre heller. Sittepute elementet er det vanlige, som ryker. Har byttet mangen slike.

Du som har byttet mange, kan du fortelle oss andre hvordan man skifter disse og vanskelighetsgraden for som ikke jobber på bilverksted? Er vel litt "skummelt" å jobbe med seter som har sideairbag også?!

2004 mod. | Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia X | 5-tronic automat | 115hk | stasjonsvogn

2000 mod. | Volkswagen Passat 1.6i | 5-trinn manuell | 100hk | stasjonsvogn

1990 mod. | Opel Vectra 2.0i | 5-trinn manuell | 90hk | sedan

1981 mod. | VW Passat 1.6 | 5-trinn Formel-E | 75hk | combicoupe

Link to comment
Share on other sites

For vår del er det nok en 3 åring som har stått i setet når pappa'n vasker bil... Uansett, den er defekt og må skiftes.

2004 mod. | Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia X | 5-tronic automat | 115hk | stasjonsvogn

2000 mod. | Volkswagen Passat 1.6i | 5-trinn manuell | 100hk | stasjonsvogn

1990 mod. | Opel Vectra 2.0i | 5-trinn manuell | 90hk | sedan

1981 mod. | VW Passat 1.6 | 5-trinn Formel-E | 75hk | combicoupe

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 4 weeks later...

Hadde samme problemet men det var en enkel fiks :D

kan ikke garantere at alt stemmer, men det var sånn eg fikset problemet

 

 

 

Husk og les gjennom alt så ingeting kommer som en overaskelse

ALLE GULE KABLER OG KONTAKTER ER AIRBAG!!

 

Du trenger:

 

Ca. 1-3 timer

fastnøkkel/pipe 7mm, 10mm.

Torks TX50 og TX15

Stjerne-jern (helst philips PH1)

Loddebolt + tinn

Elektro Teip eller krympestrømpe (2.4mm eller 3.2mm)

Noen strips kan ver greie og bruke for og feste kablene.

Gjerne litt lim

 

1. Heis sete helt opp. (for og løsne setebelte)

2. Koble fra batteriet på bilen (10mm pipe/fastnøkkel) og vent 15-20min (Vis ikke kan du få airbag feil)

3. Mens du venter kan du skru løs sete, (2 bolter framme og 4 bak (10mm pipe/fastnøkkel) under 2 deksler (stjerne-jern)). Husk og at setebelte må skrus av sete med tork TX50.

4. Når dei 15-20 minuttene er ferdige. Skru løs kontakten under sete (7mm pipe/fastnøkkel).

5. Ta ut sete.

6. Løsne dekslene på hver side av setet (1 bolt TX15 tror eg på hvert deksel (på insiden) sikker noen strips og)

7. Løsne så kablene som går til ryggen (Varme-matten og airbagen) ta gjerne et bilde av pluggen så du hvet hvor kontaktene skal hver.

8. Løsne hjulet som du stiller ryggen med (dra den hardt rett ut)

9. Løsne så 2 bolter (TX50)som er på hver side av sete som fester ryggen.

10. Når ryggen er ute, kan du åpne tøyet nederst med den svarte skinnen.

11. Følg kabelen som går til varme-matten. (vis det er samme feil som meg, skal den ene kablelen ver koblet fra matten.

12. Ta så hånden inn i ryggen og følg matten til du kjenner limen/teipen som er i andre enden av matten, og dra matten forsiktigt ut.

13. Lodde så den ødelagt kabelen og ta krympestrømpe eller elektroteip over den. Hvis du ikke vil ha samme feil igjen så lim kabelen fast i matten med teip over (teipen sitte ikke godt nok i tøyet så bruk lim i tillegg).

 

Sette alt på plass burde du klare selv vis du klarte det over :)

 

 

Lykke til ;) Håper gjerne på ein tilbakemelding.

 

 

 

 

Da er isåfall begge gåen med meg, men jeg lurer på om det kan være en defekt kabel f.eks kan ha blitt ødelagt når setet flyttes på..

 

 

Du som har byttet mange, kan du fortelle oss andre hvordan man skifter disse og vanskelighetsgraden for som ikke jobber på bilverksted? Er vel litt "skummelt" å jobbe med seter som har sideairbag også?!

 

Det skal ikke ver noe problem. Airbagen skal ver ganske sikker før den utløser, og er ganske så godt beskyttet så det skal nok gå greit. Tråene i varmematten, skal det ver muligheten for og lodde sammen igjen vis de sko ver røkne. Når matten er ute kan du løften den opp i lyse så skal du se tråene. :D

Edited by dangaute14
Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Ser at Biltema selger nye elementer nå. Vurderer å bytte,men lurer på en sak. Gamle setevarmeren har jo flere trinn for varmen. Hva er det som styrer den og vil et nytt uoriginalt element få flere trinn eller bare av og på? Tenkte å koble til original bryter.

2005 Ford Mondeo 2.2l TDCI Ghia X stv.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...