Jump to content

ohc lader ikke


D.D.Wernberg

Recommended Posts

Heisann!

 

Står her med sierran. Fått start etter halvannen dag uten start. Bytta fordeler, men nå lader ikke skyssen ordentlig heller, ligger på 12v ca. med gass. har prøvd med 3 dynamoer, kobla opp ny pluss ledning, sjekka jord, men ingenting funker! Ohma den lille blå signal ledningen for brudd. Har tidligere bytta om instrument fra gasser til is, ved å bytte om ledninger bak på kontakt, kan dette ha noe skyld, har dog prøvd uten instrument tilkobla uten forskjell.

 

 

Takker på forhånd:)

Edited by D.D.Wernberg

Ford Sierra 5dr '87 2.0i

Ford Sierra 3dr '86 2.9i

Dodge Dart '73 slant six

Prosjekttråd Brødrene Wernberg

Link to comment
Share on other sites

Takker for tips så langt:)

har bytta mellom tre stk og ingen forskjell. fikk hjelp av en som har litt peiling på strøm og han målte på alle mulige måter, og sa at dynamoen lada mer enn nok, men den sente ikke strømmen ut til batteri :blink: dynamoen og børstene funker som fette bra i en anna IS vi har stående. så er vel noe kål noe anna stand.

 

 

 

ingen som har noen andre tips?

Edited by D.D.Wernberg

Ford Sierra 5dr '87 2.0i

Ford Sierra 3dr '86 2.9i

Dodge Dart '73 slant six

Prosjekttråd Brødrene Wernberg

Link to comment
Share on other sites

vis dynamo lader er det kun + eller - som kan vere problem.... sett på startkabler for å sjekke dette med å sette ein fra -pol rett i huset på dynamoen, vis det ikkje hjelper så prøver du med ein + rett fra pol og inn på hoved + dynamo...

trehjulsykel

Link to comment
Share on other sites

vis dynamo lader er det kun + eller - som kan vere problem.... sett på startkabler for å sjekke dette med å sette ein fra -pol rett i huset på dynamoen, vis det ikkje hjelper så prøver du med ein + rett fra pol og inn på hoved + dynamo...

 

Hadde startbooster som strømkilde da vi fikk målt ladespenning i dynamoen, med en ny plusskabel, dog kun en halvtjukk ledning. Så dynamoen produserer, men batteriet klarer ikke å ta i mot, så som nevnt over- bytte hovedledninger og prøve anna batteri, da det siste feilkilde kan være kaputt, og som ikke tar imot strøm:) så planen er nå å prøve med anna batteri og grove nye kabler:)

Ford Sierra 5dr '87 2.0i

Ford Sierra 3dr '86 2.9i

Dodge Dart '73 slant six

Prosjekttråd Brødrene Wernberg

Link to comment
Share on other sites

Har du målt ladestrømmen?

 

Ellers er jo sierra kjent for feil med tenningsbryteren som kan gi litt trøbbel, men det er vel mere gløding i ladelampa.

 

Mål ladestrømmen på plusskabelen fra dynamo, og på minuskabelen inn til batteri, og post resultatene her.

 

Har du ikke mulighet for å måle strømmen(tangampèremeter), så kan du måle spenningsforskjellen mellom pluss dynamo og pluss batteri, prøv og en startkabel mellom blokk og minuspol som nevnt over.

 

 

Ladesystemet er enkelt. jording fra dynamo til Batteriets minuspol, pluss fra dynamo til batteriets plusspol, D+ fra dynamo til 5W(ca) pære som er koblet til tenningspluss på andre polen. Du har ikke putta diodepære i ladelampa vel?

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Link to comment
Share on other sites

sett jord rett i huset på dynamoen... eg hadde problemer på cossyen min da dynamobrakett++ ikkje fekk kontakt med blokka pga lakk. den lada ikkje skikkelig inn på batteri heller og eg så tilfeldigvis at det gnistra som f.. rundt stramme armen inn på blokk... eg fekk fixa det, men det var egentli ikkje noko eg teinkte på eingang .

trehjulsykel

Link to comment
Share on other sites

Har du målt ladestrømmen?

 

Ellers er jo sierra kjent for feil med tenningsbryteren som kan gi litt trøbbel, men det er vel mere gløding i ladelampa.

 

Mål ladestrømmen på plusskabelen fra dynamo, og på minuskabelen inn til batteri, og post resultatene her.

 

Har du ikke mulighet for å måle strømmen(tangampèremeter), så kan du måle spenningsforskjellen mellom pluss dynamo og pluss batteri, prøv og en startkabel mellom blokk og minuspol som nevnt over.

 

 

Ladesystemet er enkelt. jording fra dynamo til Batteriets minuspol, pluss fra dynamo til batteriets plusspol, D+ fra dynamo til 5W(ca) pære som er koblet til tenningspluss på andre polen. Du har ikke putta diodepære i ladelampa vel?

 

Kåla med tenningslåsen i fjord så vil tørre å si den er i orden. Spenningsfall på 0,5 på pluss, mellom batteri og dynamo, har ohma jord og den ser bra ut pluss laga ny ledning. Skal prøve med ampertang seinere. Sitt ved meg kjent org pærer i instrument.

Ford Sierra 5dr '87 2.0i

Ford Sierra 3dr '86 2.9i

Dodge Dart '73 slant six

Prosjekttråd Brødrene Wernberg

Link to comment
Share on other sites

Problem løst:) bytta batteri og nå lader dynamoen 13.4, så prøver noen nye børster så blir det vel bra:) Fler som har vært borti at et år gammalt batteri kortslutter på denna måten? Er bosch. :smartass:

 

Takk for alle innspill :)

Ford Sierra 5dr '87 2.0i

Ford Sierra 3dr '86 2.9i

Dodge Dart '73 slant six

Prosjekttråd Brødrene Wernberg

Link to comment
Share on other sites

bra det ordna seg, ja det hender att det er celler som kortsluttar... det legger seg avleiringar å dritt i bunn av batteri som også blander seg med batterisyra(var derfor det var lett å sjå om batteri drog på åra før, då ein såg att dei kvite gjennomsiktige batteria blei mørkere og mørkere etterhvert som dei blei gamle) så ofte når denne dritten begyner å kortslutte mellom cellevegger inni batteriet som fører til kortslutting av heile celler. litt knotete forklart, men er no ein ca forklaring på basicen...

 

men etter 1år hadde eg krevd nytt batteri vis det ikkje har vert utsatt for noko som gjere til att det skal ryke... har vert ein del tull seinare år med ein del batteri(bly er ulovleg så det virker som dei prøver med alt mulig anna dritt)

trehjulsykel

Link to comment
Share on other sites

jada, legger godvilja til og forstår det meste:)

Betalte ikke mange kronene for det(har en kompis som jobber på meca :smartass: ) så er ikke mange kr for nytt, men har vel ikke vært så snillmot det, litt bruk av startkabler, samt sløv med å koble ut ved sveising og sånn +- :whistling:

Ford Sierra 5dr '87 2.0i

Ford Sierra 3dr '86 2.9i

Dodge Dart '73 slant six

Prosjekttråd Brødrene Wernberg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Nei, men jeg kan måle det etter hvert. Dynamoen lader, men må ha 2500-3000omdr. Høres veldig ut som regulator, men iom ladelampa ikke virker bør jeg vel kikke litt på det. Sikkert brudd et sted når jeg ikke får strøm i instrument stikket selv med strøm direkte på D+ ved dynamo.

Link to comment
Share on other sites

Mye lader den på det turtallet da? Min dynamo visste jeg lada, pga, den lada fult i en anna sierra, men i min sto det kun 11-12 volt og vi skjønte ingenting, så bytta til slutt batteri og da lada den 14.9 med ny regulator:) viste seg å være kortsluttning i batteriet, så vil anbefale å prøve med et anna batteri evt. dynamo:)

Ford Sierra 5dr '87 2.0i

Ford Sierra 3dr '86 2.9i

Dodge Dart '73 slant six

Prosjekttråd Brødrene Wernberg

Link to comment
Share on other sites

Nei, men jeg kan måle det etter hvert. Dynamoen lader, men må ha 2500-3000omdr. Høres veldig ut som regulator, men iom ladelampa ikke virker bør jeg vel kikke litt på det. Sikkert brudd et sted når jeg ikke får strøm i instrument stikket selv med strøm direkte på D+ ved dynamo.

 

Plugg av ledningen til D+, sett den til jord, skru på tenninga og kikk på ladelampa, lyser den skikkelig da er den kretsen i orden.

 

Begynner den å lade når du når det turtallet, og lader frem til du stopper bilen da?

Da er det manko på magnetiseringstrøm via ladelampa.

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...