Jump to content

Anbefaling av clutch til Escort cosworth ?


cosworthpower

Recommended Posts

akkurat ja..en kompis handla derfra. bare tull, ikke passet utløserlager, heller ikke trykkplata.da de endelig sendte noe som passet , sluret den på clutchen!

Er bare dritt, utrolig at ett sånt firma kan holde på så lenge, de har jo drevet på sånn i mange år. Fast Ford f.eks nekter de og annonsere i bladet...

Link to comment
Share on other sites

Og likevel så har de 99,4% positiv feedback :( . Med andre ord så kan man ikke stole på det feedbacksystemet i det hele tatt?

 

ja ikke sant........! slik som for han jeg kjenner da, turte ikke han og legge inn noe negativt.ettersom de hadde sagt de skulle sende ny osv.

 

Det er jo noe som heter..."en betaler for det man får" og det stemmer i ganske mange tilfeller!

-91 Sierra Cosworth 4wd, 0-402 12,039 187,5 kmt ,P500.Focus RS
-ST.orange/svart hiace. trekkbil :)

www.markisemannen.no

 

Link to comment
Share on other sites

Nei men den spiser svinhjulet og trykk plata di..

 

har ikkje sett noe te det eg hvertfall å har kjørt noen år med det...

men så sparker eg ikkje clutch hver gang eg skal ut å kjøre heller da ;-)

RS Cosworth 1990

 

 

Mvh Raymond

Link to comment
Share on other sites

Takk for tips, det var ikke mange som hadde en positiv opplevelse med firma eller produkt... - Da styrer vi lett unna den:)

 

 

Fargen blir nok borte og overflaten bra.... Men herdepunktene vil jo fremdeles ligge i stålet, det vil da si at det myke stålet rundt herdepunktene vil bli fortere slitt, og da er man igjen like langt etter en stund.... Dessuten så er man langt på vei til et nytt svinghjul når man regner kostnad med maskinering og helst ballansering etterpå....

 

Det er ikke herdepunkter, det er punkter der herdinga har gått ut som følge av intens varme, og resultatet er at stålet blir mykt. Hadde det vært omvendt, hvor stålet hadde herdet ved høy temp, ville det jo bare vært bra.

 

Du bør styre unna lette svinghjul på en gatebil. Dette er fine greier i en racingbil som konstant ligger å jager turtall, og som ikke ønsker tung motorbrems inn i sving (man vil bremse med foten, ikke motoren), samt "treg" motorrespons. I en gatebil hvor du cruiser 90% av tiden er det meget behagelig med et tungt svinghjul. Husk at svinghjulet demper momenttoppene en 4syl motor genererer (1. balanse) som følge av motorkonfigurasjonen. Det er derfor du i utgangspunktet har et svinghjul; for å dempe ut denne effekten. Cosw har ingen svingningsdemper på veivsystemet, så et lett svinghjul vil påføre drivverket ditt direkte mer slitasje. (Et par kompiser og jeg har dimensjonert veivparti mot svingninger, treghetskrefter og gasskrefter i over 1år)

 

Konklusjonen er at kjøregleden vil gå ned med et lett svinghjul (spør Breda på forumet her), mens du vil kun sitte igjen med fordeler med et tyngre svinghjul. Evt behold originaltyngden på 7,2kg. Jeg byttet fra 7.2kg til 11kg, og syns faktisk bilen er bedre å kjøre nå.

 

Lett svinghjul er for japsedriftere med høyt turtall og har ingenting på en gatebil å gjøre.

 

Clutchmessig så er AP clutchen (med 6puck sinterlamell) HARD på pedalen. Dette sier alle som har kjørt bil med dette montert, og jeg har selv prøvd dette. Alcon 6 puck clutchen hadde jeg selv på min egen bil og den føltes ut som en orginal clutch, så trykkplate-lamell-kombinasjon har helt klart en effekt. Den organiske AP clutchen vet jeg er lettere på pedalen enn 6puck versjonen.

Edited by armani

2wd sierra cosworth

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke herdepunkter, det er punkter der herdinga har gått ut som følge av intens varme, og resultatet er at stålet blir mykt. Hadde det vært omvendt, hvor stålet hadde herdet ved høy temp, ville det jo bare vært bra.

 

 

 

 

Mulig vi missforstår hverandre, men når jeg snakker om herdepunkter, mener jeg de fargede feltene som kommer i svinghjulet ved MYE sluring...

Disse er HARDERE enn det stålet som i utgangspunktet er i svinghjulet når det er nytt.

Man kan sammenligne dette med å borre i stål med altfor høy skjærehastighet - det utvikles høy temperatur og stålet får farge.... Når man da stopper, bytter bor (siden det gamle blir ødelagt pga temperaturen) og fortsetter med borringen, vil ikke det nye borret skjære like godt, fordi stålet har endret egenskaper dvs. At det er herdet... IKKE blitt mykere.

 

Det er uansett ikke bra med herdet stål i svinghjulet slik du hevder, siden stålet blir sprøere og glattere.- hardt stål mister friksjons evne.

 

Svinghjulet kan riktignok varmebehandles (varmes opp til rundt 600 grader og kjøles ned igjen i en på en bestemt måte) da vil herdepunktene fjernes og svinghjulet får tilnærmet tilbake sine oprinnelige egenskaper.

 

Når det gjelder tyngde på svinghjul har du sikkert rett, jeg har ingen erfaring med å endre på dette. Sikkert mange ulemper med å minske vekten som du sier...

Escort Cosworth Wolf

Bmw f31

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...