Jump to content

Sugeturbo 2.8 Taunus


BR Racing V6

Recommended Posts

Heisan. Tenkte å fortelle litt om en sjelden og morsom historie om en Ford Taunus med 2.8 turbo jeg handlet i Berkåk for 10år siden. Da hadde bilen stått lenge uten skilter. ca 2000 tallet. Jeg hadde kjøpt min første sierra xr4x4 og var på jakt etter et turbo kit. eller motor. så brakte meg på sporet av denne motoren. Selve motor konstruksjonen og historen bak .Mener er 2 brødre. kansje Øfsthus Tore i Trondheim er den ene broren.usikker.men 2 brødre som sku bygge motor ble ikke enig om fuel injection eller forgasser turbo. så det ble uvennskap rundt denne. og det ente med sugeturbo.

 

Singel turbo KKK27 med extern rayai wastegate. Foran innsuget på denne lå en dobbel liggende 45mm Weber/dellorto. Med en elektrisk ledning til flotørkammeret. Noe som Jeg fikk hvite var en full gass aktivator som kobblet inn en liten elektrisk 12v bensinpumpe.og eller noe som øket flow av fuel kammeret i forgasseren.

 

Motoren bestod av org veiv-org råder som var pollert og vektballanserte. stempla var Kolbenschmit med utak for lavere komp. ca 8.0;1

 

Ap racing trykkplate og lamell. T9 5 trinns. en tennings senker micro dynanmics. em 6

 

ladetrykk 0.8bar. bremset 238hk på hjula .

 

Topplokka var veldig bearbeidet og store eksos kanaler,std ventiler. muligens org kam.

 

 

Lyden av denne motoren var ikke noe jeg fikk opplevet. men ble sagt det låt hærlig i weber gasseren. og ga en sint sugetrimma gasserlyd.

 

Denne Taunus cope var og veldig kjent i Trondheims miljøet og kjent som BMW325 killer.

 

Motoren virket grei nok ved kjøp. men avslørte da jeg kom hjem 2 sprekte stempler.satt forøvring kobber toppakninger på motoren også-.

 

 

Ved et annet kjøp av turbo kit og motor ble denne gasser turboen forkastet da det var med kjet og på andre og jeg tenkte ikke mere på dette med sugemotor. Før nå- :) Dette i forbinnelse av å lage en turbo motor som låter som en illsint sugemotor. Da må det vel være sugeturbo som er tingen

og de små grå begynner å tenke litt på denne urgammle turbo metoden,.

 

 

Siden jeg skal modde K.jet metoden ala RS1000. så ser jeg og for meg hvor morsomt det hadde vært med en sugeturbo motor. Jeg har en 2.0 ohc og en 2.8 motor som forsøkskanin.

 

Noen innspill?

83 merkur xr4ti widebody,langtidsprosject.start ca 2015

85 sierra xr4x4 orginal 3dørs. 2.8 v6 turbo,utstilling/bane.sikte på shine på denne her start 2014

85 sierra xr4x4 isbil .v6 3.0(2.8base) rally sugemotor E85/Nos.halvbur.isdekk.fortsetter høsten 2013,kjøre vinter 14:)

88 sierra sedan cosworth replica. sohc 2.0 motor under bygging..E85.høsten 2013

88 Sierra cosworth banebil bredda sedan.kjøre 2014.mye gjennstår.Motor pinto E85 2.0 eller Lima 2.5

Link to comment
Share on other sites

Denne bilen var jeg passasjer på i rundt 1995, eieren var broren til en venninne.

 

Dette var en bil det har gått mange historier om, tøff bil med en sjåfør best kjent for kjørestil a la Getaway.

Noe jeg virkelig kan bekrefte :D Betydd mye for meg denne bilen, den som åpnet øya mine for turbo verden.

Caution, any attempt to overtake will result in a race!
Link to comment
Share on other sites

Vist jeg skjønte dette rett så er turboen mellom innsug og forgasseren sån så bensin/luft blaningen går igjennom turboen kan en bruke en vandelig forgasser til et sånt opplegg?

Glenn Therkildsen sen 75mod

bruks bilen vw caravelle 8 seter 00mod 2,5tdi

du skal ikke stjele staten liker ikke konkuranse

kongen av skrive feil er sikkert meg

Link to comment
Share on other sites

Sugeturbo var populært før da det reduserte kostnadene ved at man slapp kostbare komponenter som høytrykks bensinpumpe og regulator samt at bygging/innkjøp av innsugsdeler ble forenklet da man i de fleste tilfeller kunne beholde orginalgasseren og dermed billigere totalinnkjøp.

Fordelen med sugeturbo er man kan beholde motoren forholdsvis orginal, selv om kompforholdet selfølgelig må vurderes. Man trenger et turbogrenrør eller et turboadapter på den orginale eksosmanifoilen, olje til og fra turbo, helst en fordeler med tenningssenk, et forgasseadapter til å sette på turboen, oppgradert bensintilførsel over ca 50% effektøkning, et eksosanlegg tilpasset turbo og til slutt, en turbo med karbontettning på kompressorsiden.

Når man bruker turbo på sugesiden blir kompressorsiden utsatt store krefter ved spjellukking. Dette medfører at olje fra lagerdelen i turboen blir sugd inn i turboens kompressorside. For å unngå dette så må en lavfriksjon karbontettning monteres i turboen.

Det ble oppnådd ganske bra litereffekter med sugeturbo og det ble solgt ferdige forgasseradapter til både SU/Stromberg, 2 og 4 port fallgassere samt til dobble horisontale gassere. Sugeforgasser er en enkel måte å oppnå forholdsvis gode litereffekter og som raskt kan bygges om til orginal.

Med V6 motor og en dobbel 50/55 gasser og vann/sprit-sprut burde litereffekten greit dobbles.

Volvo B18/20 var motorer som ofte hadde sugeturbo. Noen av disse motorene gikk godt, både på gate og i drag.

GIK i sverige kan montere akseltetninger.

Så, sett i gang og å bygg en skiggelig nostalgi sugerturbo V6 :)

Edited by xr4ti
Link to comment
Share on other sites

Heisan. Tenkte å fortelle litt om en sjelden og morsom historie om en Ford Taunus med 2.8 turbo jeg handlet i Berkåk for 10år siden. Da hadde bilen stått lenge uten skilter. ca 2000 tallet. Jeg hadde kjøpt min første sierra xr4x4 og var på jakt etter et turbo kit. eller motor. så brakte meg på sporet av denne motoren. Selve motor konstruksjonen og historen bak .Mener er 2 brødre. kansje Øfsthus Tore i Trondheim er den ene broren.usikker.men 2 brødre som sku bygge motor ble ikke enig om fuel injection eller forgasser turbo. så det ble uvennskap rundt denne. og det ente med sugeturbo.

 

Singel turbo KKK27 med extern rayai wastegate. Foran innsuget på denne lå en dobbel liggende 45mm Weber/dellorto. Med en elektrisk ledning til flotørkammeret. Noe som Jeg fikk hvite var en full gass aktivator som kobblet inn en liten elektrisk 12v bensinpumpe.og eller noe som øket flow av fuel kammeret i forgasseren.

 

Motoren bestod av org veiv-org råder som var pollert og vektballanserte. stempla var Kolbenschmit med utak for lavere komp. ca 8.0;1

 

Ap racing trykkplate og lamell. T9 5 trinns. en tennings senker micro dynanmics. em 6

 

ladetrykk 0.8bar. bremset 238hk på hjula .

 

Topplokka var veldig bearbeidet og store eksos kanaler,std ventiler. muligens org kam.

 

 

Lyden av denne motoren var ikke noe jeg fikk opplevet. men ble sagt det låt hærlig i weber gasseren. og ga en sint sugetrimma gasserlyd.

 

Denne Taunus cope var og veldig kjent i Trondheims miljøet og kjent som BMW325 killer.

 

Motoren virket grei nok ved kjøp. men avslørte da jeg kom hjem 2 sprekte stempler.satt forøvring kobber toppakninger på motoren også-.

 

 

Ved et annet kjøp av turbo kit og motor ble denne gasser turboen forkastet da det var med kjet og på andre og jeg tenkte ikke mere på dette med sugemotor. Før nå- :) Dette i forbinnelse av å lage en turbo motor som låter som en illsint sugemotor. Da må det vel være sugeturbo som er tingen

og de små grå begynner å tenke litt på denne urgammle turbo metoden,.

 

 

Siden jeg skal modde K.jet metoden ala RS1000. så ser jeg og for meg hvor morsomt det hadde vært med en sugeturbo motor. Jeg har en 2.0 ohc og en 2.8 motor som forsøkskanin.

 

Noen innspill?

Det er fordeler og ulemper med det meste.

Ulempene med forgasser sugeturbo er i grunnen altomfattende.

Fordelene begrenser seg til lav totalkostnad og evt. gleden av å ydmyke og fornærme konkurrentene som har dyrere og såkalt "grommere" oppsett, hvis man er av den typen.

 

Dellorto og Weber forgasserene er designet til IR manifolder og puls-typen og er derfor dårlig egnet til det pulsløse vakummet som turboen drar. Strømbergforgassere er derfor bedre egnet til dette.

 

Hvis man snakker om sprut så kan man bruke vanlig intercooler og da blir det ikke rett å snakke om sugeturbo.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Kanskje vi har funnet et passende bruksområde for nostalgi turboene til turbokongen her :whistling:

Det må betviles.

De spesielle tetningene som turboen må ha når forgasseren står på sugesiden er høykvalitet og kostbare.

 

De brukte denne type tetninger i F1 og slik jeg ser det kunne flere med fordel brukt dem i dag.

 

Sådvidt jeg vet kan div. seriøse turbosjapper oppgradere turboer til dette.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Takker for innspill.☺ Har fått tak i en 2.8 blokk med 95 mm borring.muligens noe maskinerte Opel eller v8 stempler gått lite.tenker å bruke denne som utgangspunktet for bygget.

Hvordan vil eks en 4 port holley med adapter funke kontra en liggende 50 mm weber?

Type fuel

type kam

Type turbo

 

Mye forskjellig å velge.

 

Finns det ikke noe metoder for turbo uten karbon tetting?

Edited by BR Racing V6

83 merkur xr4ti widebody,langtidsprosject.start ca 2015

85 sierra xr4x4 orginal 3dørs. 2.8 v6 turbo,utstilling/bane.sikte på shine på denne her start 2014

85 sierra xr4x4 isbil .v6 3.0(2.8base) rally sugemotor E85/Nos.halvbur.isdekk.fortsetter høsten 2013,kjøre vinter 14:)

88 sierra sedan cosworth replica. sohc 2.0 motor under bygging..E85.høsten 2013

88 Sierra cosworth banebil bredda sedan.kjøre 2014.mye gjennstår.Motor pinto E85 2.0 eller Lima 2.5

Link to comment
Share on other sites

Jeg har spekulert litt på akkurat det der og kommet frem til at ett forsøk med ett par Strømberg eller SU forgassere ikke vil være bortkastet, men noe spesielt blir det.

 

1. Man bruker innsugsmanifolden med orginale gasspjeld. Enten bruker man hele orginalforgasseren eller man kapper av de nederste cm.

2. Man lager adapter for to stk. Strømberg / SU forgassere på sugesiden på turboen. De kompetente ser til at dette adapteret er tilkoblet vannsløyfen til f.eks varmeapparatet.  

3. Man fjerner gasspjeldene i disse to forgasserene som er de eneste på markedet som kan fungere uten dette.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...