Jump to content

Escort Cosworth i god stand ønskes kjøpt


rberntse

Recommended Posts

Har i lang tid hatt ønske om å kjøpe Escort Cosworth. Nå er tiden inne, og er ute etter en bil i god stand og som ikke er utslitt. Planen er å beholde den i uoversiktelig framtid, derfor har jeg noen "krav" til bilen.

 

Bilen må være rustfri. Det er det viktigste "kravet". Teknisk må også bilen være bra, den må kunne gå igjennom en NAF kjøpstest med ikke altfor mange bemerkninger for å si det slik. Interiøret må også være intakt. Den bør være så original som mulig, men noe avvik er greit.

 

Ønsker helst en T25 pga forbedringene som ble gjort og det faktum at bilen er nyere med de fordeler det medfølger, men alt er av interesse. Den kan gjerne ha grønne dyser-oppsett osv, dvs lett trim.

 

Når det gjelder farge er alt interessant, men er svak for Aubergine eller Ash Black.

 

Bilen kan gjerne være senket litt, men det må stå i vognkort, sammen med eventuelle andre inngrep som kan få følger på en EU-kontroll. Kan gjerne sitte Compomotive hjul på bilen, da er det isåfall fint om originalfelgene følger med.

 

Vet at dette kan virke som store krav, men jeg prøver likevel. Bilen MÅ ikke stemme overens med ønskene, men da vet dere sånn cirka hva jeg er ute etter.

 

Håpet er at det finnes en bil der ute som ikke er herjet i filler, men som kan bevares og stelles i mange år. Jeg er en voksen mann og bilen kommer ikke til å bli herjet med.

 

Jeg er villig til å betale 200.000,- - 220.000,- for en bil i god stand.

 

Tlf. 90 27 11 69 - roar.berntsen(kr.alfa)nrk.no. Bor i Lillehammerområdet.

Ford Escort Cosworth -92

Ford Fiesta ST -13

VW 1303 -74

Ford Escort Cab -92

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 78
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Denne er meget bra da om du er billig til å betale litt.. Pluss den har noen mods du kanskje ikke ønsker deg, men som ikke skal være noe problem å ordne tilbake..

Bruker er vel innom forumet her en gang iblandt og nr er sikkert å spore opp, for å høre om han fremdeles selger..

Pluss den er litt spesiell som karmann utgave, altså escort cosworth nr 10 som ble bygget :)

 

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/69538-escos/page__p__687837__hl__escort__fromsearch__1entry687837

 

http://bil.autodb.no/autodb/search.wa2?AdItemId=1487513&SimilarAdItemId=1487513&_cmd=results#img9593540

 

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=28835297

 

Flere bilder fra tidligere eier:

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/64129-str%c3%b8kne-escort-cosworther-show-them/page__p__618864__fromsearch__1entry618864

 

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/45885-escort-cosworth/page__hl__karmann

-93 Sierra Cosworth STV 4x4
X: -94 Escort Cosworth HTT, -94 Escort cosworth T-25, -94 Escort cosworth T-34, 4x -90 Sierra 4x4 Cosworth, -91 Sierra Cosworth 2wd, - 89 Sierra Cosworth 2wd, -88 Sierra Cosworth 2wd
-91 Scorpio Cosworth

Link to comment
Share on other sites

Oi. Denne var fin, ja! Usikker på om jeg likte blant annet gitteret i grillen og hvite blinklys. Tenker at jeg helst ønsker en litt mer original bil. Men for all del, alt ellers er jo helt topp. Prisen er nok som du sier kanskje litt i høyeste laget. Men takk for info! Tar gjerne imot flere tips. :-)

Ford Escort Cosworth -92

Ford Fiesta ST -13

VW 1303 -74

Ford Escort Cab -92

Link to comment
Share on other sites

10 min fiks det der da, men bilen er meget bra i mine øyne ihvertfall.. Også kan man selge bremser og coilovere, og for den summen får man nok inn kr nok til resten av orginaldelene man ønsker seg.. Det skal mye til å finne en som er helt standard ihvertfall.. Beste løsninga er sikkert å "modde" tilbake til std.. Evt importere en ifra et annet land kan jo være en greie da.. Kan jo være verdt å sende Jack på JP cars en mail.. http://cosworth.nl/indexen.htm

 

Gitteret må være satt på i fylla for det hører virkelig ikke hjemme på en sånn bil.

-93 Sierra Cosworth STV 4x4
X: -94 Escort Cosworth HTT, -94 Escort cosworth T-25, -94 Escort cosworth T-34, 4x -90 Sierra 4x4 Cosworth, -91 Sierra Cosworth 2wd, - 89 Sierra Cosworth 2wd, -88 Sierra Cosworth 2wd
-91 Scorpio Cosworth

Link to comment
Share on other sites

Nei, helt standard er nok vanskelig, og modifikasjonene som er gjort på denne bilen er jo helt supert. Veldig fin bil. Skal vurdere å ta kontakt med eieren.

 

Ja, kan være aktuelt å importere også, selvfølgelig.

 

Håper flere har tips om biler til salgs. Ønsker bil nå, selv om det sikkert kommer flere for salg når våren nærmer seg. :-)

Ford Escort Cosworth -92

Ford Fiesta ST -13

VW 1303 -74

Ford Escort Cab -92

Link to comment
Share on other sites

Ingen som har en Escort Cosworth i god stand til salgs? Betaler godt for en bil i god tilstand, og jeg SKAL ha en Cosworth i løpet av vinteren/våren. Trenger som sagt ikke være original, men må være teknisk bra. (og den MÅ gå igjennom BT-kontroll. Har brent meg der tidligere).

 

Har en dialog med JP cars i Nederland om den blå de har til salgs, men det er flere ting som gjør at jeg ønsker å se på flere.

 

Kanskje noen kjenner noen som har vurdert å selge? :-)

Edited by rberntse

Ford Escort Cosworth -92

Ford Fiesta ST -13

VW 1303 -74

Ford Escort Cab -92

Link to comment
Share on other sites

Ja, den er veldig fin. Men den er litt for ombygd, og jeg har ikke lyst til å begynne å skru på den med EN gang jeg får den i hus. Ønsker den litt mer original, liker for eksempel originale lykter bedre enn Morette. Men gjerne litt senk og steg 1 eller 2-oppsett. ...og kanskje Compomotive... :-) Men den må være i veldig god stand, altså! :-)

Edited by rberntse

Ford Escort Cosworth -92

Ford Fiesta ST -13

VW 1303 -74

Ford Escort Cab -92

Link to comment
Share on other sites

Link to comment
Share on other sites

 

Sorte stripen bak, får man kjøpt som reprodusert nå, men er et godt tegn på at det har vært gjort noe

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for tips! Den ene var jo nesten skremmende billig til å ha gått så lite. Er det slik at T25 ER rimeligere enn T35? Har jo litt å si for verdien om man ønsker å selge på ett eller annet tidspunkt.

 

Har en dialog med J.P. i Nederland om denne bilen:

div003.jpg

div004.jpg

div005.jpg

div002.jpg

div008.jpg

div1488.jpg

div1479.jpg

div1482.jpg

div007.jpg

 

Km.stand er 105.000. Den skal nå være rustfri, etter å ha fjernet "minor rust" rundt bakre hjulbuer, og er nylig lakkert i Imperial Blue, og han sier selv at jobben er meget godt utført.

 

Han sier også at det er veldig mye nytt på den, blant annet samtlige lykter foran, frontvinduet, styrestag, spoiler osv. men sier "accident free as I know". Kan jeg stole på det??

 

Det skal være Koni eller Bildstein-dempere på bilen. Er det OK for Biltilsynet? Sitter 270hp "chip to fit on the computer and it has a magnex exhaust with sportcatalist". Turbo er 10.000km gammel. Interiøret er helt intakt.

 

Han skal i utgangspunktet ha omkring 20.000 Euro for den. Da bytter han de store bremsene til originale men bilen beholder Wolf-felgene.

 

Sikkert umulig for noen av dere å vurdere dette basert på denne lille infoen, men er dette en altfor høy pris? Har sett at andre T25 i Norge ikke har blitt solgt for 150.000 engang. Sett i forhold til den øverste bilen i forrige innlegg så virker dette egentlig ganske dyrt, (eller)?

Ford Escort Cosworth -92

Ford Fiesta ST -13

VW 1303 -74

Ford Escort Cab -92

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for tips! Den ene var jo nesten skremmende billig til å ha gått så lite. Er det slik at T25 ER rimeligere enn T35? Har jo litt å si for verdien om man ønsker å selge på ett eller annet tidspunkt.

 

Har en dialog med J.P. i Nederland om denne bilen:

 

Km.stand er 105.000. Den skal nå være rustfri, etter å ha fjernet "minor rust" rundt bakre hjulbuer, og er nylig lakkert i Imperial Blue, og han sier selv at jobben er meget godt utført.

 

Han sier også at det er veldig mye nytt på den, blant annet samtlige lykter foran, frontvinduet, styrestag, spoiler osv. men sier "accident free as I know". Kan jeg stole på det??

 

Det skal være Koni eller Bildstein-dempere på bilen. Er det OK for Biltilsynet? Sitter 270hp "chip to fit on the computer and it has a magnex exhaust with sportcatalist". Turbo er 10.000km gammel. Interiøret er helt intakt.

 

Han skal i utgangspunktet ha omkring 20.000 Euro for den. Da bytter han de store bremsene til originale men bilen beholder Wolf-felgene.

 

Sikkert umulig for noen av dere å vurdere dette basert på denne lille infoen, men er dette en altfor høy pris? Har sett at andre T25 i Norge ikke har blitt solgt for 150.000 engang. Sett i forhold til den øverste bilen i forrige innlegg så virker dette egentlig ganske dyrt, (eller)?

Stor turbo eller liten turbo utgave er vel litt smak og behag, for mange så er det vel stor turbo utgaven som gjelder som har det legendariske toppdekselet f.eks, og motorstyring som er lettere og klemme ut mer effekt av. Begge ha jo sine fordeler og ulemper. Min mening er at om du skal legge 200000 i en Escort Cosworth i dag så tror jeg ikke du får en så strøken mer eller mindre orginal bil som du ønsker/beskriver. Det begynner og bli langt mellom Cosworther som er helt orginale eller har alle modifikasjoner godkjent.

Om bilen er skadefri bør man vel kunne se om man går over hele bilen, be om bilder av frontplate/framskjer skjøter hvertfall ;)

Bilstein/Koni dempere er ikke noe problem, men det er værre med senkefjærene som sitter der, har du ikke TUV/Dekra eller lignende dokumentasjon på de så får du de ikke godkjent. Så vidt meg bekjent er det eneste senkesettet som pr i dag finnes med gyldig dokumentasjon H&R sine monotube coilover foran & demper/fjær bak.

Jeg spurte på Risløkka Trafikkstasjon angående eksos og katalysator i fjor, svaret jeg fikk var at katalysator måtte være e-merket, det holdt ikke med hvilken som helst race katalysator.

Link to comment
Share on other sites

Hei. Tusen takk for tilbakemelding! Gull verdt. Skal sjekke ut senkefjærene / eksos. Er det umulig å få tak i originalfjærer for å få den godkjent i Norge? Alternativt kan jeg vel be de sette den til original der den kommer fra, men at fjærene følger med.

 

Er det bare å fjerne chip slik at den blir tilbake til standard 220HK? I verste fall ber de vel om bremsepapirer på den.

 

Hadde fått bilder av frontplate/skjerm allerede.

 

div1490.jpg

div1489-1.jpg

 

Årsaken til lakkeringen mente de var at den hadde "some scratches here and there". Han er også åpen på at det i 1996 ble byttet høyre skjerm, og skal be om ytterligere dokumentasjon på bilens tilstand ellers. Vil jo ikke være FOR paranoid heller, dette KAN jo være en veldig bra bil, tross lakkering.

 

Det beste hadde vært å finne en bra bil i Norge, men det ser ut til å være litt vanskelig, og det skjønner jeg. Kan som sagt bla opp rundt 220.000,- eller enda mer til hvis den rette bilen dukker opp. :-)

Ford Escort Cosworth -92

Ford Fiesta ST -13

VW 1303 -74

Ford Escort Cab -92

Link to comment
Share on other sites

Hei. Tusen takk for tilbakemelding! Gull verdt. Skal sjekke ut senkefjærene / eksos. Er det umulig å få tak i originalfjærer for å få den godkjent i Norge? Alternativt kan jeg vel be de sette den til original der den kommer fra, men at fjærene følger med.

 

Er det bare å fjerne chip slik at den blir tilbake til standard 220HK? I verste fall ber de vel om bremsepapirer på den.

 

Hadde fått bilder av frontplate/skjerm allerede.

 

Årsaken til lakkeringen mente de var at den hadde "some scratches here and there". Han er også åpen på at det i 1996 ble byttet høyre skjerm, og skal be om ytterligere dokumentasjon på bilens tilstand ellers. Vil jo ikke være FOR paranoid heller, dette KAN jo være en veldig bra bil, tross lakkering.

 

Det beste hadde vært å finne en bra bil i Norge, men det ser ut til å være litt vanskelig, og det skjønner jeg. Kan som sagt bla opp rundt 220.000,- eller enda mer til hvis den rette bilen dukker opp. :-)

 

Orginal fjærer er like vanskelig å få tak i som mye annet av orginal deler til disse. Så er du ute etter ett mest mulig orginalt eksemplar så vil jeg anbefale og finne en som har de orginale delene. For det kan fort bli dyrt og lete opp bra orginaldeler senere.

Jeg vet ikke hvordan det er med Ford motorstyringen, om den går tilbake til orginal program om man fjerner chip, men det er det vel noen andre her som kan svare på? Jeg vet det finnes hvertfall 3 forskjellige koder på disse styreenhetene, så skal man kjøpe chip til de må det være til riktig kode.

Bilen er jo helt tydelig ikke "accident free" når det er bytten en framskjerm, så om du er såpass nøye som du virker som i forhold til kravene dine så ville jeg fortsatt letingen. For min egen del holdt jeg på i godt over ett halvt år før jeg fant en bil jeg ville ha, og det er 7 år siden, det har ikke blitt noe lettere å finne bra eksemplarer har jeg inntrykk av.

Link to comment
Share on other sites

Fikk nye bilder nå:

 

mazda6011.jpg

mazda6012.jpg

mazda6008.jpg

 

Tror kanskje jeg skygger unna denne. Hvis det har vært rust i hjulbuene, så er det vel stor sjanse for at det er værre rust andre steder...

Ford Escort Cosworth -92

Ford Fiesta ST -13

VW 1303 -74

Ford Escort Cab -92

Link to comment
Share on other sites

Nei, på INGEN måte. Det er i hjulbuene faren er størst. Der og så har du en kjøtefals under sideskjørtene som kanskje har litt rust. Rundt tanklokket er det ofte litt på t-35, ikke et stort problem på t-25. Nede på kanalene bør du sjekke, og under teppe rundt platene til stolfestene og langs kanalen bakover inni bilen. Evnt sjekk godt rundt batterikassen og under pakningen til frontruta. Litt overflaterust på undersiden er det alltid.

Vi skal alle bli gamle men å bli voksen er frivillig!!

 

93 Escort cosworth

11 BMW F11 535d

05 BMW E87 120d

01 Kawasaki ZX7R

Link to comment
Share on other sites

Ok. Så dette trenger ikke bety at bilen er oppspist av rust, med andre ord? Får kanskje vurdere en tur til Nederland en tur, da skjønner jeg. :-)

 

Er vel uansett umulig å finne en 19 år gammel 100% rustfri bil i Norge også. Han virker iallefall ærlig på hva som er gjort.

Ford Escort Cosworth -92

Ford Fiesta ST -13

VW 1303 -74

Ford Escort Cab -92

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte og importerte selv en Sierra Cosworth fra JP i Nederland, og kan på alle måter anbefale å handle fra han. Som du er nå, var jeg også litt skeptisk til å handle bil usett fra utlandet, så jeg kostet på meg en tur over for å kikke på bilen før jeg handlet. Der får du muligheten til å sjekke bilen nøye både over og under samt prøvekjøre. Ta et fly til Dusseldorf så kommer han og henter deg på flyplassen :)

Link to comment
Share on other sites

Ok. Så dette trenger ikke bety at bilen er oppspist av rust, med andre ord? Får kanskje vurdere en tur til Nederland en tur, da skjønner jeg. :-)

 

Er vel uansett umulig å finne en 19 år gammel 100% rustfri bil i Norge også. Han virker iallefall ærlig på hva som er gjort.

 

Vurderer ALDRI bil uten 200 GODE bilder fra under bilen . Chassi nr ( hviklket marked er bilen levert til)og kopi av vognkort ( HVOR LENGE HAR FORIGE EIER EID DEN ) .. Regner med den kommer fra Italia - han har mye biler derifra

Link to comment
Share on other sites

Men hadde ikke vurdert en tur til Nederland så lenge det er så fine biler her hjemme. Ligger jo flere har i salgsdelen som er brukende?

Vi skal alle bli gamle men å bli voksen er frivillig!!

 

93 Escort cosworth

11 BMW F11 535d

05 BMW E87 120d

01 Kawasaki ZX7R

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror jeg hadde venta litt til.. Jeg også mener du kan få en bedre bil for de pengene her i norge evt sverige.. Eller ta en italia ferie med kona og kjøp en som ikke har gått i saltlake halve livet..

 

http://www.autoscout24.it/ListGN.aspx?atype=C&make=29&mmvco=1&model=1757&version=cosworth&mmvmk0=29&mmvmd0=1757&pricefrom=1000&cy=A%2CB%2CF%2CD%2CI%2CL%2CNL%2CE&ustate=N%2CU

 

Nå søkte jeg ikke bare italia, men hele europa så har du litt å se på..

-93 Sierra Cosworth STV 4x4
X: -94 Escort Cosworth HTT, -94 Escort cosworth T-25, -94 Escort cosworth T-34, 4x -90 Sierra 4x4 Cosworth, -91 Sierra Cosworth 2wd, - 89 Sierra Cosworth 2wd, -88 Sierra Cosworth 2wd
-91 Scorpio Cosworth

Link to comment
Share on other sites

Vurderer ALDRI bil uten 200 GODE bilder fra under bilen . Chassi nr ( hviklket marked er bilen levert til)og kopi av vognkort ( HVOR LENGE HAR FORIGE EIER EID DEN ) .. Regner med den kommer fra Italia - han har mye biler derifra

 

Den du tok inn fra Sveits, som ble solgt i Hamar distriktet mener jeg du sa, er den oppe og går ennå? Var et meget pent eksemplar

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...