Jump to content

Mystisk atferd.


2.3 GL

Recommended Posts

Har fått ett rart problem med bilen. Har akkurat bygd om fra gasser til IS.

Når jeg skal starte bilen virker det som den ikke tenner før jeg slipper nøklen og av og til tenner den ikke før etter ett par forsøk.

I dag fant jeg ut at den starter mye fortere hvis jeg holder gassen i bunn mens jeg kinner. Hva kommer dette av? Defekt TPS? Konverteringen ble utført med deler som har ligget lenge på lager så jeg husker ikke om de funket når de ble demontert. Jeg hadde også deler fra både mk1 og mk2 liggende. Det var ingen visuell forskjell på disse så jeg brukte de de delene som så best ut.

 

På forhånd takk for svar.

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

Har fått ett rart problem med bilen. Har akkurat bygd om fra gasser til IS.

Når jeg skal starte bilen virker det som den ikke tenner før jeg slipper nøklen og av og til tenner den ikke før etter ett par forsøk.

I dag fant jeg ut at den starter mye fortere hvis jeg holder gassen i bunn mens jeg kinner. Hva kommer dette av? Defekt TPS? Konverteringen ble utført med deler som har ligget lenge på lager så jeg husker ikke om de funket når de ble demontert. Jeg hadde også deler fra både mk1 og mk2 liggende. Det var ingen visuell forskjell på disse så jeg brukte de de delene som så best ut.

 

På forhånd takk for svar.

Hvis det hjelper å holde gassen i bunn er det ikke tenningen som er problemet. Det er bensin problem. Lavt/høyt trykk? Du har lagt opp retur til tanken med btr? Min IS å 2.9 nekter å starte hvis jeg berører gassen. Da blir den sur. Prøvd å bytte tomgangsregulator?

1994 Ford Sierra CLXi (ombygd til RS Cosworth)
1998 Audi A4 1.8T Quattro

2012 Volkswagen Caravelle 2.5 TDI 4Motion

Link to comment
Share on other sites

Alt er som org IS bortsett fra at returen er 6mm isteden for 8mm men det har gått bra før så det ligger nok ikke der. Det som kan være litt skumt er tilkoblingene til strømmen på pumpa. Deg var det dårlig kontakt når jeg monterte. Men hører pumpa starter å går helt fint. Bilen går også helt fint når jeg kjører. Den jager litt på tomgang både med og uten regulator tilkoblet. Har ikke prøvd å bytte eller rengjøre regulatoren. Tenker på

TPS fordi gassen må helt til gulvet. Kanskje den gir feil signal ved null gass.

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

Alt er som org IS bortsett fra at returen er 6mm isteden for 8mm men det har gått bra før så det ligger nok ikke der. Det som kan være litt skumt er tilkoblingene til strømmen på pumpa. Deg var det dårlig kontakt når jeg monterte. Men hører pumpa starter å går helt fint. Bilen går også helt fint når jeg kjører. Den jager litt på tomgang både med og uten regulator tilkoblet. Har ikke prøvd å bytte eller rengjøre regulatoren. Tenker på

TPS fordi gassen må helt til gulvet. Kanskje den gir feil signal ved null gass.

Da hadde jeg testa TPS sensor. Min IS jager også på tomgang, men bare når den er kald :huh: Er din også slik?

1994 Ford Sierra CLXi (ombygd til RS Cosworth)
1998 Audi A4 1.8T Quattro

2012 Volkswagen Caravelle 2.5 TDI 4Motion

Link to comment
Share on other sites

Min også reagerer helt fint. Er kun ett problem på tomgang. Eller ikke ett problem heller, den dauer aldri. Men høres litt shabby ut, men men. Er jo en gammal bil.

1994 Ford Sierra CLXi (ombygd til RS Cosworth)
1998 Audi A4 1.8T Quattro

2012 Volkswagen Caravelle 2.5 TDI 4Motion

Link to comment
Share on other sites

Det værste med min er når jeg skal starte den. Tenkte jeg skulle prøve å bytte TPS for når jeg koblet den ut ble tomgangen stødig. Hvordan går man fram ved bytte av den?

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

Løsne de 2 skruene som holder den, og selvsagt kontakten. Skruene er gjerne låst av låseblikket om TPS ikke har vært byttet før. Montering i motsatt rekkefølge. Det er ikke justeringssleider i TPS.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Litt slark er det vel i hullene, men ingen ordentlig justering.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...