duppen Posted March 4, 2013 Share Posted March 4, 2013 hei,er det flere som har plagdes med å demontere stikkakslingen fremme til venstre? har demontert alt for å få dette til men akslingen vill overhode ikke ut... har prøvd alt jeg kommer på samt, spett, slegge, glidehammer å det som værre er, men ikke **** om den vil løs... noen andre lure ideer? på fohånd takk støtt forsvaret! bli kanon:P1990 sierra cosworth 4x4polaris assault 800 2010 boondocker turbovolvo 740 turbo og lystgass Link to comment Share on other sites More sharing options...
D.Toft Posted March 4, 2013 Share Posted March 4, 2013 hmm, er det ikke låseklips inni front diffen da? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cosworth Racing1 Posted March 4, 2013 Share Posted March 4, 2013 Løsne demperen fra navnet nede, så setter du en stor stang under bunnpannen, og setter deg på den, eller får noen til å stå på den. Er lett. Hatt den ute maaaange ganger.Må bare bruke litt vekt hmm, er det ikke låseklips inni front diffen da? På 99% av bilene er den tatt av. 2008 VW Transporter 2,5 4motion1991 Sierra Cosworth 4x4 Link to comment Share on other sites More sharing options...
grcossie Posted March 4, 2013 Share Posted March 4, 2013 hmm, er det ikke låseklips inni front diffen da? Det er på høyre siden Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tore_TJ Posted March 4, 2013 Share Posted March 4, 2013 Budet står enda må være rusta fast i akslingen som går gjennom bunnpanna den der.. du så nå hvor lett min kom ut. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Olav Posted March 5, 2013 Share Posted March 5, 2013 Det er jo olje inni der.. Kan umulig ruste det da..Hva mener du med å løsne demperen? Og den stanga? For å få navet av demperen da eller? Jeg synes det er lettere å løsne den nede på bærekula jeg. da er det bare å ta tak i bremseskiva som sitter fast på navet og nappe forsiktig et par ganger så kommer drivakselen ut.Vi er helt enige i at det er den på førersiden ikkesant? Den på passasjersiden er som nevnt tidligere festet med ett klips inni diffen, men den på førersiden er bare å dra ut. 88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br /> 92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br /> Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a> Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cosworth Racing1 Posted March 5, 2013 Share Posted March 5, 2013 Det er jo olje inni der.. Kan umulig ruste det da..Hva mener du med å løsne demperen? Og den stanga? For å få navet av demperen da eller? Jeg synes det er lettere å løsne den nede på bærekula jeg. da er det bare å ta tak i bremseskiva som sitter fast på navet og nappe forsiktig et par ganger så kommer drivakselen ut.Vi er helt enige i at det er den på førersiden ikkesant? Den på passasjersiden er som nevnt tidligere festet med ett klips inni diffen, men den på førersiden er bare å dra ut. Ingen olje inni der. Er tett hylse..Jeg løsner ene skrue på demperen nede. Deretter banker jeg demperen ut. Da henger skiven og alt på skjeive. Tar så en lang stang og stikker innimellom bærearmen og bunnpannen. Presser den ned. Da presser du også ut akslingen. 2008 VW Transporter 2,5 4motion1991 Sierra Cosworth 4x4 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tore_TJ Posted March 5, 2013 Share Posted March 5, 2013 (edited) Ingen olje inni der. Er tett hylse..Jeg løsner ene skrue på demperen nede. Deretter banker jeg demperen ut. Da henger skiven og alt på skjeive. Tar så en lang stang og stikker innimellom bærearmen og bunnpannen. Presser den ned. Da presser du også ut akslingen. Men hvis den da sitter fast som denne blir du vel å dele knuten.. det kommer som regel litt olje inn der da det ikke er tett mellom sidene i bunnpanna. Det er en grunn til tetteringen der som ofte lekker Edited March 5, 2013 by Tore_TJ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Olav Posted March 5, 2013 Share Posted March 5, 2013 På dohc 4x4 har oljen i diffen fri tilgang igjennom det røret, så på dem så er det girolje ved akselen på venstre side. Ganske sikker på at det er slik på cosw også da det lageret og spedometerdrevet inni der er avhengig av en skvett olje innimellom. 88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br /> 92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br /> Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a> Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tore_TJ Posted March 5, 2013 Share Posted March 5, 2013 På dohc 4x4 har oljen i diffen fri tilgang igjennom det røret, så på dem så er det girolje ved akselen på venstre side. Ganske sikker på at det er slik på cosw også da det lageret og spedometerdrevet inni der er avhengig av en skvett olje innimellom. Det stemmer det. Men kan hende den har stått lenge etter bygging og fått tid til å ruste kanskje.. vanskelig å forklare hvorfor den sitter fast ihvertfall. Aldri hatt problemer med å få den løs.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
duppen Posted March 5, 2013 Author Share Posted March 5, 2013 forbanna dritn vil **** ikkje løus.... støtt forsvaret! bli kanon:P1990 sierra cosworth 4x4polaris assault 800 2010 boondocker turbovolvo 740 turbo og lystgass Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krona Posted March 5, 2013 Share Posted March 5, 2013 (edited) Kan du ikke skru løs de tre skruene rundt lokket til speedometerdrevet der og dra ut drivakselen sammen med hele akselen som går imellom bunnpanna? Spenn opp driten i skrustikka og prøv med litt varme om nødvendig. Slår du for mye når den sitter på bilen ender det vel med sprekk i bunnpanna... Edited March 5, 2013 by Krona Ford Escort RS Turbo S1 Ford Escort RS Turbo S2 Ford Escort XR3i 1983 Ford Escort RS1600i 1985 replika Ford Escort 1.3 1981 Volkswagen splittbuss 1967 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tore_TJ Posted March 5, 2013 Share Posted March 5, 2013 (edited) Kan du ikke skru løs de tre skruene rundt lokket til speedometerdrevet der og dra ut drivakselen sammen med hele akselen som går imellom bunnpanna? Spenn opp driten i skrustikka og prøv med litt varme om nødvendig. Slår du for mye når den sitter på bilen ender det vel med sprekk i bunnpanna... Akslingen som går gjennom bunnpanna sitter vel med en segerring bak det dekselet hvis jeg husker rett.. Edited March 5, 2013 by Tore_TJ Link to comment Share on other sites More sharing options...
alelys Posted March 5, 2013 Share Posted March 5, 2013 (edited) . Edited November 17, 2013 by alelys Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cosworth_ftw Posted March 5, 2013 Share Posted March 5, 2013 stikkaksling pleier da alltid å komme lett ut av bunnpannen Link to comment Share on other sites More sharing options...
KNAa Racing Posted March 5, 2013 Share Posted March 5, 2013 Når man skal demontere drivaksler,generelt på alle biler, så er det viktig at man får presset rett ut.Dvs at man ikke bryter på akselen slik at den kniper. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krona Posted March 5, 2013 Share Posted March 5, 2013 Akslingen som går gjennom bunnpanna sitter vel med en segerring bak det dekselet hvis jeg husker rett..Åja, det stemmer nok. Jeg som husker feil Ford Escort RS Turbo S1 Ford Escort RS Turbo S2 Ford Escort XR3i 1983 Ford Escort RS1600i 1985 replika Ford Escort 1.3 1981 Volkswagen splittbuss 1967 Link to comment Share on other sites More sharing options...
duppen Posted March 5, 2013 Author Share Posted March 5, 2013 Mener å huske at venstre stikkaksel var litt motvillig på min 4x4 cosworth og, men kom med litt tålmodighet og 5-56. - Husk at speedometerhjulene er i plastikk. har nytt lokk å speedo drev så det er det ikke så nøye med:P har tømt en boks wd40 i men skal prøve en til, men tetteringen på speed lokket er jo langt ifra tett så det meste renner fort ut igjenn:P støtt forsvaret! bli kanon:P1990 sierra cosworth 4x4polaris assault 800 2010 boondocker turbovolvo 740 turbo og lystgass Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now