Jump to content

demontere venstre stikkaksling?


duppen

Recommended Posts

hei,er det flere som har plagdes med å demontere stikkakslingen fremme til venstre?

har demontert alt for å få dette til men akslingen vill overhode ikke ut... har prøvd alt jeg kommer på samt, spett, slegge, glidehammer å det som værre er, men ikke **** om den vil løs...

 

noen andre lure ideer?

 

på fohånd takk

støtt forsvaret! bli kanon:P

1990 sierra cosworth 4x4
polaris assault 800 2010 boondocker turbo

volvo 740 turbo og lystgass

Link to comment
Share on other sites

Løsne demperen fra navnet nede, så setter du en stor stang under bunnpannen, og setter deg på den, eller får noen til å stå på den. Er lett. Hatt den ute maaaange ganger.

Må bare bruke litt vekt ;)

 

hmm, er det ikke låseklips inni front diffen da?

 

På 99% av bilene er den tatt av.

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

Det er jo olje inni der.. Kan umulig ruste det da..

Hva mener du med å løsne demperen? Og den stanga? For å få navet av demperen da eller? Jeg synes det er lettere å løsne den nede på bærekula jeg. da er det bare å ta tak i bremseskiva som sitter fast på navet og nappe forsiktig et par ganger så kommer drivakselen ut.

Vi er helt enige i at det er den på førersiden ikkesant? Den på passasjersiden er som nevnt tidligere festet med ett klips inni diffen, men den på førersiden er bare å dra ut.

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

Det er jo olje inni der.. Kan umulig ruste det da..

Hva mener du med å løsne demperen? Og den stanga? For å få navet av demperen da eller? Jeg synes det er lettere å løsne den nede på bærekula jeg. da er det bare å ta tak i bremseskiva som sitter fast på navet og nappe forsiktig et par ganger så kommer drivakselen ut.

Vi er helt enige i at det er den på førersiden ikkesant? Den på passasjersiden er som nevnt tidligere festet med ett klips inni diffen, men den på førersiden er bare å dra ut.

 

Ingen olje inni der. Er tett hylse..

Jeg løsner ene skrue på demperen nede. Deretter banker jeg demperen ut. Da henger skiven og alt på skjeive.

Tar så en lang stang og stikker innimellom bærearmen og bunnpannen. Presser den ned. Da presser du også ut akslingen.

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

Ingen olje inni der. Er tett hylse..

Jeg løsner ene skrue på demperen nede. Deretter banker jeg demperen ut. Da henger skiven og alt på skjeive.

Tar så en lang stang og stikker innimellom bærearmen og bunnpannen. Presser den ned. Da presser du også ut akslingen.

 

Men hvis den da sitter fast som denne blir du vel å dele knuten.. det kommer som regel litt olje inn der da det ikke er tett mellom sidene i bunnpanna. Det er en grunn til tetteringen der som ofte lekker :)

Edited by Tore_TJ
Link to comment
Share on other sites

På dohc 4x4 har oljen i diffen fri tilgang igjennom det røret, så på dem så er det girolje ved akselen på venstre side. Ganske sikker på at det er slik på cosw også da det lageret og spedometerdrevet inni der er avhengig av en skvett olje innimellom.

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

På dohc 4x4 har oljen i diffen fri tilgang igjennom det røret, så på dem så er det girolje ved akselen på venstre side. Ganske sikker på at det er slik på cosw også da det lageret og spedometerdrevet inni der er avhengig av en skvett olje innimellom.

 

Det stemmer det. Men kan hende den har stått lenge etter bygging og fått tid til å ruste kanskje.. vanskelig å forklare hvorfor den sitter fast ihvertfall. Aldri hatt problemer med å få den løs..

Link to comment
Share on other sites

Kan du ikke skru løs de tre skruene rundt lokket til speedometerdrevet der og dra ut drivakselen sammen med hele akselen som går imellom bunnpanna? Spenn opp driten i skrustikka og prøv med litt varme om nødvendig. Slår du for mye når den sitter på bilen ender det vel med sprekk i bunnpanna...

Edited by Krona

Ford Escort RS Turbo S1

Ford Escort RS Turbo S2

Ford Escort XR3i 1983

Ford Escort RS1600i 1985 replika

Ford Escort 1.3 1981

Volkswagen splittbuss 1967

Link to comment
Share on other sites

Kan du ikke skru løs de tre skruene rundt lokket til speedometerdrevet der og dra ut drivakselen sammen med hele akselen som går imellom bunnpanna? Spenn opp driten i skrustikka og prøv med litt varme om nødvendig. Slår du for mye når den sitter på bilen ender det vel med sprekk i bunnpanna...

 

Akslingen som går gjennom bunnpanna sitter vel med en segerring bak det dekselet hvis jeg husker rett..

Edited by Tore_TJ
Link to comment
Share on other sites

Akslingen som går gjennom bunnpanna sitter vel med en segerring bak det dekselet hvis jeg husker rett..

Åja, det stemmer nok. Jeg som husker feil :P

Ford Escort RS Turbo S1

Ford Escort RS Turbo S2

Ford Escort XR3i 1983

Ford Escort RS1600i 1985 replika

Ford Escort 1.3 1981

Volkswagen splittbuss 1967

Link to comment
Share on other sites

Mener å huske at venstre stikkaksel var litt motvillig på min 4x4 cosworth og, men kom med litt tålmodighet og 5-56.

 

- Husk at speedometerhjulene er i plastikk.

 

 

har nytt lokk å speedo drev så det er det ikke så nøye med:P

har tømt en boks wd40 i men skal prøve en til, men tetteringen på speed lokket er jo langt ifra tett så det meste renner fort ut igjenn:P

støtt forsvaret! bli kanon:P

1990 sierra cosworth 4x4
polaris assault 800 2010 boondocker turbo

volvo 740 turbo og lystgass

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...