Jump to content

Trimme 2,0i ohc n/a


Broberg

Recommended Posts

hei!

 

Jeg tenker å N/A trimme min lille ponni. jeg ønsker å oppnå 140-150hk til slutt! vet det kan være litt mye å be om uten å bruke så altfor mye penger, her er en foreløbig plan:

 

heve komp v/ å slipe toppen.

Sette inn en kvassere kam + justerbart kamdrev,

porte i toppen, hvis det har effekt uten å gjøre for mye arbeid innsuget?

grenrør + 2,5" eksos, filter.

større dyser.

Lette svinghjul

 

så et par spm!

Hvor mye kan jeg slipe av en original uslipt topp, når jeg fortsatt skal bruke org. innmat i motoren? hvilken komp er trygt å kjøre på? dette er bruksbil, så har ingen planer om å plukke dette fra hverandre hver 14. dag.

 

Hvis noen har tips eller rettelser på hva jeg burde gjøre si gjerne ifra! :)eller hvis det er noe viktig jeg har glemt i farta!

1987 Sierra 3dørs SS/kosebil (Prosjekt: http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/76725-1987-3dørs-ss-kosebil/)
1990 Sierra Sapphire Sedan 2.0 IS
1990 Sierra MK2 XR4i
1990 Sierra DOCH

Link to comment
Share on other sites

har sett på den tidligere, jeg er ikke helt på samme stadiet, er uerfaren når det kommer til motorbygg, så skal gjøre litt enklere verson, større ventiler og den delen er nok utenfor min kompetanse desverre, men en super tråd med god info! :)

1987 Sierra 3dørs SS/kosebil (Prosjekt: http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/76725-1987-3dørs-ss-kosebil/)
1990 Sierra Sapphire Sedan 2.0 IS
1990 Sierra MK2 XR4i
1990 Sierra DOCH

Link to comment
Share on other sites

Komp ca. 10.5 - 10.7

 

Nå husker ikke jeg- men det finnes flere steder på forumet her... om det var 1,2 eller 2,5mm som greit kan tas av OHC- toppen. Tror du må ta av nærmere maks for å få brukbar komp for orginalstempler og trimkam noe høyere enn "road"... f.eks road/ rally opp mot 290 durasjon v/ 0 løft.

 

Personlig har jeg dumma meg ut nok i IS- diskusjoner, så jeg tør ikke å si hvor høyt orginale IS- dyser kan tas; Ellers høres det ut som om oppsettet ditt fint vil nå 150.

(I gamle dager var 150Hk varene du nevner og en 38 DGAS)

 

RSE

Caprimaniac- "RS Euroford". Facebook-1.png Ny online Speedshop:RSEuroford nettbutikk

Link to comment
Share on other sites

takk for bra respons og gode svar! :) Godt jeg ikke var heelp på jordet! noen som har tips om steder man kan få kjøpt en god kam til ålreit pris? og si ifra om det er noe mer som bør modifiseres!

Edited by Broberg

1987 Sierra 3dørs SS/kosebil (Prosjekt: http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/76725-1987-3dørs-ss-kosebil/)
1990 Sierra Sapphire Sedan 2.0 IS
1990 Sierra MK2 XR4i
1990 Sierra DOCH

Link to comment
Share on other sites

hei!

 

Jeg tenker å N/A trimme min lille ponni. jeg ønsker å oppnå 140-150hk til slutt! vet det kan være litt mye å be om uten å bruke så altfor mye penger, her er en foreløbig plan:

 

heve komp v/ å slipe toppen.

Sette inn en kvassere kam + justerbart kamdrev,

porte i toppen, hvis det har effekt uten å gjøre for mye arbeid innsuget?

grenrør + 2,5" eksos, filter.

større dyser.

Lette svinghjul

 

så et par spm!

Hvor mye kan jeg slipe av en original uslipt topp, når jeg fortsatt skal bruke org. innmat i motoren? hvilken komp er trygt å kjøre på? dette er bruksbil, så har ingen planer om å plukke dette fra hverandre hver 14. dag.

 

Hvis noen har tips eller rettelser på hva jeg burde gjøre si gjerne ifra! :)eller hvis det er noe viktig jeg har glemt i farta!

Synes at planen din virker bra. :)

 

Foreslår at du vurderer følgende:

1. Kent sin FR34 kam som er designet spesifikt til IS motoren.

2. Reduserer høyden og bredden på den delen av ventilstyringen som stikker inn i kanalene og jevner til kantene i "gryten" under ventilsetene.

3. Moderene "high tech." Bosch design 3 dyser er alltid å anbefale.

Til en 4 syl. motor på 150 hk motor hadde jeg personlig på generelt grunnlag valgt ca. 200 ccm (19 lb/hr) dyser, dvs samme størrelse som DOCH motoren har orginalt.

4. Du bør gjøre inngangen i, selve gasspjeldet og akslingen mer flødevennlig. Tenk på at motorer som har 150 hk originalt har større gasspjeld enn det IS motoren har. Dette er selvsagt ikke tilfeldig.

5. Kaldere tennplugger i varmetall NGK 7 eller 8 samt 75 - 82 graders termostat anbefales vurdert.

6. Lett svinghjul er en stor fordel, men hvis du skulle velge villere kam enn FR34, så kan du få irriterende ulemper.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

det er meget likt det jeg tenkte meg, også ang. kam, skal ikke ha den groveste kammen, skal som sagt være en morsom bruksbil, så ønsker å få litt brukervennlighet også, skal lette "moderat" det du sier med å redusere høyden på ventilstyringen, er dette noe en selvlært hobbymekaniker kan få til selv? også ventilfjærene, skal de byttes når jeg bytter kam? har hørt mange som bruker dobble? ventilfjører?

jeg lurer også på om den burde mappes?

er helt ny på dette området så tilgi meg om dt er dumme spørsmål :)

Edited by Broberg

1987 Sierra 3dørs SS/kosebil (Prosjekt: http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/76725-1987-3dørs-ss-kosebil/)
1990 Sierra Sapphire Sedan 2.0 IS
1990 Sierra MK2 XR4i
1990 Sierra DOCH

Link to comment
Share on other sites

Om du ikke er villig til å begyne å tukle med sprutet må du ikke gå for noe villere kam enn Kent Cams sin FR34, eller tilsvarende. Går du for noe villere kam en det vil den bare tape moment på bunn, og også på topp pga innsprøytningen ikke henger med. Større dyser er bortkastet om ikke noe annet i innsprøytningen modifiseres.

Med slik kam, "portingen" RS 1000 beskriver, grenrør og fornuftig 2" eksosanlegg, så kan 130 ekte hk være oppnåelig. Spranget derfra og opp mot 150 ekte hk er faktisk ganske stort på en suge IS motor.

Hadde det vært en gassermotor kunne den ofte brukte kombinasjonen av 32/36DGAV gasser, som er den beste orginalgassern som ble levert på ohc, og Kent Cams sin FR32 kam ha potensiale ivertfall opp mot 140 hk.

Kjøper du kamsett fra f.eks Kent Cams så følger det med nye ventilfærer egnet for egenskapene til kamen. Vippearmer, justeringskruer og oljerør følger også med. Kamlagre er også slitedeler du bør bytte samtidig.

Mapping av orginalsprutet til ohc med innsprøytning før den kom med kat. i 1989 kan være heller vanskelig.

Tror du vil bli rimelig fornøyd med FR34, pga den ikke krever noen avanserte modifiseringer, og du vil få en motor som føles rimelig sterk helt fra bunn av turtallsakalaen og opp mot turtallsperre.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Aha. Da skal det faktisk være mulig å justere den orginale motorstyringa via chipmodul :)

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

den er god! :) takk for svar! jeg tror jeg vil merke 130hk ganske godt i forhold til org, pr nå har den vell realistisk 60 ponnier igjen kan jeg tenke meg! er burtonpower stedet å handle ?

1987 Sierra 3dørs SS/kosebil (Prosjekt: http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/76725-1987-3dørs-ss-kosebil/)
1990 Sierra Sapphire Sedan 2.0 IS
1990 Sierra MK2 XR4i
1990 Sierra DOCH

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...