Jump to content

Tfi-Modul


Granada 2.8 Ghia

Recommended Posts

Tenkte eg skulle prøve en annen TFI-modul på min bil for å teste om den gikk litt betre og forbruket roet seg litt.

 

Modulen eg har liggende skulle komme fra en `88 2.9i Automat og har nummer "E5RF-12A297-BA" "8H19C", det er en orginal motorcraftmodul.

 

Stemmer det med en `92 2.9i Automat BRF?

 

Er det 6mm sekskant som skruene er, får ikkje sett og vil gjerne slippe å ta ut fordeleren.

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener alle fordelermonterte TFIer skal gå om hverandre så lenge kontakten er lik. Det fins en grå og en svart type TFI. På europeiske biler har jeg kunn sett grå. Gjør rein og puss rein kontaktflaten mot fordeler når du bytter, og ha på ny kjølepasta.

Mener å huske at mutterhodene er ca 5,5mm. Det er veldig trangt i hullet, så jeg måtte slipe av en kopp for å få den inn i hullene.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

7/32" langpipe med 1/4" skralle var det som skulle til, var trangt i hulla, så eg måtte ut med fordeleren for å få dunka pipa langt nok inn til å løsne skruene.

 

Satte motor på tenningsmerket i fordeler, og merket litt ekstra oppi der, TFI-modulen eg hadde hadde same delenummer som den gamle.

 

Bilen startet fint, virket kjappere på gassen, men gikk like "dårlig", dog litt høyere tomgang.

 

Fant ut at eg har en liten eksoslekkasje, muligens flensen mellom manifold og rør på V. side, det kan jo gi litt feil lambdasignal på den siden.

 

Elles så hadde det vel kanskje vært like lurt å fjernet motstandene på fordeleren, den gamle 2.9`n eg hadde hadde ikkje verken motstander eller skjold rundt fordeleren.

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...